Édes Istenem, tessék már figyelni arra, amit ír az ember...
Azért azt ugye nem akarjátok mondani hogy csak 4+4 nato repülő vett részt az egészben? Vajon akkor hova tűnt a többi 1041 db? Mit csináltak éppen?
Már az F-15-ös cikk része volt az, hogy a Koalíció hatalmas gépparkjának legfeljebb talán harmada volt egy időben a légtérbe küldhető. Ez a távolság, tanker és n+1 ok miatt jön ki így. Ez AF idején sem volt másként. Volt olyan, hogy avianoi gépek mentek Koszovó légterébe. Csak az oda vissza út 2+ óra.
Az is kb. ötvenszer el lett magyarázva, hogy a napi bevetésszámban minden benne volt. Az AWACS, a legutolsó szutyok airlift, készenlétben álló SARCAP, stb. Alig pár napja linkeltem az átlagos bevetésszámot az hadművelet elején. Nem kötekedni akarok, de bakker miért van az, hogy csak egyes emberek végzik el a házi feladatot, egy kb. pár perces vagy fél perces keresést?
https://ssi.armywarcollege.edu/pubs/parameters/articles/99winter/tilford.htm
During the first three weeks, the air war was not particularly intense. One Air Force official quipped, "This is not Instant Thunder [the original code name for the air component of Desert Storm]; it's more like Constant Drizzle."[14] Of the 9,300 sorties flown by the end of the third week in April, about a month into the operation, only 2,750 were strike sorties. At this point, NATO was averaging only about 150 sorties a day compared to the 1,600 per day average in Desert Storm.[15] Furthermore, through 15 April, 90 percent of the weapons used were from the high end of the RMA, and by the beginning of May the Air Force stocks of JDAMs and cruise missiles were running low.[16] The attacks were failing to achieve their stated objectives. Meanwhile, ethnic cleansing, the cessation of which was the primary reason for going to war, had accelerated dramatically and was continuing with virtually no effective opposition by NATO air power. Not only had the RMA attack failed to achieve its objectives, but at this point Belgrade was holding its own against the best that the United States and NATO could throw at it.
Ebből egy időben egy adott terület felett tartózkodó gépek száma ennyire alacsonyra jön ki.
Az, hogy egyesek kreálnak egy balfasz OOB-t, amiben minden gép benne van, ami talán csak egy bevetést repült vagy soha nem is vetteték be őket (pl AH-64-esek ütközése után helik szóba sem jöttek), de hozzáadják a technikához, Nos. Így is lehet, de ökörség. Lehetne némi forráskritikával élni és gondolkodni is. Páran minden erőfeszítést megteszünk évek óta, de valahogy nincs haladás. Én azt érzem, hogy egyesek nehezen viselik, hogy elképzeléseiket romba dönti a valóság. Könnyebb azt hinni, hogy 1000 db gép vs 9 db volt, mert akkor nincs min valóban töprengeni, hogy mi is történt. Nem az, hogy a szerb 29-esek az adott szónában sokszoros vadász mennyiségi túlerő ellen léptek fel. Hpasp hányszor linkelje még az a szájbavert (elnézést tőle) írást?
Már elnézést, de miért olyan kurva nagy kérés, hogy ha egy vitában az ember linkel valami összeszedett forrást,
akkor olvassátok is el...?
(Nem tűnik fel, hogy a F-15 írásban is a legtöbb estben az F-15 vs célpontok száma kb. azonos volt? )
A US és Koalíció számára sincs végtelen erőforrás főleg, ha eszméletlen túlbiztosítás van. Az AF alatt két pilótából kettőt kihoztak. Michael Scott Speicher eseténben 1991-ben el sem indult az osztag, mert bizonytalan volt és örültek, hogy ennyivel megúszták az első estét. Nem vállalták fel a mentés kockázatát.
https://www.afhistory.af.mil/FAQs/Fact-Sheets/Article/458957/operation-allied-force/
The first attacks occurred on the night of 24 March 1999, using 250 U.S. Aircraft, including 120 land based fighters, seven B-52s , six B-2s , ten reconnaissance aircraft, ten combat search and rescue aircraft, three airborne command and control platforms, and nearly 40 aerial refueling tankers. In addition, thirteen NATO member countries contributed aircraft. B-52s launched conventional air launched cruise missiles (CALCM) while U.S. and British ships and submarines fired Tomahawk land attack missiles (TLAMs). During the first night, the U.S. and NATO flew 400 missions, including 120 strike missions against 40 targets. On the second day of operations, U.S. Air Force F-15s shot down two Serbian MiG-29s, while another F-15C scored a kill the next day. Air Force and NATO aircraft faced significantly more effective air defenses than what they had recently encountered in Iraq, and pilots were initially instructed to stay above 15,000 feet to minimize risk.
Mennyi gép és ebből mennyi volt a valódi támadóerő. Ház izé. Vagy az F-111 (64. oldal) cikkben is meg lehet nézni, hogy mennyi F-111 szállt fel mennyi tartalékkal, amik visszafordultak. 123 gép vett részt és ebből a csapásmérő erő volt a 24+8+8 db F-111+A-6E, amiből egy fel sem szállt. Minden más SEAD, BARCAP, tanker, SOJ, stb. volt. Ráadásul a 24 db F-111-ből 6 db tartalék volt. Tehát 123 gépet emeltek, hogy abból 18+8+7 repüljön odacsapni, amiből még volt műszaki hibás, hiábás célazonosítás, stb. A SEAD gépek vadászellenállás esetén pattantak volna, stb.
Na ebből jön ki az visszafelé nézve, hogy ha CAP-elget is az ember, akkor megfelelő időben emelt 29-esek nem néztek szembe adott esetben egetrengető mennyiségi fölénnyel "csak" minőségivel.
A szerbek letiltották a Mig-21 -esek harcát, sőt azt hiszem a repülését is.
Ami így visszanézve érdekes döntés, mert a akkor emelték volna fél-öngyilkos módon azokat is, akkor mondjuk az a kevés gép hogyan szállt volna szembe hirtelen 12 db támadóval úgy, hogy NCTR nélkül azt sem tudják, hogy melyik melyik?
Az volt az érdekes hogy a szerb repülőket legyakták még tavasszal, én viszont láttam valamit az égen valamikor május vége felé ami nyakamat rá hogy légi harc volt. Éjfél körül lehetett, kicsivel előtte, éjszaka is jó időben, csillagos égboltnál. Felszoktam mászni a Zil tetejére nézegetni hátha látok ezt azt. Ott vagy a Kalocsa-Kecel vonalon kinn a pusztában, nézel dél felé, neked bal kézre úgy Szabadka felé egyszer csak látsz kb 4 fénypontot az égen északnak haladni, és két más színűbb fénypontot utánuk kicsit leszakadva. Az egyik a négyből tovább megy észak felé, 3 visszafordul és összevissza tekergőznek a másik két fényponttal. Aztán északról Kecskemét irányából tőlem jobbra két másik színű egymástól szétvált fénypont is beszállt, az egyik egyenesen repült, a másik mint egy jobbhorog lépett be a buliba. Az egyik gép azonnal kivált és elindult dél felé, ezután kettő északnak, egy másik pedig kicsit később bújt ki a hurokból és sunnyogott el dél felé. Nem üldözték őket, a maradék három gép is eloldalgott. Tuti hogy repülők voltak ,nem szentjános bogarak. Kb így volt 20 év távlatából, az egész talán ha 5 percig tartott.
SEAD CAP által indított HARM-ok, tankerek, stb. láthattad. Hpasp anyagának végén ott van ez is. A Bulgáriai HARM is egy CAP-elő Hornet által lett indítva. A gép körözget, HARM leválik, a gép bemingel. Légiharcot nem. Legenda gyártása helyett talán forrásokat érdemes bújni vagy megkérdezni és olvasni azt, aki kemény munkával letette a lenti táblázatot.
Nem rád vagyok berágva vagy ilyesmi, hanem általánosan. Valahogy trend az, hogy hiába adunk forrást, szép hosszú anyagot egyesek valahogy mégis csesznek erre, aztán még a végén jönnek azzal, hogy "láttak valamit". Zseniális...