[BIZTPOL] Magyarország

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
Gigantikus brüsszeli csomagot jelentettek be, ami Magyarországnak is sok pénzt hozhat

Ebből a cikkből csak a lényeget (utolsó rész) nem dobta be ide valaki:

Magyarországnak is juthat pénz​


A REPowerEU finanszírozására szánt pénz nagyrészt az EU helyreállítási és alkalmazkodóképességi eszközéből (RRF) származik majd. Sok tagállam esetében ez újratervezést igényel majd, noha a program eleve támogatta a zöld energiás beruházásokat és az energiahatékonysági fejlesztéseket.


Magyarország esetében az RRF-ből járó 2100-2500 milliárd euróból egyelőre egyetlen cent sem érkezett meg, mert jogállamisági aggályok miatt a helyreállítási terveket egyelőre nem fogadták el az Orbán-kormánynak.

A bizottság most közölte, hogy az országok hozzáférhetnek az eszköz keretében rendelkezésre álló 225 milliárd eurós, fel nem használt hitelhez. További 20 milliárd eurónyi támogatás az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerében 250 millió kvótaengedély eladásából származna. Az országok emellett jogosultak lesznek arra, hogy a kohéziós politikai alapjaik legfeljebb 12,5 százalékát és a mezőgazdasági alapok 7,5 százalékát a REPowerEU-projektekre fordítsák.


A tagállamoknak aktualizálniuk kell a gazdaságélénkítési programjaikat, hogy azokban szerepeljen egy, az orosz energiáról való lemondásról szóló fejezet. A pénzt az energiahatékonyság növelésétől kezdve a határokon átnyúló villamosenergia- és gázösszekötők kiépítésén át a zöld technológiákban dolgozók képzéséig mindenre fordíthatják majd, hogy egyszerűbb legyen az átállás.


Magyarország esetében ezzel Brüsszel akár rá is bólinthatott arra, hogy a most 2027-ig szóló uniós költségvetési időszakra hozzájusson pluszforrásokhoz, amelyet Szijjártó Péter külügyminiszter korábban feltételül szabott ahhoz, hogy a budapesti vezetés ne vétózza meg az orosz olaj behozatalára vonatkozó embargót. A külügyér akkor 15-18 milliárd eurós tételt közölt az Európai Bizottsággal, mivel ekkorára becsüli a kormány a magyar gazdaságot érő kárt, ha bevezetik az energiahordozókra vonatkozó korlátozásokat.


A javaslat csak akkor valósulhat meg, ha minden EU-tagállam kormánya támogatja az új programot.
Ezek szerint a jogállamisági eljárást semlegesíteni tudták a vétó fenyegetéssel.
Nyilván a háttérben kifejtették Orbánék az álláspontott, mert nyilvánosan mind a magyar, mind az EU-s oldalról azt kommunikálták, hogy egyik fél sem kötötte össze a problémát.

Pontosan erről beszéltem, hogy még idén ránk fog borulni az a lóvé, amit eddig visszatartottak. Ebben az esetben pedig lehet majd tartani az állami beruházási tempót.
 

csibeszke

Well-Known Member
2015. február 12.
1 571
3 194
113
Akkor azt mondod, ha Zselé elzárja az orosz olajat lehúzhatjuk magunkat a klotyón?? Nem lenne érdemes mégis alternatívák után nézni, mint mantrázni, hogy csak Putyin olaját vesszük, de a szállítás a Magyarországgal legellenségesebb europai országon keresztül jön??
Bakker faxa, milyen éretlen vagy! Alternatív forrásból mi a faxommal hozod megfelelő mennyiségben ide, a Kárpát- medencébe? Erről hadováljál már ! Kitől, honnan, milyen úton, mennyiért, mennyi idő alatt?
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 292
23 458
113
Pilhál Tamás: A pénzautomata foglyai
---
"Emlékszem, azt ígérték, milyen szuper lesz, ha belépünk, mert Bécsben is nyithatunk majd cukrászdát. Ez volt az uniós népszavazási kampány fő üzenete. Továbbá dőlni fog a sok ingyenpénz, mert a nyugati országok olyan jótét lelkek, hogy csak úgy, ellenszolgáltatás nélkül szeretnek osztogatni.
..
2004-et írtunk, még nem volt kötelezővé tett genderőrület, migránskvóta, nem törölte belénk a lábát naponta a belga fogtündér, Verhofstadt, nem írt gyalázkodó jelentést hazánkról a marxista Tavares meg a szénaboglyafejű Sargentini, még nem akartak minket rávenni, hogy vágjuk le magunkat az éltető orosz kőolajról és földgázról. Nem tudtuk, amit ma tudunk, így hát a többség a belépésre szavazott. (E sorok írója nem, de ez most mellékes.)
..
Intő jelek voltak, persze. Tisztességes tájékoztató kampány helyett például az akkori MSZP–SZDSZ-kormány valamilyen haveri cége százmilliókért mosta a magyarok agyát a bécsi cukrászdanyitással. (Mintha unión kívüliek nem nyithattak volna ott üzletet. S mintha ez lenne a boldogság netovábbja: elhagyni a hazánkat, és külföldön, idegeneknek sütit sütni. Liberálisan defektes gondolkodás.) Hogy milyen ára lesz a belépésnek, arról – Csurka Istvánt leszámítva – senki sem akart vagy mert beszélni.
..
Hogy bizonyos iparágainkat föl kell számolnunk, le kell építenünk a nyugati cégek érdekében? Hogy az uniós támogatások tekintélyes részét nem magyar, hanem külföldi cégek teszik majd zsebre? Ugyan, minek terheltek volna minket, magyarokat ilyen és ehhez hasonló „részletkérdésekkel”? Elég volt, ha annyit belevernek a fejünkbe: Brüsszel kegyesen önti ránk az ingyenpénzt, nekünk csupán az a dolgunk, hogy jogharmonizáljunk és mindenben engedelmeskedjünk bölcs nyugati vezetőinknek. Amúgy is: a lakájkénti engedelmeskedésben – sajnos – legalább százötven évnyi rutint szereztünk, beleszoktunk már az igába. Sok honfitársunk elképzelni sem bírja a nemzeti létezést vehemens talpnyalás nélkül. Ők azok, akik máig szinte vallásos áhítattal hiszik: csak Brüsszel miatt fejlődik az ország."
..
"Ez megy 2010 óta. Rágalmazó jelentéseket írnak Magyarországról: előbb Tavares, majd Sargentini. Kötelezettségszegési és hetes cikkelyes eljárásokat indítanak ellenünk képtelen vádakkal. Hogy merünk kerítést építeni a népvándorlók megállítására? Hogy merészeljük áttenni őket a határ túloldalára? Ki engedte meg, hogy befelé zárt tranzitzónát működtessünk? Hogy merünk tiltakozni a migránskvóta ellen? Pláne hogy merészelünk népszavazgatni róla? Hát az óvodai-iskolai genderagymosás ellen minek lázadozunk, népszavazunk? Miféle demokrácia az, ahol fontos ügyekben kikérik a tyúkeszű, rövidlátó választópolgárok véleményét? Lám, a túlfejlett Hollandiában már négy éve eltörölték a véleménynyilvánító népszavazást. Ők értik a „demokráciát”! Svédország sem ír ki referendumot a NATO-csatlakozásról, nehogy meglepetés legyen."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
Bakker faxa, milyen éretlen vagy! Alternatív forrásból mi a faxommal hozod megfelelő mennyiségben ide, a Kárpát- medencébe? Erről hadováljál már ! Kitől, honnan, milyen úton, mennyiért, mennyi idő alatt?
A sok kérdésedből egyedül a mennyiért a húzós tétel. Azonban ha nem gondoskodunk alternatív megoldásról, akkor nem az lesz a fő gondunk, hogy mennyiért. A "mennyiért" kérdéseden dolgozik perpill. Petike.
A útvonalak száma azért elég jelentős. Mivel horvát vezetékes irány mellett körkörösen rendelkezésre áll a vasúti szállítás, és átmeneti jelleggel meg lehetne próbálkozni a dunai hajós szállítással is, amíg a csővezetékeket nem építik ki.
Igazság szerint egy olyan dolgon vitatkozunk, ami jelen állás szerint így vagy úgy be fog következni. Mert vagy az ukánok bosszúból, vagy az oroszok megelőző jelleggel, de elzárják a csapot. Ha nem lesz alternatív útvonal addigra, akkor lesz nagy a córesz.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
20 469
70 413
113
Bakker faxa, milyen éretlen vagy! Alternatív forrásból mi a faxommal hozod megfelelő mennyiségben ide, a Kárpát- medencébe? Erről hadováljál már ! Kitől, honnan, milyen úton, mennyiért, mennyi idő alatt?
Ne idegeskedj! Azt ertsd meg, hogy ez olyan egyoldalu orosz-ukrán kőolaj függés, ami ha nincs háború, akkor is gazdasági kockázat. Ha meg orosz-ukrán háború van, akkor tízszeres a rizikó. Bármelyik oldal politikusa leállíthatja, de ha a vezeték irányába sodródik a háború, akkor egy kósza gránát is. Ráadásul ez a konfliktus étizedekig el fog tartani. Ha nem is katonai, politikai-gazdasági konfliktus lesz. És ennek a két egymással ellenséges országnak a harmonikus együttműködésén múlik Magyarország energiabiztonsága. Ugye erre te sem mondod, azt hogy rendben??

Most itt van egy gazdaságilag át nem gondolt brüsszeli olahemvergós javaslat. A kormány már durván felpuhította. 4-5 évig a MOl nyeresége garantált. A Nyugatihoz olcsóbb orosz olajat, magas áron értékesít és még a benzinárstop veszteségét is fonanszírozni tudja.

5 év sztem jó puffer, még addig sok minden változhat, akár mi is visszaléphetünk, újabb alkut köthetünk, de ki is egyezhet Berlin Moszkvával. Az Nyugat addig kedvére szankciózhat, az orosz olajbevételek átmenetileg visszaesnek. Lehet nekünk még olcsóbb lesz az orosz import. :D

Ráadásul a gáznál már meg is tettük. Orosz-ukrán gázszállítási függéstől megszabadultunk. Nem kapunk orosz gázt Ukrajnán át.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
17 912
30 964
113
A kormány már durván felpuhította. 4-5 évig a MOl nyeresége garantált. A Nyugatihoz olcsóbb orosz olajat, magas áron értékesít és még a benzinárstop veszteségét is fonanszírozni tudja.

5 év sztem jó puffer, még addig sok minden változhat, akár mi is visszaléphetünk, újabb alkut köthetünk, de ki is egyezhet Berlin Moszkvával. Az Nyugat addig kedvére szankciózhat, az orosz olajbevételek átmenetileg visszaesnek. Lehet
Ebben viszont szerintem nincs igazad.
Nem lesz puffer időszak.
Ha keresztül megy a szavazáson, akkor azonnali (max. 6 hó) türelmi idő lesz (vám esetén az sem).
Viszont ha keresztül megy a szavazáson, akkor az oroszok azonnal lépni fognak. Ami valahol érthető is.
Nem érdekük onnantól a mérsékeltebbek ellátása sem. Ahogy elzárták a Jamalt, úgy fogják a saját kezükbe venni az irányítást.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
20 469
70 413
113
Ne idegeskedj! Azt ertsd meg, hogy ez olyan egyoldalu orosz-ukrán kőolaj függés, ami ha nincs háború, akkor is gazdasági kockázat. Ha meg orosz-ukrán háború van, akkor tízszeres a rizikó. Bármelyik oldal politikusa leállíthatja, de ha a vezeték irányába sodródik a háború, akkor egy kósza gránát is. Ráadásul ez a konfliktus étizedekig el fog tartani. Ha nem is katonai, politikai-gazdasági konfliktus lesz. És ennek a két egymással ellenséges országnak a harmonikus együttműködésén múlik Magyarország energiabiztonsága. Ugye erre te sem mondod, azt hogy rendben??

Most itt van egy gazdaságilag át nem gondolt brüsszeli olahemvergós javaslat. A kormány már durván felpuhította. 4-5 évig a MOl nyeresége garantált. A Nyugatihoz olcsóbb orosz olajat, magas áron értékesít és még a benzinárstop veszteségét is fonanszírozni tudja.

5 év sztem jó puffer, még addig sok minden változhat, akár mi is visszaléphetünk, újabb alkut köthetünk, de ki is egyezhet Berlin Moszkvával. Az Nyugat addig kedvére szankciózhat, az orosz olajbevételek átmenetileg visszaesnek. Lehet nekünk még olcsóbb lesz az orosz import. :D

Ráadásul a gáznál már meg is tettük. Orosz-ukrán gázszállítási függéstől megszabadultunk. Nem kapunk orosz gázt Ukrajnán át.
De nézzük a számokat. Nem fejből, utánaolvasva.

A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel.

9 millió tonna orosz kőolaj - Barátság vezetéken jön
1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből,
3 millió tonnát tengeri olaj Fiumeba finomitva
1,5-2 millió tonna tengeri olaj - Adria vezetéken jön

Finomítók
Fiume 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel
Százhalombatta 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni
Pozsonyinál 5 százalék körülI nem orosz olajjal megy


Mi történik ha a Baratsagon nem jön olaj? Putyin, Zselé vagy egy random tank zárja el. Érdemes erre készülni, nem 0 a rizikó.

Van 700.000 tonna betárolt MOL kőolaj.
Ha ősszel jön a zárlat, az a csúcsidőszak fogyasztás szempontjából.
1.100 kilotonna kőolaj kell havonta az Adria vezetéken, hogy a pozsonyi és a Százhalombatta finomító kielégítse az igényeket. Tudja? Kapufa 900at tud bizonyos szakaszokon. De megoldhatóa probléma. 1 év alatt végrehajtható beruházással elérhető az 1.100 kilotonna havi kapa. Ezt kell kisajtolni egyszer Brüsszelből.

De ez csak az egyik gond. Ha a vezeték birná is, lenne-e a kikötőben olaj?? Most kéthetente jön 1 tanker. Akkor 2 naponta kellene. 2-4 év átállási időt lát a MOL, hogy ezt megoldja. Dollárszázmilliók fejlesztésre, beruhazasra, ezt is csengetheti Brüsszel.

Most már csak az a gond, hogy ez nem orosz olaj,. Márpedig Pozsonynak és Százhalombattának túlnyomórészt az kell. Itt most kicsit ködszurkálás van. Talán az arab light olajat lehetne keverni vmivel.... De biztosat nem mondanak. Ez az egyik leggyengébb része a sztorinak. Vagy legalábbis taktikai okokból nem terítették a lapokat.

És az utolsó, az ár. Biztosan drágább lesz. Csakhogy az ár 1 szempont. Mert ha leáll a Barátság, akkor a gazdaság leállása még drágább.

A helyzet az, hogy ez egy nagyon xar helyzet. De nem tenni semmit, nem keresni alternatív lehetőséget hatalmas felelőtlenség. Amikor ma még zsét is kizsarolhatunk rá. Ha holnap, 1-2 év múlva tök mind1 miért, leáll a vezeték, akkor meg csak könyöröghetünk vkinek szivességért.

A helyzet az a gáz ellátásunkat az elmúlt 12 évben megoldották, kikerültük Ukrajnát. Az olajnál nem tudtuk. Felvitték 35%-ra a battai tengeri olaj arányt, de ez kevés.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
20 469
70 413
113
Ebben viszont szerintem nincs igazad.
Nem lesz puffer időszak.
Ha keresztül megy a szavazáson, akkor azonnali (max. 6 hó) türelmi idő lesz (vám esetén az sem).
Viszont ha keresztül megy a szavazáson, akkor az oroszok azonnal lépni fognak. Ami valahol érthető is.
Nem érdekük onnantól a mérsékeltebbek ellátása sem. Ahogy elzárták a Jamalt, úgy fogják a saját kezükbe venni az irányítást.
A puffer időszak már el van döntve. A csehek és a szlovákok is ragaszkodnak hozzá.

Mármint az EU részéről. Az más kérdés Putyin mit szól hozzá. :D Leállíthatja, de azzal leállítja az olajbevételeit is. Sőt részben a kitermelését is. Nem azonnal és még közép távon is csak jóval kisebb mennyiségben tudja pótolni a kieső európai olajimportot. Nincs más irányba ekkora kapacitású szabad olajvezetéke. A tengeri szállításhoz pedig hajói. Persze ő is beruházhat építhet ki alternatív útvonalakat középtávon.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
14 803
33 282
113
Novàk Katalin kijelentései mögött egy folyamatos külpolitikai irányváltást vélek felfedezni amiből ezek szerint a vezetés nem làt kiutat.

Ez ha igaz, akkor ez egy elképesztően elkeserítő kijelentés. Mindig van választás!
Az, hogy a Katalin a Bilderberges Martonyival konzultált szintén nem nyugtatott meg.
Örültem volna, hogyha az én életemben megélek egy nem takonygerincű magyar vezetést, amely a külpolitikai nyomás helyet a józan észre hallgat és nemet mond az őrültségekre.
eu_plakat.jpg
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 643
4 550
113


Vajh melyik oldal propagandáját kell megfékezni a szolgálatoknak? Ez igazodik-e a Novák-féle külpolitikai irányváltáshoz? Vagy ez csak a belpolitika újabb eszköztára lesz az ellenzék megfékezésére? (ez utóbbinak semmi értelme, miféle ellenzék 1/3? - vagy a romló gazdasági helyzet miatt a lakosság szélkakassszerű fordulására számítanak?) Nagyon érdekes ez is: "mindent tegyenek meg azért, hogy ne a magyar emberekkel fizettessék meg a háború árát" nyilván a zárt ajtók mögött lett egyértelműsítve, hogy miről van valójában szó sacc a ?külpolitikai irányváltást? kell egyengetniük?
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
5 114
24 645
113


Vajh melyik oldal propagandáját kell megfékezni a szolgálatoknak? Ez igazodik-e a Novák-féle külpolitikai irányváltáshoz? Vagy ez csak a belpolitika újabb eszköztára lesz az ellenzék megfékezésére? (ez utóbbinak semmi értelme, miféle ellenzék 1/3? - vagy a romló gazdasági helyzet miatt a lakosság szélkakassszerű fordulására számítanak?) Nagyon érdekes ez is: "mindent tegyenek meg azért, hogy ne a magyar emberekkel fizettessék meg a háború árát" nyilván a zárt ajtók mögött lett egyértelműsítve, hogy miről van valójában szó sacc a ?külpolitikai irányváltást? kell egyengetniük?
Te ezt a szennyet bármilyen szempontból is hitelesnek tartod?

“A Lakmusz tényellenőrző szerkesztősége az Európai Bizottság támogatásával működik”
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
14 551
21 735
113
Novàk Katalin kijelentései mögött egy folyamatos külpolitikai irányváltást vélek felfedezni amiből ezek szerint a vezetés nem làt kiutat.
A kleptokráciák politikai mozgástere korlátozott. Nem értjük, miért viselkedett Ukrajna esetében úgy Putyin, ahogy az elmúlt nyolc éveben eltűrve mindent az ukránoktól és cserben hagyva az oroszokat és miért viselkedik most is korlátozott módon, újra és újra meghátrálva a Nyugat akarata és a saját háborúja szükségletei előtt. Nem értjük, ha nem tudjuk, hogy Putyin egy tolvaj, aki -strómanjain keresztül- a világ leggazdagabb embereként az orosz olaj és gázbevételek megcsapolásából gazdagodott meg és ezeket a bevételeket félti. Mert Putyin nem egy államférfi, csak egy tolvaj. Egy államférfi a tolvajoktól féltené a hatalmát és hatalmi döntéseket hozna, nem anyagiasakat. Ugyanez van itthon is az úniós támogatásokkal és Orbánnal, -strómanjain keresztül- Magyarország leggazdagabb emberével. Amíg lát lehetőséget ennek a bevételi forrásnak a fenntartására, addig a mi kleptokratánk szilárdan nyugatbarát lesz minden tekintetben, csak a rablott vagyonát legsúlyosabb módon veszélyeztető esetekben fog ellentmondani a nyugati pénzforrások gazdáinak. Ilyen eset lenne például a gáz és olajembargó, mert ez leállítaná Magyarországot, példátlanul súlyos belföldi és belpolitikai zavarokat okozva.

E két országnak az államférfiak hiánya a legsúlyosabb problémája. A legerősebb, vagy egyedül talpon maradt tolvaj attól még nem lesz államférfi, hogy hosszú időre bebetonozta a hatalmát. Az államférfi pont, hogy nem tűrhetné, a hatalmát erodáló tolvajlást, míg saját maga nem lopna, mert egy államférfi a hatalmat igenli és a pénz csak a hatalma függvénye, színes papírdarabok, bitek egy szerveren, amelyek a hatalomhoz képest értéktelenek, csak a hatalom eszközeiként jönnek szóba, úgy pedig már a gondolat is felségsértés, hogy valaki ellopásukkal gyengítse a hatalmat! Hiszen a hatalom a lehetőségek összessége, amit a rendelkezésre álló eszközök felhasználása adhat.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
11 640
45 860
113
A kleptokráciák politikai mozgástere korlátozott. Nem értjük, miért viselkedett Ukrajna esetében úgy Putyin, ahogy az elmúlt nyolc éveben eltűrve mindent az ukránoktól és cserben hagyva az oroszokat és miért viselkedik most is korlátozott módon, újra és újra meghátrálva a Nyugat akarata és a saját háborúja szükségletei előtt. Nem értjük, ha nem tudjuk, hogy Putyin egy tolvaj, aki -strómanjain keresztül- a világ leggazdagabb embereként az orosz olaj és gázbevételek megcsapolásából gazdagodott meg és ezeket a bevételeket félti. Mert Putyin nem egy államférfi, csak egy tolvaj. Egy államférfi a tolvajoktól féltené a hatalmát és hatalmi döntéseket hozna, nem anyagiasakat. Ugyanez van itthon is az úniós támogatásokkal és Orbánnal, -strómanjain keresztül- Magyarország leggazdagabb emberével. Amíg lát lehetőséget ennek a bevételi forrásnak a fenntartására, addig a mi kleptokratánk szilárdan nyugatbarát lesz minden tekintetben, csak a rablott vagyonát legsúlyosabb módon veszélyeztető esetekben fog ellentmondani a nyugati pénzforrások gazdáinak. Ilyen eset lenne például a gáz és olajembargó, mert ez leállítaná Magyarországot, példátlanul súlyos belföldi és belpolitikai zavarokat okozva.

E két országnak az államférfiak hiánya a legsúlyosabb problémája. A legerősebb, vagy egyedül talpon maradt tolvaj attól még nem lesz államférfi, hogy hosszú időre bebetonozta a hatalmát. Az államférfi pont, hogy nem tűrhetné, a hatalmát erodáló tolvajlást, míg saját maga nem lopna, mert egy államférfi a hatalmat igenli és a pénz csak a hatalma függvénye, színes papírdarabok, bitek egy szerveren, amelyek a hatalomhoz képest értéktelenek, csak a hatalom eszközeiként jönnek szóba, úgy pedig már a gondolat is felségsértés, hogy valaki ellopásukkal gyengítse a hatalmat! Hiszen a hatalom a lehetőségek összessége, amit a rendelkezésre álló eszközök felhasználása adhat.
Ez szóról szóra teljesen igaz.
Csak egy kiegészítés kell még hozzá.
Mindig a pénz beszél.
Nincs államférfi pénz, vagyon, rablott vagyon és a rablással a rablók piramisában kivívott tekintély nélkül.
Szükségképpen a legnagyobb hatalmú államférfiak kizárólag a legnagyobb hatalmú és vagyonú rablók is egyben.
Pénz nélkül nincs piramis, hatalom, vagyon és így klientúra sem.
Klientúra nélkül nincsenek államférfiak sem.

Csak szürke eminenciások alkotta bizottságok, menedzsmentek vannak, ahol senki sem különb a többinél.
Az ilyen struktúrák akkor kerülnek vezető pozícióba, amikor az ország nem rendelkezik semmiféle önállóssággal.
Végrehajtó hatalmak ezek, máshol megfogalmazott direktívákat hajtatnak végre.
1990-2010 közötti euroatlanti integrációs időszak súlytalan bürokrata kormányai voltak ezek.
Ott van például Kádár. Nem volt államférfi. Moszkva végrehajtója volt, minimális önállósággal.
Neki Moszkvából megtámogatva kellett a Központi Bizottságot irányítani, tényleges államférfiúi hatalommal, saját klientúrával és azt egybentartó vagyoni piramissal és identitáspolitikával nem kellett rendelkeznie.
Játszhatta az egyszerű kisember jókommunistát.

Ha te akarnál államférfi lenni, neked is orbáni, vagy putyini szinten kellene birodalmat összehordani.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
14 551
21 735
113
Ez szóról szóra teljesen igaz.
Csak egy kiegészítés kell még hozzá.
Mindig a pénz beszél.
Nincs államférfi pénz, vagyon, rablott vagyon és a rablással a rablók piramisában kivívott tekintély nélkül.
Szükségképpen a legnagyobb hatalmú államférfiak kizárólag a legnagyobb hatalmú és vagyonú rablók is egyben.
Pénz nélkül nincs piramis, hatalom, vagyon és így klientúra sem.
Klientúra nélkül nincsenek államférfiak sem.

Csak szürke eminenciások alkotta bizottságok, menedzsmentek vannak, ahol senki sem különb a többinél.
Az ilyen struktúrák akkor kerülnek vezető pozícióba, amikor az ország nem rendelkezik semmiféle önállóssággal.
Végrehajtó hatalmak ezek, máshol megfogalmazott direktívákat hajtatnak végre.
1990-2010 közötti euroatlanti integrációs időszak súlytalan bürokrata kormányai voltak ezek.
Ott van például Kádár. Nem volt államférfi. Moszkva végrehajtója volt, minimális önállósággal.
Neki Moszkvából megtámogatva kellett a Központi Bizottságot irányítani, tényleges államférfiúi hatalommal, saját klientúrával és azt egybentartó vagyoni piramissal és identitáspolitikával nem kellett rendelkeznie.
Játszhatta az egyszerű kisember jókommunistát.

Ha te akarnál államférfi lenni, neked is orbáni, vagy putyini szinten kellene birodalmat összehordani.
A legnagyobb hatalom a fegyveres férfi. A gazdag férfinek csak az ő oltalmában van hatalma. Ez determinálja az államférfi hatalmának eredetét.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 863
12 084
113
De nézzük a számokat. Nem fejből, utánaolvasva.

A Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel.

9 millió tonna orosz kőolaj - Barátság vezetéken jön
1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből,
3 millió tonnát tengeri olaj Fiumeba finomitva
1,5-2 millió tonna tengeri olaj - Adria vezetéken jön

Finomítók
Fiume 100 százalékig mediterrán olajakat dolgoz fel
Százhalombatta 30-35 százaléknyi nem orosz olajat tud feldolgozni
Pozsonyinál 5 százalék körülI nem orosz olajjal megy


Mi történik ha a Baratsagon nem jön olaj? Putyin, Zselé vagy egy random tank zárja el. Érdemes erre készülni, nem 0 a rizikó.

Van 700.000 tonna betárolt MOL kőolaj.
Ha ősszel jön a zárlat, az a csúcsidőszak fogyasztás szempontjából.
1.100 kilotonna kőolaj kell havonta az Adria vezetéken, hogy a pozsonyi és a Százhalombatta finomító kielégítse az igényeket. Tudja? Kapufa 900at tud bizonyos szakaszokon. De megoldhatóa probléma. 1 év alatt végrehajtható beruházással elérhető az 1.100 kilotonna havi kapa. Ezt kell kisajtolni egyszer Brüsszelből.

De ez csak az egyik gond. Ha a vezeték birná is, lenne-e a kikötőben olaj?? Most kéthetente jön 1 tanker. Akkor 2 naponta kellene. 2-4 év átállási időt lát a MOL, hogy ezt megoldja. Dollárszázmilliók fejlesztésre, beruhazasra, ezt is csengetheti Brüsszel.

Most már csak az a gond, hogy ez nem orosz olaj,. Márpedig Pozsonynak és Százhalombattának túlnyomórészt az kell. Itt most kicsit ködszurkálás van. Talán az arab light olajat lehetne keverni vmivel.... De biztosat nem mondanak. Ez az egyik leggyengébb része a sztorinak. Vagy legalábbis taktikai okokból nem terítették a lapokat.

És az utolsó, az ár. Biztosan drágább lesz. Csakhogy az ár 1 szempont. Mert ha leáll a Barátság, akkor a gazdaság leállása még drágább.

A helyzet az, hogy ez egy nagyon xar helyzet. De nem tenni semmit, nem keresni alternatív lehetőséget hatalmas felelőtlenség. Amikor ma még zsét is kizsarolhatunk rá. Ha holnap, 1-2 év múlva tök mind1 miért, leáll a vezeték, akkor meg csak könyöröghetünk vkinek szivességért.

A helyzet az a gáz ellátásunkat az elmúlt 12 évben megoldották, kikerültük Ukrajnát. Az olajnál nem tudtuk. Felvitték 35%-ra a battai tengeri olaj arányt, de ez kevés.

Fordítva ülsz a lovon. Megpróbálod levezetni az orosz olajembargó elfogadását abból, hogy a Barátság elzárásának esélyét mérhetetlenül felnagyítod, míg a tengeri olaj beszerzésének számos kockázatával kevésbé számolsz.

De az egész alapvetésed megbukik több okból:

Először is van a Barátság vezetéknek való orosz olaj szállításnak orosz olajos alternatívája, amit folyamatosan figyelmen kívül hagysz. Amikor Magyarország és Csehszlovákia beszállt az Adria északi szakaszának építésébe úgy, hogy a finomítók orosz olajra voltak beállítva és ezen nem is volt szándék változtatni, akkor nem tökkelütött hülyék hoztak döntést. Az Adriának ezt a szakaszát nem kizárólag arab olaj szállítására találták ki. Ugyanis ha baj van a Barátság vezetékkel, akkor az orosz olajat tengeren is lehet szállítani és Adria vezetéket arra is lehet használni, hogy orosz olajat fogadjon. Rövid távon ez az egyetlen műszakilag működőképes alternatívája a Barátság vezetéknek. Ehhez csak tároló kapacitás kell Magyarországon, Szlovákiában (eleve van a stratégiai készletezés miatt), a Fiume/Rijeka/Krk/Omišalj (kinek melyik szimpatikusabb) kikötőben (eleve van több mint 1 millió tonna), illetve a sziszeki vezeték elágazásánál, hogy ki tudja egyenlíteni a tankhajók löketszerű beérkezését és azt, hogy az Adriát csak szakaszosan használjuk orosz olajjal, hogy ne keveredjenek a különböző összetételű olajak egymással. Sziszeknél (2020-ig itt is működött az INA-nak egy kis finomítója, de azt a MOL a horvátok nagy bánatára leállította és átalakítja) azért kell puffer tároló kapacitás, mert ott ágazik el az Adria (JANAF) vezeték és ott szűkül a vezeték első, 34 millió tonna/év kapacitású 914 mm-es szakaszának átmérője a Magyarországra jövő évi 10 millió tonna kapacitású 508 mm-re. A tároló kapacitás lehetővé teszi, hogy az előtte lévő vezetékszakaszt már ne terhelje az orosz olaj, ami odáig rövidebb idő alatt nagyobb kapacitással lehetett eljuttatni, míg az utána jövő alacsonyabb kapacitású szakaszt folyamatosan lehessen terhelni. Sziszeknél az elágazás és a finomító miatt eleve van tároló kapacitás. Ezt csak bővíteni kell. Ez a megoldás azt egyelőre nem biztosítja, hogy Százhalombatta és Pozsony 100%-on üzemeljen, mert ahhoz az Adria magyar szakaszának kapacitása kevés, viszont ahhoz elég, hogy Százhalombatta (8,1 millió tonna/év kapacitás) és Pozsony (6,1 millió tonna/év kapacitás) 70% kapacitás kihasználtság felett elüzemeljen. A hazai kitermeléssel együtt 75% fölé vihető a kapacitás kihasználtság, ami azért lényeges, mert ez a két finomító jellemzően 75-100% közti kihasználtsággal működik normálisan. Ha az Adrián legalább 75-80%-ban orosz olajat kapunk, akkor még Százhalombatta és Pozsony a jelenlegi, átalakítás nélkül maximális nem orosz olaj bekeverési aránya mellett is elmuzsikálnak a finomítók. A magyar és szlovák igény legnagyobb része ezzel fedezhető. Legfeljebb újra indítják Sziszeket tisztán tengeri könnyű olajjal, illetve a horvát kitermelésű olajjal és a feldolgozott terméket ide szállítják. A nélkül, hogy ezzel a horvát ellátásbiztonságot veszélyeztetnék. Rijeka meg csúcsra jár a mediterrán (arab) könnyű olajjal. Ennek a megoldásnak nem 4-5 év az időigénye hanem töredéke és beruházási költsége is eltörpül a nagy finomítók átalakításához és a vezeték bővítéshez képest, ráadásul továbbra is olcsó orosz olajat tudunk feldolgozni. DE ENNEK MEGOLDÁSNAK AZ AZ ALAPFELTÉTELE, HOGY NE LEGYEN EMBARGÓ AZ OROSZ OLAJRA.

Felelőtlenségnek nevezed, ha valaki nem állna át orosz olaj HELYETT tengeri könnyű olajra, az olaj embargó feltételes támogatásával. De az igazi felelőtlenség az, ha belemegyünk az orosz olaj embargójába, mert akkor a fenti, műszakilag rövid távon is működőképes megoldást sem lehet alkalmazni, jogi okból.

Másodszor:
Nem "ködszurkálás" van a tekintetben, hogy Százhalombatta és Pozsony jelen állapotában túlnyomó részben orosz olajjal tud üzemelni, hanem ez tény. Nem "gyenge része a sztorinak", meg "taktikai okokból nem terítették a lapokat" és "talán az arab light olajat lehetne keverni vmivel...." Hanem úgy tűnik, hogy nem érted a műszaki problémát. Bemásolgattad ennek a portfoliós MOL interjúnak egyes részeit:
https://www.portfolio.hu/uzlet/2022...prol-a-masikra-nem-jutna-orosz-olajhoz-537055
De ne veszed komolyan az abban felvetett problémát.
A finomító egy viszonylag szűk határok közt tartott összetételű, viszkozitású, fajsúlyú, egyéb fizikai és kémiai tulajdonságú olaj keverékre van beállítva. Több tucat paraméter alapján van kikeverve a bemenő olaj. A Százhalombatta és Pozsony által feldolgozott orosz REB egy oroszok által, keveréssel egyensúlyban tartott, stabil paraméterekkel rendelkező olaj. Ebbe csak korlátozottan lehet bekeverni érdemben eltérő olaj típust, mert különben borul a finomítási folyamat. Nincs olyan lehetőség, hogy jelen állapotában ez a két finomító orosz olaj nélkül működjön. A legfeljebb 30-35% százhalombattai tengeri olaj felhasználási arány nem azt jelenti, hogy tisztán tengeri olajjal el tudna üzemelni 30-35% kapacitás kihasználtsággal. Egyrészt mert a 30-35% beverési arányra vonatkozik, másrészt meg mert ilyen alacsony kapacitás kihasználtságon eleve nem igazán lehet működtetni a finomítót. Pozsonynál pedig még alacsonyabb ez az arány. És az a tengeri olaj, amit bekevernek szintén egy keverék, amiből a nehezebb összetevő (módosító olaj) pont azért kell, mert a nélkül még ekkora arányt sem lehetne hozzáadni az orosz olajhoz. Nem arról van szó, hogy az arab olajat az orosz olajhoz hasonlóvá lehet tenni, ha egy kis nehéz olajat is hozzá kevernek.
Vagy felépítesz és beüzemelsz a stabil működésig, nulláról egy másik technológiai sort, ami sokkal többe kerül és hosszabb ideig tart, mint az emlegetett 550 millió EUR és 4-5 év. Ekkor megmarad az orosz olaj feldolgozásának lehetősége, de horribilis a beruházási költség. Vagy a meglévő technológiát alakítod át, de akkor buktad az orosz olaj feldolgozását. A finomító nem egy legó, amibe ha más típusú olajat akarnak feldolgozni, akkor kicsit megnövelik egyik-másik egység kapacitását, betesznek itt-ott egy krakkolót, kéntelenítőt, kokszolót, még egy vákuum desztillátort, stb... Az egészet át kell tervezni.
A cikkben arra kérdeztek rá, hogy mi történne, ha nem lenne orosz olaj? Mit lehetne tenni egy más típusra való átálláshoz? De ha az orosz olaj feldolgozásának lehetőségét meg akarjuk tartani (mert sokkal olcsóbb és mert a tengeri olaj rendelkezésre állásnak megbízhatósága valójában gyengébb a vezetékes orosz olajénál), akkor egész más lesz a leányzó fekvése.

Azzal egyetértek, hogy ha az EU-val ki lehetne fizettetni az orosz olaj mellett más típus feldolgozhatóságának beruházási költségét (mind a finomítói, mind mind a vezeték/kikötői kapacitás, mind a tárolási kapacitás bővítésének költségét) és e mellett megtarthatnánk az orosz olaj feldolgozását is, akkor ezt természetesen meg kell lépni. De ha bármilyen EU-s pénz ára az orosz olaj embargója, akkor az nem alternatívát jelent, hanem egy másik függésre való átállás, ami sokkal drágább és még bizonytalanabb.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 863
12 084
113
Harmadszor:
A Brent - Ural árkülönbség, ami korábban 1-2 dollár volt hordónként, most 35 dollárra ugrott, úgy hogy még nincs is bevezetett embargó, csak törekvés. Sőt ebből bő 30 dollár már március második felében is megvolt, amikor még javaslat sem volt az orosz olaj embargójára. Most még fizikailag nem jelentkezett a piacon az orosz olaj mellőzése miatti túlkereslet az egyéb olaj fajtáknál. Még nem fogytak ki a kitermelési, behajózási kikötői, tanker szállítási kapacitásból. Még nem esett túlzottan nagy mértékben az orosz olaj szállítás. Áprilisban az orosz olajexport mennyiségben csak 8,6%-kal volt alacsonyabb a februárinál (értéken pedig sokkal magasabb). Ha ténylegesen bejön az embargó és a valós hatások érzékelhetők lesznek a piacon, akkor ez az árkülönbség még magasabb lesz. Ráadásul ez csak az olaj ára, amihez még hozzá jön a szállítási költség és az a tengeri szállításnál messze magasabb, mint a csővezetékes szállításnál. Hogy a szöszbe lesz versenyképes a magyar gazdaság ilyen árkülönbség mellett? Mert a gazdaság nem csak attól feküdhet meg, hogy egyszerűen nincs elég üzemanyag, energiahordozó, vegyipari alapanyag, hanem attól is, hogy olyan drága, hogy nálunk már nem éri meg működtetni az üzemeket.
Azzal az ótvar kifogással jönnek az atlantisták és te is, hogy azért kell erőltetni a kötelező embargót és azért nem bízzák ez minden ország saját döntésére, mert ha Magyarország nem csatlakozik az embargóhoz, akkor a többi EU-s ország versenyhátrányba kerül velünk szemben. Na és? Az ő hülye döntésük, viseljék a következményeit. Viszont ha csatlakozunk, akkor mi kerülünk az EU többi országával együtt versenyhátrányba a világ 5/6-ával szemben, akik nem embargózzák az oroszokat.
Ezen kívül az embargó nem azonos mértékben érint mindenkit, hanem pont hogy mi néznénk szembe sokkal több nehézséggel azokhoz képest, akik eddig sem orosz olajat dolgoztak fel, illetve nem csővezetéken szerezték be azt. Éppen arról van szó, hogy ha csatlakozunk, akkor még az EU-n belül is a mi versenyképességünk romlik jóval nagyobb mértékben, mint a hollandoké, spanyoloké, svédeké, vagy franciáké.
Az embargó támogatása még akkor is önmagunk gazdasági leépítésével járna, ha kiváltható lenne az orosz olaj.


Megpróbálod teljesen hamisan úgy beállítani, hogy akik nem támogatják semmilyen mézesmadzagért cserébe az embargót, azok felelőtlenek, mert nem keresnek alternatívát egy ellátásbiztonsági kockázatra. De szerintem senki sincs, aki azt mondaná, hogy ne lenne érdemes alternatívákat keresni. Viszont nem azon az áron, hogy belemegyünk az embargóba. A jelen helyzetben van egy megnövekedett ukrán kockázat, de a jelen állapot műszakilag működik, gazdaságilag még mindig a legolcsóbb és csak egy instabil eleme van, az ukránok. De ha a most működő rendszert feladjuk, akkor kapunk cserébe nagyon sok talánt.
  • Talán 4-5 év alatt át lehet műszakilag állni, de ez nem csak rajtunk múlik.
  • Talán fizet az EU, de az eddigi tapasztalatok szerinti inkább nem.
  • Talán hajlandók lesznek együttműködni a horvátok, de most nagyon úgy néz ki, hogy inkább keresztbe tennének.
  • Talán lesz elég többlet kitermelési, kikötői kapacitás, de ehhez a kitermelőknél is sokrétű fejlesztések kellenek. Meg az erre való szándék, miközben ellenérdekeltek az általunk mesterségesen felsrófolt árak letörésében. Ezt a szaúdiak meg is mondták. Még ha hajlandóak lennének is beruházni, azt sokszorosan ki fogják velünk fizettetni.
  • Talán lesz valamikor többlet szállítási kapacitás (nem tudjuk mikor, mert még a hajóépítési kapacitások is le vannak kötve hosszú időre).
  • Talán a hajók nem mennek inkább keletre, mert akkor épp ott fizetnek többet.
  • Talán nem kezd el az USA, vagy Izrael szórakozni mondjuk Iránnal egy háború kirobbantása erejéig, vagy a közel-kelet országai egymással. De a tapasztalat az, hogy inkább igen. Eddig túl sokat nem bírtak ki háborúzás nélkül. Akkor pedig megint jön az sokadik közel-keleti olajválság.
  • Talán nem vásárolják fel előlünk a gazdagabb EU-s barátaink a korlátozottan rendelkezésre álló menyiséget, de inkább az a tapasztalat, hogy még azt is szívfájdalom nélkül lefoglalják, amit mi szereztünk be és fizettünk ki.
  • Talán nem használják zsarolásra nyugatról velünk szemben a megfordított irányú függőségünket, de a tapasztalat az, hogy eddig rendszeresen megtették például az EU-s pénzekkel. Vagy mondjuk milyen szépen zsarolták a ciprusiakat és görögöket pusztán azzal, hogy eurozóna tagok és nincs önálló fizetőeszközük, így az EKB be tudja dönteni a bankrendszerüket.
Te mindezt a sok talánt és a biztos többlet költségeket, meg a magasabb beszerzési árat, rosszabb versenyképességet bevállalnád egy kis mézesmadzagért cserébe és az ukrán tranzit bizonytalanságára hivatkozva. Szerintem meg ez a felelőtlenség.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
20 469
70 413
113
Fordítva ülsz a lovon. Megpróbálod levezetni az orosz olajembargó elfogadását abból, hogy a Barátság elzárásának esélyét mérhetetlenül felnagyítod, míg a tengeri olaj beszerzésének számos kockázatával kevésbé számolsz.
Leírtam, hogy jelen körülmények közt a tengeri olaj beszerzés sem megoldható. Ettől függetlenül a Barátság vezetéken keresztüli orosz olaj szallításának leállása nem felnagyított lehetőség. Sztem ennek a valószínűsége sosem volt még akkora mint most. Ukrajna és Oroszország közt a 2.vh. óta a legkomolyabb háború zajlik Európában Nem 1-2 évre, hanem évtizedekre mélypontra süllyesztve a 2 ország kapcsolatát. Látsz ehhez hasonló geopolitikai rizikót más irányban??
De az egész alapvetésed megbukik több okból:

Először is van a Barátság vezetéknek való orosz olaj szállításnak orosz olajos alternatívája, amit folyamatosan figyelmen kívül hagysz. Amikor Magyarország és Csehszlovákia beszállt az Adria északi szakaszának építésébe úgy, hogy a finomítók orosz olajra voltak beállítva és ezen nem is volt szándék változtatni, akkor nem tökkelütött hülyék hoztak döntést. Az Adriának ezt a szakaszát nem kizárólag arab olaj szállítására találták ki. Ugyanis ha baj van a Barátság vezetékkel, akkor az orosz olajat tengeren is lehet szállítani és Adria vezetéket arra is lehet használni, hogy orosz olajat fogadjon.
Igen, de nem vagy hajlandó figyelembe venni azt a geopolitikai realitást, hogy az Unió, többek közt Horvátország is, önkéntesen lemond az orosz olaj vásárlásáról. Így nincs miért orosz olajra számítanunk az Adrián keresztül. Naivitás azt gondolni, hiába a műszakilag előnyösebb paraméterek, hogy a Barátság leállása esetén az orosz vezetékes olajat képesek lennénk orosz tengeri olajjal pótolni. Ha lenne Mo.-nak kikötője, a MOLnak tankerei, akkor igen, igy irreális délibáb.
Rövid távon ez az egyetlen műszakilag működőképes alternatívája a Barátság vezetéknek. Ehhez csak tároló kapacitás kell Magyarországon, Szlovákiában (eleve van a stratégiai készletezés miatt), a Fiume/Rijeka/Krk/Omišalj (kinek melyik szimpatikusabb) kikötőben (eleve van több mint 1 millió tonna), illetve a sziszeki vezeték elágazásánál, hogy ki tudja egyenlíteni a tankhajók löketszerű beérkezését és azt, hogy az Adriát csak szakaszosan használjuk orosz olajjal, hogy ne keveredjenek a különböző összetételű olajak egymással. Sziszeknél (2020-ig itt is működött az INA-nak egy kis finomítója, de azt a MOL a horvátok nagy bánatára leállította és átalakítja) azért kell puffer tároló kapacitás, mert ott ágazik el az Adria (JANAF) vezeték és ott szűkül a vezeték első, 34 millió tonna/év kapacitású 914 mm-es szakaszának átmérője a Magyarországra jövő évi 10 millió tonna kapacitású 508 mm-re. A tároló kapacitás lehetővé teszi, hogy az előtte lévő vezetékszakaszt már ne terhelje az orosz olaj, ami odáig rövidebb idő alatt nagyobb kapacitással lehetett eljuttatni, míg az utána jövő alacsonyabb kapacitású szakaszt folyamatosan lehessen terhelni. Sziszeknél az elágazás és a finomító miatt eleve van tároló kapacitás. Ezt csak bővíteni kell. Ez a megoldás azt egyelőre nem biztosítja, hogy Százhalombatta és Pozsony 100%-on üzemeljen, mert ahhoz az Adria magyar szakaszának kapacitása kevés, viszont ahhoz elég, hogy Százhalombatta (8,1 millió tonna/év kapacitás) és Pozsony (6,1 millió tonna/év kapacitás) 70% kapacitás kihasználtság felett elüzemeljen. A hazai kitermeléssel együtt 75% fölé vihető a kapacitás kihasználtság, ami azért lényeges, mert ez a két finomító jellemzően 75-100% közti kihasználtsággal működik normálisan. Ha az Adrián legalább 75-80%-ban orosz olajat kapunk, akkor még Százhalombatta és Pozsony a jelenlegi, átalakítás nélkül maximális nem orosz olaj bekeverési aránya mellett is elmuzsikálnak a finomítók. A magyar és szlovák igény legnagyobb része ezzel fedezhető. Legfeljebb újra indítják Sziszeket tisztán tengeri könnyű olajjal, illetve a horvát kitermelésű olajjal és a feldolgozott terméket ide szállítják. A nélkül, hogy ezzel a horvát ellátásbiztonságot veszélyeztetnék. Rijeka meg csúcsra jár a mediterrán (arab) könnyű olajjal. Ennek a megoldásnak nem 4-5 év az időigénye hanem töredéke és beruházási költsége is eltörpül a nagy finomítók átalakításához és a vezeték bővítéshez képest, ráadásul továbbra is olcsó orosz olajat tudunk feldolgozni. DE ENNEK MEGOLDÁSNAK AZ AZ ALAPFELTÉTELE, HOGY NE LEGYEN EMBARGÓ AZ OROSZ OLAJRA.
Bizonyára igazad van és ez lenne a műszakilag könnyebben járható út, de sajnos így vagy úgy lesz orosz olajembargó.
Felelőtlenségnek nevezed, ha valaki nem állna át orosz olaj HELYETT tengeri könnyű olajra, az olaj embargó feltételes támogatásával. De az igazi felelőtlenség az, ha belemegyünk az orosz olaj embargójába, mert akkor a fenti, műszakilag rövid távon is működőképes megoldást sem lehet alkalmazni, jogi okból.
Nem biztos hogy ez rajtunk múlik. Az Uniós országok nélkülünk is bevezethetnek szankciót, az ukránok meg a megkérdezésünk nélkül is blokkolhatják a magyar tranzitot és itt állunk egyedül, orosz olaj nélkül....
Másodszor:
Nem "ködszurkálás" van a tekintetben, hogy Százhalombatta és Pozsony jelen állapotában túlnyomó részben orosz olajjal tud üzemelni, hanem ez tény. Nem "gyenge része a sztorinak", meg "taktikai okokból nem terítették a lapokat" és "talán az arab light olajat lehetne keverni vmivel...." Hanem úgy tűnik, hogy nem érted a műszaki problémát. Bemásolgattad ennek a portfoliós MOL interjúnak egyes részeit:
https://www.portfolio.hu/uzlet/2022...prol-a-masikra-nem-jutna-orosz-olajhoz-537055
De ne veszed komolyan az abban felvetett problémát.
A finomító egy viszonylag szűk határok közt tartott összetételű, viszkozitású, fajsúlyú, egyéb fizikai és kémiai tulajdonságú olaj keverékre van beállítva. Több tucat paraméter alapján van kikeverve a bemenő olaj. A Százhalombatta és Pozsony által feldolgozott orosz REB egy oroszok által, keveréssel egyensúlyban tartott, stabil paraméterekkel rendelkező olaj. Ebbe csak korlátozottan lehet bekeverni érdemben eltérő olaj típust, mert különben borul a finomítási folyamat. Nincs olyan lehetőség, hogy jelen állapotában ez a két finomító orosz olaj nélkül működjön. A legfeljebb 30-35% százhalombattai tengeri olaj felhasználási arány nem azt jelenti, hogy tisztán tengeri olajjal el tudna üzemelni 30-35% kapacitás kihasználtsággal. Egyrészt mert a 30-35% beverési arányra vonatkozik, másrészt meg mert ilyen alacsony kapacitás kihasználtságon eleve nem igazán lehet működtetni a finomítót. Pozsonynál pedig még alacsonyabb ez az arány. És az a tengeri olaj, amit bekevernek szintén egy keverék, amiből a nehezebb összetevő (módosító olaj) pont azért kell, mert a nélkül még ekkora arányt sem lehetne hozzáadni az orosz olajhoz. Nem arról van szó, hogy az arab olajat az orosz olajhoz hasonlóvá lehet tenni, ha egy kis nehéz olajat is hozzá kevernek.
Vagy felépítesz és beüzemelsz a stabil működésig, nulláról egy másik technológiai sort, ami sokkal többe kerül és hosszabb ideig tart, mint az emlegetett 550 millió EUR és 4-5 év. Ekkor megmarad az orosz olaj feldolgozásának lehetősége, de horribilis a beruházási költség. Vagy a meglévő technológiát alakítod át, de akkor buktad az orosz olaj feldolgozását. A finomító nem egy legó, amibe ha más típusú olajat akarnak feldolgozni, akkor kicsit megnövelik egyik-másik egység kapacitását, betesznek itt-ott egy krakkolót, kéntelenítőt, kokszolót, még egy vákuum desztillátort, stb... Az egészet át kell tervezni.
A cikkben arra kérdeztek rá, hogy mi történne, ha nem lenne orosz olaj? Mit lehetne tenni egy más típusra való átálláshoz? De ha az orosz olaj feldolgozásának lehetőségét meg akarjuk tartani (mert sokkal olcsóbb és mert a tengeri olaj rendelkezésre állásnak megbízhatósága valójában gyengébb a vezetékes orosz olajénál), akkor egész más lesz a leányzó fekvése.
Komolyan veszem és leírtam ez a leggyengébb pontja a sztorinak, ismert megoldása nincs. Ettől függetlenül latni kell Mo. mekkora orszag, mennyi szava lesz az olajembargóban. Idáig tartjuk magunkat, de azt is latni kell, ha keresztül akarják nyomni, nélkülünk is megtehetik, csak nem mind egységes EU döntés. Attól nem leszunk beljebb, illetve akkor már nem lesz kivel és miről alkudoznunk. Rohadt szűk kényszerpályára szorultunk a háború miatt. Ez a háború pont az Oroszországgal kialakított jó gazdasági kapcsolatok miatt súlyt fokozottan bennünket. Sajnos, most úgy tűnik, hogy a rövid távú orosz előnyökért, súlyosabb közép távú hátrányokat szenvedünk.

És itt a nemcsak az EU miatt sérülnek a magyar érdekek, ezekre Putyin is nagyban tojt, amikor a várható gazdasági elszigetelődése ellenére bevállalta a háborút. Könnyen ígért Orbánnak február elején plusz gázt aprilistól, amikor már tudta, ezt az igéretét nem kell betartani, ahogy a Záhony beruházást sem. De a legjobban Paks miatt szívunk....
Azzal egyetértek, hogy ha az EU-val ki lehetne fizettetni az orosz olaj mellett más típus feldolgozhatóságának beruházási költségét (mind a finomítói, mind mind a vezeték/kikötői kapacitás, mind a tárolási kapacitás bővítésének költségét) és e mellett megtarthatnánk az orosz olaj feldolgozását is, akkor ezt természetesen meg kell lépni. De ha bármilyen EU-s pénz ára az orosz olaj embargója, akkor az nem alternatívát jelent, hanem egy másik függésre való átállás, ami sokkal drágább és még bizonytalanabb.
Ennél nagyobb bizonytalanságát mindhogy 2 egymással háborúban álló féltől függ a magyar kőolajellátás nehéz elképzelni, úgyhogy műszaki okokból alternatívák beszerzése is erősen korlátozott.
 

Kalormen

Well-Known Member
2022. április 22.
426
2 300
93
Leírtam, hogy jelen körülmények közt a tengeri olaj beszerzés sem megoldható. Ettől függetlenül a Barátság vezetéken keresztüli orosz olaj szallításának leállása nem felnagyított lehetőség. Sztem ennek a valószínűsége sosem volt még akkora mint most. Ukrajna és Oroszország közt a 2.vh. óta a legkomolyabb háború zajlik Európában Nem 1-2 évre, hanem évtizedekre mélypontra süllyesztve a 2 ország kapcsolatát. Látsz ehhez hasonló geopolitikai rizikót más irányban??

Igen, de nem vagy hajlandó figyelembe venni azt a geopolitikai realitást, hogy az Unió, többek közt Horvátország is, önkéntesen lemond az orosz olaj vásárlásáról. Így nincs miért orosz olajra számítanunk az Adrián keresztül. Naivitás azt gondolni, hiába a műszakilag előnyösebb paraméterek, hogy a Barátság leállása esetén az orosz vezetékes olajat képesek lennénk orosz tengeri olajjal pótolni. Ha lenne Mo.-nak kikötője, a MOLnak tankerei, akkor igen, igy irreális délibáb.

Bizonyára igazad van és ez lenne a műszakilag könnyebben járható út, de sajnos így vagy úgy lesz orosz olajembargó.

Nem biztos hogy ez rajtunk múlik. Az Uniós országok nélkülünk is bevezethetnek szankciót, az ukránok meg a megkérdezésünk nélkül is blokkolhatják a magyar tranzitot és itt állunk egyedül, orosz olaj nélkül....

Komolyan veszem és leírtam ez a leggyengébb pontja a sztorinak, ismert megoldása nincs. Ettől függetlenül latni kell Mo. mekkora orszag, mennyi szava lesz az olajembargóban. Idáig tartjuk magunkat, de azt is latni kell, ha keresztül akarják nyomni, nélkülünk is megtehetik, csak nem mind egységes EU döntés. Attól nem leszunk beljebb, illetve akkor már nem lesz kivel és miről alkudoznunk. Rohadt szűk kényszerpályára szorultunk a háború miatt. Ez a háború pont az Oroszországgal kialakított jó gazdasági kapcsolatok miatt súlyt fokozottan bennünket. Sajnos, most úgy tűnik, hogy a rövid távú orosz előnyökért, súlyosabb közép távú hátrányokat szenvedünk.

És itt a nemcsak az EU miatt sérülnek a magyar érdekek, ezekre Putyin is nagyban tojt, amikor a várható gazdasági elszigetelődése ellenére bevállalta a háborút. Könnyen ígért Orbánnak február elején plusz gázt aprilistól, amikor már tudta, ezt az igéretét nem kell betartani, ahogy a Záhony beruházást sem. De a legjobban Paks miatt szívunk....

Ennél nagyobb bizonytalanságát mindhogy 2 egymással háborúban álló féltől függ a magyar kőolajellátás nehéz elképzelni, úgyhogy műszaki okokból alternatívák beszerzése is erősen korlátozott.
Sorrendben írd le, melyik gáz és olajmezők képesek kiváltani az orosz gázt és olajat.
Nem mellébeszélést kérek, hanem konkrét számokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Flamand