B-21 / LRS-B (Northrop Grumman, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
ez igen...haladnak am szepen.

The U.S. Air Force now has no fewer than five examples of its secretive Northrop Grumman B-21 Raider stealth bomber in a process of final assembly. That’s three more airframes than we knew about before today and further indication that the new flying-wing bomber is making significant progress, albeit well away from the public gaze.
Lehet, hogy itten arról van szó, hogy senki nem várt világmegváltó újdonságot és kapták azt, amit értek, egy kisebb és kicsit feltupírozott B-21-et.
Csak akkor furcsa, hogy pl. a helik esetén hogyan sikerült összehozni azt, amit...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Technikailag ez egy alacsony észlelhetőségű FB-111-es lesz, de a B-2-es hatótávjával és némileg nagyobb fegyverzettel. Annak idején volt is egy ilyen terv, hogy az FB-111-est megpróbálják a B-1B-hez közelíteni egy komplex modernizációval.
Tehát a B-2-es alá pozícionált váltótípus, amit viszont nagyobb darabszámban kívánnak az elődjéhez képest rendszeresíteni, némileg hasonló ötleten alapszik.

A nukleráis feladatkör és az alacsony észlelhetőség, iletve a várhatóan könnyebb és olcsóbb üzem miatt ez a leendő 150 darab B-21-es nem csak minőségben, de mennyiségben is felül fogja múlni a 20 darab B-2-est és a még papíron is szerény mennyiségű B-1B-t. Ezek ketten együtt sincsenek meg 150-en, illetve soha nem is volt ennyi ezekből összesen.
150 darab gépet sok bázison szét lehet szórni, sokfelö lehet velük sokfelé feladatokat végrehajtani, ráaádsul a fajlagos üzemeltetési költségek is alacsonyabbra fognak kijönni. Úgy meg pláne, ha netán más egyéb, már meglévő típusokkal is van rendszerazonos komponens, vagy alrendszer.

A mennyiség is számít, nem csak a minőség. Ez az, amit a 90-es évek bullshitje, a "kisebb, gyorsabb, korszerűbb haderő" szlogene megpróbált kikezdeni.
Idehaza is látjuk, hogy ez mennyire nem szerencsés.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 954
85 566
113
Technikailag ez egy alacsony észlelhetőségű FB-111-es lesz, de a B-2-es hatótávjával és némileg nagyobb fegyverzettel. Annak idején volt is egy ilyen terv, hogy az FB-111-est megpróbálják a B-1B-hez közelíteni egy komplex modernizációval.
Tehát a B-2-es alá pozícionált váltótípus, amit viszont nagyobb darabszámban kívánnak az elődjéhez képest rendszeresíteni, némileg hasonló ötleten alapszik.

A nukleráis feladatkör és az alacsony észlelhetőség, iletve a várhatóan könnyebb és olcsóbb üzem miatt ez a leendő 150 darab B-21-es nem csak minőségben, de mennyiségben is felül fogja múlni a 20 darab B-2-est és a még papíron is szerény mennyiségű B-1B-t. Ezek ketten együtt sincsenek meg 150-en, illetve soha nem is volt ennyi ezekből összesen.
150 darab gépet sok bázison szét lehet szórni, sokfelö lehet velük sokfelé feladatokat végrehajtani, ráaádsul a fajlagos üzemeltetési költségek is alacsonyabbra fognak kijönni. Úgy meg pláne, ha netán más egyéb, már meglévő típusokkal is van rendszerazonos komponens, vagy alrendszer.

A mennyiség is számít, nem csak a minőség. Ez az, amit a 90-es évek bullshitje, a "kisebb, gyorsabb, korszerűbb haderő" szlogene megpróbált kikezdeni.
Idehaza is látjuk, hogy ez mennyire nem szerencsés.
Az F-111 az nem strategiai bombázó volt.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 645
18 808
113
Dudi, olvass figyelmesebben...
FB-111-et írt, nem F-111A,D,E vagy F-et.
Az FB-111 a SAC gépe volt, senki másé.
Jellemzően 2-4 szárnypótossal repült és belső térben vitt 1 db SRAM-ot és Tokyo üzemanyag tankot vagy szárny alatt 2xAGM-69-et.
Terveztek egy megnagyobbított változatot is.
 
M

molnibalage

Guest
Terveztek egy megnagyobbított változatot is.
Az az FB-111H lett volna és kb. artworkig és tanulmányig jutott.
f0ed8b07fff891dbd2f49fafe3414cac.gif


fb-111h-concept-art.jpg

fb-111h_intern.png
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Én meg rég olvastam, hogy tervezés alatt van/volt egy ilyen változat, mégpedig a B-1B hajtóműveivel.
Később is voltak még tervek a TF30-asok leváltására, egyúttal a képességek növelésére. Az F-16C gépek F110-eseit tervezték integrálni, de ebből se lett semmi.

Az FB-111-es egyértelműen a B-2-es miatt lett kukázva, mert a SAC, illetve az utódja eltolta a skálát a nehézbombázók felé, amikor elkötelezte magát az alacsony észlelhetőség mellett.

Most meg, miután összegyűlt 30-35 évnyi stabil stealth tapasztalat, már lehet újra elővenni az FB-111, illetve FB-111H kategóriát.
 
M

molnibalage

Guest
Én meg rég olvastam, hogy tervezés alatt van/volt egy ilyen változat, mégpedig a B-1B hajtóműveivel.
Később is voltak még tervek a TF30-asok leváltására, egyúttal a képességek növelésére. Az F-16C gépek F110-eseit tervezték integrálni, de ebből se lett semmi.

Az FB-111-es egyértelműen a B-2-es miatt lett kukázva, mert a SAC, illetve az utódja eltolta a skálát a nehézbombázók felé, amikor elkötelezte magát az alacsony észlelhetőség mellett.

Most meg, miután összegyűlt 30-35 évnyi stabil stealth tapasztalat, már lehet újra elővenni az FB-111, illetve FB-111H kategóriát.
Meg persze csupaszárny gép és szubszonikus képesség hatótávban is egészen máshová tesz egy mai építésű gépet mai hajótművel, mint lett volna egy variaszárnyas szuperszonikus...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A B-2-essel egyértelműen a nagyobb harcértéket és iparági innovációs fölényt választották a jóval olcsóbb, de lényegesen konzervatívabb megközelítés helyett, a nyilvánvalóan kisebb darabszámok ellenére is. Pedig akkor még nem is sejtették, hogy csak alig 20 darab lesz a vége.
Jól döntöttek?

Nos, három évtizednyi időtávlatban végül is mindenképp, hiszen most lényegesen egyszerűbb megépíteni a XXI. századi FB-111H-t a B-2-es alapjain, mint ha csak most állnának neki az alapoktól.
Lásd az oroszok, akiknek ez kompletten kimaradt.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A B-2-essel egyértelműen a nagyobb harcértéket és iparági innovációs fölényt választották a jóval olcsóbb, de lényegesen konzervatívabb megközelítés helyett, a nyilvánvalóan kisebb darabszámok ellenére is. Pedig akkor még nem is sejtették, hogy csak alig 20 darab lesz a vége.
Jól döntöttek?

Nos, három évtizednyi időtávlatban végül is mindenképp, hiszen most lényegesen egyszerűbb megépíteni a XXI. századi FB-111H-t a B-2-es alapjain, mint ha csak most állnának neki az alapoktól.
Lásd az oroszok, akiknek ez kompletten kimaradt.

b2.jpg


1979-ben amikor a B-2-es tervezése elkezdődött, a legkomolyabb fenyegetést az esetleges felderítésére a fix telepítésű P-14 Léna (Tall King) lokátorok jelentették.

OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg

(képen a Medinai O-14-es)

Modernebb változataik a P-14F Furgon, és az O-14 Oborona már elviekben áttelepíthető volt, viszont az áttelepítés hosszú napokat vett igénybe.
Ezek elkerülésére, komplex bevetés tervező sw-t alkalmaztak a B-2-esek számára, mely úgy tervezte meg az adott küldetést, hogy az ismert települési helyű Tall King lokátorokat kellő mértékben elkerülje a gép.

2021-09-23-10-27-49-Vazdusni-Rat-nad-Srbijom-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

Amennyiben szűkebb földrajzi területen került bevetésre a B-2-es, ahol nem volt lehetséges a P-14-es megfelelő távolságban való elkerülése (lásd 1999 Szerbia), akkor gondoskodtak róla, hogy az adott konfliktusban bevetett első Tomahawk robotrepülőgép sorozat elcsapja azt.

11.01.2020_CVO_6_550.JPG


Nos negyven évvel később, a B-21-es számára viszont már jelentősen megváltozott a fenyegetés minősége, a Nebo-M immáron sokszoros távolságból, képes a B-2-est felderíteni, és ráadásul az egész cucc 15 perc alatt képes összecsomagolni magát, és máshová települni.
Szépsége a méteres radartechnikának, hogy nem igényli a lokátor dombra való felhelyezést, sőt igazából egy tetszőleges mező közepén érzi a legjobban magát.

Szóval a B-21 bevetését már nem lehet a földön felszállás előtt megtervezni, hiszen a tizen-x órás repülés alatt simán betelepülhet egy Nebo-M a tervezett útvonalhoz már elég közel az eredményes felderítéshez.

A fentiek miatt a B-21-esnek alighanem bevetés közben a fenyegetettség pillanatnyi földrajzi elhelyezkedésének függvényében, dinamikusan újra kell terveznie a bevetési útvonalát.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A B-2-es másik nagy hozadéka a kompozit technológia. Amúgy ez utóbbi miatt a nagyobb amerikai repülőgépgyártó cégek még össze is dolgoztak az alapkutatás szakaszában. Tulajdonképpen, - bár a B-2-es egy Northrop termék - a Boeing B787-es szénszálas kompozit struktúrája is innen ered. És nem csak az iparági szabványok utólagos elsajátítása révén, hanem úgy, hogy annak ideján a B-2-es alapkutatása nemzeti stratégiai fontosságú volt, emiatt a többi gyártót is bevonták a fejlesztéshez szükséges alapkutatásokba.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
b2.jpg


1979-ben amikor a B-2-es tervezése elkezdődött, a legkomolyabb fenyegetést az esetleges felderítésére a fix telepítésű P-14 Léna (Tall King) lokátorok jelentették.

OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg

(képen a Medinai O-14-es)

Modernebb változataik a P-14F Furgon, és az O-14 Oborona már elviekben áttelepíthető volt, viszont az áttelepítés hosszú napokat vett igénybe.
Ezek elkerülésére, komplex bevetés tervező sw-t alkalmaztak a B-2-esek számára, mely úgy tervezte meg az adott küldetést, hogy az ismert települési helyű Tall King lokátorokat kellő mértékben elkerülje a gép.

2021-09-23-10-27-49-Vazdusni-Rat-nad-Srbijom-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

Amennyiben szűkebb földrajzi területen került bevetésre a B-2-es, ahol nem volt lehetséges a P-14-es megfelelő távolságban való elkerülése (lásd 1999 Szerbia), akkor gondoskodtak róla, hogy az adott konfliktusban bevetett első Tomahawk robotrepülőgép sorozat elcsapja azt.

11.01.2020_CVO_6_550.JPG


Nos negyven évvel később, a B-21-es számára viszont már jelentősen megváltozott a fenyegetés minősége, a Nebo-M immáron sokszoros távolságból, képes a B-2-est felderíteni, és ráadásul az egész cucc 15 perc alatt képes összecsomagolni magát, és máshová települni.
Szépsége a méteres radartechnikának, hogy nem igényli a lokátor dombra való felhelyezést, sőt igazából egy tetszőleges mező közepén érzi a legjobban magát.

Szóval a B-21 bevetését már nem lehet a földön felszállás előtt megtervezni, hiszen a tizen-x órás repülés alatt simán betelepülhet egy Nebo-M a tervezett útvonalhoz már elég közel az eredményes felderítéshez.

A fentiek miatt a B-21-esnek alighanem bevetés közben a fenyegetettség pillanatnyi földrajzi elhelyezkedésének függvényében, dinamikusan újra kell terveznie a bevetési útvonalát.
, akkor gondoskodtak róla, hogy az adott konfliktusban bevetett első Tomahawk robotrepülőgép sorozat elcsapja azt.

Hát ez az! Legkésőbb itt eldől minden. (Valójában már előbb.) Aki nem tudja biztosan lelődözni az összes Tomahawkot (és minden egyebet) az elveszítette a háborút.