Én is úgy gondolom, hogy a németek hitelvesztése szavakkal nehezen körülírható. Ahogy írod is, önmagában az is megkérdőjelez egy kisebb állam komolyan vehetőségét, ha minden hónapban mást mond. De ők nem kis állam. Az orosz gáztározók fizetés nélküli lefoglalásánál meg konkrétan az forgott az agyamban, hogy ezt közel bármelyik másik államnál technikai államcsődként értékelné a piac. És vajon lesz-e olyan hatás, hogy a hitelminősítők nem fogják leértékelni az országot, továbbra is prémium ultra kategóriában tartják, de a hitelek kamatai meg elkezdenek a semmiből felfelé szaladni? (Fordítva megtörtént ez már velünk is, mikor a minősítők nem emeltek kategóriát, mégis évről évre csökkent a kamatunk a múltban.)
Németországot nem fogják leminősíteni, mert éppen azt csinálja ami a "gazda" szempontjából elvárt. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a világ nyugaton kívül eső része ezt nem fogja vastagon beárazni. Ez azért kellemetlen, mert pl. az olaj- és gázszállítások jelentős részét az EU továbbra is a " világ nyugaton kívül eső részétől" várja.
Azaz most csak egy példa a sok közül. Ezzel (csak energetikai szektorból példák) az NS2 szerződés felrúgása, gáztározók illetve majd kőolaj finomító és egyéb infrastruktúrák államosítása, még a csak tőzsdei kereskedelemmel foglalkozó leányvállalatokat is államosítják (!!), egyéb muszka lóvé zabrálása felütéssel környékezték Katart. Költői kérdés - Katar mekkora "hevülettel" fog beszállni egy olyan "bizniszbe", ahol mondjuk saját pénzen (!!) építsen gázkitermelő platformot (persze kutatással, próbafúrásokat követően), építsen plussz LNG terminálokat és adott esetben még a hajókat is szerválja, ha ezen évekig tartó és "kiscsiliárdba" kerülő folyamatot követően a német fapofával bejelenti, hogy "kösz, de nem - inkább a muszka (vagy akárki másé) gáz, mert arra megvan az infrastruktúra és olcsóbb is sokkal" ... Ők meg ott állnak megfürödve ...
Azaz az a minimum, hogy kőkeményen beárazzák a dolgot. Én, ha katari lennék - minden beruházás német lóvéból előre fizetve és minden kockázatot vállaljanak. Akkor esetleg ... Ez a németnek azért fáj, mert Nekik is kellene LNG terminálokat + infrastruktúrát építeni továbbá ugye a hajó kérdés. Hát nem két filléres projekt és csak arra, hogy jóval többért vehessék a gázt. Itt már azért Ők is vakarózhatnak rendesen ...
Tehát a német, ha nem is a kamatokkal (idővel lehet az is) fizeti meg az árát a hajlékony gerincének, de ilyen vagy olyan módon megfogja ... Persze az más kérdés, hogy a "lebensraum" -ból meg beszedi a rávalót (ugye pl. a központosított beszerzés pont erről szólna, hogy az infrastrukturális fejlesztéseiket meg a giga drága folyamatos költségeikbe beszálljunk). Ugye ez nem újdonság - ezt csinálták az elmúlt évtizedekben is ...