1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Beszélgető

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 16..

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Akkor én kérek elnézést hogy veletek ellentétben szigorlatoztam és szakvizsgáztam munkajogból és ismerem hogy mi van benne és mi nincs.

    Annyinak kellene eljutni az agyadig hogy a beosztását a faszi maga vállalta, nyugodtan szerződtetett volna normalis 8 órás munkarendre, de ha bevállalja a 2/6/12-t arról mégis ki a tököm tehet?
     
    antigonosz, fip7 and Ooorky like this.
  2. Laci1970

    Laci1970 Well-Known Member

    Abban talán még igazad van hogy regen aki kevesebbet akart tanulni az tanarira ment. De a többi az hülyeség! Nehez munka és nagyobb elismerést érdemelnek.
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Majd emel megválaszolja, de ha munkajogból szigorlatoztál, akkor a kollektív szerződés fogalma talán mond valamit ugye?
    Az ugye megvan, hogy ameddig a jog lehetőséget ad rá és sokaknak kényszerből kell maradnia, akkor emiatt a kisebbség is szívhat, mert bárhová megy ezt látja? Hm...?
    Szóval vagy tud találni olyan helyet, ahol ezt nem csinálják vagy nem. Mr. főjogász, aki mindenhez IS ért és megmondja a tutit...
     
  4. emel

    emel Well-Known Member

    Már 10 éve annál a cégnél melóztam, így elég nyilvánvaló hogy az eredeti munkaszerződésben nem ez volt. Új munkaszerződést meg senkivel se kötöttek, csak "alkalmazták a Mtkv. módosítását, a dátumban lehet hogy igazad van, nem hiszem hogy az azóta fennálló helyzetben ez bárkit vigasztal. És ha hiszed ha nem, Magyarországon van jónéhány szakma/foglalkozás amiben nincs minden sarkon munkahely, de még csak minden második nagyvárosban sem. Jó, tudom, el lehet menni pincérnek vagy utcaseprőnek/hómunkásnak is, oda van felvétel, főleg most ... csak félek, hogy a sok jól fizetett új alpolgármestertől nem férnék hozzá a hólapáthoz ...
     
    fishbed, molnibalage and zsolti like this.
  5. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Kollektív szerződés csak ott lehet, ahol van szakszervezet is. Tehát lehet menni a szakszervezetedhez, hogy miért ilyen szar kollektív szerződést kötött. Elvileg téged (is) képvisel vagy mifene.

    Az egyéni kényszer meg egyéni, nem a szakszervezet tehet a te sorsodról, meg nem is kormány és nem is a szomszéd.

    Állítólag munkaerőhiány van, tessék kiharcolni magadnak a megfelelő munkaviszonyt, vagy tárt karokkal vár ezer másik munkáltató. Ha meg nem, az azert van mert semmihez nem értesz; erről megint nem más tehet, tanultál volna szakmát.

    Magyarországon egyébként alig van pár szakszervezet. Kiskereskedelmi dolgozóknak pl, egy két ipari területnek.
     
  6. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Akkor az a szakszervezetis az a céggel van nem veletek.
    https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200001.tv
    Nincs benne olyan, hogy 6 havonta lehet munkabért fizetni. Ez csak egy jó kis hoax amit meglovagolt pár sajtónak nevezett szennylap.
     
    fip7, zeal, phaidros and 1 other person like this.
  7. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Minden szakszervezetis a céggel van, akit én ismertem és tovább húzta mint pár hónap.
     
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Szakszervezeti tag voltam - addig a pontig, aztán mivel így "képviselt" ki is léptem (nem kell annak ellenség, akit így képviselnek saját pénzén tartott "képviselői").
    Kérlek sorold fel azt az 1000 (ezer, te írtad) munkahelyet (szólj ha 10-nél tovább jutottál :D:p), ahol tárt karokkal várnak egy repülőgépszerelőt. Schwechat, München, Hamburg, Zürich, Shannon, Marignan stb. a Lajtán túl nem játszik, túl vén vagyok ahhoz hogy itt hagyjam a lakást egy másik munkahelyért és albérletért. Szóval tanultam szakmát, így van amihez értek (ha a B737-tipus-család és Airbus-319/320/321 nálad valaminek számít). :D:p
     
  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Figyelmesebb olvasást várnék el, ha már ilyen lelkesen kommentelsz. A túlórákról volt szó. De te sem látod a lényeget. Teljesen törvényesen 300 órás munkahónap. És ez szerintetek így teljesen jó...

    Az is külön vicc, hogy egyesek itt a hómunkásokon lovagolnak. Pontosan úgy nem takarítják a várost sok helyen, ahogy a narancsos banda alatt sem. Nincs difi. Viszont egyesek egyből nekiálltak verni a tamtamot, hogy na, ennyi telik a libsiktől. Én sem kedvelem őket, de ez LOL. Meg, hogy nincs hómunkás és ez is miattuk van. Nem. Amiatt, hogy csak a városba betérve 10 db SPAR és egyéb üzletbe alig látni olyat, ahol nincs kint, hogy árufeltöltőt vagy pénztárost keresnek. Hónapok óta. Erre sincs már munkaerő. Akkor majd minimálbérért megy esti műszakba havat lapátolni valaki a mínuszba. Aha...

    Tetszik tudni itt is kereslet és kínálat van...
     
  10. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Isten hozott újra itthon...:):)
     
    Pocok75 likes this.
  11. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Mivel nem ismerem a munkaszerződések konkrétumait, nekem az a gyanúm hogy "az új Mt-ben így van" felkiáltással letoltak a torkotokon egy olyan munkaszerződés módosítást, amire az új Mt. (de homályos emlékeim szerint a régi Mt-ben is volt lehetőség munkaidő keretre) legfeljebb lehetőséget ad, de nem kötelező.

    Az elmondottak alapján úgy tűnik hogy bevezettek egy munkaidőkeretes munkarendet a cégnél, mert csak, könnyebb vele kezelni a hirtelen jött túlórákat és leállásokat. Aztán gondolom aláíratták mindenkivel hogy meglegyen az elfogadás a munkavállaló oldaláról, egyoldalúan ugyanis a munkáltató a munkaszerződést módosítani nem képes. Gondolj bele, ha nem így lenne, és az új Mt. alapján kötelező lenne a módosítás, mindenki ilyen szar munkarendben dolgozna az országban.

    Nézessétek meg egy munkajogásszal, hogy frankó-e, ha meg a munkáltató megsérti a szerződést, nem fizeti ki a túlórát, nem adja ki a szabadságot, mehet a munkaügyi per. 90%-ban nyerik ezeket a munkavállalók.. ha meg nem, tessék összefogni és kiharcolni normális feltételeket.

    Ezt elhiszem hogy így van, de az mindenkinek az egyéni döntése hogy milyen szakmát választ, hol lakik és hogy milyen feltételekkel dolgozik (vagy nem dolgozik). Ráadásul most a munkaerő piac olyan, hogy a munkavállalóknak kedvez. Az ellen, hogy a munkáltatód szar feltételekkel dolgoztat, neked kell harcolni (illetve a szakszervezetnek kellene, ha van, de azok meg semmit sem érnek). Tessék kiharcolni a feltételeket, vagy ha más nincs, váltani máshová.
     
    fip7 likes this.
  12. emel

    emel Well-Known Member

    Nem 6-havonta fizetett bérről volt szó, hanem hogy a bérnek egy részét (valami Időbank-körítéssel megmagyarázva) lehetne 6 hónapig görgetni, mindig csak részben kifizetve.
    A szakszervis jogászról tényleg azt hittük hogy a cégnek beszél/dolgozik, ezért némi pénzt összedobva megkerestünk egy külső munkajogászt, sajnos az is ugyanazt mondta. Mondjuk az Időbank-szabályzatot végigolvasva azt mondta, sajnos nincs benne semmi törvénytelen amit meg lehetne támadni, mindenesetre "jó csavaros, firnyákos jogász lehetett" aki kitalálta. Lehet hogy Kurfürst volt az?!! :eek::hadonaszos:;)
     
    fishbed and molnibalage like this.
  13. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Figy, munkahely az van dögivel (https://www.aviationjobsearch.com/mechanic/europe-non-uk), max. te nem akarsz váltani, mert neked jó a Ferihegy vagy nem tudom hol, kényelmes ahogy van a megszokott környezetedben. Plusz a munkád jellege olyan hogy 7/24 pörgés van. Ezt te választottad, ne mást hibáztass.
     
  14. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Én biztos nem néztem repülőgép karbantartós kollektívet. Ha meg elfogadtátok, ti személyesen vagy a nyomi szakszervezet, hát.. akkor bizony teljesíteni kell, vagy kilépni.

    A repülőtér meg olyan, hogy nem áll le, aki ilyen munkát vállal, annak számolni kell vele hogy szar a munkaidő beosztás. A kirendelt védéseket vállal ügyvédeknél, az is mindig sír hogy reggel 4-kor hívják hogy menni kell a venyigébe kihallgatásra. Mert ez meg ilyen, a nyavajások éjjel bűnöznek. Ha nem tetszik, minek csinálja.
     
    fip7 and zeal like this.
  15. emel

    emel Well-Known Member

    Mint írtam, nekem a Lajtától nyugatra eső terület csak mint turistának játszik, egyik szart (310-330 óra/hó) másik szarra (külföldi munkahely albérlettel) nincs miért felcserélnem. Egyébként én már váltottam - nyugdíjba, mert elég vén vagyok. A kollégáim viszont még mindig ugyanebben a cipőben járnak, kivéve persze a fiatalok, akiknek még nincs semmi itthoni kötődésük, na azok pár év után húznak nyugatra. Helyettük meg jönnek a bolgárok, szerbek, románok, horvátok, ukránok tömegével, de volt már ír, holland és jamaikai kolléga is a cégnél.
     
    superjet100, fishbed and molnibalage like this.
  16. emel

    emel Well-Known Member

    Nem forgalmi hanem üzemidős, C- és D-check-en (közepes és nagyjavításokon) 15-30 napot a hangárban töltő gépeken végzett munkáról volt szó, tehát nem ettől szar a munkaidő-beosztás. Attól (volt nekem) szar, hogy nem vesznek fel több embert, inkább azokat hajtják akik kéznél vannak. A Munka tvk. módosítása meg lehetőséget ad erre ... köszi, családbarátok ...
     
    superjet100, fishbed and molnibalage like this.
  17. phaidros

    phaidros Well-Known Member

    Tudod, ez olyan, hogy ugyan ez folyik/folyt a másik oldalról, akkor miért ne? Csak azért annyi a különbség, hogy nem mosdatják (lásd pl: Keménymag) mindenhol az előző vezetést, hogy Tarlós alatt sose esett a hó -mint ahogy némelyek szokták. Mondjuk a kommunikáció az tényleg nevetséges volt a főpolgármester részéről.

    Nem csak apu van a családban, anyu hol van? El kell dönteni, hogy mik a prioritások, a gyereket nem csak megcsinálni, hanem nevelni is kell(ene), ha ez nem valósul meg akkor sajnos 'funkcionálisan csonkacsalád'-ként szoktam emlegetni, amiből az össze-vissza foglalkoztatás és az "apu németben dolgozik" miatt sajnos igen sok van, de csak erre ráhúzni nem biztos, hogy jó, hisz sokan nem ebben a munkarendben, vagy épp nem dolgoznak, de mégsem látni látványos különbségeket nevelés/foglalkozás terén.

    Mert Te nem 'mucsai orbánfasizmusban' élsz, hanem a jóléti nyugaton, ahol CT-ből van a kerítés. :p
     
    fip7, zeal, zsolti and 1 other person like this.
  18. Fennek

    Fennek Well-Known Member

    Nem, kurv@ra nem jó így. Én csak arra reagáltam, hogy a munkabért ki kell fizetni és sajnos igen, a túlórákkal max fél évig lehet játszani.
    Ezt a félreértést akkor tisztáztuk.
    Amúgy nem 400-ra emelték azt a 300-at? Tudom, valami irreáis szám.
    A gáz, hogy azt mondják, hogy ugye nem kötelező elvállalni és közös megegyezés kell meg hivatalosan elrendelni meg ilyenek. Na ezt pl nálunk úgy trükközik ki, hogy megkapod a projectet és egy impossible határidőt a saját napi munkádon felül. Szóval muszáj túlórázni, ha bele akarsz férni ellenben mivel hivatalosan elrendelve nincs ezért nem fizetik ki. Ez persze az értékalésedbe számít vagyis vagy szarrá dolgozod magad, jó lesz az értékelésed és kapsz emelést meg bónuszt meg mindent, vagy folyamatosan kicsúszol és 10 év múlva is a kezdéskori akkorra elinflált pénzt kapod. Vagyis netto fizetéscsökkentés.
    A cég mindkettővel nyer.

    Sajnos a multik nagyrészénél ez van. Addig facsarják ki az embereket amíg nem kezdenek elmenni. Akkor felveszika friss húst helyettük +1-2 főt.

    Csak arra tudok gondolni, hogy a még így megnőtt munkabér különbözet is megéri nekik. Ugye hónapokig vagy akár 1-2 évig is spórolnak 1-2 ember pénzén és amikor besokallnak az emberek fiatalabbakat vesznek föl ezért az idősebbek utáni extra költségek nem terhelik őket (kor után járó, gyermekek után járó extra szabadságok + idősebb korban az ember gyakrabban lesz beteg. stb)
    Szóval ez egyfajta kényszerítés, hogy idővel menjen el a munkavállaló mert a fiatalabb jövedelmezőbb. Igen ezzel tapasztalatot is veszítenek, de pl multiknál ezért van jól darabolva és dokumentálva minden munkafolyamat.

    És a legszebb amikor az ember panaszkodik a HRnek meg törvényekre hivatkozik instant vágják a pofájába, hogy ha itt akarsz dolgozni felejtsd el a törvényeket és el lehet menni.

    Talán most a munkaerő hiány miatt változik majd valami. A közvetlen főnökségen már látom, hogy másként állnak az emberhez. Mostmár nehéz pótolni egy munkaerőt, bár a HR az köcsög. Mindig is az volt és az is marad.:hadonaszos:
     
    fip7, zeal and Kurfürst like this.
  19. Kurfürst

    Kurfürst Well-Known Member

    Mt. alapján összességében pontosan ugyanannyit dolgozol munkaidőkeretben is, mint általános (8 órás) munkarendben, csak a beosztás más.
    Mt. alapján a munkaidőkeret beosztás nem lehet súlyosan méltánytalan a munkavállalóra. Ha méltánytalan és általános, munkaügyi per.
    Mt. alapján a munkaidőkeret beosztást pedig a munkáltató köteles hétre előre, a munkaidő kezdete előtt 168 órával közölni. Ha nem teszi, munkaügyi per.
    Mt. alapján az előre meghatározott munkarendet (pl. 12-18 között kellene bennt lenned a beosztás szerint, de azt túllépik és a túlórát elrendelik és benn rohadsz este 11-ig szombaton, bérpótlék jár. Ha a bérpótlékot nem fizetik ki a keret végén, munkaügyi per.

    Aki meg nem veszi igénybe sem az Mt. által a szemét munkáltatóval szemben rendelkezésre álló rengeteg és a bírói gyakorlatban kifejezetten a munkáltatóknak kedvező bírósági utat, ahol egyébként szinte mindent a munkáltatónak kellene majd bizonyítania, meg nem is vált, azon nem lehet segíteni, és tök mindegy hogy az Mt-ben milyen munkavállalót védő rendelkezések vannak, ha úgysem él vele.

    Minden munkáltató be van szarva a munkaügyi pertől, mert annyira a munkavállalók felé lejt a pálya hogy ajjaj. Ahol egy csöpp eszük van, megegyeznek és legfeljebb elmész. Hogy egy ismerőst idézzek: "Remekül tudok végkielégülni".
     
    zeal likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Lehet, hogy más topikba kéne, ezért ide teszem. Van benne minden, katonai repülés, űrrepülés, civil air race.


    A videó tartalmát összefoglalom, de több kommentben, mert igen hosszú. Aki tud angolul inkább nézze végig, fantasztikus az előadó. Az első 30 perc.

    • Az előadást tartó Robert „Hoot” Gibsonról röviden:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_L._Gibson

    • „Repülős” családba született az anyja és két barátnője (!) közösen vettek Taylor J-2 repülőt, mert repülni akartak. Az anyja ott találkozott az apjával aki a cooperstowni reptéren dolgozott.

    • A T-2 Buckeye mindhárom változatát (A, B és C) repülte az alapkiképzés, a hordozó kiképzés és a tesztpilóta kiképzés során.

    • Vietnámban az F-4 Phantom típust repülte a US Navy kötelékében. Az első bevetését 201-es lajstromszámú 15301 gyártási számú (Beureau number) géppel, ami túléte a háborút és elkerülte a roncstelepre kerülést is. A gép Floridában van kiállítva Key West közelében egy oszlopon, mint itthon Kecskemétnél körforgalomban egy MiG-21-es.

    • 1972-ben tért vissza az első hordozós turnusáról, ami után a Fighter Weapons School vagy ismertebb nevén „TOPGUN”-ba került Miramarba. Az első gyakorló légi harcát a vietnámi ász Randy Cunningham ellen vívta mindössze 25 évesen, akkor még hadnagyi rangban repülve, teljesen bezsongva. Végül egyikük sem került tüzelőhelyzetbe egymás ellen. Ezt ő győzelemként élte meg.

      Megjegyezte, hogy bár valószínűleg sokan látták a TOP GUN című filmet, de szolgálati ideje alatt ő bizony nem találkozott senkivel a támaszponton, aki hasonlított volna a filmben látott KElly McGillisre, de hozzátette, hogy ezzel ki lehetett egyezni, mert a támaszponton senki nem volt olyan jóképű, mint Tom Cruise...
      (6:45)
    • Két F-4-es turnust követően az első F-14 pilóták közé tartozott, az Enterprise hordozóról repült az első két századdal. Amikor a szolgálatát megkezdte a típuson, akkor a gépre felfestették a nevét, hogy ’Bob Gibson’ , de a hívójelét, hogy „Hoot” nem engedte felettese a gépre festeni, mondván „becenevet nem engedek a gépre”. Mire tráfásan megkérdezte Robert, hogy akkor a „Bob” az micsoda...? Mire a válasz az volt, hogy „az nem számít, kuss és húzzon a fenébe”. :)
      (Angolban a ’Bob’ az Robert becézve, (7:15)

    • A F-14-est úgy írja le, hogy minden tudott, amit az F-4, csak 15-20%-kal jobban a repülés teljesítményt nézve, nem beszélve a csodás radarjáról. A leszálláskori végső megközelítési sebessége mindösszesen 125 csomó volt az F-4 Phantom II 145 csomós és az A-5 Vigilante 170 csomós értékéhez képest.

    • Első útja az űrbe 1984-ben volt, az űrsikló 10. útján a később tragikus sorsú Challenger fedélzetén. 8,5 perc alatt a rendszer eléri a 17500 mérföld/óra sebességet. Ezt úgy írja le, hogy ezt semmilyen Corvette nem tudja. (Többször is élt ezzel a hasonlattal.)

      Ezen a repülésen történt az első köldökzsinór nélküli űrséta, amit Bruce McCandless hajtott végre az MMU segítésévével, ami Gibson fotózott le és vált ikonikus felvétellé. Az MMU-val elrepült elég messzire az űrsiklótól, aminek vész esetén a manőverező hajtóműveivel kellett volna az asztronauta után. A teszt egyébként tökéletesen sikerült.

    • Az űrrepülő pilóták nem tettek soha űrsétát. Némi humorral fűszerezve ezt úgy adta elő, hogy pilótaként ő túl fontos volt, hogy kockára tegyék az életét, nem mint pl. a feleségéét, aki küldetés specialista volt (mission specialist) és ő érte nem kár. :)

      Viccen kívül, annyi minden másra képezték ki a pilótákat, hogy ez nem szerepelt már a repertoárjukban. A feleségével nem repült együtt soha. Valójában irigyelte McCandlesst, hogy ő próbálhatta ki az MMU-t.
      (11:30)
    • Az első visszatérést Cape Canaveralra ők hajtották végre a 7. indítás óta, a korábbi indítások során időjárási okok miatt nem oda térek vissza gépek.
    • Két évvel később parancsnokkért repült már a Columbián. A csapat egyik tagja Charles Bolden volt, aki később a NASA igazgatója lett, 2009-2017 között töltötte be ezt a pozíciót. A másodpilóta volt a küldetésen. Cape Canaveralra kellett volna a tervek szerint visszatérni, de három nap várakozás után sem volt megfelelő az idő, ezért éjszaka szálltak le Edwardson. Ez volt a második alkalom, amikor éjszaka szálltak le. Nem jelentett számára gondot, mert gyakorlás során a landolások többségét éjszakai körülmények között gyakorolták. Ez volt az utolsó repülés a Challenger katasztrófája előtt.

      https://en.wikipedia.org/wiki/STS-61-C
    • A Challenger katasztrófát követően a katasztrófa kivizsgálás és az STS gyorsító fokozatának újra tervezésben a vezető űrhajós pozícióját (lead astronaut) töltötte be. Az űrhajósok vezetője (chief astronaut) azt mondta, hogy „Ha úgy gondolod, hogy alkalmas a repülésre,. akkor te fogsz az STS-sel újra repülni”. Az Atlantis siklóval az első repülést ő hajtotta végre.

      Egy újfajta hírszerzési műholdat állítottak pályára, de műszaki probléma miatt vissza kellett térni a holdhoz, amit kijavítottak, majd visszatértek. A repülés részletei mai napig titkosítottak. Ez volt a legrövidebb repülése, csak 4,5 napig tartott. Edwardsra tértek vissza, mert több leszállással és fékezéssel kapcsolatos tesztet hajtottak végre, amire addig nem került sor.

      https://en.wikipedia.org/wiki/STS-27
    • Néhány képet mutatott, amiből csak egyet emelnék ki. Ez Egyiptomról készült, látszanak rajta a gíziai piramisok.
      [​IMG]
    • Az utolsó repülésén a Mir űrállomást látogatták meg két orosz asztronautával a fedélzeten, emiatt oroszul is szükséges volt megtanulnia.

      A Krisztall modulhoz dokkolt az Atlantisszal, de a Mir-en kialakított dokkoló eredetileg a Buranhoz készült, ezért a megfelelő csatlakozást az űrsiklónak magával kellett vinnie. A dokkolást manuálisan hajtották végre (az oroszoknál automatizált volt.)* A dokkolást 3 hüvelyk pontossággal kellett végrehajtani és 0,1 láb/sec csatlakozási sebesség érték alatt. Ez kb. 3 cm/sec. Ennél kétszer nagyobb értéknél már tönkretették volna a dokkoló mechanizmust.

      *(Mindig? @Cifu)

      A dokkolás után a kézfogást követően az USA elnöke szép PR komment keretében bejelentette, hogy ez a kézfogás volt a hidegháború vége. (Hogy ezt 1995-ben hogyan gondolta Bill Clinton az rejtély...) Viszont erre a pilóta viccesen megjegyezte, hogy akkor ő vetett véget a hidegháborúnak.

      https://en.wikipedia.org/wiki/STS-71

    • 31:20-nál az M25 sebességű visszatérés szélcsatorna modellje és egy kép belülről a visszatérésről. M10 sebességig veszi körbe a tűzfal a gépet.

      Folyt. köv.
     
    fonak9, BiancoGasto, HAndrás and 4 others like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Ezen oldal megosztása