Fade:
Egész vicces amit itt gáz ügyben összehordasz. Elnézést, de az alapokkal nem vagy tisztában.
1. Nagyon aranyos dolog az európai spot gázárral dobálózni, bár tulajdonképpen nincs egységes európai gáztőzsde, azonban azt nem árt tudni, hogy a formalizált gázpiacokon elszámolásra menő kontraktus kereskedés folyik és nem fizikai teljesítésű ügyleteket kötnek. Valós gázt nem adnak el és nem vesznek. Persze van némi valóban leszállított mennyiség, amit a "gáztőzsdén" kialakult áron fizetnek ki, de ez elhanyagolható az Európában megforduló gázmennyiséghez képest. A saját kitermelésből származó hazai felhasználás soha, sehol nem ment tőzsdei áron. Az EU-n belüli kitermelés, az EU fogyasztásának 1/3-a. Az import túlnyomó része hosszú távú szerződésekkel előre lekötött. Az orosz import is (2013-ban az éves EU gázfelhasználás szűk 30 %-a), a norvég import is (a fogyasztás 23 %-a) és még az araboktól, főleg Algériából és Quatarból származó LNG import is (a fogyasztás mintegy 10 %-a). Amivel az EU-n belül kereskedni lehet az az egyes cégek/országok pillanatnyi feleslege/hiánya. Ez a gázforgalom 1-2 %-át teszi ki.
2. Magad állítottad, hogy spot ár alacsonyabb mint az orosz gáz ára. Nem próbáltál még elgondolkodni azon, hogy ha ez így van (valójában csak időszakonként van így), akkor miért vesz bárki orosz gázt, sőt miért nő folyamatosan az EU-ba irányuló orosz gázexport? Vajon minden ország buta, vagy te néztél be valamit?
3. Egy tőzsdén lehet elméleti kontraktusokkal játszadozni, de a valós gázkereskedelemhez csővezeték kell. Márpedig Magyarországra érdemi kapacitással nem vezet olyan csővezeték, amiben ne orosz gáz mozogna. Még ha az osztrákoktól jövő HAG vezetékbe sikerülne is nem orosz forrású földgázt nyomni, az akkor sem lenne képes Magyarország ellátására.
4. Úgy látom azzal is meg foglak lepni, hogy a nyugatról beszerzett gáz csupán érzéki csalódás. Magyarországra ugyan érkezhet földgáz Ukrajna felől, Szerbia felől, Horvátországból és Ausztriából is, de ezekben a vezetékekben orosz földgáz folyik. Akkor is ha nem Ukrajna felől lép be. Még a Baumgartenből Mosonmagyaróvárra tartó HAG vezeték is bizony orosz gázt szállít. Hogy ezt a gázt papíron nem közvetlenül a Gazpromtól vesszük, hanem valamely nyugati gázipari cég közbeiktatásával, annak legfeljebb a statisztikában van jelentősége, mert így formálisan nem orosz importnak lehet kimutatni. De attól az még orosz gáz és senki sem fogja olcsóbban adni, mint az oroszok, illetve ha az oroszok nem szállítják, vagy az ukránok nem továbbítják, akkor senki sem fogja tudni a semmiből a csövekbe varázsolni.
5. A Krk szigeti LNG terminál is nagyon szépen hangzik majd 2020-ban, ha addigra megépül (egyenlőre még a megvalósíthatósági tanulmánynál tartanak). Szépen hangzik addig, amíg nem gondolunk bele a kapacitásába. Állandó csúcsra járatással évi 4-6 milliárd m3 gázt tud majd fogadni. Aprócska probléma, hogy csak a délszláv államoknak több ennél a gázigénye. Az egész Kárpát-medence és Balkán gázigényének (mármint csak az import igénynek) az 1/8-át lenne képes fedezni. 2013-ban a Testvériség gázvezetéken 82 milliárd m3 tranzitgáz jött át (ha az ukránok felhasználását levesszük). Ebből 25 milliárd ment Olaszországba, 18 milliárd Törökországba, a többi a Kárpát-medencébe és a Balkánra. A Testvériség kiváltásához több, mint egy tucat LNG terminál kellene az Adrián még akkor is, ha a törököknek szállított mennyiséggel nem számolunk. Ehhez képest már tényleg elhanyagolható probléma, hogy Krk-ről Magyarországra a csővezetéket is meg kellene építeni, amire még elképzelés sincs.
6. A LNG nem csak érdemben drágább, mint az orosz gáz, hanem nincs is belőle elég. Még ha ráfizetne is Európa a távol-keleti árakra, hogy az arab gázt ide irányítsa (ebben az esetben a japánok és koreaiak is emelnék a tétet és a csillagos égig fel lehetne verni az árat), akkor sincs akkora gázfeleslege az araboknak, hogy kiváltsák az orosz gázt. Az USA-ból érkező LNG pedig egyenlőre az álmodozás kategóriája. Még az USA-ban sincs elegendő gázfelesleg. Ráadásul nincsenek kiépítve a vezetékek a tengerig. Nincs kiépítve a cseppfolyósító kapacitás. Nincs meg a szállító flotta. Nincsenek meg az EU-ban az LNG terminálok olyan helyeken, ahova eddig az orosz csövek vezettek. Az tök jó, hogy spanyoloknak és a franciáknak vannak LNG termináljaik, de onnan például Magyarországra kicsit bajos eljuttatni a gázt. Nincs meg a kikötőkből vezető csőhálózat. Ennek kiépítése alsó hangon 12-15 év és irdatlan költség. Csak az EU-n belüli infrastruktúra építést az éves orosz gázimport értékének 3-szorosára becslik.
Most nincs kedvem egy ugyanilyen hosszú hozzászólást írni az olajárról, csak jelzem, hogy az olajár esésére adott magyarázatod szintén igen sok sebből vérzik.