Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Erre én is gondoltam, de látva a partvonalat és a távolságot, úgy szerintem eltévedés nélkül is kifogyott volna az üzemanyag...

Ezt nem tudom mire alapozod (САМОЛЕТ МиГ-17 - ТЕХНИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ - ЛЕТНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ САМОЛЕТА)...
Mi-G-17-F-range.jpg
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ezt nem tudom mire alapozod (САМОЛЕТ МиГ-17 - ТЕХНИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ - ЛЕТНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ САМОЛЕТА)...
Mi-G-17-F-range.jpg
A táblázatból nem tudjuk, hogy mennyi üzemanyagot tankoltak és az időjárás sem derül ki belőle. Lehet, hogy csak húztak 1 egyenes vonalat, ahhoz számolták az üzemanyagot + a szokásos tartalékot, ami már nem elég a partvonal követésére...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A táblázatból nem tudjuk, hogy mennyi üzemanyagot tankoltak és az időjárás sem derül ki belőle. Lehet, hogy csak húztak 1 egyenes vonalat, ahhoz számolták az üzemanyagot + a szokásos tartalékot, ami már nem elég a partvonal követésére...

Majd valamelyik folytatásokban ezt még megismétlik párszor, szóval arrafelé ez része a napi gyakorlatnak.
:D
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 222
33 491
113
hogy a Dél-Afrikai Légierő Alouette-III, és SA.330 Puma helikopterei részére az ENSZ nemzetközi fegyverszállítási embargót megkerülve Zaire közvetítésével román gyártmányú pótalkatrészeket szállítottak.
Sőt,a Puma helyi "gyártású" Oryx változatának teljes törzshátsórésze román gyártású volt.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Miért is nem lepődök meg a románokon? Örüljenek az angolaiak, hogy az egyik reggel nem arra ébredtek, hogy a románok felhúzták Dél-Afrika lobogóját a zászlórúdra. "Ó, bocs, mi átálltunk, de majd megint átállunk később... becsszó."
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A Délnyugat-Afrika felszabadításáért küzdő SWAPO gerillaszervezet Angola területén lévő második legfontosabb „Tobias Haneko” nevű tábora ellentétben az elhagyatott bányászvárosban korábban lerombolt Cassingával, Lubango városa peremén települt, Angola legkorszerűbb légibázisa közelében. A katonai reptér, és a város közelsége eleve lehetetlenné tette a Cassinga ostromához hasonló ejtőernyős támadást, a Lubango-i SWAPO tábort így a Dél-Afrikai Légierőnek egymagában kellett megtámadnia.

010.jpg

Lubango-i Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály. A bal oldali kép közepén a világoszöld SzNR-125M rakétarávezető állomás, jobboldalon annak rajza, a bal oldali kép sarkaiban három 5P73 indítóállvány összesen 12db indításra kész V-601P 5V27U légvédelmi rakétával

Tovább nehezítette a feladatot az év folyamán odatelepített Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály megjelenése.

Mirage-IIIR2-Z-2.jpg

Mirage III R2Z (855) felderítőgép

1980 június 7-én, 13:00-kor nagysebességgel kismagasságon repült át Lubango városa, reptere és a SWAPO tábora felett egy dél-afrikai Mirage III R2Z felderítőgép, két Mirage F1 CZ vadászgép kíséretében.
A szoros kötelékben repülő mindhárom gép BF1 francia gyártmányú besugárzásjelzője figyelmeztette a pilótáját, hogy az Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály tűzvezető lokátora követi őket.
Mivel légvédelmi rakéta indítás nem történt, a dél-afrikai parancsnokság zöld utat adott a támadásnak feltételezve, hogy a Lubango-i légvédelmi rakétaosztály még nem üzemképes.

terkep-05.jpg

Mirage F1 AZ vadászbombázók útvonala Lubango felé

A Dél-Afrikai légierő összes rendelkezésére álló Mirage F1 AZ vadászbombázó repülőgépflottájának a felét, 16 gépet jelöltek ki a Lubango-i SWAPO gerilla tábor bombázásra. A négy egyenként négygépes támadó kötelék, azonos útvonalon, egymástól megfelelő időbeni elválasztással, hogy az előző kötelék által ledobott bombák repeszei ne okozzanak kárt az utánuk érkező kötelék gépeiben, a várost nyugatról megkerülve, északról-déli irányba repülve bombáztak nagy sebességgel, kis magasságból.

terkep-06.jpg

Sárga nyíl jelöli a Dél-Afrikai Légierő támadásának útvonalát, piros fal az Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály megsemmisítési zónájának távoli határát, kék repülő sziluett a Lubango-i repteret

Lubango városa az 1500-1800m magas Bié fennsíkon foglal helyet. A fennsíkot nyugatról megkerülve, kismagasságban repülve lehetővé vált a felderítő lokátorok számára láthatatlanul 15km-re megközelíteni a várost, így kevesebb mint egyetlen perc riasztási időt hagyva az első bombák becsapódása előtt.

141001-02-Anakonda-22.jpg

V-601P 5V27U légvédelmi rakéta célja felé repül

Mivel a Pecsora komplexum felkészítése harci munkához másodfokú készültségből 2.5 perc, így az első két kötelék 4-4 gépe zavartalanul bombázhatta célpontját. A harmadik kötelék bombázás után távolodó gépeire történt először légvédelmi rakéta indítás utánlövéssel, de a célok kiértek a megsemmisítési zónából, mire a rakéták utolérték volna őket. A negyedik köteléket, mivel ugyanazon az útvonalon érkezett, mint az előző három viszont már várták a Pecsora kezelők és egymás után két sikeres rakéta rávezetést is végrehajtottak a légicélokra.

Frans Pretorius őrnagy 234-es oldalszámú Mirage F1AZ gépe a V-601P 5V27U légvédelmi rakéták közeli robbanásai után irányítható maradt, viszont elkezdett vészesen üzemanyagot veszíteni, ami a délnyugat-afrikai Ondangwa légibázisától 28 mérföldre teljesen el is fogyott, az Atar 9K50 hajtómű leállt. Az őrnagy sikeresen vitorlázott a reptérig, és épségben leszállt.

009.jpg

Mirage F1 AZ (237) vadászbombázó repülőgép Ruacana kifutópályáján, és a Becsületrend

Isak C. du Plessis kapitány 237-es oldalszámú Mirage F1 AZ gépében a V-601P 5V27U légvédelmi rakéták közeli robbanásai után leesett a hidraulika folyadék nyomás, megszorult a hajtómű gázsugárfokozó vezérlése, és megbolondult a navigációs számítógépe is. A lehető legközelebb eső délnyugat-afrikai reptéren kísérelte meg a kényszerleszállást. Ruacana kifutópályájához közelítve észlelte, hogy a Mirage orrfutója is megszorult, azt nem képes kiengedni. Mesteri repülőtudásáról számot adva, a kapitány így is sikeresen szállt le gépével. Teljesítményét a Dél-Afrikai Becsületrend második fokozatával értékelték, mivel a kézenfekvő katapultálás helyett megmentette az országa számára az ENSZ nemzetközi fegyverszállítási szankciója miatt szó szerint pótolhatatlan repülőgépet.

Mindkét Mirage F1 AZ vadászbombázót rövidesen kijavították.

1988.jpg

Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétakomplexum Angolában. Előtérben a négysínes 5P73 indítóállvány V-601P 5V27U légvédelmi rakétákkal, háttérben az SzNR-125M rakétarávezető állomás antennája.

Másnap ismét eredményes volt a Pecsora osztály, a TAAG angolai légitársaság Jak-40-es utasszállítóját találták el, a fedélzeten tartózkodó 32 fő életét vesztette a katasztrófában, köztük a szovjet pilóta Valeríj Angurov, a másodpilóta Vjacseszláv Krilov, és a navigátor Vaszilíj Golubjev. Mivel a Pecsora Harmadik Világba szánt export változatához barát-idegen felismető rendszert a szovjetek nem szállítottak, így 1981-ben és 1982-ben is egy-egy AN-26-os kubai, illetve szovjet személyzete esett áldozatul saját légvédelmi rakéta találatának.

1981-ben érkezett még négy Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétakomplexum, és a hozzájuk tartozó három javadalmazásnyi, összesen 144db V-601PD 5V27D rakéta, így kibővült a 40. BDAA negyedik rakétaosztállyal, és megalakult az 50. BDAA (légvédelmi rakétaezred) három rakétaosztállyal.

1983-ban már három osztályt üzemeltettek angolai kezelők, szovjet tanácsadók szoros felügyelete mellett, a többi osztályt továbbra is a kubaiak.



A folytatásban igazi "nagyvasak", illetve megkezdődnek a légiharcok a Dél-Afrikai és Angolai vadászgépek között...
 

tong djagbu

Well-Known Member
2019. november 9.
2 941
19 451
113
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
 

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
328
520
93
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
Ez nem század lenne?

"Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve."
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 222
33 491
113
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
A háború végén a T72M is megjelent,a burok 1et abból is zsákmányoltak
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 415
36 427
113
Másnap ismét eredményes volt a Pecsora osztály, a TAAG angolai légitársaság Jak-40-es utasszállítóját találták el, a fedélzeten tartózkodó 32 fő életét vesztette a katasztrófában, köztük a szovjet pilóta Valeríj Angurov, a másodpilóta Vjacseszláv Krilov, és a navigátor Vaszilíj Golubjev. Mivel a Pecsora Harmadik Világba szánt export változatához barát-idegen felismető rendszert a szovjetek nem szállítottak, így 1981-ben és 1982-ben is egy-egy AN-26-os kubai, illetve szovjet személyzete esett áldozatul saját légvédelmi rakéta találatának.

Hát igen, hosszú története van a szovjet légvédelmi eszközök ilyen fajta sikereinek. Szerintem több kárt okoztak ott maguknak, mint az ellenségnek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1