Miután kínai nem. Nem is fogunk soha, mivel Kína egy nagy Észak-Korea, csak jobb a sajtójaTudunk valami adatot róla?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Miután kínai nem. Nem is fogunk soha, mivel Kína egy nagy Észak-Korea, csak jobb a sajtójaTudunk valami adatot róla?
Én ezt értem, de ennek előbb-utóbb konkrét következményei lesznek. Ha jól tudom a US Navy úgy vont ki egy teljes hajóosztályt, hogy nincs pótolva (Oliver Hazard Perry osztály), a még meglévő 13 db Ticonderoga rakétás cirkálók pedig lassan kiöregednek (30-40 éves hajókról van szó), amelyek utódainak már gyártásban kellene lenniük, de még jóformán a tervezőasztalon sincsenek. Egy ilyen hajóosztály tervezése, építése és szolgálatba állítása pedig nem két perc, hanem hosszú évek, akár egy évtized is lehet.Az USA -ban nagyrészt csak hadihajókat gyártanak. Ebben ők a legnagyobb gyártók, bár Kína erősen jön fel. A világ legnagyobb kereskedelmi hajó gyárai viszont Ázsiában vannak: Kína, Korea, Japán. Ez az óriási aránytalanság szerintem nem valós, mert valószínűleg csak a hajók összes vízkiszorítását hasonlítja össze, márpedig nagyon nem mindegy, hogy mivel töltöd ki a hajókat, csúcskategóriás fegyverekkel, vagy éppen vasérccel.
Nem az a kérdés hogy ki tud több acélt, alumíniumot stb. gyártani, hanem az hogy ki tud több és jobb fegyvert előállítani. Ebben pedig jelenleg nincs akkora különbség. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez hosszú távon is így marad.Én ezt értem, de ennek előbb-utóbb konkrét következményei lesznek. Ha jól tudom a US Navy úgy vont ki egy teljes hajóosztályt, hogy nincs pótolva (Oliver Hazard Perry osztály), a még meglévő 13 db Ticonderoga rakétás cirkálók pedig lassan kiöregednek (30-40 éves hajókról van szó), amelyek utódainak már gyártásban kellene lenniük, de még jóformán a tervezőasztalon sincsenek. Egy ilyen hajóosztály tervezése, építése és szolgálatba állítása pedig nem két perc, hanem hosszú évek, akár egy évtized is lehet.
Az nagyon szép, hogy az USA jóformán már „csak” hadihajókat gyárt állig felfegyverezve, de a tendencia azt mutatja, hogy Kína akkora előnnyel rendelkezik a valós gyártási kapacitás terén, hogy ha egyszer úgy igazán beleállnának egy masszív fegyverkezési versenybe Amerika ellen, akkor az USA nem biztos, hogy jól jönne ki a buliból. Sőt, biztos, hogy nem.
Főleg, hogy nagyon okosan mostanra az orosz nyersanyag hátteret is diszkont áron „rátolták” Kínára. Ez ám a Grand Strategy!
Adalék:
Kína ipara 2000-2016 közötti időszakban több cementet és acélt gyártott és használt fel, mint az USA teljes ipara az egész XX. században mindösszesen, beleértve két világháborút és a hidegháborút is.
Alumínium tekintetében sem sokkal jobb a helyzet, már 2012-ben Kína nagyjából 10x annyi alumíniumot gyártott, mint az USA.
Az adatok megdöbbentőek és nagyon komoly kérdőjeleket vetnek fel az USA jelenlegi nehézipari kapacitásával kapcsolatban. Itt nem arról van szó, hogy Kína ipara kétszer vagy háromszor annyit képes gyártani, amint az USA (már ez is nagyon durva lenne), hanem konkrétan egy nagyságrendi az eltérés. Márpedig a hadiiparhoz és a hadsereghez nem elég a mikrochip, oda még mindig kell acél és alu is bőven.
Nyilvánvalóan.Én ezt értem, de ennek előbb-utóbb konkrét következményei lesznek.
Én ezt értem, de ennek előbb-utóbb konkrét következményei lesznek. Ha jól tudom a US Navy úgy vont ki egy teljes hajóosztályt, hogy nincs pótolva (Oliver Hazard Perry osztály), a még meglévő 13 db Ticonderoga rakétás cirkálók pedig lassan kiöregednek (30-40 éves hajókról van szó), amelyek utódainak már gyártásban kellene lenniük, de még jóformán a tervezőasztalon sincsenek. Egy ilyen hajóosztály tervezése, építése és szolgálatba állítása pedig nem két perc, hanem hosszú évek, akár egy évtized is lehet.
Az nagyon szép, hogy az USA jóformán már „csak” hadihajókat gyárt állig felfegyverezve, de a tendencia azt mutatja, hogy Kína akkora előnnyel rendelkezik a valós gyártási kapacitás terén, hogy ha egyszer úgy igazán beleállnának egy masszív fegyverkezési versenybe Amerika ellen, akkor az USA nem biztos, hogy jól jönne ki a buliból. Sőt, biztos, hogy nem.
Főleg, hogy nagyon okosan mostanra az orosz nyersanyag hátteret is diszkont áron „rátolták” Kínára. Ez ám a Grand Strategy!
Adalék:
Kína ipara 2000-2016 közötti időszakban több cementet és acélt gyártott és használt fel, mint az USA teljes ipara az egész XX. században mindösszesen, beleértve két világháborút és a hidegháborút is.
Alumínium tekintetében sem sokkal jobb a helyzet, már 2012-ben Kína nagyjából 10x annyi alumíniumot gyártott, mint az USA.
Az adatok megdöbbentőek és nagyon komoly kérdőjeleket vetnek fel az USA jelenlegi nehézipari kapacitásával kapcsolatban. Itt nem arról van szó, hogy Kína ipara kétszer vagy háromszor annyit képes gyártani, amint az USA (már ez is nagyon durva lenne), hanem konkrétan egy nagyságrendi az eltérés. Márpedig a hadiiparhoz és a hadsereghez nem elég a mikrochip, oda még mindig kell acél és alu is bőven.
Miért, miben tévedett Mahan?A másik dolog, amitől ráz a hideg, hogy 1800-as években lefektetett tengeri erő doktrínákat vesznek máig alapul (nem Mongúz, úgy általában). Mintha Guttenberg nyomdagépével próbálnám magyarázni az internetes propagandát. Tanulni kell a múltból, de felejtsük már el, hogy azért, mert korábban úgy volt most is úgy lesz. Néha úgy lesz, néha nem. A mai fejlődési sebességet tekintve mostanság inkább nem. Majd lesz egy lassulás amikor elérjük a következő technológiai küszöböt.
A „ki tud több és jobb fegyvert előállítani” kérdést, ha a jelen idő szerinti pillanatnyi keresztmetszetre nézzük ugyan ad valamilyen adatot, de ha a tendenciát figyeljük és a még beláthatónak tekintett jövőbe próbálunk nézni, az bizony már sokkal fontosabb és alapvetőbb kérdéseket is felvet.Nem az a kérdés hogy ki tud több acélt, alumíniumot stb. gyártani, hanem az hogy ki tud több és jobb fegyvert előállítani. Ebben pedig jelenleg nincs akkora különbség. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez hosszú távon is így marad.
Amúgy az atomfegyverek miatt a mennyiségi különbség nem is feltétlenül számìt. Teljesen mindegy hogy háromszor vagy hatszor tudod elpusztítani a földet.
Miért, miben tévedett Mahan?
... War, once declared, must be waged offensively aggressively. The enemy must not be fended off, but smitten down. You may then spare him every exaction, relinquish every gain; but till down, he must be struck incessantly and remorselessly.
... communications, in the full meaning of the term, dominate war. As an element of strategy they devour all other elements
Tanulni kell a múltból, de felejtsük már el, hogy azért, mert korábban úgy volt most is úgy lesz. Néha úgy lesz, néha nem. A mai fejlődési sebességet tekintve mostanság inkább nem. Majd lesz egy lassulás amikor elérjük a következő technológiai küszöböt.
Ez nem egy jó összehasonlítási alap. Épp azért mert változnak az idők. A kereskedelmi hajók nagy része manapság nem a tényleges tulajdonos országában van bejegyezve.De nézzünk egy másik pontot, a kereskedelmi flották méretét (tulajdonosi hányad, vízkiszorítás alapján, forrás):
- Ázsia: 52%
- Európa: 39%
- Észak-Amerika: 6%
Nem mondanám, hogy tévedett. Egyszerűen bizonyos meglátásai felett eljárt az idő. Két példa:
Ezek a gondolatok a mai techológiai szinten szerintem már nem igazán értelmezhetőek. Olyan szintű változások történtek és történnek, amelyek a viszonyítási alapot teljesen máshová helyezik.
Az előző posztomban felvetett forgatókönyvek kérdése itt is fent áll. Pontosan mi fog történni? Mik a US Navy közép és hosszútávú céljai? Pontosan hogyan tudja ezeket elérni?
A real-time kommunikáció és az AI vezérelt drónok még közepes méretű államok számára is elérhetők. Elég megnézni, az iráni / észak-koreai fejlesztéseket. Értem én, hogy messze nincsenek az csúcskategóriában, de nem kell, hogy a csúcskategóriában legyenek.
Ha átgondoljuk az orosz-ukrán háborút, pont azt látjuk, hogy mindkét fél valami furcsa régi / új kombinációból hoz létre az adott szituációhoz illeszkedő megoldásokat. Az orosz flottát nem azért döngölik a földbe, mert nem akarják megvédeni, hanem azért, mert nem lehet megvédeni.
De nézzünk egy másik pontot, a kereskedelmi flották méretét (tulajdonosi hányad, vízkiszorítás alapján, forrás):
Ez eléggé szembemegy Mahannal, aki szerint a kereskedelmi flotta a sea power részét képzi és aki szerint a haditengerészet egyik fő célja a kereskedelmi flotta biztosítása.
- Ázsia: 52%
- Európa: 39%
- Észak-Amerika: 6%
Fenntartom, amit az előző posztban írtam:
Ez nekem is eszembe jutott, de az ikongrafikában ezek a számok kifejezetten tulajdonosra vonatkoznak, oda van írva.Ez nem egy jó összehasonlítási alap. Épp azért mert változnak az idők. A kereskedelmi hajók nagy része manapság nem a tényleges tulajdonos országában van bejegyezve.
A lényeg az lesz, hogy ki ellenőrzi a tengeri útvonalakat, nem az, hogy melyik országhoz tartoznak a kereskedelmi hajók. Jelenleg a US navy hatalmában állna a kereskedelmi hajózást megakadályozni egyesek számára. Panama, Szuez, Gibraltár, a Malaka-szoros stb.
Irán ugyan veszélyeztetni tudja a Vörös-tegeren a hajózást, mint látható, de aligha tudná megállítani. A Hormuzi-szoros elzárásával is ijestgetnek régóta, de ha kell, az amerikaiak meg tudnák nyitni, ott parádéznak rendszeresen.
Fene tudja,de ha Irán fogja magát,és néhány tankerét elsüllyeszti az öböl legszűkebb részén,akkor azt az USA,hogy fogja megnyitni?Egy másik Mahan-idézet:
"Akár akarják, akár nem, az amerikaiaknak most el kell kezdeniük kifelé nézni. Az ország növekvő termelése ezt követeli."
Ez most Kínára kell igaz legyen. Persze a múltban már megtörtént, és Kína a bezárkózás mellett döntött. Elképzelhető az is, hogy a KKP is úgy dönt, mint anno a császárok. Szembenézve a demográfiai katasztrófával, a korfa elöregedésével stb.
Az USA stratégia Kína akadályozása a "kifelé nézésben", Japánt, Dél-Koreát, Indiát és Ausztráliát akarja ellene szövetségbe szervezni.
Az, hogy miért tolják rá Oroszországot Kínára? Mert Oo. sem tengeri hatalom, az amerikai világhatalmat nem fenyegeti. Ami fenyegette volna az amerikai világhatalmat, az valamiféle európai-orosz együttműködés lett volna (Lisszabontól Vlagyivosztokig), a német technológia, az orosz nyersanyagok és a kínai munkaerő tengelye. Ezt megakadályozták az ukrán balhé kirobbantásával.
A lényeg az lesz, hogy ki ellenőrzi a tengeri útvonalakat, nem az, hogy melyik országhoz tartoznak a kereskedelmi hajók. Jelenleg a US navy hatalmában állna a kereskedelmi hajózást megakadályozni egyesek számára. Panama, Szuez, Gibraltár, a Malaka-szoros stb.
Irán ugyan veszélyeztetni tudja a Vörös-tegeren a hajózást, mint látható, de aligha tudná megállítani. A Hormuzi-szoros elzárásával is ijestgetnek régóta, de ha kell, az amerikaiak meg tudnák nyitni, ott parádéznak rendszeresen.
16%-ot javított Trump a fekete szavazók közt. Ezt úgy 90%-ra szokták hozni a Demokrsták.
A latínók között magas a vallásos keresztények aránya, magasabb, mint a fehérek között, és ők republikánusok, főleg a katkók.16%-ot javított Trump a fekete szavazók közt. Ezt úgy 90%-ra szokták hozni a Demokrsták.
Viszont Texas nem sokáig marad stabil Republikánus bástya.
Itt jól látszik, hogyan hat a bevándorlás a politikai hatalomra, Bár a tultolt woke taszítja a latinókat.
Igen, Texas stabil Republikánus bástya volt, mostanában még elég szoros.A latínók között magas a vallásos keresztények aránya, magasabb, mint a fehérek között, és ők republikánusok, főleg a katkók.
Viszont a belső migráció megváltoztathatja a viszonyokat. Elmenekülnek Kaliforniából Texasb, aztán demokratákra szavaznak, akik majd Kaliforniát csinálnak Texasból.
A Letínók sem egységesek, a kubai bevándorlók pl antikommunisták és ezért republikánusok, a mexikóiak inkább demokraták.Igen, Texas stabil Republikánus bástya volt, mostanában még elég szoros.
A latinok a bevándorlási politika miatt 2/3 arányban Demokraták. Ezt ellensúlyozza a woke VS. Keresztény kultúra. Mivel Biden debill, így ha ő indul, sztem ahogy a fekete férfiak, úgy a latino férfiak közt is előretör Trump.