Telefonos alkalmazáson keresztül férkőzik a kínaiak gondolataiba a vezetés
Az elmúlt napokban egy skarlátvörös logóval ellátott applikáció robbant be a kínai köztudatba. A „tanulj” – vagy még inkább „tanulj Hszi-től” – alkalmazás célja pedig nem más, mint a nemzet gondolkodásának átformálása Hszi Csin-ping elnöksége alatt.
Az appot az év első napján indította a Kínai Kommunista Párt (KKP) propaganda osztálya,
aminek letöltését és napi szintű használatát azon nyomban kötelezővé tették a párttagok számára. A vezetés azonban nem állt meg itt: ugyanezt megkövetelték a köztisztviselőktől, az állami tulajdonban lévő vállalatok alkalmazottaitól, valamint az állami iskolai tanároktól is.
A „Study (Xi) Strong Country” január végére ezáltal egyre inkább elterjedt, ami odáig vezetett, hogy e héten kedden már
ez volt a legtöbbször letöltött ingyenes alkalmazás a kínai App Store-ban, felülmúlva néhány olyan népszerű app-ot, mint a WeChat és a TikTok.
http://kitekinto.hu/wp-content/uploads/2019/02/china_xi_app.jpg
A Hszi iránti tisztelet és az elnök befolyásának egyértelmű jeleként
a KKP 2017-ben megszavazta, hogy rögzítsék a párt alapokmányában „a hszi csin-pingi gondolatot” mint további vezérfonalat „a kínai sajátosságokkal rendelkező szocializmus új korszaka” számára.
Lévén Mao Ce-tung óta ő a legerősebb kínai vezető,
Hszi mindent el is követett azért, hogy filozófiáját országszerte minél többen megismerjék és magukévá tegyék. Az utolsó olyan ideológiai termék, amely egész Kínán végigsöpört, Mao Vörös Könyvecskéje volt – ezt több, mint egymilliárd példányban adták ki.
Kína kulturális forradalma alatt gyakorlatilag minden állampolgár számára kötelező(en ajánlott) volt a Vörös Könyvecske birtoklása, valamint az, hogy mindig maguknál tartsák. A Hszi-korszakban azonban a könyv már elavult: természetes hát, hogy valami modernebb dolog kell.
Az alkalmazás – amely úgy fog bevonulni a történelembe, mint a „Vörös App-ocska” – éppen ezért okos megoldás.
Az applikáción belül a felhasználók
megtudhatják és megtanulhatják Hszi gondolatait, elolvashatják az állami média híreit, MOOC-kurzusokra jelentkezhetnek (tömeges nyílt online kurzusok, angolul Massive Open Online Course), illetve attól függően, hogy mennyit használják,
pontokat szerezhetnek. Ezek a pontok aztán összeadódnak és referenciaként használhatók munkaadóik, valamint a Kommunista Párt előtt.
Az online propagandának bizonyítottan nagyobb hatása van, mint a nyomtatott sajtónak a saját korában, hiszen a technológia rohamosan fejlődik és
hatalmas, azonnali felhasználói bázist lehet létrehozni. A KKP tagjainak létszáma több mint kétszeresére nőtt Mao óta, nem is beszélve a többi felhasználóról, akinek kötelezővé tették az alkalmazás azonnali letöltését.
A Weibo-n (a kínai Twitter-en) néhányan panaszkodtak az alkalmazás komolysága miatt, mondván semmi értelme és időpocsékolás az egész. Ha valaki játékra számít, az csalódni fog, ugyanis az app kizárólag komoly dolgokról szól. Ráadásul egy Santung tartományban élő Weibo-felhasználó leírása alapján legalább 66 pontot kellett szereznie naponta – ez pedig az általa posztolt screenshot alapján körülbelül két órát vesz igénybe.
A Hszi vezetése alatt működő Kommunista Párt már régóta arra törekszik, hogy egyre innovatívabb formátumokon keresztül reklámozza az általa vallott filozófiát – csakúgy, ahogy a közönségre éhes médiumok teszik a mai fiatal generációval. Az állami tulajdonban lévő Kínai Központi Televízió (CCTV), valamint egy tartományi TV-csatorna Hunan tartomány központi részén tavaly például Hszi-idézetekkel és –gondolatokkal tűzdelt műsorokat kezdett sugározni.
Az állami propaganda továbbá a WeChat-re is beszivárgott, mégpedig elég ötletesen: egymásnak küldhető matricák (animált KKP-mottók és szövegek) formájában. Emellett a múlt hónapban megjelent egy Karl Marx életén alapuló rajzfilm, amit a Bilibili és a Youku népszerű videómegosztó oldalakon terjesztenek.
Forrás: BBC
http://kitekinto.hu/2019/02/15/euro...ozik-a-kinaiak-gondolataiba-a-vezetes/168847/