Angola (1961-1975,1976-2002)

  • Téma indítója Téma indítója Törölt tag 1945
  • Indítva Indítva
Erre én is gondoltam, de látva a partvonalat és a távolságot, úgy szerintem eltévedés nélkül is kifogyott volna az üzemanyag...

Ezt nem tudom mire alapozod (САМОЛЕТ МиГ-17 - ТЕХНИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ - ЛЕТНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ САМОЛЕТА)...
Mi-G-17-F-range.jpg
 
Ezt nem tudom mire alapozod (САМОЛЕТ МиГ-17 - ТЕХНИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ - ЛЕТНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ САМОЛЕТА)...
Mi-G-17-F-range.jpg
A táblázatból nem tudjuk, hogy mennyi üzemanyagot tankoltak és az időjárás sem derül ki belőle. Lehet, hogy csak húztak 1 egyenes vonalat, ahhoz számolták az üzemanyagot + a szokásos tartalékot, ami már nem elég a partvonal követésére...
 
A táblázatból nem tudjuk, hogy mennyi üzemanyagot tankoltak és az időjárás sem derül ki belőle. Lehet, hogy csak húztak 1 egyenes vonalat, ahhoz számolták az üzemanyagot + a szokásos tartalékot, ami már nem elég a partvonal követésére...

Majd valamelyik folytatásokban ezt még megismétlik párszor, szóval arrafelé ez része a napi gyakorlatnak.
:D
 
hogy a Dél-Afrikai Légierő Alouette-III, és SA.330 Puma helikopterei részére az ENSZ nemzetközi fegyverszállítási embargót megkerülve Zaire közvetítésével román gyártmányú pótalkatrészeket szállítottak.
Sőt,a Puma helyi "gyártású" Oryx változatának teljes törzshátsórésze román gyártású volt.
 
Miért is nem lepődök meg a románokon? Örüljenek az angolaiak, hogy az egyik reggel nem arra ébredtek, hogy a románok felhúzták Dél-Afrika lobogóját a zászlórúdra. "Ó, bocs, mi átálltunk, de majd megint átállunk később... becsszó."
 
A Délnyugat-Afrika felszabadításáért küzdő SWAPO gerillaszervezet Angola területén lévő második legfontosabb „Tobias Haneko” nevű tábora ellentétben az elhagyatott bányászvárosban korábban lerombolt Cassingával, Lubango városa peremén települt, Angola legkorszerűbb légibázisa közelében. A katonai reptér, és a város közelsége eleve lehetetlenné tette a Cassinga ostromához hasonló ejtőernyős támadást, a Lubango-i SWAPO tábort így a Dél-Afrikai Légierőnek egymagában kellett megtámadnia.

010.jpg

Lubango-i Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály. A bal oldali kép közepén a világoszöld SzNR-125M rakétarávezető állomás, jobboldalon annak rajza, a bal oldali kép sarkaiban három 5P73 indítóállvány összesen 12db indításra kész V-601P 5V27U légvédelmi rakétával

Tovább nehezítette a feladatot az év folyamán odatelepített Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály megjelenése.

Mirage-IIIR2-Z-2.jpg

Mirage III R2Z (855) felderítőgép

1980 június 7-én, 13:00-kor nagysebességgel kismagasságon repült át Lubango városa, reptere és a SWAPO tábora felett egy dél-afrikai Mirage III R2Z felderítőgép, két Mirage F1 CZ vadászgép kíséretében.
A szoros kötelékben repülő mindhárom gép BF1 francia gyártmányú besugárzásjelzője figyelmeztette a pilótáját, hogy az Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály tűzvezető lokátora követi őket.
Mivel légvédelmi rakéta indítás nem történt, a dél-afrikai parancsnokság zöld utat adott a támadásnak feltételezve, hogy a Lubango-i légvédelmi rakétaosztály még nem üzemképes.

terkep-05.jpg

Mirage F1 AZ vadászbombázók útvonala Lubango felé

A Dél-Afrikai légierő összes rendelkezésére álló Mirage F1 AZ vadászbombázó repülőgépflottájának a felét, 16 gépet jelöltek ki a Lubango-i SWAPO gerilla tábor bombázásra. A négy egyenként négygépes támadó kötelék, azonos útvonalon, egymástól megfelelő időbeni elválasztással, hogy az előző kötelék által ledobott bombák repeszei ne okozzanak kárt az utánuk érkező kötelék gépeiben, a várost nyugatról megkerülve, északról-déli irányba repülve bombáztak nagy sebességgel, kis magasságból.

terkep-06.jpg

Sárga nyíl jelöli a Dél-Afrikai Légierő támadásának útvonalát, piros fal az Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétaosztály megsemmisítési zónájának távoli határát, kék repülő sziluett a Lubango-i repteret

Lubango városa az 1500-1800m magas Bié fennsíkon foglal helyet. A fennsíkot nyugatról megkerülve, kismagasságban repülve lehetővé vált a felderítő lokátorok számára láthatatlanul 15km-re megközelíteni a várost, így kevesebb mint egyetlen perc riasztási időt hagyva az első bombák becsapódása előtt.

141001-02-Anakonda-22.jpg

V-601P 5V27U légvédelmi rakéta célja felé repül

Mivel a Pecsora komplexum felkészítése harci munkához másodfokú készültségből 2.5 perc, így az első két kötelék 4-4 gépe zavartalanul bombázhatta célpontját. A harmadik kötelék bombázás után távolodó gépeire történt először légvédelmi rakéta indítás utánlövéssel, de a célok kiértek a megsemmisítési zónából, mire a rakéták utolérték volna őket. A negyedik köteléket, mivel ugyanazon az útvonalon érkezett, mint az előző három viszont már várták a Pecsora kezelők és egymás után két sikeres rakéta rávezetést is végrehajtottak a légicélokra.

Frans Pretorius őrnagy 234-es oldalszámú Mirage F1AZ gépe a V-601P 5V27U légvédelmi rakéták közeli robbanásai után irányítható maradt, viszont elkezdett vészesen üzemanyagot veszíteni, ami a délnyugat-afrikai Ondangwa légibázisától 28 mérföldre teljesen el is fogyott, az Atar 9K50 hajtómű leállt. Az őrnagy sikeresen vitorlázott a reptérig, és épségben leszállt.

009.jpg

Mirage F1 AZ (237) vadászbombázó repülőgép Ruacana kifutópályáján, és a Becsületrend

Isak C. du Plessis kapitány 237-es oldalszámú Mirage F1 AZ gépében a V-601P 5V27U légvédelmi rakéták közeli robbanásai után leesett a hidraulika folyadék nyomás, megszorult a hajtómű gázsugárfokozó vezérlése, és megbolondult a navigációs számítógépe is. A lehető legközelebb eső délnyugat-afrikai reptéren kísérelte meg a kényszerleszállást. Ruacana kifutópályájához közelítve észlelte, hogy a Mirage orrfutója is megszorult, azt nem képes kiengedni. Mesteri repülőtudásáról számot adva, a kapitány így is sikeresen szállt le gépével. Teljesítményét a Dél-Afrikai Becsületrend második fokozatával értékelték, mivel a kézenfekvő katapultálás helyett megmentette az országa számára az ENSZ nemzetközi fegyverszállítási szankciója miatt szó szerint pótolhatatlan repülőgépet.

Mindkét Mirage F1 AZ vadászbombázót rövidesen kijavították.

1988.jpg

Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétakomplexum Angolában. Előtérben a négysínes 5P73 indítóállvány V-601P 5V27U légvédelmi rakétákkal, háttérben az SzNR-125M rakétarávezető állomás antennája.

Másnap ismét eredményes volt a Pecsora osztály, a TAAG angolai légitársaság Jak-40-es utasszállítóját találták el, a fedélzeten tartózkodó 32 fő életét vesztette a katasztrófában, köztük a szovjet pilóta Valeríj Angurov, a másodpilóta Vjacseszláv Krilov, és a navigátor Vaszilíj Golubjev. Mivel a Pecsora Harmadik Világba szánt export változatához barát-idegen felismető rendszert a szovjetek nem szállítottak, így 1981-ben és 1982-ben is egy-egy AN-26-os kubai, illetve szovjet személyzete esett áldozatul saját légvédelmi rakéta találatának.

1981-ben érkezett még négy Sz-125M Pecsora légvédelmi rakétakomplexum, és a hozzájuk tartozó három javadalmazásnyi, összesen 144db V-601PD 5V27D rakéta, így kibővült a 40. BDAA negyedik rakétaosztállyal, és megalakult az 50. BDAA (légvédelmi rakétaezred) három rakétaosztállyal.

1983-ban már három osztályt üzemeltettek angolai kezelők, szovjet tanácsadók szoros felügyelete mellett, a többi osztályt továbbra is a kubaiak.



A folytatásban igazi "nagyvasak", illetve megkezdődnek a légiharcok a Dél-Afrikai és Angolai vadászgépek között...
 
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
 
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
Ez nem század lenne?

"Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve."
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
T-34 Angolában(I.)

T-34-in-FAPLA-service-during-the-late-1970s-or-early-1980s.jpg

FAPLA T-34 harckocsija az 1970-es évek végéről, 1980-as évek elejéről

A szovjet második világháború legendás T-34 harckocsi egyik utolsó harci alkalmazására Angolában került sor 1970-es és 1980-as években. Az angolai polgárháború legelterjedtebb harckocsija a szovjet T-54/T-55 volt. Különösen a konfliktus elején azonban jelen volt a második világháborús T-34 is. Az angolai T-34-ek mindegyike négyfős T-34/85 volt, ZiS-S-53 85 mm-es fő fegyverrel és két 7,62 mm-es DT géppuskávall felfegyverkezve. Súlya 32 tonna volt. A járművet egy 12 hengeres dízel motor hajtotta, maximális sebessége mintegy 50km/h volt.

Az Angola által kapott T-34-esek teljes száma bizonytalan. Néha a kubaiak és a szovjetek egy tartalék harckocsit egy megsemmisült tank „pótalkatrészének” számították; máskor a kubai T-34-eket kétszer számolták meg, miután a kubaiaktól a FAPLA állományába került. Legjobb becslés szerint 125-200 T-34-t használtak a konfliktus során; azonban nem mind egyszerre.

Elsőként a kubai T-34-esek érkeztek 1975 nyarán. Röviddel ezután egy 30 darab T-34-ből álló tételt szállítottak közvetlenül az FAPLA számára. Ezek egy része Csehszlovákiából származó, háború utáni építésű T-34-es volt, amelyeket nagyon kevéssé használtak; mások szovjet gyártmányúak voltak, és minden valószínűség szerint leharcoltabb állapotban, mivel már a II. világháború idején is használatban lehettek. A kubai haditengerészetnek nem volt teherhajó-kapacitása, így szinte az egész kubai kereskedelmi flotta szállította a harckocsikat, páncélozott járműveket, tüzérséget és repülőgépeket Angolába („Carlota” művelet). Ez még mindig nem volt elegendő, és 1976-ban a szovjetek Európából hajóval kezdték el szállítani a T-34-eket. 1977-re a szovjetek és a kubaiak 120 T-34 harckocsit szállítottak Angolába. Ezt követően csak néhány apró tétel került leszállításra; ezeken felül 1975-1989 között további, legalább 1000 harckocsi került leszállításra, döntően T-54/T-55 és néhány T-62 harckocsi.

A FAPLA szervezetében a T-34-eket a dandárok alárendeltségébe tartózó harckocsi zászlóaljakhoz rendelték. Minden zászlóalj három szakaszból állt, egyenként három T-34 harckocsival, plusz a zászlóalj parancsnokság egy járműve. Egyes egységek a meghibásodások miatt gyengébbek voltak, míg később a T-54/55 harckocsikkal átfegyverzésre kerülő egységek egy ideig megtartották az „extra” T-34-eiket.

t34-85luanda.jpg

Kubai T-34 Luandában, 1975

Luanda (1975. július)

A T-34 első alkalmazására Angolában 1975 júliusában került sor. A főváros birtoklásáért vívott harcok során, egy szakasz kubai T-34 a FAPLA csapatokat támogatta az FNLA erői ellen. Az FNLA katonáit elűzték, és a FAPLA soha többé nem vesztette el az irányítást Luanda felett. A kubai T-34-esek egyike sem veszett el.

Cuban-T-34-85-Streets-of-Huambo-1975.jpg

Kubai T-34/85 harckocsik Huambo utcáin, 1975.

A T-34 harckocsik első harcérintkezésére 1975. október 7-én került sor, amikor egy dél-afrikai felderítő csapatot, amely az UNITA-t segítette Angola déli részén, egy kubai T-34-es különítmény támadta meg Norton de Matos közelében.A kubai harckocsik ezen szereplése nem volt túl meggyőző.

Operation Savannah(„Szavanna” hadművelet)

Ez volt az első nagyobb dél-afrikai művelet Angolában. Rövidesen elfoglalták Perreira de Eca és Rocades városait, és Angola délnyugati szegletét az UNITA irányítása alá helyezték. Volt egy kubai T-34-es egység Quifangondo közelében, de az nem játszott érdemi szerepet a műveletben.

South-African-Officer-Posing-with-a-destroyed-FAPLA-T-34-knocked-out-during-Operation-Savannah-the-i.png

Dél-Afrikai tiszt a FAPLA harcképtelenné tett T-34-e előtt a Savannah hadművelet idején, 1976

A cabindai hadjáratban részt vevő T-34-ekről már korábban esett szó.


Operation Reindeer(„Rénszarvas” hadművelet)

Ezen hadműveletről Hpasp kolléga részletesen írt. Veszteséglistára a kubaiak 6 megsemmisült és 3 súlyosan megrongálódott T-34 harckocsija került.

Operation Protea

Ezen hadművelet során hat dél-afrikai mobil harccsoportból állt szemben két angolai dandárral, valamint néhány kisebb önálló angolai és kubai egységgel. Ez volt a dél-afrikai hadsereg legnagyobb hadművelete a második világháború óta. A tényleges művelet három hét alatt viszonylag fix helyzetű csaták sorozata volt, amelyek intenzív harchoz vezettek. A legjelentékenyebb ütközet Xangongo közelében folyt.

A kommunisták „Protea” hadművelet alatt hatalmas veszteségeket szenvedtek el. Több mint 1000 angolai és kubai katona vesztette életét. A FAPLA ongivai 11. dandárja egy T-34 századot vetett a harcokba, és lényegében megsemmisült.

A század T-34-ei közül nyolcat épségben zsákmányoltak a dél-afrikai erők, és még legalább kettőt megsemmisítettek a harcban a Ratel-90-ek. Komolyabb volt az anyagi veszteség; a dél-afrikaiak sértetlenül fogtak el 300 tonna lőszert, több tonna pótalkatrészt és mintegy 200 különféle típusú teherautót és pótkocsit.


t34angolaoperprotea-A-T-34-burns-after-being-hit-during-the-Protea-operation.jpg

T-34-Cunene-Xangongo-19810829.jpg

"Protea" hadművelet során kilőtt T-34 harckocsik

T-34-19810824.jpg

"Protea" művelet során zsákmányolt T-34/85 harckocsik, 1981.08.24.
T-34-Cunene-Ongiva-19810827.jpg

Ongiva, 1981.08.27.


operationproteacaptures-Four-of-the-eight-T-34s-captured-intact-during-Operation-Protea-are-seen-in.jpg

Négy "Protea" hadművelet során zsákmányolt T-34
Operation-Protea-Captured-Soviet-tanks.jpg

"Protea" hadművelet során zsákmányolt páncélosok: 8 T-34, 3 PT-76 és 2 BRDM-2
A háború végén a T72M is megjelent,a burok 1et abból is zsákmányoltak
 
Másnap ismét eredményes volt a Pecsora osztály, a TAAG angolai légitársaság Jak-40-es utasszállítóját találták el, a fedélzeten tartózkodó 32 fő életét vesztette a katasztrófában, köztük a szovjet pilóta Valeríj Angurov, a másodpilóta Vjacseszláv Krilov, és a navigátor Vaszilíj Golubjev. Mivel a Pecsora Harmadik Világba szánt export változatához barát-idegen felismető rendszert a szovjetek nem szállítottak, így 1981-ben és 1982-ben is egy-egy AN-26-os kubai, illetve szovjet személyzete esett áldozatul saját légvédelmi rakéta találatának.

Hát igen, hosszú története van a szovjet légvédelmi eszközök ilyen fajta sikereinek. Szerintem több kárt okoztak ott maguknak, mint az ellenségnek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1