Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

jurgenbauer

Well-Known Member
2015. február 1.
26 567
89 738
113
Ha már híd ...

https://mandiner.hu/cikk/20200303_vitezy_david_nem_epul_hid_szentendre_es_szigetmonostor_kozott

"Szentendre járási székhely számos közintézménnyel (orvosi szakrendelő, általános- és középiskolák stb.), üzletekkel, szolgáltatásokkal és természetesen munkahelyekkel. Ezeket a szigeten élők vagy hatalmas kerülővel, a tahitótfalui Tildy hídon át érhetik el, vagy a korszerűtlen, ritkán járó révhajókra kénytelenek hagyatkozni. Pócsmegyer és Szigetmonostor lakói számára hatalmas előrelépést jelentett volna, ha a mai 30-40 perc helyett 5-10 perc alatt Szentendre belvárosába vagy a Budapestre tartó hévhez juthattak volna, ráadásul mindezt környezetkímélő módon, kerékpárral tehették volna meg. A híd erősítette volna a város és vonzáskörzetének összetartozását, Szentendre azonban ehelyett a bezárkózást választotta."
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 388
8 549
113
Ha már híd ...

https://mandiner.hu/cikk/20200303_vitezy_david_nem_epul_hid_szentendre_es_szigetmonostor_kozott

"Szentendre járási székhely számos közintézménnyel (orvosi szakrendelő, általános- és középiskolák stb.), üzletekkel, szolgáltatásokkal és természetesen munkahelyekkel. Ezeket a szigeten élők vagy hatalmas kerülővel, a tahitótfalui Tildy hídon át érhetik el, vagy a korszerűtlen, ritkán járó révhajókra kénytelenek hagyatkozni. Pócsmegyer és Szigetmonostor lakói számára hatalmas előrelépést jelentett volna, ha a mai 30-40 perc helyett 5-10 perc alatt Szentendre belvárosába vagy a Budapestre tartó hévhez juthattak volna, ráadásul mindezt környezetkímélő módon, kerékpárral tehették volna meg. A híd erősítette volna a város és vonzáskörzetének összetartozását, Szentendre azonban ehelyett a bezárkózást választotta."
Talán utána kellene nézni, hogy a kiváló szigetmonostoriak mit és hányszor fúrtak meg a közelmúltban pl. a Megyeri híd kapcsán, milyen ötleteik voltak a híddal (és milyen híddal). Pl. az Altiszti Akadémia területén csináltak volna hidat. Aztán voltak egyéb zseniális ötleteik. Saját magukat szívatták meg.
Egyébként értem, hogy 'ssza a csőrödet az, hogy a Fideszesek kikerültek a szentendrei önkormányzatból, de megsúgom, hogy az előző időszakban ők sem támogatták ezeket az agyament terveket....;)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Talán utána kellene nézni, hogy a kiváló szigetmonostoriak mit és hányszor fúrtak meg a közelmúltban pl. a Megyeri híd kapcsán, milyen ötleteik voltak a híddal (és milyen híddal). Pl. az Altiszti Akadémia területén csináltak volna hidat. Aztán voltak egyéb zseniális ötleteik. Saját magukat szívatták meg.
Egyébként értem, hogy 'ssza a csőrödet az, hogy a Fideszesek kikerültek a szentendrei önkormányzatból, de megsúgom, hogy az előző időszakban ők sem támogatták ezeket az agyament terveket....;)
Ha valaki kicsinyes alapon megfúr egy jó fejlesztést kurvára nem érdekel, hogy a szegfűt, narancsot vagy mit szeret. Ott rohadjon meg, ahol van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 681
113
Van egy olyan íratlan szabály, hogy hídfőre lámpás kereszteződést nem teszünk. Ennek ellenére a Margit és az Árpád híd pesti hídfőjét is eszerint alakították át, ahogy az Erzsébet hídét is.

A most megépülő Galvani híd amúgy nem valami újdonságot, hanem a Munkás körútat szolgálja ki, ami idáig nem épült meg. Ezt nevezték még Horty előtt Kültelki körútnak, de sem az, sem a Munkás nem valósult meg, Gondolom, ha most felépül akkor már nem így fogják hívni. Forrás innen:

http://iho.hu/hir/az-elszabadult-hajoagyu-a-galvani-hid-170701

ez meg egy hír még 2004-ből:

https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/budapesten_megepulhet_a_munkaskorut.223185.html
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
https://www.pcx.hu/az-eu-visszahozn...ccDng6lvhcLFbNOE2fiBtajlwmInzqpjr-WPsR0Q3LNUM
Szerintem ez jó irány, de hogy mi lesz belőle mire az EU bürokratái megellik, azt nem tudom.

Szerintem ha a technológiai és fejlesztési irányt hozzá nem értő bürokraták akarják megszabni, az nettó baromság.

Kereskedelmi háború viselésére viszont jó.

Tökéletesen felesleges és csak meghibásodási ok a levehető akksi fedél abban a korban, amikor a beépített akksi 2 évet kb. kibír és egy órán belül cserélik 10 000 forint alatt szinte bármelyik GSM-esnél és a telefon vízállóságát is jól lerontja. Nem véletlenül hagyta el kb. a teljes iparág, köszönjük, most akkor lépjünk vissza három lépést és irány a gagyi műanyag hátlap, mert csak.

Egységes töltő szintén egy totál értelmetlen előírás. Ennek még akkor volt értelme amikor 100+1 féle töltő volt gyártónként és helyette akarták bevezetni az USB minit. Most van 2-3 típus max. Nem lesz tőle kevesebb szemét ha egy Lightning (aminek a másik vége ugyanúgy USB) és egy USB-C helyett most majd 2 USB-C lesz, amit ugyanúgy kidobnak amikor jön az új telóval az új kábel. Viszont cserébe kidobnak majd egy rakás Lighting kábelt. Bravó. Tényleg csökkentettük az elektronikai szemet.

Sokkal több értelme volna ennek az egységesítésnek a laptop és nyomtató töltők, tápegységek terén, ott sokkal nagyobb a káosz. A HP-nak egyedül láttam eddig vagy 20 féle kábelét, még cégen belül sem kompatibilis.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 572
20 956
113
Szerintem ha a technológiai és fejlesztési irányt hozzá nem értő bürokraták akarják megszabni, az nettó baromság.

Kereskedelmi háború viselésére viszont jó.

Tökéletesen felesleges és csak meghibásodási ok a levehető akksi fedél abban a korban, amikor a beépített akksi 2 évet kb. kibír és egy órán belül cserélik 10 000 forint alatt szinte bármelyik GSM-esnél és a telefon vízállóságát is jól lerontja. Nem véletlenül hagyta el kb. a teljes iparág, köszönjük, most akkor lépjünk vissza három lépést és irány a gagyi műanyag hátlap, mert csak.

Egységes töltő szintén egy totál értelmetlen előírás. Ennek még akkor volt értelme amikor 100+1 féle töltő volt gyártónként és helyette akarták bevezetni az USB minit. Most van 2-3 típus max. Nem lesz tőle kevesebb szemét ha egy Lightning (aminek a másik vége ugyanúgy USB) és egy USB-C helyett most majd 2 USB-C lesz, amit ugyanúgy kidobnak amikor jön az új telóval az új kábel. Viszont cserébe kidobnak majd egy rakás Lighting kábelt. Bravó. Tényleg csökkentettük az elektronikai szemet.

Sokkal több értelme volna ennek az egységesítésnek a laptop és nyomtató töltők, tápegységek terén, ott sokkal nagyobb a káosz. A HP-nak egyedül láttam eddig vagy 20 féle kábelét, még cégen belül sem kompatibilis.
Szerintem gondolatébresztőnek, alkualapnak jó, mert sok termék eleve javíthatatlannak, eldobhatónak készül. Az Apple például kifejezetten gáncsolta a készüléket javító külső vállalkozásokat, még perre is ment velük.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Szerintem gondolatébresztőnek, alkualapnak jó, mert sok termék eleve javíthatatlannak, eldobhatónak készül. Az Apple például kifejezetten gáncsolta a készüléket javító külső vállalkozásokat, még perre is ment velük.

Nekem az a bajom vele, hogy értelmetlennek tartom. A mai készülékek annyira sűrűn pakoltak, és annyire mini és érzékeny alkatrészek vannak bennük, hogy normális szervízen kívül hozzájuk nyúlni képtelenség. Ez már nem a régi butafon, aminek lepattintottad a hátulját, ha kontaktos volt az akksi max. beraktál egy félbehajtott, lejárt villamosjegyet.

Ha elromlik, beviszed az apple saját javítójába, vagy apple által felhatalmazott javítószalonba és ott megcsinálják. Amúgy nagyon profik, bár nekem csak egy akksicsere volt eddig, meg egy gyárilag hibás füles amit kb. azonnal kicseréltek újra, pedig nem is ott vettem. Ez kocsiknál pontosan így megy, bukod a garit ha nem megfelelő (márka vagy azzal egyenértékű, minőségbiztosított) szervízbe viszed, hanem gányolják valami sufniban.

Nyilván ennek van üzletpolitikai oka (hozzájuk jön a bevétel), de minőségbiztosítási oka is. Egy gyártó aki premium piacra pozícionált termékek gyárt, elveszti a vásárlóit, ha a termék javítás után is szarul működik, mert azt a vásárló nem nézi, hogy a dzsunka sarki javítóbolt nem volt felkészülve a speckó mini csavarok és egyéb biszbaszok szerelésére, hanem azt hogy ez a szar megint nem működik, pedig már "megjavították". Legközelebb mást fog venni, mert a terméket okolja, nem a szervízt.
 
M

molnibalage

Guest
Auditur et altera pars. Aki e nélkül mond ítéletet mások felett, az egy hülye farok.
Semmiféle ellenérvet nem láttam, hogy miért nem jó a híd. Ja, de, egyesek szerint az autók nem tudnának járni azon a részen, ahol amúgy sem kéne. Ismerem azt a helyet, jópárszor jártam arra.

Az alapvető probléma hogy Budapest infrastruktúrája egyszerűen nem követi le a város igényeit. Évtizedek óta.

A Hungáriát még valamikor az 1870-es (!!) években találták ki, de valamikor a Horthy rendszerben kezdték el, egy sokkal kisebb, 1 milliós városra méretezve. A többi külső kerületet csak az 50-es években csatolták Budapesthez, addig önálló kisvárosok voltak, ehhez megfelelő úthálózattal. És itt a baj. Soha nem kapták meg a nagyvárosi az infrastruktúrát, ami a Hungárián belül adott, és viszonylag jól is működik. A 70-es években az Örs vezér tér gyakorlatilag egy puszta volt, de azon a ponton meg is állt az összes fejlesztés, pedig a város folyamatosan növekedett tovább.

A Hungária egész egyszerűen azért dugul be, főleg a déli részén, mert gyakorlatilag semmilyen külső alternatívája nincsen. Ráadásul az összes nagyobb híd (kemény 3db Erzsébet, Petőfi, Rákóczi) a Hungárián vagy beljebb van. Ebből a Rákóczi levezetője teljesen el van k*rva, mert nem épült meg a Hamzsabégi szakasz.

A Hungárián kívül a közúti közlekedés hirtelen baromi ad hoc és primitív lesz, tömegközlekedés pedig csak mutatóba van. Ha megépítik az új ringet, és valszeg még egyet délebbi hídra, akkor ezek szépen elvezetik a forgalom nagy részét jóval azelőtt, hogy mindenki kénytelen lenne egy egyre szűkülő tölcsérbe dugni a fejét.

A kocsik sem az útfelülettől szaporodnak, hanem ahogy az emberek (családok számától), és mostanra eljutottunk arra jóléti szintre és kb. egyben a csúcsra is, hogy kb. minden család megengedheti magán, hiszen átlagosan kb. minden családban van egy autó, max 2. agglóban, de ennél értelemszerűen több már nem nagyon lesz, amíg a népesség nem növekszik, hiszen felesleges. A népesség pedig inkább fogy mint nő illetve kiköltözik.

Berlinben ez (is) pofásan meg van oldva, van egy csomó nagy áteresztőképessű főút, így dugót csak nagyon kevés helyen látsz, inkább csak ritkásabb átlagforgalom van, mert az adott járműmennyiség szét tud terülni az utakon.
Ha nem csatolták volna a településeket hozzá, akkor felteszem, ha a város ugyanúgy fejlődik tovább, akkor a gond ugyanaz lenne. Csak akkor még közighatár is zavarna. Jelenleg ott tartunk, hogy 40-50 éve van S-Bahn tudtommal, de itthon, amikor a Net határtalan a forgalom szervezésben akadály a közig határ. Ami egy vicc. Mert az ember nem közighatár szerint mozog. A világ összes ilyen méretű városában egy RÉGIÓS közlekedésszervező cég van. K.b olyan távolságban, hogy leböksz egy körződ a Deák Téren és ami 50-70 km távolságban van, azt egy ilyen szervezetnek kéne összefognia. Tarfia rendszerben is. A nemrég betett elővárosi vasút fejlesztésnek is így lenne értelme. Mert anélkül féllábú óriás marad az elképzelés.
Szerintem ha a technológiai és fejlesztési irányt hozzá nem értő bürokraták akarják megszabni, az nettó baromság.

Kereskedelmi háború viselésére viszont jó.

Tökéletesen felesleges és csak meghibásodási ok a levehető akksi fedél abban a korban, amikor a beépített akksi 2 évet kb. kibír és egy órán belül cserélik 10 000 forint alatt szinte bármelyik GSM-esnél és a telefon vízállóságát is jól lerontja. Nem véletlenül hagyta el kb. a teljes iparág, köszönjük, most akkor lépjünk vissza három lépést és irány a gagyi műanyag hátlap, mert csak.

Egységes töltő szintén egy totál értelmetlen előírás. Ennek még akkor volt értelme amikor 100+1 féle töltő volt gyártónként és helyette akarták bevezetni az USB minit. Most van 2-3 típus max. Nem lesz tőle kevesebb szemét ha egy Lightning (aminek a másik vége ugyanúgy USB) és egy USB-C helyett most majd 2 USB-C lesz, amit ugyanúgy kidobnak amikor jön az új telóval az új kábel. Viszont cserébe kidobnak majd egy rakás Lighting kábelt. Bravó. Tényleg csökkentettük az elektronikai szemet.

Sokkal több értelme volna ennek az egységesítésnek a laptop és nyomtató töltők, tápegységek terén, ott sokkal nagyobb a káosz. A HP-nak egyedül láttam eddig vagy 20 féle kábelét, még cégen belül sem kompatibilis.
Amikor újonnan van egy 43k HUF-os telód és az is overkill, annak egy 2 éves telón 10k HUF munka kb. olyan, hogy többet érhet talán, mint a telója.

Nekem egyik régi lepannintós telefonom sem ázott be, bár nem is fürödtem velük...
A kábeltípusok száma szerintem elviselhető ma. Árulnak potom pénzért olyat, amit van USD és ájfonos.Kb. ezzel elvan a userek 95%-a vagy még több.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ha elromlik, beviszed az apple saját javítójába, vagy apple által felhatalmazott javítószalonba és ott megcsinálják. Amúgy nagyon profik,
Nem annyira profik. Inkább csak nagyobb egységeket cserélgetnek, mintsem, hogy egy hibakeresés után szakszerűen és takarékosan javítsanak. Ha mégis javítanak valami apróságot, akkor az sem lesz olcsóbb, hanem mondanak egy pofátlanul nagy összeget(, ahogy a lentebb linkelt videókban szerepel). Megtehetik, mert ha meg akarod menteni a túlárazott gépedet és az adataidat, akkor fizetni fogsz...

Louis Rossmannak van egy saját és független javítóműhelye, ahol többnyire apple termékeket javítanak. Ő egészen jól átlátja, hogy milyen aljas trükkökkel húzzák le a apple-nél az embereket. Éppen most folyik az usában egy "right to repair"-törvény előkészítése, aminél még csak a meghallgatásoknál tartanak. Rossmann, és sok hozzá hasonló szaki önként, saját pénzből megy el ezekre és mondja el a véleményét. A tech cégeket képviselő lobbisták inkább csak mellébeszélnek. Illetve azt azért jó látni, hogy van néhány szenátor is aki megérti a problémát (4:26-tól):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Egy gyártó aki premium piacra pozícionált termékek gyárt, elveszti a vásárlóit, ha a termék javítás után is szarul működik, mert azt a vásárló nem nézi, hogy a dzsunka sarki javítóbolt nem volt felkészülve a speckó mini csavarok és egyéb biszbaszok szerelésére, hanem azt hogy ez a szar megint nem működik, pedig már "megjavították".
Ez jól hangzik, de sajnos nem ez áll a gyári korlátozások hátterében. Szó nincs valami előrelátó gyártói bölcsességről. Ez csak egyszerű kapzsiság:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 572
20 956
113
Nekem az a bajom vele, hogy értelmetlennek tartom. A mai készülékek annyira sűrűn pakoltak, és annyire mini és érzékeny alkatrészek vannak bennük, hogy normális szervízen kívül hozzájuk nyúlni képtelenség. Ez már nem a régi butafon, aminek lepattintottad a hátulját, ha kontaktos volt az akksi max. beraktál egy félbehajtott, lejárt villamosjegyet.

Ha elromlik, beviszed az apple saját javítójába, vagy apple által felhatalmazott javítószalonba és ott megcsinálják. Amúgy nagyon profik, bár nekem csak egy akksicsere volt eddig, meg egy gyárilag hibás füles amit kb. azonnal kicseréltek újra, pedig nem is ott vettem. Ez kocsiknál pontosan így megy, bukod a garit ha nem megfelelő (márka vagy azzal egyenértékű, minőségbiztosított) szervízbe viszed, hanem gányolják valami sufniban.

Nyilván ennek van üzletpolitikai oka (hozzájuk jön a bevétel), de minőségbiztosítási oka is. Egy gyártó aki premium piacra pozícionált termékek gyárt, elveszti a vásárlóit, ha a termék javítás után is szarul működik, mert azt a vásárló nem nézi, hogy a dzsunka sarki javítóbolt nem volt felkészülve a speckó mini csavarok és egyéb biszbaszok szerelésére, hanem azt hogy ez a szar megint nem működik, pedig már "megjavították". Legközelebb mást fog venni, mert a terméket okolja, nem a szervízt.

Én tavaly szereltem a telefonom (Xiaomi Mi A1)
 
M

molnibalage

Guest
Nem annyira profik. Inkább csak nagyobb egységeket cserélgetnek, mintsem, hogy egy hibakeresés után szakszerűen és takarékosan javítsanak. Ha mégis javítanak valami apróságot, akkor az sem lesz olcsóbb, hanem mondanak egy pofátlanul nagy összeget(, ahogy a lentebb linkelt videókban szerepel). Megtehetik, mert ha meg akarod menteni a túlárazott gépedet és az adataidat, akkor fizetni fogsz...

Louis Rossmannak van egy saját és független javítóműhelye, ahol többnyire apple termékeket javítanak. Ő egészen jól átlátja, hogy milyen aljas trükkökkel húzzák le a apple-nél az embereket. Éppen most folyik az usában egy "right to repair"-törvény előkészítése, aminél még csak a meghallgatásoknál tartanak. Rossmann, és sok hozzá hasonló szaki önként, saját pénzből megy el ezekre és mondja el a véleményét. A tech cégeket képviselő lobbisták inkább csak mellébeszélnek. Illetve azt azért jó látni, hogy van néhány szenátor is aki megérti a problémát (4:26-tól):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez jól hangzik, de sajnos nem ez áll a gyári korlátozások hátterében. Szó nincs valami előrelátó gyártói bölcsességről. Ez csak egyszerű kapzsiság:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A massachusetts-es részt nem értettem, az valami történelmi példa volt, amit az az állam először fogadott el?

Ez jól hangzik, de sajnos nem ez áll a gyári korlátozások hátterében. Szó nincs valami előrelátó gyártói bölcsességről. Ez csak egyszerű kapzsiság:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Én is így látom.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 227
9 087
113
A massachusetts-es részt nem értettem, az valami történelmi példa volt, amit az az állam először fogadott el?


Én is így látom.
~250 éve (1775) Massachusettsben kezdődött el az amerikai függetlenségi háború, amikor az angolok megpróbálták felszámolni az amerikai kormányt. A háborút megnyitó első csata is (lexingtoni összecsapás) ott volt. Bostont azért említi, mert pár évvel korábban ott (bostoni sortűz, bostoni teadélután) kezdődtek azok az eseménysorozatok, amik a háború kirobbanásához vezettek.
 
M

molnibalage

Guest
A wiki azt írja, hogy a hatodik állam volt, amelyik az alkotmányt ratifikálta.
~250 éve (1775) Massachusettsben kezdődött el az amerikai függetlenségi háború, amikor az angolok megpróbálták felszámolni az amerikai kormányt. A háborút megnyitó első csata is (lexingtoni összecsapás) ott volt. Bostont azért említi, mert pár évvel korábban ott (bostoni sortűz, bostoni teadélután) kezdődtek azok az eseménysorozatok, amik a háború kirobbanásához vezettek.
Ájszí, akkor arra utal, hogy most is M kezdje meg a harcot szerelhetetlenség ellen utat mutatva.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Ájszí, akkor arra utal, hogy most is M kezdje meg a harcot szerelhetetlenség ellen utat mutatva.
Azt hiszem igen.

Az eu-ban lenne esély egy hasonló jogszabályra, de az usában ezek rendre el szoktak bukni, ezért is érdekel, hogy lesz-e ebből valami. Bevallom meglepődnék.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 358
113
Nekem az a bajom vele, hogy értelmetlennek tartom. A mai készülékek annyira sűrűn pakoltak, és annyire mini és érzékeny alkatrészek vannak bennük, hogy normális szervízen kívül hozzájuk nyúlni képtelenség. Ez már nem a régi butafon, aminek lepattintottad a hátulját, ha kontaktos volt az akksi max. beraktál egy félbehajtott, lejárt villamosjegyet.

Ha elromlik, beviszed az apple saját javítójába, vagy apple által felhatalmazott javítószalonba és ott megcsinálják. Amúgy nagyon profik, bár nekem csak egy akksicsere volt eddig, meg egy gyárilag hibás füles amit kb. azonnal kicseréltek újra, pedig nem is ott vettem. Ez kocsiknál pontosan így megy, bukod a garit ha nem megfelelő (márka vagy azzal egyenértékű, minőségbiztosított) szervízbe viszed, hanem gányolják valami sufniban.

Nyilván ennek van üzletpolitikai oka (hozzájuk jön a bevétel), de minőségbiztosítási oka is. Egy gyártó aki premium piacra pozícionált termékek gyárt, elveszti a vásárlóit, ha a termék javítás után is szarul működik, mert azt a vásárló nem nézi, hogy a dzsunka sarki javítóbolt nem volt felkészülve a speckó mini csavarok és egyéb biszbaszok szerelésére, hanem azt hogy ez a szar megint nem működik, pedig már "megjavították". Legközelebb mást fog venni, mert a terméket okolja, nem a szervízt.

Nem annyira profik. Inkább csak nagyobb egységeket cserélgetnek, mintsem, hogy egy hibakeresés után szakszerűen és takarékosan javítsanak. Ha mégis javítanak valami apróságot, akkor az sem lesz olcsóbb, hanem mondanak egy pofátlanul nagy összeget(, ahogy a lentebb linkelt videókban szerepel). Megtehetik, mert ha meg akarod menteni a túlárazott gépedet és az adataidat, akkor fizetni fogsz...

Louis Rossmannak van egy saját és független javítóműhelye, ahol többnyire apple termékeket javítanak. Ő egészen jól átlátja, hogy milyen aljas trükkökkel húzzák le a apple-nél az embereket. Éppen most folyik az usában egy "right to repair"-törvény előkészítése, aminél még csak a meghallgatásoknál tartanak. Rossmann, és sok hozzá hasonló szaki önként, saját pénzből megy el ezekre és mondja el a véleményét. A tech cégeket képviselő lobbisták inkább csak mellébeszélnek. Illetve azt azért jó látni, hogy van néhány szenátor is aki megérti a problémát (4:26-tól):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez jól hangzik, de sajnos nem ez áll a gyári korlátozások hátterében. Szó nincs valami előrelátó gyártói bölcsességről. Ez csak egyszerű kapzsiság:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Maradjunk annyiban, hogy mindkettőtöknek igaza van, de még ha igaz megállapításokat is tettetek, nem látjátok a teljes képet.
Én sem biztos, hogy minden aspektust átlátok, de azt gondolom, hogy nagyobb rálátásom van erre a témára.
Az Apple (most maradjunk nála, mert a perek az Ő eljárásai kapcsán robbantak ki) megpróbál egyensúlyozni a felhasználói igények, a rendelkezésre álló gyártástechnológiák, valamint a profitmaximalizálás között billegve. A gépeik tervezésénél elképesztően buta megoldásokra hajlamosak csak azért, hogy felhasználói élmény szempontjából kiemelkedőt alkossanak. Holott gyakran elképesztően nagy mérnöki marhaságokra képesek.
Mondok egy példát:
Annak idején még az eredeti fehér/fekete műanyag MacBook-os esetén a gép összeszerelésénél minimum 15-20 FÉLE csavarra volt szükség a gép összeszereléséhez. Amiből 2 olyan is volt, amelyiknek nem volt mechanikai jelentősége. Kizárólag azért kerültek a gépbe, mert kívülről szimmetrikusnak kellett lennie a gépnek és Jobs az ilyen dolgok miatt lett az aki.
Mutatom:
jesHGFcWjJWckGS1.medium

A 2 jelölt csavar tényleges funkcióval bírt, de az ellenkező oldalon volt/van 2 ugyan ilyen csavarfej - dísznek. A tényleges rögzítést a fenti képen már kicsavart 2 csavar látja el, csak belülről:
4MqPJgssmP6AGvOt.medium

Pedig van rajta kívülről is 2 csavar.
A középső gépen lévő és jól látszó 2 csavarról beszélek:
macbook-feature-stacked-2553-2600x840.jpg

Mindkét csavarnak kizárólag díszítő funkciója van!!! :rolleyes:
És azért is jó ez a fenti kép, hogy lássuk, hogy honnan jutottunk el hova. Már ami a vékonyabb gépekért kifejtett erőfeszítést illeti.
Másik példa: Az Apple egyes nem túl régi gépeinél rájött, hogy millimétereket lehet spórolni azon, hogy az akkumulátorokat nem borítják be semmivel, hanem a cellákat csak lazán összefogják, egy flexibilis műanyag fóliával. Így megspórolják a "frame"-et, amivel egyrészt könnyebb lesz a gép, másrészt vékonyabbat is lehet gyártani.
A megoldás: Ezt a nyeklő-nyakló miskulanciát egy kurv@erős kétoldalas ragasztóval beleragasztották, az egy, alumínium tömbből maratott "top case"-be.
Ez egészen addig kiválóan beválik, amíg ki nem kell cserélni az akkut. Az Apple nem is cseréli külön, csak és kizárólag a top case-zel együtt, amiben meg - szintén a vékonyítás jegyébe - oldhatatlanul bele van rögzítve a billentyűzet is (összesen valami 60.000HUF). És ha hozzáteszem, hogy ez a top case funkcionál önhordó géptestként is, aminek a cseréje a gép összes alkatrészének kiszerelését vonja magával..... Látszik ugye, hogy ez nem az olcsó javítás megtestesült példája.
Viszont cserébe az önhordó alu ötvözet eléggé ellenálló a karcoknak, maga is vezeti a hőt, és emiatt kisebb aktív hűtést igényel - csendesebb kialakítás lehetséges. Hja és rohadt vékony gépet eredményez, nagy akkukapacitással.
Másik aspektus: Az Apple rájött, hogy a support/szerviz rendszeren elég sok pénzt spórolhat. Mégpedig úgy, hogy a szervizalkatrészekként a gépbe kerülő alkatrészek igen jelentős része javított alkatrész. Az Apple rákényszeríti a rendszer szereplőit, hogy a hibás, de rentábilisan javítható alkatrészek (pl. alaplapok) pillanatokon belül (72óra) visszakerüljenek a logisztikai rendszerébe. Majd külön gyárakban ezen alkatrészek javítását elvégezve (szigorú QC) mehetnek vissza újra szervizalkatrésznek.
Eredmény: Viszonylag nagy alkatrészmozgatási igény, viszont nem tartanak alkatrészeket az egyes országokban, hanem minden egyes javításhoz a szervizes, egyedi rendeléssel igényli meg az alkatrészt az európai alkatrész-logisztikai központból, és onnan küldik be az alkatrészt 24 órán belül (persze, ha nincs készlet hiány).
Ezzel elérhető, hogy 1 központi raktárból el tudnak látni egy kontinensnyi piacot, ami olcsóbb raktározási költségekett jelent, mintha lenne minden országban alaktrész raktár.
Pl. ennek sem tennének jót a 3rd party szervizek, mert őket nem nagyon lehetne rávenni az alkatrészek villámgyors visszajuttatására. Akik ráadásul biztosan elkezdenének az alkatrészek "megpatkolásával" is próbálkozni, és kudarc esetén próbálkoznának a visszavitellel - akkor már az alkatrész javítási opcióinak 0-ra redukálásával.
Ez az alkatrész onnantól elvész a rendszer szempontjából. Később a hiányát kis példányú után gyártással kellene pótolni, arany árában.
Ez a rendszer segít a készletezni való alkatrészek minimális mennyiségen tartásában, és ezáltal csökken a nem likvid források aránya (magyarul: nem áll az alkatrészekben a pénz).
Azt se feledjük, hogy Louis Rossmann maga is nagyon komolyan érdekelt alanyi jogon az alkatrészek áramköri szintű javításában, tehát ő, a videóival nyilvánvalóan azt szeretné elérni, hogy megmaradjon az egzisztenciája, tehát az ő érdeke az, hogy az Apple rendszerének a negatív elemeit emelje ki, és nagyítsa fel. Ezzel egy elég komoly nyomást helyezzen az ügyben döntő bírókra.
Mindkét félnek igaza van, és várhatóan nagy változások lesznek az Apple-nél. De érdekes módon pl. az új Mac Pro amellett hogy elképesztően drága, már a modularitás felé lépett vissza. Ugyanakkor pl. az Apple kitalált olyan dolgokat is, hogy a High-end termékskálájánál elkezdtek olyan flash alapú tárolási formákat használni, ahol a memória kontroller már az alaplapra van integrálva. A foglalatba egy minimális elektronikával ellátott SSD memória chip kerül csak. Na ehhez alkatrészt kereskedelmi forgalomban nem nagyon lehet majd kapni. Viszont - bár ez csak feltételezés részemről - nagyobb az elérhető adatbiztonság, mert ha valaki ellopja a gépet és azon volt egy firmware lock, akkor hiába veszi ki a memória csipeket, és tenné át egy ugyan ilyen gépbe, ha a firmware lock lekódolja a adattartalmat, akkor azt csak az eredeti alaplappal lehet visszaolvastatni, ami meg ugye lockolva van.... :hadonaszos:
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 958
22 843
113
Maradjunk annyiban, hogy mindkettőtöknek igaza van,
Tisztelt bíró úr, ebből én csak annyit értek, hogy nekem van igazam. :)
. Holott gyakran elképesztően nagy mérnöki marhaságokra képesek.
Igen, ez határozottan igaz. Sokat áldoznak a formaterv oltárán, de én nem ezekről a butaságokról beszéltem.
15-20 FÉLE csavarra volt szükség a gép összeszereléséhez.
Ezen a fejlődési folyamaton minden hasonló gyár átment, de valahogy mégsem a saját vásárlóik szívatásáról híresültek el (6:30-tól 7:10-ig):
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Oké, nincs egyedül, sajnos van másik rossz példa is. Ott van a HP, amelyik hagyományosan szívatja a vásárlókat a nyomtatóik korlátozásával. Tudom, meg lehet magyarázni, hogy ez miért a vásárló érdeke, de aztán két keresztkérdés után már csak a mellébeszélő lobbisták feszengő tekintete a válasz. Ez megbocsájtható egy politikusnál, de egy technikai kérdésben sosem. :hadonaszos:
és Jobs az ilyen dolgok miatt lett az aki.
Soha nem a korlátozások miatt szerették az apple termékeit. Inkább például azért, mert stabil volt a mac os. Kevés hardverre fejlesztették a rendszert, így persze jól működött. Ez akkoriban még hatalmas előnynek számított.

Jobs pedig egy akaratos barom volt. Amit a fejébe vett, az úgy volt és azt meg is csinálták.
Szvsz. a korlátozásokat fölöslegesen tolták túl. Enélkül sokkal jobb eredményeket hozhattak volna az usa piacokon kívül. A szerelés az működik gyári segítség nélkül, csak így az apple rossz hírét keltik. A rendszerüket mindig fel tudják törni, hiába zárt az egész. Elismerem, van előnye annak, ha a maximalizmus a makacssággal keveredik, de ez is vitte el... :oops:
Mindkét csavarnak kizárólag díszítő funkciója van!!!
Persze, van vicces része is a történetnek, de ettől független például igaz az is, hogy a torx csavarok dedikáltan(!) a végfelhasználók korlátozásáról szóltak.
És azért is jó ez a fenti kép, hogy lássuk, hogy honnan jutottunk el hova. Már ami a vékonyabb gépekért kifejtett erőfeszítést illeti.
Másik példa: Az Apple egyes nem túl régi gépeinél rájött, hogy millimétereket lehet spórolni azon, hogy az akkumulátorokat nem borítják be semmivel,
A maximalizmusból következett az, hogy ők mindig teletömték a gépeiket akkumulátorokkal. Ezért találkoztak először azzal a problémával, hogy ez sok helyet is foglal. Tádááám! :p
hanem a cellákat csak lazán összefogják, egy flexibilis műanyag fóliával. Így megspórolják a "frame"-et, amivel egyrészt könnyebb lesz a gép, másrészt vékonyabbat is lehet gyártani.
Nem vitás, eddig tetszik az ötlet...
Ez egészen addig kiválóan beválik, amíg ki nem kell cserélni az akkut. Az Apple nem is cseréli külön, csak és kizárólag a top case-zel együtt, amiben meg - szintén a vékonyítás jegyébe - oldhatatlanul bele van rögzítve a billentyűzet is (összesen valami 60.000HUF). És ha hozzáteszem, hogy ez a top case funkcionál önhordó géptestként is, aminek a cseréje a gép összes alkatrészének kiszerelését vonja magával.....
...de aztán valahogy mindig sikerül elrontaniuk. Láthatóan sokat gondolkoztak azon is, hogy ne legyen könnyen javítható. Sikerült nekik. Gratulálok!
Látszik ugye, hogy ez nem az olcsó javítás megtestesült példája.
Megkönnyítik az apple-ről váltást...
Az Apple rájött, hogy a support/szerviz rendszeren elég sok pénzt spórolhat.
Ez most eufemizmus?
Mindig van egy hülye, aki a sorok közt talál egy számot, amit csökkenteni tud, csak nem számol annak következményeivel.
Ezzel elérhető, hogy 1 központi raktárból el tudnak látni egy kontinensnyi piacot, ami olcsóbb raktározási költségekett jelent, mintha lenne minden országban alaktrész raktár.
Nem tudom az apple-nél milyen tevékenység lehetne olcsóbb a számtech termékek tárolásánál. Pont ezen kellett spórolniuk? Nekem ez logisztikai bakinak tűnik.

A tesco esete jut eszembe, amikor kitalálták, hogy majd ők polcpénzt szednek a termékek beszállítóitól... Gondolom ott is volt egy mutató, amit csökkenteni tudott egy szakember. Biztos felvette az ezért járó jutalmat is. Aztán pár év elteltével sorra zártak be az üzleteik, pedig voltak vásárlóik...
Azt se feledjük, hogy Louis Rossmann maga is nagyon komolyan érdekelt alanyi jogon az alkatrészek áramköri szintű javításában,
Nem túlzás ez picit? Rossmann is simán elmehetne egy apple szervizbe dolgozni és nagyon jól keresne. Ehelyett valahol a putri bolt és végtelen túlóra között egyensúlyozik. Ingyen megosztja az szakmai infókat bárkivel, és saját költségén a szabadideje kárára kiáll a nagy cégek ellen, mert szerinte az nem a világvége, ha ki tudod cserélni az aksit a kütyüdben. :rolleyes:
Mindkét félnek igaza van,
Nekem van igazam . Tudom, már mondtad. :)
és várhatóan nagy változások lesznek az Apple-nél.
Végre lett saját processzoruk, amikor a komolyabb számításokat már a felhőbe toljuk... A telefonok irányába tolódik el a piac. Ott van pl. a dex, illetve az android 10 alapból tudni fogja az desktop módot, stb, stb. Hogy ebből hogyan lesznek drága apple kütyük eladva a piacon, azt én nem látom.
Talán az apple autóra többet áldozhattak volna. Vagy majd egyben megveszik a Waymo-t. :D
ahol a memória kontroller már az alaplapra van integrálva.
Azok a kontrollerek minden évben fejlődnek. Nem értem miért mondana le bárki is erről a lehetőségről. A merevlemezek tartalmát is lehet már titkosítani. Ez így nem titkosítási probléma, hanem kompatibilitási, csak már megint meg akarják magyarázni. :hadonaszos:
mert ha valaki ellopja a gépet
Meg akarnak menteni mindenkitől, még magamtól is. ;)