K
kamm
Guest
2019-es Rand tanulmány az Oroszország elleni stratégiáról:
HARMADIK FEJEZET
Gazdasági intézkedések . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
A közelmúlt orosz gazdasági teljesítménye . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
1. intézkedés: A kőolajexport akadályozása . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2. intézkedés: A földgázexport csökkentése és a földgázkitermelés akadályozása
Csővezeték-bővítések megakadályozása. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
vi Oroszország bővítése: Előnyös helyzetből versenyezve
3. intézkedés: Szankciók bevezetése. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
4. intézkedés: Az orosz agyelszívás fokozása . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Ajánlások . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
NEGYEDIK FEJEZET
Geopolitikai intézkedések . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
1. intézkedés: Halálos segély nyújtása Ukrajnának . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
2. intézkedés: A szíriai lázadók támogatásának növelése . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
3. intézkedés: A fehéroroszországi rendszerváltás elősegítése . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
4. intézkedés: A dél-kaukázusi feszültségek kihasználása . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
5. intézkedés: Az orosz befolyás csökkentése Közép-Ázsiában . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
6. intézkedés: Az orosz jelenlét kikezdése Moldovában . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Ajánlások . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Eddig nem túl sikeres, megtalálja magának az utat a piacon.
Ez némileg sikeresebb lesz, de csak rövid távon.
Ez teljes sikerrel járt a NS2 esetében, de a Balkáni-áramlat működik hála égnek!
Eddig kudarc.
Teljes siker, hatalmas a kivándorlás, ez rettentő érvágás lesz az oroszoknak.
Részleges siker, az ukránok megállították az orosz offenzívát és csak rendkívül lassú defenzívában vannak jelenleg. Ez hatalmas meglepetés volt!
Szart se ért.
Nem jött be.
Semmi nem lett belőle.
Teljes kudarc.
Egyelőre semmi.
Ha ez volt a mesterterv, akkor, ez eddig nem jó ajánlás a Rand-nak!
This report documents research and analysis conducted as part of the RAND Corporation research project Extending Russia: Competing from Advantageous Ground, sponsored by the Army Quadrennial Defense Review Office, Office of the Deputy Chief of Staff G-8, Headquarters, Department of the Army.
The purpose of the project was to examine a range of possible means to extend Russia. By this, we mean nonviolent measures that could stress Russia’s military or economy or the regime’s political standing at home and abroad. The steps we posit would not have either defense or deterrence as their prime purpose, although they might contribute to both. Rather, these steps are conceived of as measures that would lead Russia to compete in domains or regions where the United States has a competitive advantage, causing Russia to overextend itself militarily or economically or causing the regime to lose domestic and/or international prestige and influence.
This report deliberately covers a wide range of military, economic, and political policy options. Its recommendations are directly relevant to everything from military modernization and force posture to economic sanctions and diplomacy; consequently, it speaks to all the military services, other parts of U.S. government that have a hand in foreign policy, and the broader foreign and defense policy audience.