Jelenleg Románia, a közeljövőben (megállapodás már megvan) Bulgária. Uszályokkal. Amennyiben Odessza és/vagy Budzsák körül "matatna" az orosz, akkor ez a dolog OFF. Ezzel együtt a Moldávián keresztüli transzfer is (ezek az útvonalak a fegyverszállítás miatt is fontos lehet az orosznak).
Amennyiben vasútra illetve közútra terelődne a hangsúly akkor logikailag "mindenfelé" hordanák a cuccot, hiszen egy-egy útvonal nem bírná el a volument. Logikailag Románia lenne az első helyen, ha csak a térképet néznénk - legrövidebb út tengeri kikötőhöz. Azonban mind a vasúti- mind a közúti infrastruktúra áteresztő képessége illetve állapota borzalmas.
"Balti országok valamint Lengyelország" - Egész egyszerűen túl nagyot kellene kerülnie az Afrikába illetve Ázsiába menő hajóknak. Ezen keresztül szerintem leginkább a Nyugat-Európába menő transzporttal terveznek ...
Marad Magyarország. Tulajdonképpen ideális választás. Mind
vasúton, közúti (sztrádák) infrastruktúra kiváló állapotban. Záhony (vasút) is fejlesztve lett a közelmúltban a Selyemút projekt miatt és szerintem jövőbeni fejlesztésektől sem zárkóznánk el.
Vizi út is tengeri kikötő (Románia) felé, akikkel megállapodásuk van jelenleg ... Ráadásul több desztináció is lehetséges - pl.:
- Adriai (/olasz) kikötők - vasút/sztráda megy erre,
- szerbeken keresztül Bulgária/Görögország kikötői. Sztráda megy erre + ugye a "hülye kínai" is pont itt fejleszt vasutat (ide áru - visszafelé gabona ...),
- Duna/Tisza vízi út Románia tengeri kikötőhöz ...
Varsó azt tervezi, hogy felajánlja Kijevnek a logisztikai szolgáltatásait az ukrán élelmiszerek külföldre történő exportálásában, miközben az orosz agresszor blokád alá vette a fekete-tengeri ukrán kikötőket.
A nyilatkozatot Henryk Kowalczyk miniszterelnök-helyettes, a Lengyel Köztársaság mezőgazdasági minisztere tette a lengyelországi Lodzban tartott ENSZ regionális élelmiszerügyi és mezőgazdasági konferencián - számol be az UkrInform a PAP-ra hivatkozva.
"Segíthetünk Ukrajnának a gabonaexportban. Ez a logisztikai útvonalak biztosításáról szól, bár természetesen nem fogjuk teljes mértékben helyettesíteni a fekete-tengeri kikötőket" - mondta Kowalczyk.
Szavai szerint jelenleg mind az ukrán, mind a lengyel oldalon vannak bizonyos korlátok, például a járművek és teherautók hiánya.
"Kétségtelen, hogy együttműködve fogunk dolgozni a határátkelés és a szállítás biztosítása terén, hogy segítsük Ukrajna áruexportját" - mondta a lengyel miniszterelnök-helyettes.
Bővebben: Az Egyesült Államok és Európa keresi a módját, hogy segítse Ukrajnát a világpiacra irányuló gabonaexportban - Biden
Az Európai Bizottság várhatóan a déli órákban nyilatkozatot tesz közzé, amelyben cselekvési tervet mutat be arról, hogy az Európai Bizottság és az Európai Unió tagállamai hogyan tudnák segíteni Ukrajnát a Közel-Keletre és Afrikába irányuló gabonaexportban az orosz agresszor által az ukrán kikötők ellen elrendelt blokád körülményei között.
Oroszország február 24. óta teljes körű háborút folytat Ukrajna ellen, többek között az összes ukrán kikötő blokádjával. Ennek következtében Ukrajna nem tud élelmiszert exportálni a határon túlra, ami a világ egyes részein élelmiszerválsággal, sőt éhínséggel fenyeget.
Oroszország nagy mennyiségben exportál lopott élelmiszert az ideiglenesen megszállt ukrajnai területekről.
További információ:
A balti kikötők a legígéretesebbek az ukrán gabonaexport számára - (Az ukrán) Mezőgazdasági Minisztérium szerint
Emellett az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) szerint január elején mintegy 25 millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, mert a tengeri kikötők oroszországi blokádja és az infrastrukturális problémák miatt nem lehet exportálni.
2022. május 5., 14:55
Shmygal zöld folyosók létrehozását javasolta a gabonaexport számára a lengyel határon
Az ukrán és a lengyel kormányfő az ukrajnai export növelésének lehetőségeiről tárgyalt.
Natalka Lototska , hírszerkesztő
Facebook
Twitter
LB.ua a Google Hírekben
Fotó: business-in-ukraine.online
Denis Shmygal ukrán miniszterelnök zöld folyosók létrehozását javasolta a
gabonaexport számára a lengyel határon .
Erről az ukrán kormányfő és lengyel kollégája, Mateusz Morawiecki találkozóján került sor.
Így a felek megvitatták az ukrajnai export növelésének lehetőségét.
„Az ukrán tengeri kikötők orosz blokádja globális élelmiszerválsághoz vezethet. Javasolta zöld folyosók létrehozását közös határunkon a gabonaexport számára” – mondta Shmygal.
Emlékeztetni kell arra, hogy az Oroszország által kirobbantott háború miatt a mai napon
minden ukrán kikötőt bezártak, élelmiszertermékeink és kohászatunk exportja előtt elzárták a tengeri utat.
A litvániai Klaipedában a tengeri kikötő készen áll az
ukrán gabona exportra szállítására . Lettország a kikötőin keresztül gabonaexporttal
is segíti Ukrajnát
Очільники українського та польського урядів обговорили можливості збільшення експорту з України.
lb.ua