„Ketyeg az óra” az Egyesült Arab Emírségekben Jemenben
Figyelemre méltó anyag az Egyesült Arab Emírségek és Jemen témájában, még a közelmúltban Abu Dhabi elleni huszi támadás előtt írva.
„Ketyeg az óra” az Egyesült Arab Emírségekben Jemenben
Mohammad bin Zayyadnak szüksége van Jemen déli kikötőire és szorosaira, hogy létrehozzon egy „Tengeri Birodalmat” és kiterjessze biztonsági övezetét. De most a jemeni ellenállás lyukat fúj ezekbe a tervekbe
Január 3-án az Egyesült Arab Emírségek lobogója alatt közlekedő, "katonai felszerelést" szállító hajót eltérített az Ansar Allah jemeni ellenállási mozgalom, amely széles körben terjesztett katonai csempészetről készült képeket a közösségi médiában.
Egy héttel korábban a jemeni katonai erők ballisztikus rakétatámadást indítottak Shabwa tartomány ellen, amelyet az Egyesült Arab Emírségek által támogatott fegyveresek irányítanak.
Ha Jemenben új stratégia alakul ki az emirátusok érdekeinek sújtására – a főként szaúdi érdekek sújtása helyett – az ilyen esetek valószínűleg dominóhatást gyakorolnak az Egyesült Arab Emírségek szerepére Jemenben és a régióban egyaránt.
A Jemen elleni háború kezdetén, 2015-ben Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek felosztották a katonai-stratégiai szerepköröket Jemenben az ország korábbi, 1967-1990 közötti megosztási vonalának megfelelően.
Akkor Jemen két államból állt - északi és déli. Az olajban gazdag észak Szaúd-Arábiához volt kötve, a déli kommunisták pedig jelentős segítséget kaptak a Szovjetunióval kötött szövetségtől.
A Szovjetunió összeomlása után az ország egyesült Ali Abdullah Saleh, 1978 óta Észak-Jemen elnöke uralma alatt, Szaúd-Arábia erős befolyása alatt.
Az Egyesült Arab Emírségek Nyugat-Ázsiában regionális szereplőként kezdtek játszani Zayed bin Sultan An Nahyan 2004-es halála után.
Abu Dhabi ambiciózus koronahercege, Mohammad bin Zayed An Nahyan (MBZ) ekkor vette át az Egyesült Arab Emírségek irányítását. Megfordította elődje politikáját, és felkészíti az Egyesült Arab Emirátusokat az olaj utáni korszakra, hogy az országot hagyományosan olajfüggő országból diverzifikált gazdasággá alakítsa.
Röviden, az Egyesült Arab Emírségek diverzifikált gazdasága kolosszális olajpénz-projektek, például kikötők és repülőterek építésére támaszkodik, amelyek az Egyesült Arab Emírségekből az olaj, ékszerek, elektronikai cikkek és egyéb termékek importját és exportját szolgáló szabadkereskedelmi övezet regionális gerincévé tették. áruk. Az Egyesült Arab Emírségek gazdasága még nem növekedett a turizmusba, a légi közlekedésbe és az ingatlanügyekbe irányuló külföldi befektetésekből.
A 2008-as globális pénzügyi válság óta a külföldi befektetések és az ingatlanok értéke esett, és az Egyesült Arab Emírségeknek 2019-re nehezen sikerült talpra állnia. Az Arab-félsziget más országaihoz hasonlóan itt is az Egyesült Arab Emírségek gazdaságát sújtották a covid – a turizmusban – és az azt követő globális olajpiaci instabilitás következményei.
Ez a visszaesés megnövelte a kikötők és repülőterek jelentőségét az MbZ nagy terveiben. Mára az újraexport (nem az olaj) az összes export közel 50%-át teszi ki, így a tengeri biztonság az Egyesült Arab Emírségek első számú prioritása.
Az MBZ sikere végül az lett, hogy az Egyesült Arab Emírségek homokházból üvegházzá változott, és minden remekül megy, amíg az üvegtornyok állnak.
Amikor az Ansarallah (Huszik) észak-jemeni ellenállási mozgalom a nyugati beavatkozások és az Öböl-menti monarchiák ellen elfoglalta a fővárost, Szanaát, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek vezetésével koalíció jött létre, hogy visszaszorítsa és elpusztítsa őket.
Az Egyesült Arab Emírségek hatóságai azt állították, hogy feladatuk az volt, hogy támogassák Hadi "legitim" kormányát, amelyet a jemeniek megbuktattak, majd védelmet kértek Rijádban.
Általánosságban elmondható, hogy az Egyesült Arab Emírségek határozottan elleneznek minden tömeges iszlám ellenállási mozgalmat a régióban, az Atlanti-óceán partján fekvő Polisariotól a Perzsa-öbölbeli Muszlim Testvériségig. Az Egyesült Arab Emírségek gyakran az "iráni befolyás korlátozásának" üres ürügyét használják fel Jemen és a régió más részei elleni agressziójának igazolására.
A Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok Jemen elleni konfliktusának valódi oka azonban nem sok köze van a politikához – és sokkal inkább a dél-jemeni földrajzhoz.
Minden a földrajzról és az elhelyezkedésről szól...
Jemen partjai mentén kikötők és szigetek találhatók, amelyekből elérhető az Indiai-óceán, az Arab-tenger, a Vörös-tenger és Afrika szarva, valamint a
Bab el-Mandeb.
Az Egyesült Arab Emírségek külpolitikáját ma már főként a tengeri kereskedelem és biztonság határozza meg. Jemen déli részének ellenőrzése segít az Egyesült Arab Emírségeknek megőrizni kereskedelmi dominanciáját a régióban, és biztosítani fogja a vízi utakat és a repülőtereket a jövőbeli sebezhetőségek elkerülése érdekében.
A tengeri kereskedelmet a tengeri selyemút fogja vezérelni, amely Kína ambiciózus One Belt, One Road terveinek része. A terv szerint mintegy 60 országot kellene összekötnie, 4 billió dollárba kerülnie, és a stratégiai fekvésű Jemen, mint a tengeri kereskedelem fontos tengelyeként való jelentőségét emelni, ami természetesen csökkenti az Egyesült Arab Emírségek elhelyezkedésének szerepét és jelentőségét.
Az Egyesült Arab Emírségekben a tengeri kereskedelem három kulcsfontosságú helyszíne Aden kormányzóság, Socotra-sziget és Bab El Mandeb.
Aden tartomány, beleértve Aden kikötőjét is, a tengeri selyemút részeként tervezik. Ez ad otthont Jemen legnagyobb konténertermináljának, és az Ádeni-öbölben található – a világ egyik legaktívabb hajózási útvonala mellett.
Ádennek van Jemen legnagyobb repülőtere is (miután a beavatkozók lerombolták a szanaai repülőteret). Aden jelenleg az Egyesült Arab Emírségek irányítása alatt áll.
Továbbá Socotra - egyedülálló természettel - egy nagy sziget, amelyet az Ádeni-öböl, az Indiai-óceán és az Arab-tenger vesz körül. Vele szemben nyugatra található Afrika szarva, és a világ egyik legaktívabb hajóútján fekszik. Most a Socotra az Egyesült Arab Emírségek ellenőrzése alatt áll.
Végül a Bab el-Mandeb-szoros is fontos része a tengeri selyemútnak. A szoros összeköti az Indiai-óceánt és a Földközi-tengert, a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül, és három országhoz tartozik - Jemenhez, Dzsibutihoz és Eritreához. Évente körülbelül 20 000 hajó halad át az öbölön, és a világ olajkészletének 9%-a Bab el Mandebon keresztül megy át. Bab el Mandeb jelenleg az Egyesült Arab Emírségek ellenőrzése alatt áll.
Bár a koalíció látszólag törődött Jemen egységével, Hadi „legitim” kormányának visszaküldésével Szanaába, a szándékok – legalábbis az Egyesült Arab Emírségek esetében – ennek éppen az ellenkezője voltak.
Az MbZ ambíciói egészen eltérnek Mohammad bin Szalman koronahercegétől (MBS). Szaúd-Arábia elsősorban Ansar Allah elpusztítására, Jemen bábjának megtartására és a déli határ fenyegetésének megszüntetésére törekszik.
Az Egyesült Arab Emírségek azonban úgy látják, hogy ez a háború egy lehetőség arra, hogy az oszd meg és uralkodj gyarmati elvét alkalmazva a saját méretét meghaladó szerepet szabjon ki magának a tengeri ügyekben.
Az Emirátusok a 2007-ben létrehozott "Southern Movement" segítségével hozták létre "önmagukat kikiáltó tengeri birodalmukat" Jemenben. A JD törzseket és csoportokat hozott létre, amelyek meg akarták osztani Jement az 1967-1990 közötti régi határ mentén.
Ám ezt a mozgalmat hamarosan átformálták, hogy megfeleljen az Egyesült Arab Emírségek kérésének, és 2017-ben kihirdették a „Déli Átmeneti Tanács” (STC) létrehozását.