A Távol-Kelet iskolarendszere nem Herbart rendszere ez így van. Szemléletben vannak távoli hasonlóságok, de ennyi.
Viszont:
Nekem pont az tetszik a "nagyon szakértő" momentum, és társai előadásában, hogy csak a tényeket kerülik nagy ívben.
Tudom, hogy most itt Európában nagy divat a "nem a lexikális tudás a fontos, hanem a kompetencia alapú oktatás.." mantra. Valami van benne, de, az ördög itt is a részletekben lakozik, ugye.
Szedjük szét kicsit ezt a problémát.
1. Magyarország mindig hátul végez a PISA felméréseken. Ez szokott lenni az egyik vád. Én úgy gondolom, hogy ez nem akkora probléma, a PISA felmérés metodikája egy adott oktatás típusnak kedvez, jellemzően azok jönnek jól ki belőle. Nem a PISA-nak kell megfelelni, hanem a helyi viszonyoknak.
3. Amikor egyesek arról beszélnek, hogy a mélyszegénységből érkezők előtt Magyarországon zárva van a felemelkedés útja, MERT nem tudnak bekerülni az egyetemekre, MERT az oktatási rendszer nem készíti fel őket megfelelően, akkor álljunk meg egy pillanatra. A mélyszegénységben élőknél a legnagyobb probléma a motiváció hiánya. Aki ilyet állít, az még nem járt mondjuk Ózdon.
4. A nyelvi képzés. Igen, jó lenne, ha amagyarok is beszélnének három-négy nyelven, de legalább egy idegen nyelv magas szintű ismerete kellene. Csakhogy. Ne dőljünk be az olyan felméréseknek, amik szerint "bezzeg más országokban".
Egyetértek. Pár dologgal kiegészíteném és hálás vagyok, hogy áthoztad ebbe a topicba, mert majd ki is használom, hogy olyat is elmondjak, amivel máshol nem terhelném a topicot.
Valóban, én is úgy látom, hogy a PISA-nak nem kellene akkora jelentőséget tulajdonítani. Én kicsit más szemszögből látom ugyan azt. Megpróbálom magamnak magyarra lefordítani, hogy mit jelent. Lényegében gyakorlatiasságra, életből vett példák megoldási készségére nevelne a kompetencia alapú oktatás. Leírják nekem a tapasztalatoknál, hogy a szakmunkások a felmérésben kb olyan készség szintet produkálnak, mint 6 évvel fiatalabb korú általános iskola 4. osztálya. Mert a 4. osztályban még benne van a 8 osztályos gimik kiváló alapanyaga és az ő átlag felhúzó értéküket nem sikerül 6 év alatt a legrosszabb csoportban bepótolni, miközben amazok meg fénysebességgel haladnak.
Az a tragédia, hogy maguk a kétkezi melósok is ezt elfogadják ténynek. Csak ne fordítsd le nekik a PISA jelentését! Elnézést! Ezek a fiúk és lányok pont szakmájukból adóan -én úgy látom- messze gyakorlatiasabbak. Egy 5 tonnás daru kezelésénél ha te nem tudod látni a súlyközép pontot, ehhez szükséged van például nem csak a fizikára, hanem mértani ismeretekre, akkor iszonyú gyorsan ki fogod kiütni a munkahelyed ablaküvegét, mert libegni fog, a segge leül és a betonon fogod végig húzni... Akár nyersanyag, akár kész termék raktározásánál szintén ha nem tudsz gyakorlati dolgokat, akkor tonnák borulhatnak el.
Hogy ők nem érzik ezt gimnáziumi ötös fizikának, abban egyet értek velük. De hogy a problémák megoldásához egy irodista diplomáshoz képest gyakorlatiasan állnak hozzá, abban én nem vitatkoznék senkivel. 1. megjegyzés - Régen égő volt, ha egy középvezető nem tudta otthon kicserélni a kilincset vagy megszerelni a csapot, esetleg a wc tartályt. Ma divat minden hülyeségért "szakembert" hívni és több tízezer forintot fizetni érte. 2. megjegyzés - Oda adnék egy értelmiségi kezébe egy mérő szalagot, hogy 8 órán keresztül mérjen ki munkadarabokra dolgokat és gyakorlatból tudom, hogy fél métereket hibáznának. Mi a gyakorlat orientált oktatás? Hogy mérj fel 20 egymás után jövő dolgot és az legyen benne a 1,5 mili hibahatárba, ne 20 mili legyen az eltérésed a végére vagy papíron algebrai egyenleteket oldjál meg? Mert utóbbiban valóban jobbak az elit sulik. És ezt mérjük le a PISA felmérésnél. (És minden egyszerű melós tragédiának tartja, mikor meghallja, hogy növelni akarják a szakmunkásban az általános ismeretek tantárgyainak a részarányát. Mindenki egyetért ilyenkor abban, hogy nem ének-zenéből kell több, hanem a szakmai tárgyakból, mert rohamosan konvergálunk a nyugati színvonalhoz és ez a béka seggét jelenti.)
Abszolút nem látom reálisnak a társadalom azon vad képzelgéseit, hogy egy könyvkötőnek, egy lakatosnak meg kéne tanítani mindent, amit egy elit gimnázium kínálhat... plusz még 50%-kal több tananyagot. Mikor, milyen időkeretben? Mi motiválna egy eddig lecsúszó, 2-esekkel bukdácsoló gyereket, hogy fejből tudja az összes sumer uralkodó születésének, halálának és uralkodásának évszámát? (De egyébként a munkagépe karbantartásánál az árammal kapcsolatos fizikai dolgokat megismeri, csak ő ezt szakmának hívja és nem általános műveltségnek.)
Nekem van egy kedvenc viccem. Ha valaki fizikából vagy matematikából egyest kapott, akkor hibázott a tanára. Valahányszor elmondtam ezt a kedvenc bölcsészemnek, kikelt magából, hogy a három leggyűlöltebb tantárgy matematika, fizika, kémia. Ebben a sorrendben.
ÉS pont! Vegyem tudomásul, hogy a gyerekek gyűlölik.
Én mindig elmondom, hogy az utcán nem sok olyan embert látok, aki neki megy a lámpaoszlopnak, mert nincs tisztában a fizikával. A magyar iskolarendszer tragédiája, hogy ennél a három tantárgynál olyan dolgot akarunk megtanítani, hogy ha valaki már az iskolába érkezés előtt nem tudja, akkor nem engedném volán mögé ülni egész életében. Átlag 12 év alatt meggyőzzük őket arról, hogy valójában nem tudják. (És ez több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.)
Most ez lehet nagyon öreges lesz, de én látom azt, hogy a régi szakmunkások is feltűnően több szakszót használnak egymás közötti beszélgetésükben is, mint a most egyetemről kikerülők. Csak egy példa. Beszélgettem egy nyugdíj előtt álló kasznissal, és nem tudott fizikából egy szót. "Várjál!" Én direkt nem mondtam, úgy voltam vele, hogy én tudom, de ennek nem kell. Majd tovább lép rajta és megtudom a mondata végét. Fél perc gondolkodás után kiköpte, hogy centripetális erő. Csak lestem, hogy ha egy most végzett politikustól ilyen szavakat megkövetelsz, akkor hamar gondba kerülsz. (Csak halkan mondom, hogy azért lepődtem meg, mert tudom erről az emberről, hogy iskolába be nem járt. A tanárai visszaemlegetik, hogy mindig egy csavargó volt. Ez volt számomra a döbbenetes, hogy a régi rendszerben is voltak gondok a szakmunkás iskolajárással, az alul motiváltsággal, a tizenéves vagyok szerelembe estem, de szembesült mindenki azzal, hogy ha az elemi dolgokat nem veszi magára, akkor nem fogja érteni azt sem, amit a szakoktató vagy a munkahelyén a kisfőnök magyaráz. Na, ez nagyon gyors eltűnőben van!)
Mondtam, hogy ki fogom használni, hogy áthoztad a témát a biz pol topicba. Pár évvel ezelőtt baráti körben beszélgettünk arról, hogy mennyire kínos valójában, hogy az ellenzék tüntetést szervez arra, hogy a kormány ne kösse az egyetemre bejutást középfokú nyelvvizsgához. (Mert az ő hibája, hogy nem készítette fel a diákokat ennek lerakására. És amúgy milyen vezető az, aki megkövetel valamit, miközben neki sincs középfokú vizsgája?)
Arra kevés szót kell pazarolni -úgy vélem-, hogy felmenő rendszerben változtatták meg a követelményeket, ezek a végzős gyerekek 4 évvel ezelőtt úgy kerültek be a középiskolába, hogy elvileg tökéletesen tisztában kellett lenniük azzal a ténnyel, hogy ha ők nem teszik le a vizsgát, akkor nem mehetnek főiskolára, egyetemre. Próbálják meggyőzni az érveikkel azt a miniszterelnököt, aki a Vasfüggöny rosszabbik oldalán összehasonlíthatatlanul kevesebb lehetőséget kapott korosztályában az angol nyelv tanulására. És aki a szomszédotoknál, Oxfordban angol nyelvű diplomát szerzett.
Én megjegyeztem, hogy ha valaki vinne erre a tüntetésre egy "Winter is coming" táblát, akkor furcsán néznének a tüntető diákok, hogy hát ez is angol? Tőlünk nem ezt kérdezték! Mondom ezt én, aki annak idején szintén megszenvedett az angolussal. És akiknek annak idején a dalok voltak leginkább, amit lefordíthattunk. És papír alapú szótárazás volt! Most hogy a fenébe néz valaki kedvenc külföldi streamert, on-line játékokba mehet nemzetközi szerverekre, és ott az angol lesz a közvetítő nyelv, szakmát nem tudsz tanulni, ha nincs angolod. (Alig jut eszembe néhány kivétel, ahol más nyelvet preferálnak valami speciális dolog miatt.)
Ezek olyan dolgok, amikről egy nyilvános fórumon ritkán szoktam beszélni, mert még számomra is hosszúra sikerül a minimum kommunikáció is. És úgy vagyok vele, hogy a legtöbben úgy is kénytelenek szülőként valami véleményt kialakítani magukban az iskolarendszerről, hamarabb, mint hogy én elmondjam a saját véleményemet. Ez egy ilyen műfaj, ilyen ez a pop szakma. Mint láthattad a korábbi reagomból, a legnagyobb hülyeségekbe néha bele szólok, mert fáj. A többiről meg nem akarok már meggyőzni senkit.
Ja, és a többi nép nyelvtudásában is igazad van. Nem rég egy amerikai riporter, Tucker Carlson Magyarországon tartott egy előadást és megjegyezte fél mondatban, hogy tapasztalatai alapján itt mindenki -megállt egy pillanatra, hogy ez alatt azt érti, hogy pincér és a taxi sofőr is- jobban beszél angolul, mint az ő elnökük. Ebben persze sokkal több volt a politika és a kedveskedés, mint a valóság, de azt hiszem, jelezi, hogy egy átlag magyar diák nem kevés időt és energiát fektet a nyelvtanulásra. Még ha elég rokontalan is a nyelvünk. (És emiatt is csodálkozom, amikor egyesek kikelnek amiatt, hogy ne keljen nyelvvizsga meg így meg úgy. Mint mondtam, régen nem tudtál bekerülni 14 évesen egy idegennyelvi közegbe, ma ezernyi lehetőség
hív téged a szabadidődben is.)