MOL
Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is” – válaszolt a VG-nek a Mol.
Feltehető, hogy a Mol számára abból a szempontból kisebb a szállítás leállításának következménye, hogy éppen zajlik a százhalombattai dunai Finomító (Dufi) karbantartása, emiatt a létesítménynek nincs, vagy a szokásosnál kisebb a nyersolajigénye. Ugyanakkor ez az időszak alkalmas lenne a készletei feltöltésére, ez most szünetel, ráadásul nem tudni, meddig. Ha nem rendeződik időben a Barátság vezeték elhúzódása, üzemanyag-ellátási problémával is kellhet számolni.
A magyar olajipari csoportot azonban szlovákiai érdekeltségén, a Slovnafton keresztül is sújtja a behozatal kényszerpihenője, ráadásul a Slovnaft a régió három nagy finomítójából azon kettő egyike, amely éppen működik, három ugyanis javítás, illetve karbantartás miatt áll. A másik működő létesítmény Rijekában állíltja elő az olajtermékeket, és szintén a Molé. A rijekai finomító azonban a világpiacról érkező olajat dolgozza fel, vagyis nem érinti a mostani zavar.