Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Fidel-Castro-and-Leonid-Brezhnev-in-Cuba.jpg

Leonyid Brezsnyev, és Fidel Castro találkozója Kubában

A kubaiak lelkesedését a szocialista forradalom Afrikai terjesztésében, nem igazán osztották a szovjetek, mindössze 40 tanácsadót küldtek, miközben már 35000 kubai segítette talpra állni az országot. Fidel Castro hosszas unszolására, végül megszületett a háromoldalú megállapodás, miszerint a szovjetek hitelezik, és szállítanak nehéz fegyvereket, a kubaiak kezelik ezeket, amíg az Angolai katonák át tudják venni a feladatot.

06.jpg

T-34/85 harckocsi és BTR-152 páncélozott szállító harcjármű díszszemlén Luandában

A szovjet fegyverszállítmányok 1976-ban indultak meg, és jellemzően harmadvonalas, a második világháborús műszaki színvonalán álló használt és felújított szárazföldi technikát jelentettek, 185db T-34/85 harckocsit, és mintegy 650db tüzérségi eszközt, köztük 76mm-es 42M ZiSz-3 könnyű ágyút, illetve a szovjet hadsereg által már leváltott BTR-152 páncélozott szállító harcjárművet, valamint 122mm-es D-30-as tarackot. Csehszlovákia évente tízezres nagyságrendben szállított kézifegyvereket és lőszert abban reménykedve, hogy a nyersanyagokban gazdag afrikai ország a konszolidáció után majd kifizeti azok árát.

Mi-G-15-UTI-C01.jpg

MiG-15UTI (C01) gyakorlógép, Luanda nemzetközi repterén

1975 decemberében szovjet AN-22-es szállítógépek a Szovjetunióból hoztak 9db MiG-17F (C20..28) szubszonikus nappali vadászrepülőgépet, valamint két MiG-15UTI (C01, C02) gyakorlógépet, Luanda nemzetközi repterére.
1976 január 6-án egy Aeroflot Il-62M utasszállító meghozta a kubai pilótákat és műszakiakat is.
Másnap este a szovjet összeszerelő brigád keményen bepiált tiszta alkoholból, ami olyan szinten volt sikeres, hogy alkoholmérgezés szintjére jutottak, így a gépek összeszerelése váratott magára.

MiG-17F.jpg

MiG-17F (C25..28), Luanda nemzetközi repterén

Miután a második szovjet összeszerelő brigád megérkezett, és összerakta a 11db gépet, január 21-én ünnepélyes keretek között megalakult a FAPA/DAA (portugálul: Força Aérea Popular de Angola / Defesa Aérea e Antiaérea, magyarul: Angolai Népi Légierő és Légvédelem) Luanda nemzetközi repterén, 100%-ban kubai pilótákkal és műszakiakkal.

ancsa.jpg

Szovjet Antonov szállítógép kipakolása Luanda nemzetközi repterén

Az ünnepség után, másnap ismét érkeztek szállítógépek a Szovjetunióból, és hoztak 10db vadiúj, Gorkijban gyártott MiG-21MF (C40..49) szuperszonikus frontvadászt.

Angolan-Mi-G-21-MFs.jpg

MiG-21MF (C40, C41, C42), Luanda nemzetközi repterén

Mi-G-21-MF-C49-Luanda.jpg

MiG-21MF (C49), Luanda nemzetközi repterén

A gépek légiharc fegyverzetét az R-3Sz infravörös önirányítású légiharc rakéták alkották, ami az amerikai AIM-9B Sidewinder szovjet másolata. A korszerű szovjet frontvadászok kizárólagos feladata a főváros, Luanda légvédelmére korlátozódott.


A folytatásban akkor szerdán, az első összecsapások következnek...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Szovjet hordozókötelékek Luandában:

A szovjet Minszk nehéz repülőgéphordozó cirkáló, az Odesszához közeli Csornomorszk hajógyárában épült a hetvenes évek közepén. A hajót szovjet csendes óceáni flotta számára szánták, ezért 1979. február 24-én elhagyta Szevasztopolt, hogy a Szovjet Távol-Keletre hajózzon.

A11.jpg

Fotó: Útja során a földközi tengeren találkozott testvérhajójával a Kijevvel. A szovjet haditengerészet történetében először, két repülőgép-hordozó harc csoport egyszerre gyakorolt közös harci missziókat a Földközi tengeren. (Képen balra a Kijev, jobbra a Minszk 1979. márciusában.)

Később a Gibraltári szoroson áthajózva, a Minszk Afrikát megkerülve tervezett eljutni a Szovjet Távol-Keletre. Útja során természetesen érintette a szovjet haditengerészet legújabb és legnagyobb dél-nyugat afrikai bázisát, a Luandai öblöt is.

1979. március végétől április 2-ig a tartózkodott szovjet különítmény „üzleti látogatáson” Luanda (Angola) kikötőjében. A látogatás során Agostinho Neto, az ország elnöke és a Szovjetunió Angolai Köztársaság nagykövete Logvinov, valamint helyi szovjet és kubai katonai küldöttségek látogattak a hajóra.

A12.jpg

Fotó: Agostinho Neto a „költő”, a Minszk szovjet nehéz repülőgéphordozó cirkálón történő látogatása során, egy Jak-38-as helyből felszálló támadógépet szemlél 1979-ben, a Luandai öbölben!


A Minszk távozásával, luandai szovjet támaszpont nem maradt nagy hajóegységek nélkül. A nyolcvanas évek első felében is folyamatos volt a jelentősebb szovjet kötelékek látogatása. Például 1982-ben a Moszkva tengeralattjáró elleni cirkáló, majd 1983-ban a Novoszibirszk nehéz repülőgéphordozó cirkálók és kísérő kötelékük látogatott el a Luandai öbölbe.

A14.jpg

Fotó: A Moszkva a tizedik katonai körútján, a luandai kikötőben horgonyzik 1982-ben.

A13.jpg

Fotó: Angola elnökének, José Eduardo dos Santosnak látogatása 1983-ban, a Novoszibirszk nehéz repülőgéphordozó cirkáló fedélzetén, szovjet tisztekkel a luandai kikötőben.


A15.jpg

Fotó: A Luandában állomásozó „angolai” hajóegységek – jelentős szovjet tanácsadói segítséggel, minden tiszt és tiszthelyettes beosztásra volt egy-egy szovjet katona – közös gyakorlatokat hajtottak végre az idelátogató nagyobb szovjet hajókötelékekkel. A kép 1982-ben készült helikopterről, egy Projekt 206-os torpedó naszádról.

A16.jpg

Foto: A luandai támaszponton állomásozó egységek harckészültségét, a szovjet flotta vezetése folyamatosan ellenőrizte. 1985-ben például egy kiselejtezett áruszállítóhajóra tartottak éleslövészetet, amit az új, 1982-től itt állomásozó Project 205 – Osa II rakétásnaszádokkal süllyesztetek el.

A17.jpg

Fotó: A lövészeten P-15U Termit hajók elleni rakétákat használtak, melyekről a fenti fotók 1984-ben készültek Luandában.



A szovjet haditengerészeti felderítő repülésről Angolában, majd a következő alkalommal
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 047
113
A szovjet Minszk nehéz repülőgéphordozó cirkáló, az Odesszához közeli Csornomorszk hajógyárában épült a hetvenes évek közepén.
Kicsit pontosítok. A nyikolajevi (ukránul Mikolajiv) "Fekete-tengeri" hajógyárban (Черноморскийсудостроительныйзавод No 444) épült az összes szovjet nehéz repülőgép-hordozó cirkáló. Odesszától kicsit távolabb van.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Hát, légvonalban nincs 90 km a távolság a két város között. Számomra közeli, de ki hogy nézi. :)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1975 novemberében, az Angolai Népköztársaság kikiáltása után, Luanda nemzetközi repterén a kubaiak lefoglalták a dél-afrikai Diamond Corporation gyémánt bányász cég 6db francia gyártmányú Aérospatiale SE.316B Alouette III helikopterét.

Angolan-Alouette.jpg

Alouette III immáron kubai személyzete

1976 február 2-án a UNITA gerillák felderítésére az Alouette III helikopterekkel 16 fős kubai kommandós csapatot raktak le, 55km-re délre a Queve folyótól. A műveletet azonban észlelték a gerillák, és pár nap alatt bekerítették a kubaiakat.
A kubai DAAFAR (spanyolul: Defensa Anti-Aérea y Fuerza Aérea Revolucionaria, magyarul: Forradalmi Légvédelem) helyi parancsnoka, Rafael del Pino ezredes a Havannai felsőbb utasításokat (miszerint a MiG-ek csak Luanda légvédelmére alkalmazhatók) figyelmen kívül hagyva, MiG-21MF gépét a két UB-16-57 nemirányított rakétablokkal felfegyverezve saját szakálára mentőakciót szervezett.
Mivel az UNITA gerillák kézifegyver tüze miatt az Alouette helikopterek nem tudtak leszállni, hogy a szorongatott helyzetben lévő kubaiakat kimentsék, így Del Pino egyetlen rácsapásban jó alaposan megszórta a bozótot először 32db Sz-5-ös nemirányított rakétával, majd a 23mm gépágyújának teljes lőszerkészletével.
A rácsapás után a gerillák szétszéledtek, így a helikopterek már ki tudták menekíteni a bajba jutott kommandósokat.

raul-castro-y-rafael-del-pino.jpg

Raul Castro és Rafael del Pino

A sikeres akció után Rafael del Pino hadbíróság elé került, és csak Raul Castro közbenjárására úszta meg az esetet.
Február 18-án Fidel Castro megváltoztatta addigi álláspontját, és engedélyezte a MiG-21-esek bevetését az UNITA gerillákkal szemben is.

t-rk-p-01.jpg


Másnap két MiG-21MF áttelepült Huambo repterére, ahonnan elérhetővé vált az UNITA által ellenőrzés alatt tartott dél-nyugati országrész, és az 500km-re délre fekvő Dél-Nyugat Afrikai határ is.

Convoy.jpg

Konvoj légifedezete MiG-21MF vadászrepülővel.

Fő feladataik voltak:
  • konvojok fedezete (két UB-16-57 nemirányított rakétablokkal, és egy 800l-es törzs alatti póttartállyal)
  • vizuális felderítés (két 490l-es szárny alatti, és egy 800l-es törzs alatti póttartállyal)
  • légvédelmi őrjáratozás (négy R-3Sz infravörös önirányítású légiharc rakétával, és egy 800l-es törzs alatti póttartállyal)

t-rk-p-02.jpg


Március 8-án a hírszerzés információt szerzett arról, hogy az UNITA vezetője, Jonas Savimbi a parancsnokaival találkozik a Lumbala reptéren, így négy MiG-21MF, és egy korábban rekvirált civil Beechcraft-18-as kisrepülőgépet áttelepítettek Luena repterére.
Mivel a Luena-Lumbala távolság 300km légvonalban, a terv szerint a Beechcraft-18 irányította volna célra a hatósugaruk határán támadó két MiG géppárt, de 13-án a MiG-ek értek hamarabb Lumbala repteréhez.
Az első géppár egyenként két-két 240mm-es Sz-24 nemirányított rakétával, a második géppár két-két FAB-250 bombával volt felfegyverezve.

Ang-Fokker-Des2.jpg

Air-Zaire Fokker F.27 (9Q-CLO) utasszállítója a támadás után

Rafael del Pino ezredes indította a támadást, 2000m-ről zuhant gépével Lumbala reptere felé, ahol kiszúrt egy Fokker F.27 utasszállítót, amiből éppen rodéziai élelmiszer és fegyver szállítmányokat pakoltak ki.
Del Pino megküldte az utasszállítót két Sz-24-essel, géppárja Beningo González Cortes őrnagy pedig a reptéri terminált lőtte szét szintén két Sz-24-essel.
A második géppár (Arnaldo Torres Biart kapitány, és Alvio Cordova Mantecon) a kifutópályát és a terminált bombázta két-két FAB 250kg-os bombával.
Csak a MiG-ek távozása után ért a helyszínre a Beechcraft-18-as, aminek a pilótája kiszúrt egy újabb, a leszálláshoz készülő Fokkert, de hiába rádiózott, a MiG-ek addigra már bőven hazafelé tartottak.



Szombaton folytatódik a hajtóvadászat Jonas Savimbi az UNITA vezetője után...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Négy órával később visszatértek a MiG-ek, és újabb négy FAB-250-es bombát dobtak a kifutópályára, majd egy UNITA tábort vettek célba északra a reptértől négy Sz-24-essel.
Másnap ismét a kifutót bombázták 4db FAB-250-essel, illetve az UNITA tábort szórták meg Sz-5 nemirányított rakétákkal.

Mivel a trópusi viharok ellehetetlenítették a további támadásokat, egyedül Rafael del Pino ezredes szállt fel két nemirányított rakétablokkal megtalálni Lumbalát.
A hatalmas viharfelhőket kerülgetve azonban eltévedt és üzemanyaga fogytán kényszerleszállást hajtott végre a gerillák által felügyelt területen Munhango mellett, ami egyben Jonas Savimbi az UNITA vezetőjének szülőfaluja volt.

delpino-accidente.png

Del Pino kényszerleszállt MiG-21MF (C41) gépe a mezőn.

Szerencséjére mielőtt a falubeliek komolyabb érdeklődését a MiG felkeltette volna, még időben odaértek a közben riadóztatott gyorsreagálású kubai kommandósok Alouette helikoptereikkel, akik biztosították a gépét amíg egy század erejű FAPLA konvoj oda nem ért.
A gépet a mezőn lefegyverezték, feltankolták, és az ilyen esetekre készletezett SzPRD startrakétákkal szerelték fel.

SPRD.jpg

MiG-21 felszállása SzPRD startrakétákkal

Humberto Trujillo sikeresen felszállt a géppel mezőről, és hazarepült megmentve az értékes technikát.

history-about-angola2.jpg

Agostino Neto "a költő" Angola elnöke köszöni meg Rafael del Pino szolgálatait

Az eset annyira sokkolta Del Pino-t, hogy többé nem repült harci bevetést.

Mi-G21ang-Der.jpg

MiG-21MF (C48) hasraszállás után

1976 áprilisában Ten Gonzalez gépében elment a hidraulika olaj nyomás, ő meg sikeresen hasraszállt négy éles R-3Sz légiharcrakétával a szárnyai alatt. (!!!)

Április 7-én a kubai rádiófelderítőknek sikerült kiháromszögelni Savimbi-t, egy elhagyatott egykori portugál katonai bázison.
Két MiG-21MF, és négy MiG-17F alaposan megszórta a bázist 128db Sz-5 nemirányított rakétával, 880db 23mm-es és 147db 37mm-es gépágyú lövedékkel.

Angolan-Mi-8-T.jpg

Mi-8T (H02) felfegyverzett szállítóhelikopter

Szovjetek által időközben leszállított Mi-8T felfegyverzett szállítóhelikopterek is részt vettek Savimbi üldözésében, kommandósokat raktak ki, akik a befejezték a légicsapás után a tisztogatást.

Savimbi.jpg

Jonas Savimbi az UNITA vezetője "a politológus"

Május 21-én Samasseca-nál egy újabb légicsapást követő támadás után, már csak szerencséjének köszönhetően menekült meg Savimbi.
Az egész nyár alatt a folyamatos kubai rajtaütések felőrölték az UNITA-t, augusztus végére az eredetileg többezres gerilla csapatból már csak 76 fő maradt.

Ekkor úgy tűnt, hogy az Angolai helyzet rendeződött.


Szerdán a folytatásban, természetesen nem rendeződött semmi, és a vérontás új szereplőkkel folytatódik...
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
1976 áprilisában Ten Gonzalez gépében elment a hidraulika olaj nyomás, ő meg sikeresen hasraszállt négy éles R-3Sz légiharcrakétával a szárnyai alatt. (!!!)
Nem lehetett ott pici a baj, ha még levegős vésznyitással (külön a vésznyitás céljára vannak leválasztott palackok a levegőrendszerben a normál palackok mellett) se ment ki a futó (meg asszem kibocsátás helyzetbe rakott futóvezérlőkarral pozitív terhelésű manőverrel gravitációsan is lehet próbálkozni.. de ez nem biztos)...
Vagy csak nem volt rá ideje...
(szerintem összességében a 21-esnél azért itka lehetett a hasraszállás)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
SWAPO-Party-Logo.jpg

Az Angolával délen határos Dél-Nyugat Afrika (mai Namíbia), Dél-Afrika de facto ötödik tartománya volt ekkoriban, szuverenitásáért a SWAPO (angolul: South West Africa People’s Organisation, magyarul: Dél-Nyugat Afrikai Népi Szervezet) folytatott fegyveres küzdelmet.
1972-ben az ENSZ Közgyűlése elismerte a SWAPO-t Namíbia népének „egyedüli törvényes képviselőjeként”.
A norvég kormány 1974-ben kezdett közvetlen támogatást nyújtani az SWAPO-nak.
1976 márciusában az Angola felajánlotta támaszpontjait a SWAPO számára, a dél-afrikai hadsereg elleni támadásokhoz.
A SWAPO Angola területén két nagyobb bázist használt, az egyik Lubango külvárosában, a másik Cassinga elhagyott bányász településén volt.

terkep-03.jpg


Cassinga egy elhagyatott, a német Krupp cég által épített bányász város volt, ami alapvetően menekült táborként funkcionált, másrészt a SWAPO használta toborzó és kiképző táborként.
Az UNICEF 1978 elején "jól vezetett és jól szervezett" menekült táborról számolt be, ami "rosszul felszerelt", hogy megbirkózzon a dél-nyugat afrikai menekültek számának gyors emelkedésével.

Miután Dél-Afrika megelégelte az Angolából szervezett SWAPO támadásokat, cselekvésre szánta el magát a határtól 260km-re északra található táborral szemben.

1978 május 4-én reggel megkezdődött a dél-afrikai hadsereg „Operation Reindeer” hadművelete.

SAAF-Canberra-bombers-that-struck-at-enemy-emplacements-at-Cassinga-The-aircraft-had-no-identifying.jpg

Dél-afrikai Canberra bombázó felségjelzés és oldalszám nélkül

8:02-kor 4db felségjelzés és oldalszám nélküli Canberra bombázó 150m magasan 550km/h sebességgel gépenként 300db Rodéziai gyártású „Alpha” felpattanó repeszbombával terítették be a tábor 800x500m-es területét.

45dd5cdb2f91e-large.jpg


Az „Alpha” egy 15.5cm átmérőjű repeszbomba, mely külső és belső köpenye között 240db 1.5cm átmérőjű kemény gumigolyókból álló réteg található. Amikor az „Alpha” talajt ér, beindul a késleltető gyújtó, és csak miután a bomba felpattant 2~3m magasba, ott robban, 5m-en belül halálos repeszeket szórva szét.

Buccaneer-bombers-deployed-in-the-Cassinga-attack.jpg

Dél-afrikai Buccaneer bombázó felségjelzés és oldalszám nélkül

A Canberra-k után azonnal érkezett négy felségjelzés és oldalszám nélküli Buccaneer, és egyenként 8db 450kg-os, összesen 32 féltonnás bombával szórták meg a tábor területét.
Végül a csak AIM-9B Sidewinderrel felfegyverzett egyik pár kisérő Mirage III CZ lőtte ki a teljes 30mm-es gépágyú lőszerkészletét a táborra.

Canberra-bombing-raid-on-Cassinga-defences.jpg

Cassinga tábora a bombázás utáni pillanatokban


Szombaton folytatódik Cassinga ostroma...