Mivel te vagy az állandó referens,és te nem vagy képes számokban gondolkodni,csak ismételgeted az illetékesek hülyeségeit,tehát kénytelen vagyok nálad reklamálni. És most egy kicsit a számokról is ejtsünk szót,ha már nagyvonalúan elsiklottál felette.
Búza Kukorica Árpa Napmag Piac
Ukrajna vasúti mozgása javul, de még mindig csak a potenciál 55%-a
2022. április 20. |
Mása Belikova
Áprilisban nőtt az ukrán vasutak gabonaszállítása, de még mindig csak alig több mint a felét érik el potenciális kapacitásuknak – közölték szerdán a kijevi székhelyű gabonatalálkozó küldöttei.
A vasúti gabonaszállítások nőttek a hónap során, április 1. és 19. között akár 320 000 tonna gabonát exportáltak – mondta Valerij Tkachov, az ukrán vasút kereskedelmi osztályának igazgatóhelyettese a Trend and Hedge Club szokásos webináriumán.
Ez az egész márciusi 415 000 tonna exporthoz viszonyítva, beleértve az ország sekély vízi kikötőiben felrakott mennyiséget is – ez volt az utolsó vízi szállítási lehetőség az ömlesztett rakományok szállítására, miután Oroszország február végén megindult Ukrajna inváziója.
A vasutak teljes kapacitással napi mintegy 3422 kocsit tudnak kezelni, egy-egy kocsi 65 mt körüli kapacitással, vagyis a szolgáltatás napi 222 000 mt-t tud szállítani.
A teljes futó készletből körülbelül 731 vagon tud gabonát szállítani, ami napi maximum 50 000 tonna maximális kapacitást jelent, a vasúti gabonaexport potenciális maximuma pedig körülbelül 1,5 millió tonna havonta – mondta Tkachov.
Tkachov szerint azonban jelenleg a teljes szállítási potenciálnak csak 55%-át használják ki, és csak 39%-át használják gabonára.
Míg azonban az ukrán vasutak elméletileg több kocsit tudnak szállítani a határra, a nehézségek most a másik oldalról – az Ukrajnával határos európai nemzetekről – jönnek.
Betöltés
Jelenleg 13 határpont áll rendelkezésre az export számára, de az ipar többnyire 4-5 fő terminált használ, mivel ezeken van kapacitásuk a logisztikai láncok zökkenőmentes működtetésére.
Emiatt ezek a terminálok már rendkívül elfoglaltak voltak, és a kocsik most sorban állnak, néhány jelentési késéssel, amely meghaladja a 20 napot, míg más terminálok félig meg vannak töltve, vagy akár üresek is.
A legforgalmasabbak a következők voltak: Izov-Grubeshiv (a lengyel határon), Vadul-Siret-Dornesti és Dyakovo-Halmeu (román határ), valamint Mohyliv-Podilskyi-Velchynets (moldovai határ).
Ez a zsúfoltság az ukrán gabonatermelés fő kereskedelmi forgalmát is tükrözi, mivel az invázió elzárta az ország fekete-tengeri és azovi-tengeri kikötőihez való hozzáférést, és az Ukrajnából érkező forgalom nagy része a lengyel Gdanskba vagy a romániai Konstancába irányul.
Más kikötőkkel, amelyek szintén szerepet játszhatnak, még nem foglalkozott az ipar, és ez is nehezíti a logisztikát.
„Minden áramlás Gdanskba és Konstancába irányul. Minél több kirakodási pont – annál könnyebb lesz a partnereknek logisztikai láncokat kiépíteni” – mondta Valerii.
Felkészületlen
Mivel az EU-ba irányuló export nagy része hagyományosan tengeri szállításon ment keresztül, a vasúti gabonalogisztika nem volt felkészülve arra, hogy az országból érkező forgalom ilyen meredeken megnövekszik.
Ez azt jelenti, hogy az EU-oldalon óriási hiány van a rendelkezésre álló kocsikból, hiányzik a mozdonyok vontatása, miközben az utak egyes részein terhelési korlátozások vannak érvényben, ami egyes esetekben az ukrán szabványok felét teszi ki.
Nyomtáv
Az ukrán és az európai vasúti vágányok is eltérő szélességűek, ami lehetetlenné teszi, hogy a kocsik egyszerűen áthaladjanak a határon, és további késéseket és bonyolultságokat okoz.
Mint ilyen, kétféleképpen lehet továbbvinni a vasúti készleteket a blokkba.
Az első megközelítés szerint a gabonákat tovább lehet szállítani az európai vagonokra.
A második, nehezebb út esetében magát az ukrán kocsit is fel lehet rakni egy EU-s kocsira - úgynevezett forgóvázra - és tovább lehet vinni, de ez a módszer is további figyelmet igényel az üzemeltetőktől, mivel előfordulhat, hogy a megengedett méret nem egyezik, és kapacitáscsökkenést eredményezhet, mivel a kocsik hosszabb ideig kiesnek a belső forgalomból.
"Még ha a kocsit forgóvázra helyezzük is, továbbra is eltérések vannak a méretekben - minden alkalommal egyeztetni kell a fuvarozókkal, hogy ne legyenek vészhelyzetek" - mondta Valerii.
A Hedge Club webináriumán a kamionlogisztika is szóba került, de a közúti áruexport piaci részesedése továbbra is nagyon kicsi, mivel a gabonát hagyományosan nem szállítják teherautókkal más országokba.
Így a legtöbb üzemeltető nem rendelkezik a szükséges engedéllyel, és a gabonát rakodó kamionok többsége nem felel meg az Európai Unió által megkövetelt szabványoknak, ezért Ukrajnát sem hagyhatják el.
Mindazonáltal, mivel az ukrán gabonák Gdanskba és Konstancába történő szállításának piacán már több követelmény tapasztalható, a vasúti lehetőség jelenleg a mentőöv az ukrán exportőrök számára.