Elég sokat vagyok úton, itt a kisváros a 2 milliós hely, de ezek is tele vannak felhőkarcolókkal. Kifejezett nyomortanyát nem láttam, szétvágott konténerekből álló viskókat igen.Európai fejjel nehéz felfogni, hogy már a kínai közép és felsőosztály hasonló/azonos életszínvonalon él, mint a nyugati, sőt. Szerintem a nyugati politikusok ezt nem is akarják, nem is merik felfogni, mert akkor borulna az a modell, hogy jólétet csak a nyugati liberális demokráciák tudnak biztosítani. Nemhiába van túltolva a Kínával szembeni negatív hangnem a mainstream médiában.
Esetleg a vidéki Kínáról van valami információd, hogy a kisebb városokban, falvakban hogyan élhetnek az emberek?
Vidék: ez már bonyolultabb kérdés. Belső-Mongólia rajta van a listámon, ott az kb.a magyar vidék. Az utolsó nagyobb város befelé Csengdo, onnan már vége a dalnak, ezért az előző 5 éves tervben ez a régió is fokusz alá került. Itt úgy működik, hogy elindul 2 pár sín a semmibe. Akkora betonviaduktok meg betoncölöpök vannak minden felé, hogy elképesztő. Nangton pl. a Jangce partján van, a város felé közeledve nem látsz mást, mint hatalmas beton/acélhidakat, a nagysebességű vonat negyed órán át cölöpökre épült betongerendákon megy át.
A kínai tengerpart nagyjából megtelt, az ingatlanlufi elég nagyra fújódott. Ezért előbb kiépítik befelé a nagysebességű vonatot, majd megy az ipar/energia, majd a városok. Sok helyen feltűnő az üresen álló vagy befejezetlen felhőkarcolók látványa - kb. Tó Park projekt a tizedik hatványon.
Észak-Kína hideg (Harbin-ban voltam januárban, -21°c-os meleg volt napközben), de még van ipar. Belső-Kína hideg és nincs ipar sem. Ezek a szerencsétlenek onnan mennek fel a nagyvárosokba - engedéllyel - majd mennek melózni, többnyire fizika meló/kihordó. Na, ők aztán hajtva vannak. Hajnalban jöttünk vissza, televolt velük a metró. Ők laknak a ketreces hotelekben (külvárosi melós szálló, ahol be van rácsozva az ablak, mert sokan nem bírták ezt a lélektelen robotot és így vetettek véget az erre életre járó szenvedésnek).
Amúgy sok helyen olvasom, hogy a kínai átlagbérek mára elérték a 8€-t a legtöbb keleti városban. Az adók viszonylag alacsonyak, az árak meg attól függ, mit veszel és honnan. Elektronikai cuccok piszkosul drágák, alap kaja, áram, közlekedés olcsó, a nyugati kaják drágák (van olasz parmezán 60RMB (kb. 8€) 200gr vagy kínai parmezán sajt 100RMB 500gr). Ez pedig vidéken nagyon csábító.
Ezért van gáz Holdújévkor, mert 4-500 millió ember elindul haza (10 napos állami ünnep + némi szabadság). Ilyenkor van pl. a 2×8 sávos utak egyirányúsítva és fél Shanghai eltűnt...