Ugyanúgy átüti oldalról,felülről a stugna,nlaw,javelin mint a többi T72-es verziót!A Stugna nem felülről jön.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ugyanúgy átüti oldalról,felülről a stugna,nlaw,javelin mint a többi T72-es verziót!A Stugna nem felülről jön.
Ezt értem, a koncepció funkcióját próbálom megérteniA személyzet el van különítve a lőszertől egy megerősített páncélozott kapszulàban a páncéltesten belül. A toronyban nincs ember, így a legénység túlélőképessége sokkal nagyobb.
Mi az a harci helyzet, amire ez készült, és amit nem tudtak elég hatékonyan kezelni korábban, mert nem volt még BMPT?
Köszönöm, erre voltam kíváncsi.Ugyan az a funkciója tűztámogatás szempontból, mint egy IFV-nek (BMP).
A különbség az, hogy sokkal jobban páncélozott, így képes követni a harckocsit a városi harcban.
Erre egyetlen mai IFV sem képes, ugyanis még a panelház nagyságú német vackok is kb. negyed-ötöd annyira páncélozottak, mint egy kortárs harckocsi.
A régebbiek (BMP-3,M2,Warrior) pedig csak gépágyú ellen vannak páncélozva szemből, oldalról meg nehézgéppuska ellen.
Ezeknek még ERA-val is harmat gyenge a védelmük!
A BMPT meg ugyan annyira védett, mint egy harckocsi, ugyan akkora tűzereje van, mint egy nagyon erős IFV-nek, és kb. 2-3 szor több lőszert visz magával mint egy IFV. Ez egy városban is használható tűztámogató.
Röviden és tömören épületben lévő gyalogság ellen van főleg. A magas csőrmelkedésnek köszönhetően az emeletee hàzalban lévő ellenségre is képes hatékonyan tüzet vezetni.Ugyan az a funkciója tűztámogatás szempontból, mint egy IFV-nek (BMP).
A különbség az, hogy sokkal jobban páncélozott, így képes követni a harckocsit a városi harcban.
Erre egyetlen mai IFV sem képes, ugyanis még a panelház nagyságú német vackok is kb. negyed-ötöd annyira páncélozottak, mint egy kortárs harckocsi.
A régebbiek (BMP-3,M2,Warrior) pedig csak gépágyú ellen vannak páncélozva szemből, oldalról meg nehézgéppuska ellen.
Ezeknek még ERA-val is harmat gyenge a védelmük!
A BMPT meg ugyan annyira védett, mint egy harckocsi, ugyan akkora tűzereje van, mint egy nagyon erős IFV-nek, és kb. 2-3 szor több lőszert visz magával mint egy IFV. Ez egy városban is használható tűztámogató.
.A személyzet el van különítve a lőszertől egy megerősített páncélozott kapszulàban a páncéltesten belül. A toronyban nincs ember, így a legénység túlélőképessége sokkal nagyobb.
Szerintem megoldható főleg ha kábeles. Gondolom pénz meg szándék kérdése..
.
Azon gondolkozok, hogy miert kell ebbe egyaltalan szemelyzet az automata torony ala? Nem lehetne ebböl "dront" csinalni, es tavvezerlhetöve, akar kesöbb reszlegesen AI önvezetöve tenni, nyilvan valami zavarvedett formaban? A tankokban ugyis kb annyit lat a vezetö, mint tavvezerles eseten egy kepernyön is latna.
.
.
Azon gondolkozok, hogy miert kell ebbe egyaltalan szemelyzet az automata torony ala? Nem lehetne ebböl "dront" csinalni, es tavvezerlhetöve, akar kesöbb reszlegesen AI önvezetöve tenni, nyilvan valami zavarvedett formaban? A tankokban ugyis kb annyit lat a vezetö, mint tavvezerles eseten egy kepernyön is latna.
Itt egy cseh összegzés a pilóta és pilóta nélküli tornyok előnyeiről és hátrányairól.A fordítás hagy kívánni valót maga után de a lényeget mindenki kitudja bogarászni belőle.
Előnyök vs. hátrányai
Legénység modul
A cseh hadsereg legénységi tornyot választott, ezért csinálunk egy összehasonlítást . Kezdetnek említsük meg az emberes torony legnagyobb előnyét - a legénység páratlanul legjobb helyzetismeretét.
A legénységi toronnyal rendelkező IFV-k a legtökéletesebb érzékelőt használhatják, amely létezik és amelyet valaha is kitalálták az emberi szemet - a parancsnok egy erős távcsővel figyeli a környéket. A parancsnok nemcsak vizuális érzékelését, hanem a hallását és szaglását is használhatja.
Ne felejtsük el azt sem, hogy az elektronikus rendszerek meghibásodásainak leggyakoribb oka az áramkimaradás! Nincs áram, nincs megfigyelés. A probléma már olyan banálisnak tűnhet, de ha nincs áram az pl az érzékelők meghibásodásához vagy az érzékelő optikájának elektromos fűtésének a leállását jelenti (pára,köd).
A másik probléma a képminőség romlása - a jelenlegi elektronikus érzékelők, amelyek a képet a kabinban lévő monitorokhoz továbbítják, nem tudják ugyanazt az élességet, részletességet és felbontást biztosítani, mint amit a parancsnok lát optikai távcsövében. Ha a fény elektromos jelekké alakul, akkor ott mindig nagyobb a veszteség .
Végül is emiatt a német Puma optikai képátvitelt használ az érzékelőkről közvetlenül a szemlencsére, amelyet a parancsnok vagy a lövész használhat. Hatékony, de összetett és drága megoldás. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a parancsnok érzékeli a legjobban a környezetet, rendelkezik a legjobb áttekintéssel a jármű körül zajló eseményekről, képes azonnal reagálni a környezetből származó ingerekre, és távcsővel vagy más optikai eszközökkel gyorsan és intuitív módon megvizsgálhatja a környezetet.
Ez nemcsak harcban hasznos, hanem például nagy távolságokban történő mozgásakor, nehéz terepen történő vezetéskor, gyanús helyek vizsgálatakor stb. Csak egyszerűen gondolja át -ha egy zárt acélládában harcol, akkor monitorokon keresztül akarja figyelni a környéket vagy a saját szemével szeretné látni a környéket?
Természetesen nem arra kell gondolni,hogy nincs szükség érzékelőkre . A hőképalkotás, az éjszakai látás vagy az "optikai zoom" funkcióval ellátott nappali kamera természetesen pótolhatatlan.
Ezenkívül nem mindig ésszerű kinyitni a nyílást, például harcban egy olyan városban, ahol fennáll az ellenséges mesterlövészek veszélye. Emiatt például Izrael Iron Vision rendszereket kínál a Merkava harckocsik legénységének. De tucatnyi más helyzet van, ahol a parancsnok a távcsővel egyértelműen segítséget és előnyt jelent.
A legénységi torony további előnye az egyszerűbb kivitelezés és ezáltal a nagyobb megbízhatóság mind a normál használat során, mind például a harci sérülések során. A pilóta nélküli tornyok bonyolultabbak. A pilóta nélküli toronyrendszer hibáit és meghibásodásait általában kívülről kell kijavítani az ellenséges tűz elleni védelem nélkül, és ezeket általában nem lehet kivitelezni. A leggyakoribb hiba a fegyver, az elakadt lőszer meghibásodása.
Harci sérülés esetén a modult gyakorlatilag automatikusan kikapcsolják, és így a jármű "leáll". A legénységi modul esetében lehetőség van tartalék mechanizmusok használatára, legalábbis a sürgősségi harci üzemmódhoz, azaz alapvető tűzfajták végrehajtására és az IFV mobilitásának fenntartására a fegyver vészhelyzetbe jutása esetén.
A hátrányok közé tartozik a torony legénységének nagyobb kiszolgáltatottsága az ellenség tüzének. Míg a pilóta nélküli modult ért találat csak a modult üti ki, a legénységi modult ért találat ( lőszerektől függően) megölheti a parancsnokot és a lövészt . A legénységi modul kiválasztásakor a lőszerek tárolásának módszerére és az ellenséges tűzzel szembeni védelmére kell összpontosítani.
A toronyt ért találatnál a helyzet a következő. Lövéskor az ellenség a látható célalak középpontjára (súlypontjára) összpontosít. A terep morfológiája és a természetes borítás lehetetlenné teszi a teljes IFV áttekintését, . A látható alak domináns és túlnyomó része a torony. A látható alak közepe lényegében a torony alsó szélén fekszik. A rakéták IFV-e gyakorolt hatásának valószínű megoszlása azt mutatja, hogy a találatok legalább 50% -a eléri a tornyot és a legtöbb esetben ez a torony elejét jelenti, mert ugye ez néz az ellenséggel szemben. A tornyot ezért megfelelően páncélozni kell.
Ennek a hátránya a nagyobb súly és így a legénység modul nagyobb méretei az erősebb páncélozás szükségessége miatt.
BVP Puma kiképzése a német Bundeswehr pilóta nélküli toronnyal
Pilóta nélküli modul
A pilóta nélküli torony legnagyobb előnye a legénység nagyobb esélye a túlélésre a toronyt ért találat esetén, mert az IFV testét ért találatának valószínűsége statisztikailag kisebb, mint a toronyé.
De a "legénység túlélési képességét" nem csak a páncél ereje adja. A legénység túlélését talán még jobban meghatározza a jobb helyzetfelismerés (az elsőt látom, az elsőt lövöm) vagy a modul mechanikai megbízhatósága / robusztussága (kevesebb meghibásodási arány / nagyobb harci sérüléseket képes elviselni).
A "túlélést" a jármű és a személyzet képességeinek teljes komplexusa határozza meg, mint például a taktikai mobilitás, a terep, a jármű méretei, a logisztika és mindenekelőtt a személyzet képzése. Természetesen az új IFV-k megfelelő tulajdonságainak keverékét az adott állam pénzügyi lehetőségei és politikai-katonai ambíciói, a bevetés valószínű tere, az adott állam IFV-k felhasználásának doktrínája és taktikája stb határozza meg.
A pilóta nélküli modul további előnye a jármű kisebb súlya (alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, alacsonyabb alvázterhelés, nagyobb hasznos teher). Végül is a cseh pandurok is pilóta nélküli tornyot kaptak . A Pandurs és más KBVP-k esetében álljunk meg egy pillanatra.
A KBVP és az IFV használatának taktikája eltérő, függetlenül attól, hogy ez a cseh pandúrokra vagy az amerikai strykerekre vonatkozik. Míg az IFV-k elsősorban harckocsikkal működnek, és közelről támogatják a t gépesített gyalogságot, a KBVP-k lényegében ágyúval ellátott páncélosok. A KBVP-k nagy távolságból támogatják a gyalogosokat statikus vagy tartalék helyszínről. .
A legénység nélküli modul hátrányai ellentétesek a legénység modul előnyeivel. A pilóta nélküli jármű személyzetének alacsonyabb a helyzetismerete, ami befolyásolja a harci képességet, a biztonságot (harcban,, mozgásban), de a baleseteket is. A pilóta nélküli modul harc közben sebezhetőbb, és nagyobb meghibásodási rátáktól szenved, különösen zord éghajlati viszonyok között (por, páratartalom).
A folyamatos műszeres megfigyelés,és így a figyelem elvesztése által okozott vizuális fáradtság szintén problémát jelent. Például a repülési irányítók két-három óra elteltével "képernyőt" cserélnek.
Hátránya a magasabb ár és a jövőben nehezebb modernizáció is - új rendszerek elhelyezése a tornyon, legyen szó kiegészítő páncélokról, fegyverekről, érzékelőkről, aktív védelmi rendszerekről, elektronikus eszközökről stb.
Ehhez elég durva sávszélesség kell (x db kamera képe HD-ben streamelve, illetve nagyon alacsony késleltetéssel).Viszont nem elképzelhetetlen, hogy mondjuk 8-10 ember figyeli a távirányított jármű szenzorait és reagál a fenyegetésekre/célpontokra. Ennek azért lennének előnyei.
.Viszont nem elképzelhetetlen, hogy mondjuk 8-10 ember figyeli a távirányított jármű szenzorait és reagál a fenyegetésekre/célpontokra. Ennek azért lennének előnyei.
És akkor már csak az a kérdés, hogy minek ez a nagy batár, miért nem a repülő drónok oldják meg az egészet..
.
Mar az is oriasi elöny, ha az iranyito szemelyzet a harcteri stressz, halalfelelem nelkul jozanabb/eredmenyesebb dönteseket tud hoz. Jarulekos elöny, hogy a dronoknal az iranyito szemelyzet cserelheti is egymast, es a jarmu szunet nelkul mozgasban tud lenni.
Egy ilyen drontank, akar "öngyilkos akciora" is indulhat nagyerteku celpont ellen.
Csökkenthetö a meret, egyszerubb lehet a szerkezet, nem kell szemelyzetet kiszolgalni, vedeni, lehet kisebb a gep, vihet több löszert stb.
.
.
Ha a drontankokat repulö dronok is kiserik, es az iranyitok elött több kepernyö is van kepekkel, eleg jo taktikai elöny lehetne ebböl.
.És akkor már csak az a kérdés, hogy minek ez a nagy batár, miért nem a repülő drónok oldják meg az egészet.
Egy újszülöttnek minden vicc új, de ezektől a kvázi-IFV-szerű gépektől miért is várja mindenki a csodát? Azon kívül, hogy menő a neve
Pont ezen gondolkodtam. Van benne 4 iptr - mint egy Ifv-ben. Igaz hogy 2x, de 30mm gpu - (majdnem) mint az Ifv-ben. Páncélozása erősebb?, de ezt is kilövi bármelyik iptr. Cserébe nem visz magával 8 katonát, akik biztosítanák. Szóval annyira nem tűnik csodafegyvernek az ukrik ellen.
Ugyan az a funkciója tűztámogatás szempontból, mint egy IFV-nek (BMP).
A különbség az, hogy sokkal jobban páncélozott, így képes követni a harckocsit a városi harcban.
Erre egyetlen mai IFV sem képes, ugyanis még a panelház nagyságú német vackok is kb. negyed-ötöd annyira páncélozottak, mint egy kortárs harckocsi.
A régebbiek (BMP-3,M2,Warrior) pedig csak gépágyú ellen vannak páncélozva szemből, oldalról meg nehézgéppuska ellen.
Ezeknek még ERA-val is harmat gyenge a védelmük!
A BMPT meg ugyan annyira védett, mint egy harckocsi, ugyan akkora tűzereje van, mint egy nagyon erős IFV-nek, és kb. 2-3 szor több lőszert visz magával mint egy IFV. Ez egy városban is használható tűztámogató.
Nem tudom, mennyire közismert, de a Bradley-t is a BMP megfelelőjének szánták, hasonló képességekkel, elvárták, hogy tudjon úszni, csak amíg a BMP eszetlenül csobbanhat, addig a Bradley-nek kell felkészítés, mint a DD Sherman-nek.
Az egy fos szar amit nem valós katonai igény hozott létre. Mit mondtak a katonák a hadgyakorlat után amin szerepelt? Jó dolog, de meg kell találni a helyét. Hát köszi, ez mindenhol úgy működik, hogy felmerül a katonai igény, az ipar kifejleszti, nem fordítva.