[BIZTPOL] Közép-Ázsia (Kazahsztán, Kirgizisztán, Tadzsikisztán, Türkmenisztán, Üzbegisztán)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 088
13 489
113
Kazahsztan és a szankciók:


 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 652
55 303
113
Kazahsztan és a szankciók:


Én is ezt mondanám. :)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 011
54 001
113
Kazahsztan és a szankciók:





Új cipőt már ne vegyen ez a tulok....
 
  • Tetszik
Reactions: Flamand

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 619
8 909
113
20 éves a kirgizisztáni,orosz Kant légibázis. A bázis története egyébként a második világháborúig nyúlik vissza. A 20 éves évforduló alkalmából Vlagyimir Putyin orosz elnök, a kirgiz kollégájával együtt a helyszínen köszöntötte a bázis személyi állományát. A bázis megkapta a kitüntető "Gárda" címet. Garantálja a közép-ázsiai térség biztonságát,a kirgiz légtér védelmét, és fontos része az ODKB közös légvédelmi rendszerének. A bázisra idén, 7 tavaly végzett fiatal pilóta is érkezett. Időm nincs lefordítani az egészet.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Flamand

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 201
113
Mégannyit hozzáteszek @sidewinder12 posztjához, hogy a FÁK csúcsot tartják/tartották ma Biskekben. Putyin találkozott Alijevvel is. Pasinjan viszont nem ment el a csúcsra.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 011
54 001
113
Csak kicsit fagyott meg a levegő,mikor a főni arról beszél, hogy majd Ukrajna tervszerűen legyőzi Oroszországot, és új Orosz vezetés lesz,aki majd jól behódol a nyugatnak, mármint ezt.ott mindenki tudta,hanem, hogy egy nyugati miniszterelnök simán belemondja a képükbe,a kamerákba.
Nem piskóta amit Viktorunk megcsinál néha(bármikor),nemzetközi-globális-szinten is kamilláznak a csúcsgórék,ahogy itt is.
Bónusz,hátul Vargába is belefagyott szar,láthatóan.




Le a kalappal. ;)
 

balsteffl

Well-Known Member
2014. szeptember 1.
1 754
21 506
113
Putyin nem engedi el Közép-Ázsiát

Új impulzust adhat a kazah-orosz kapcsolatoknak Vlagyimir Putyin asztanai látogatása. A tárgyalásokon a megváltozott nemzetközi helyzethez, az ennek következtében megjelent új kihívásokhoz igazították a két ország együttműködését. Így a remények szerint Moszkvának sikerül megtorpedózni a Kazahsztán leválasztását célzó nyugati kísérleteket, míg Asztana a kiegyensúlyozott külpolitikának nem kedvező körülmények között is folytathatja a többvektorú politikáját.

Oroszország nem pusztán a szövetségesének, hanem a legközelebbi szövetségesének tartja Kazahsztánt.
Erről Vlagyimir Putyin beszélt, rámutatva arra, hogy a két ország viszonya hosszú évek során vált ilyen szorossá. Kaszim-Zsomart Tokajev azt emelte ki, hogy a kazah-orosz kapcsolatok kikezdhetetlenek, és nem függenek a politikai konjunktúrától. Mindkét államfő stratégiai partnerségről beszélt, aláhúzva, hogy a két ország viszonyában nincsenek rendszer szintű problémák. A november 9-én zajlott tárgyalások után a két ország vezetői hét megállapodást írtak alá, köztük a 2024 és 2027 közötti együttműködés cselekvési tervét. Ezek közül is kiemelkedik az energetikai együttműködés, amelynek keretében több hőerőmű – Koksetau, Szemej, Uszty-Kamenogorszk – közös építéséről is szó van. Tervben van az első kazahsztáni atomerőmű építése is, és Asztana folyamatosan hangsúlyozza, hogy a beruházót nyílt nemzetközi tenderen választja majd ki. A mostani tárgyalások során azonban több olyan utalás is elhangzott, amelyből arra enged következtetni, hogy a Roszatomnak jó esélyei vannak a versenyben.

„Kazahsztánt geopolitikán és a gazdaságon kívül a logisztikai jelentősége is fontossá teszi Oroszország számára. Az ország elhelyezkedése miatt kulcsszerepet játszhat az Oroszország és a „globális Dél” közötti kapcsolatok megteremtésében”
...
...
...
„Összességében elmondható tehát, hogy a tárgyalások eredményesek és tartalmasak voltak, a megállapodások pedig kiterjednek az együttműködés szinte minden területére. Ennek ellenére nem szabad elfelejteni, hogy a látogatásra Oroszország szempontjából aggasztó trendek közepette került sor, hiszen a Nyugat a posztszovjet térség többi országával egyetemben egyre aktívabban próbálja Kazahsztánt is kiszakítani Moszkva vonzásköréből, és igyekszik a közép-ázsiai országon keresztül is fokozni a nyomást Oroszországra”
De a nyugati befolyás közép-ázsiai vagy a kaukázusi növelésének kísérlete nem csak oroszellenes éllel bír. Legalább ilyen fontos Kína feltartóztatása szempontjából is. A már említett Új Selyemút, más néven az Egy Övezet – Egy Út kezdeményezés északi szárazföldi ágát már blokkolta az orosz-ukrán háború, míg a déli ág felett az ellenőrzést kiterjesztheti az említett régiókban kiterjesztett befolyás.
A két említett régió jelentőségét az említettek – Oroszország kiszorítása, Kína feltartóztatása – mellett megemeli a nyugati, mindenek előtt az európai energiaéhség. Az Oroszországra e téren is kivetett szankciók felértékelték az Dél-Kauázusban és Közép-Ázsiában energiaforrásokkal rendelkező országokat, kiemelten Azerbajdzsán és Kazahsztánt. Nem véletlen, hogy Vlagyimir Putyint közvetlenül megelőzően nemcsak Orbán Viktor, hanem Emmanuel Macron is Asztanában járt. A francia elnök közelmúltbeli látogatásának politikai célja a Le Monde megfogalmazásában Kazahsztán leválasztása Oroszországról, valamint a gazdasági kapcsolatok javítása. Franciaország a nigeri események után elsősorban az urán import fokozásában érdekelt, hiszen a közép-ázsiai ország ebből a világon az ötödik legnagyobb tartalékokkal rendelkezik. Emellett Macron aktívan lobbizott azért is, hogy a kazah atomerőmű beruházója a Framatome legyen.

De idén járt már Asztanánban Antony Blinken amerikai külügyminiszter, majd a régió vezetőit a Fehér Házban fogadta Joe Biden elnök is. Hagyományosan intenzív az érdeklődése a térség iránt a türk világot építő Törökországnak is, és Erdogan elnök legutóbb Orbánnal egy időben a Türk Tanács ülésén járt a kazah fővárosban.

„Erősíti a Gazdasági kötelékekeket Kazahsztánnal Európai Unió is, a közép-ázsiai ország pedig felajánlotta, hogy gázzal segíti Európát”
Még évekkel ezelőtt átfogó megállapodást kötött az EU Kazahsztánnal az atomenergetikai együttműködésről is. Tavaly nyáron Luxembourgban tartotta 19. ülését az EU-Kazahsztán Együttműködési Tanács, ősszel pedig Európai Unió és Kazahsztán közötti gazdasági és befektetési kapcsolatok erősítéséről tárgyalt Asztanában Tokajev elnökkel Josep Borrell, az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője. Az egyre nagyobb brüsszeli érdeklődést magyarázta egy az idén kiszivárgott belső uniós feljegyzés is, amely szerint Brazília, Chile, Kazahsztán és Nigéria az a négy ország, amelyeket az Európai Unió kulcsfontosságúnak tart az Oroszországgal szembeni fellépés, és Kína megfékezése érdekében tett erőfeszítései során. Mint a feljegyzésben olvasható, Kazahsztán, bár hivatalosan Oroszország szövetségese, az ukrajnai háború óta látványosan távolodik tőle, és közeledik a Nyugathoz. Emellett nagy olaj- és gázkészletekkel rendelkezik, ami segítheti Európát az orosz szénhidrogénekről való leválásban.

„Nem kétséges, hogy Kazahsztán Nyugat felé fordítására még bőven lesznek kísérletek”
Az utóbbi időben ugyanis mind az Európai Unió, mind pedig az Egyesült Államok látványosan aktívabb lett a közép-ázsiai térségben. Ez egyrészről megnyilvánul a régióba tett látogatásokban, közép-ázsiai csúcsokban, amelyeken befektetésekkel, a gazdasági kapcsolatok felfuttatásával próbálják magukhoz közelíteni ezeket az országokat, másrészről nyomást gyakorolnak rájuk, és igyekeznek szembe fordítani őket elsősorban Oroszországgal, de adott esetben Kínával is. Kazahsztánt például folyamatosan másodlagos szankciókkal fenyegetik a Moszkvával szemben kivetett szankciók esetleges kijátszása miatt.
Ezzel az eszközzel korlátozni próbálják az Asztana és Moszkva közötti gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok fejlődését. Washington a kereskedelmi forgalom az elmúlt két évben mintegy 20 százalékos bővülésében egyértelműen a szankciókerülést látja, Asztana pedig nem győzi ezt cáfolni, és ezzel párhuzamosan különböző korlátozó intézkedéseket vezet be. Ami egyébként megütközést kelt egyes orosz körökben, és ronja a két szomszédos ország viszonyát.
„A bizalmatlanság elültetésével Washington már másodlagos szankciók kivetése nélkül is eléri a célját”
Az amerikai figyelem egyébként mindenek előtt a rakéták, drónok navigációjához és az energetikai rendszerekben is használt, számítógépekhez szükséges chipekre, az integrált elektronikai rendszerekhez szükséges alkatrészekre irányul.
„Ennek a törekvésnek az ellensúlyozását szolgálta politikai értelemben Vlagyimir Putyin látogatása”
A vizittel az orosz elnök mindenki értésére igyekezett adni, hogy Moszkva nem készül meghátrálni, még kevésbé kivonulni a régióból. Ám a fent vázolt helyzet miatt Moszkva nem engedheti meg magának, hogy érzelmektől vezérelve reagáljon egyes, számára kellemetlen kazah intézkedésekre. Meg kell értenie, hogy Kazahsztánnak is érdeke a gazdasági, kereskedelmi és politikai kapcsolatok fenntartása, ám a nemzeti érdekeit követve nem rombolhatja le a nyugati kapcsolatait sem. Az orosz médiában és a szakértői körökben érezhető egyfajta nagyhatalmi gőgből és csalódottságból fakadó türelmetlenség a déli szomszéddal szemben, Putyin látogatása azonban egyértelműen mutatta a Kreml pragmatikus, sok tekintetben megértő közelítését két ország közötti kényes kérdésekhez, és a kétoldalú kapcsolatokhoz általában. A Kazahszanszkoje pravdának nyilatkozva nem véletlenül hangsúlyozta azt is, hogy a kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten, egymás szuverenitásának elismerésén alapulnak, és Moszkva tiszteletben tartja Kazahsztán területi integritását.
„Erre szükség volt már csak azért is, mert az ukrajnai invázió után az ország északi részén egy tömbben élő nagyszámú orosz lakosságra gondolva Kazahsztánban is sokan megrettentek”
S nemcsak az ijedtség lett úrrá a kazah társadalmon, de felerősödtek a nacionalista hangok, és az orosz nyelv kiszorítását célzó, korábban is meglévő, ám inkább csendes törekvések is. Ebben a helyzet Tokajev államfő is egyensúlyozni kényszerül. Az elnököt már csak szocializálódása okán is egyértelműen szoros kapcsolatok fűzik Moszkvához, a kazah elit egy meghatározó része számára azonban nagyon is figyel a Nyugat véleményére, reakcióira. Ezen kívül számolnia kell a jó pár éve látványosan erősödő nemzeti érzelmekkel is. Asztana éppen ezért a mostani kiélezett nemzetközi helyzetben is szeretné egyaránt fenntartani a jó kapcsolatait Oroszországgal, Kínával és a Nyugattal.
A látogatásra tehát minden értelemben feszült helyzetben került sor, és Tokajev a megváltozott nemzetközi helyzethez, az új kihívásokhoz alkalmazkodva szerette volna elérni a kapcsolatok egyfajta újraindítását, amelyben Putyin érezhetően partner volt. Így mindkét fél elégedett lehetett, hiszen az új körülményekhez igazították a kapcsolatokat, ugyanakkor az aláírt megállapodások egyértelműsítik az mindkét fél számára fontos együttműködés folytatását, sőt elmélyítését. Ez egyben azt is jelenti, hogy Moszkva nem hagyja magát kiszorítani Közép-Ázsiából, és Kazahsztán is párhuzamosan építheti a nyugati, a kínai és a török kapcsolatok mellett a számára is fontos együttműködést Oroszországgal.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 902
22 369
113
Csak kicsit fagyott meg a levegő,mikor a főni arról beszél, hogy majd Ukrajna tervszerűen legyőzi Oroszországot, és új Orosz vezetés lesz,aki majd jól behódol a nyugatnak, mármint ezt.ott mindenki tudta,hanem, hogy egy nyugati miniszterelnök simán belemondja a képükbe,a kamerákba.
Nem piskóta amit Viktorunk megcsinál néha(bármikor),nemzetközi-globális-szinten is kamilláznak a csúcsgórék,ahogy itt is.
OV azt vezette le, hogy szerinte (!) mit tervezett ill. hogyan képzelte el a nyugat (!) az Orosz-Ukrán konfliktust. Semmilyen titokot nem árult el, hiszen ezeket a dolgokat ép eszű ember az elejétől kezdve felismerhette és láthatta.
Amiért érdekes ez, hogy OV úgy néz ki kezdi már huzogatni a bili alatti szőnyeget, hátha az hamarabb felborul...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 259
5 304
113
Putyin nem engedi el Közép-Ázsiát

Új impulzust adhat a kazah-orosz kapcsolatoknak Vlagyimir Putyin asztanai látogatása. A tárgyalásokon a megváltozott nemzetközi helyzethez, az ennek következtében megjelent új kihívásokhoz igazították a két ország együttműködését. Így a remények szerint Moszkvának sikerül megtorpedózni a Kazahsztán leválasztását célzó nyugati kísérleteket, míg Asztana a kiegyensúlyozott külpolitikának nem kedvező körülmények között is folytathatja a többvektorú politikáját.

Oroszország nem pusztán a szövetségesének, hanem a legközelebbi szövetségesének tartja Kazahsztánt.
Erről Vlagyimir Putyin beszélt, rámutatva arra, hogy a két ország viszonya hosszú évek során vált ilyen szorossá. Kaszim-Zsomart Tokajev azt emelte ki, hogy a kazah-orosz kapcsolatok kikezdhetetlenek, és nem függenek a politikai konjunktúrától. Mindkét államfő stratégiai partnerségről beszélt, aláhúzva, hogy a két ország viszonyában nincsenek rendszer szintű problémák. A november 9-én zajlott tárgyalások után a két ország vezetői hét megállapodást írtak alá, köztük a 2024 és 2027 közötti együttműködés cselekvési tervét. Ezek közül is kiemelkedik az energetikai együttműködés, amelynek keretében több hőerőmű – Koksetau, Szemej, Uszty-Kamenogorszk – közös építéséről is szó van. Tervben van az első kazahsztáni atomerőmű építése is, és Asztana folyamatosan hangsúlyozza, hogy a beruházót nyílt nemzetközi tenderen választja majd ki. A mostani tárgyalások során azonban több olyan utalás is elhangzott, amelyből arra enged következtetni, hogy a Roszatomnak jó esélyei vannak a versenyben.

„Kazahsztánt geopolitikán és a gazdaságon kívül a logisztikai jelentősége is fontossá teszi Oroszország számára. Az ország elhelyezkedése miatt kulcsszerepet játszhat az Oroszország és a „globális Dél” közötti kapcsolatok megteremtésében”
...
...
...
„Összességében elmondható tehát, hogy a tárgyalások eredményesek és tartalmasak voltak, a megállapodások pedig kiterjednek az együttműködés szinte minden területére. Ennek ellenére nem szabad elfelejteni, hogy a látogatásra Oroszország szempontjából aggasztó trendek közepette került sor, hiszen a Nyugat a posztszovjet térség többi országával egyetemben egyre aktívabban próbálja Kazahsztánt is kiszakítani Moszkva vonzásköréből, és igyekszik a közép-ázsiai országon keresztül is fokozni a nyomást Oroszországra”
De a nyugati befolyás közép-ázsiai vagy a kaukázusi növelésének kísérlete nem csak oroszellenes éllel bír. Legalább ilyen fontos Kína feltartóztatása szempontjából is. A már említett Új Selyemút, más néven az Egy Övezet – Egy Út kezdeményezés északi szárazföldi ágát már blokkolta az orosz-ukrán háború, míg a déli ág felett az ellenőrzést kiterjesztheti az említett régiókban kiterjesztett befolyás.
A két említett régió jelentőségét az említettek – Oroszország kiszorítása, Kína feltartóztatása – mellett megemeli a nyugati, mindenek előtt az európai energiaéhség. Az Oroszországra e téren is kivetett szankciók felértékelték az Dél-Kauázusban és Közép-Ázsiában energiaforrásokkal rendelkező országokat, kiemelten Azerbajdzsán és Kazahsztánt. Nem véletlen, hogy Vlagyimir Putyint közvetlenül megelőzően nemcsak Orbán Viktor, hanem Emmanuel Macron is Asztanában járt. A francia elnök közelmúltbeli látogatásának politikai célja a Le Monde megfogalmazásában Kazahsztán leválasztása Oroszországról, valamint a gazdasági kapcsolatok javítása. Franciaország a nigeri események után elsősorban az urán import fokozásában érdekelt, hiszen a közép-ázsiai ország ebből a világon az ötödik legnagyobb tartalékokkal rendelkezik. Emellett Macron aktívan lobbizott azért is, hogy a kazah atomerőmű beruházója a Framatome legyen.

De idén járt már Asztanánban Antony Blinken amerikai külügyminiszter, majd a régió vezetőit a Fehér Házban fogadta Joe Biden elnök is. Hagyományosan intenzív az érdeklődése a térség iránt a türk világot építő Törökországnak is, és Erdogan elnök legutóbb Orbánnal egy időben a Türk Tanács ülésén járt a kazah fővárosban.

„Erősíti a Gazdasági kötelékekeket Kazahsztánnal Európai Unió is, a közép-ázsiai ország pedig felajánlotta, hogy gázzal segíti Európát”
Még évekkel ezelőtt átfogó megállapodást kötött az EU Kazahsztánnal az atomenergetikai együttműködésről is. Tavaly nyáron Luxembourgban tartotta 19. ülését az EU-Kazahsztán Együttműködési Tanács, ősszel pedig Európai Unió és Kazahsztán közötti gazdasági és befektetési kapcsolatok erősítéséről tárgyalt Asztanában Tokajev elnökkel Josep Borrell, az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője. Az egyre nagyobb brüsszeli érdeklődést magyarázta egy az idén kiszivárgott belső uniós feljegyzés is, amely szerint Brazília, Chile, Kazahsztán és Nigéria az a négy ország, amelyeket az Európai Unió kulcsfontosságúnak tart az Oroszországgal szembeni fellépés, és Kína megfékezése érdekében tett erőfeszítései során. Mint a feljegyzésben olvasható, Kazahsztán, bár hivatalosan Oroszország szövetségese, az ukrajnai háború óta látványosan távolodik tőle, és közeledik a Nyugathoz. Emellett nagy olaj- és gázkészletekkel rendelkezik, ami segítheti Európát az orosz szénhidrogénekről való leválásban.

„Nem kétséges, hogy Kazahsztán Nyugat felé fordítására még bőven lesznek kísérletek”
Az utóbbi időben ugyanis mind az Európai Unió, mind pedig az Egyesült Államok látványosan aktívabb lett a közép-ázsiai térségben. Ez egyrészről megnyilvánul a régióba tett látogatásokban, közép-ázsiai csúcsokban, amelyeken befektetésekkel, a gazdasági kapcsolatok felfuttatásával próbálják magukhoz közelíteni ezeket az országokat, másrészről nyomást gyakorolnak rájuk, és igyekeznek szembe fordítani őket elsősorban Oroszországgal, de adott esetben Kínával is. Kazahsztánt például folyamatosan másodlagos szankciókkal fenyegetik a Moszkvával szemben kivetett szankciók esetleges kijátszása miatt.
Ezzel az eszközzel korlátozni próbálják az Asztana és Moszkva közötti gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok fejlődését. Washington a kereskedelmi forgalom az elmúlt két évben mintegy 20 százalékos bővülésében egyértelműen a szankciókerülést látja, Asztana pedig nem győzi ezt cáfolni, és ezzel párhuzamosan különböző korlátozó intézkedéseket vezet be. Ami egyébként megütközést kelt egyes orosz körökben, és ronja a két szomszédos ország viszonyát.
„A bizalmatlanság elültetésével Washington már másodlagos szankciók kivetése nélkül is eléri a célját”
Az amerikai figyelem egyébként mindenek előtt a rakéták, drónok navigációjához és az energetikai rendszerekben is használt, számítógépekhez szükséges chipekre, az integrált elektronikai rendszerekhez szükséges alkatrészekre irányul.
„Ennek a törekvésnek az ellensúlyozását szolgálta politikai értelemben Vlagyimir Putyin látogatása”
A vizittel az orosz elnök mindenki értésére igyekezett adni, hogy Moszkva nem készül meghátrálni, még kevésbé kivonulni a régióból. Ám a fent vázolt helyzet miatt Moszkva nem engedheti meg magának, hogy érzelmektől vezérelve reagáljon egyes, számára kellemetlen kazah intézkedésekre. Meg kell értenie, hogy Kazahsztánnak is érdeke a gazdasági, kereskedelmi és politikai kapcsolatok fenntartása, ám a nemzeti érdekeit követve nem rombolhatja le a nyugati kapcsolatait sem. Az orosz médiában és a szakértői körökben érezhető egyfajta nagyhatalmi gőgből és csalódottságból fakadó türelmetlenség a déli szomszéddal szemben, Putyin látogatása azonban egyértelműen mutatta a Kreml pragmatikus, sok tekintetben megértő közelítését két ország közötti kényes kérdésekhez, és a kétoldalú kapcsolatokhoz általában. A Kazahszanszkoje pravdának nyilatkozva nem véletlenül hangsúlyozta azt is, hogy a kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten, egymás szuverenitásának elismerésén alapulnak, és Moszkva tiszteletben tartja Kazahsztán területi integritását.
„Erre szükség volt már csak azért is, mert az ukrajnai invázió után az ország északi részén egy tömbben élő nagyszámú orosz lakosságra gondolva Kazahsztánban is sokan megrettentek”
S nemcsak az ijedtség lett úrrá a kazah társadalmon, de felerősödtek a nacionalista hangok, és az orosz nyelv kiszorítását célzó, korábban is meglévő, ám inkább csendes törekvések is. Ebben a helyzet Tokajev államfő is egyensúlyozni kényszerül. Az elnököt már csak szocializálódása okán is egyértelműen szoros kapcsolatok fűzik Moszkvához, a kazah elit egy meghatározó része számára azonban nagyon is figyel a Nyugat véleményére, reakcióira. Ezen kívül számolnia kell a jó pár éve látványosan erősödő nemzeti érzelmekkel is. Asztana éppen ezért a mostani kiélezett nemzetközi helyzetben is szeretné egyaránt fenntartani a jó kapcsolatait Oroszországgal, Kínával és a Nyugattal.
A látogatásra tehát minden értelemben feszült helyzetben került sor, és Tokajev a megváltozott nemzetközi helyzethez, az új kihívásokhoz alkalmazkodva szerette volna elérni a kapcsolatok egyfajta újraindítását, amelyben Putyin érezhetően partner volt. Így mindkét fél elégedett lehetett, hiszen az új körülményekhez igazították a kapcsolatokat, ugyanakkor az aláírt megállapodások egyértelműsítik az mindkét fél számára fontos együttműködés folytatását, sőt elmélyítését. Ez egyben azt is jelenti, hogy Moszkva nem hagyja magát kiszorítani Közép-Ázsiából, és Kazahsztán is párhuzamosan építheti a nyugati, a kínai és a török kapcsolatok mellett a számára is fontos együttműködést Oroszországgal.
A kínaiak már kiszedték Közép-Ázsiát Oroszország alól. Egyébként incidensek is voltak a találkozón. Putyin sokadjára is rosszul ejtette ki Tokajev nevét, Tokajev pedig kazahul(!), ami teljesen szokatlan a volt SZU körökben tartotta meg a beszédét. Az orosz elvtársak nem győzték előszedni a fülhallgatójukat.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 829
30 449
113
Valaki nagyon be akar jutni a kaszpira...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

balsteffl

Well-Known Member
2014. szeptember 1.
1 754
21 506
113
Erősödik a nyugati nyomás Közép-Ázsiára

Oroszország és Kína közelsége ismét felértékelte a Nyugat szemében Közép-Ázsiát. A kiélezett nemzetközi helyzetben megélénkült a diplomáciai mozgás a térségben, amelyet ezúttal nem minden hátsó szándék nélkül az EU tavaly kinevezett szankcióügyi különmegbízottja, David O’Sullivan látogatott meg.
„Nem azért jöttem, hogy fenyegessek! Tiszteletben tartjuk az egyes országok döntéseit, így Kazahsztánét is, amely nem csatlakozott az Oroszországgal szembeni szankciókhoz. Azok a kihívások azonban, amelyekkel szembesülünk, közösek. Nem engedhetjük meg, hogy Oroszországot az export tilalmak kijátszásával bárki is segítse a háború folytatásában” – fogalmazott kazahsztáni tárgyalásai után az EU tavaly kinevezett szankcióügyi különmegbízottja, David O’Sullivan. A szankciók végrehajtására és azok kijátszásának megakadályozására összpontosító ír politikus megbízható – előtte az Európai Unió nagykövete volt az Egyesült Államokban -, hanem tájékozott káder is. Beszélt arról, hogy Oroszország Kazahsztánon, Törökországon és az Egyesült Arab Emírségeken keresztül jut chipekhez, megemlítette, hogy a kazah relációban egyes árucsoportokban csökkent, míg másokban sajnos növekedett a reexport, amely összességében nem nagy mennyiség, mintegy 200 millió eurós nagyságrendet tesz ki.
„David O’Sullivan tehát nagyon is tudja, hogy miért látogatott az idén már harmadszor a térségbe – Kazahsztánon kívül Üzbegisztánban tárgyal –, ezt megelőzően pedig Örményországban, Kirgizisztánban, Szerbiában, az Egyesült Arab Emírségekben és természetesen Törökországban vizitelt”
A szankcióügyi különmegbízott szavai magukért beszélnek. Mindenki tudja, hogy mi a feladata, és miért járja a potenciálisan érintett országokat. S hogy fenyeget-e? Amikor legutóbb Kazahsztánban járt, úgy viselkedett, mint szülő a csínytevésen kapott gyerekkel, ujjával nyomatékosította a figyelmeztetést az Oroszország felé irányuló furcsa áruforgalom miatt. Ezúttal ugyan igyekezett kedves maradni, ám már a küldöttség összetétele jelezte – kíséretében amerikai és brit tisztviselők voltak –, hogy a látogatás célja bizony a nyomásgyakorlás fokozása. Olyannyira, hogy sajtó értesülések szerint a látogatás konkrét célja volt megszerezni a hozzájárulást a nyugati szolgálatok közvetlen hozzáféréséhez a kazah vámadatokhoz. A látogatás időzítése is egyértelmű, a bejelentkezés egyértelmű célja, hogy ellensúlyozza Vlagyimir Putyinnak a közelmúltban tett asztanai látogatását.
„Az ír diplomata azonban nem csak másodlagos szankciókkal fenyegeti a közép-ázsiai országokat, hanem az EU tavasszal elfogadott stratégiája szellemében mindent megtesz az európai befolyás erősítéséért”
Geopolitikai elhelyezkedése és ásványkincsei miatt különösen fontos a Nyugat számára Kazahsztán, amelyet igyekszik az EU és Amerika minél hatékonyabban elszakítani Oroszországtól, és lehetőség szerint a térségen keresztül az ellenőrzést kiterjeszteni Kínából Európa felé vezető kereskedelmi utak felett. Kiemelt fontossággal bír e folyamatban az energiahordozók importjának, és az Oroszországot elkerülő logisztikai folyosók kiépítésének a kérdése. Az ukrajnai háború kapcsán bevezetett szankciók betartatása pedig kiváló lehetőség arra, hogy fokozzák a nyomást a régió országaira.
„S hogy a közép-ázsiai térség egyre inkább felértékelődik a Nyugat szemében, azt mutatja a civil szervezetek megnövekedett régióbeli aktivitása is”
A közelmúltban tartották például Asztanában Central Asian Think Tanks Forum elnevezésű rendezvényt, amelynek témája az ukrajnai háború régióra gyakorolt hatása mellett a térség dekolonizációjának segítése (!) volt. A megjelent szakértők szükségesnek tartották, hogy a térség országai a jelenleginél is jobban diverzifikálják külpolitikájukat, ami az olvasatukban egyet jelent a nyugati és török kapcsolatok erősítésével. Nem meglepő, hogy itt is felmerült az alternatív kereskedelmi útvonalak, csővezetékek, Oroszországnak a régióból történő kiszorításának a kérdése.
„A fórumot helyi partnerek segítségével a Paperlab nevű kutató központ szervezte a Soros Alapítvány nemrégiben nevet változtatott kazahsztáni képviselete, a CAPS Unlock (Central Asian Policy Studies) és az amerikai nagykövetség hathatós támogatásával”
A cél mindenek előtt az elemzőknek a „megfelelő”, azaz egyértelműen az oroszellenes narratíva felé terelése volt. Jól látszik tehát, hogy az Oroszország és Kína közelsége miatt egyaránt felértékelődött közép-ázsiai térségben is éleződik a küzdelem a befolyásért, és az új világrend körüli csatározásokban a Nyugat minden eszközt bevet.
 
  • Tetszik
Reactions: therob and Flamand