CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Mutasd kérlek a CH-47 méret nem amerikai helyettesítő termékét.
Az NH90 nem az, de amúgy is a világ buktárja lett az a szuperheli...

Erről beszélek.
Egyébként "van valami diszkrét bája" annak, hogy felteszel egy kérdést úgy, hogy egyből megmondod, hogy mit nem lehet rá válaszolni. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Yoda

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Áprilisi hír, de még most is igaz:


Egyelőre jól félretervezték ezt az modernizált csoda lapátot, annyira, hogy nem is kerül majd rendszeresítésre.
Így viszont a CH-47F block II. is kérdéses, hiszen főleg az Advanced Chinook Rotor Blade volt a nagy truváj a block I-hez képest.
Egyelőre még az is nyitott kérdés, hogy kell-e a block II. és ha igen, akkor ki fogja a US Army-n belül használni.

Az USA védelmi programjaiban egyre csak szaporodnak a súlyosabbnál súlyosabb dizájn hibák.
 
M

molnibalage

Guest
Áprilisi hír, de még most is igaz:


Egyelőre jól félretervezték ezt az modernizált csoda lapátot, annyira, hogy nem is kerül majd rendszeresítésre.
Így viszont a CH-47F block II. is kérdéses, hiszen főleg az Advanced Chinook Rotor Blade volt a nagy truváj a block I-hez képest.
Egyelőre még az is nyitott kérdés, hogy kell-e a block II. és ha igen, akkor ki fogja a US Army-n belül használni.

Az USA védelmi programjaiban egyre csak szaporodnak a súlyosabbnál súlyosabb dizájn hibák.
Ennek oka az lehet, hogy a meglevő műszaki tudás, ami a hh alatt felhalmozódott és megőrződött erodálódik, majd eltűnik.
Lehet itt mindenféle csoda CFT modellezés úgy tűnik, hogy van, amint nem képes kiváltani főleg, hogy régen azért konzervatív tervezés dívott.
Ma mega csontra optimalizálás és, ha valami nem sikerül, akkor hamar jön a megreccsenés. A trial and error módszer meg mára (?) túlhaladott, de legfőképpen drága főleg, ha emberéletek múlnak rajta. 60 éve azért más volt a tempó.

A másik fele a történetnek az, hogy mekkora valódi igény van pl. a szuper lapátokra és a kicsivel nagyobb teherbírásra.
De azért valahol tényleg megdöbbentő, hogy micsoda árakon mérik egy bevált, hh-s platform további cifrázását.

Nem vagyok amúgy meggyőződve arról, hogy tervezési hibákról van szó.
Lehet bármilyen csodás a terv, ha a kivitelezési oldalon nem sikerült valami.
Hány hír is volt a kamuzó / kontár hegesztőkről csak az elmúlt pár évben?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Ennek oka az lehet, hogy a meglevő műszaki tudás, ami a hh alatt felhalmozódott és megőrződött erodálódik, majd eltűnik.
Lehet itt mindenféle csoda CFT modellezés úgy tűnik, hogy van, amint nem képes kiváltani főleg, hogy régen azért konzervatív tervezés dívott.
Ma mega csontra optimalizálás és, ha valami nem sikerül, akkor hamar jön a megreccsenés. A trial and error módszer meg mára (?) túlhaladott, de legfőképpen drága főleg, ha emberéletek múlnak rajta. 60 éve azért más volt a tempó.

A másik fele a történetnek az, hogy mekkora valódi igény van pl. a szuper lapátokra és a kicsivel nagyobb teherbírásra.
De azért valahol tényleg megdöbbentő, hogy micsoda árakon mérik egy bevált, hh-s platform további cifrázását.

Nem vagyok amúgy meggyőződve arról, hogy tervezési hibákról van szó.
Lehet bármilyen csodás a terv, ha a kivitelezési oldalon nem sikerült valami.
Hány hír is volt a kamuzó / kontár hegesztőkről csak az elmúlt pár évben?
Igen, ez is lehet az igazság. Viszont ami engem elgondolkodtat, az a fokozatos lemondás a repülési teljesítményekről. Annyira drága már minden fejlesztés, annyira elviszi a pénzeket az avionika és a menedzselés, hogy a végén a sokszorosára dagadt büdzsé ellenére se lesz jobb a gép, csak maximum "okosabb". Az meg reltív. Okosabb lesz addig, ameddig túl nem jár az EW rendszerén egy újabb fegyverrendszer.
Vagy másik végéről megfogva a dolgot, lehet, tányleg nincs is szükség a repülési teljesítmény további növelésére. Nem kell több terhet magasabbra vinni, másképp kell a feladatokat megtervezni.
A repülőiparban két dolgot látok párhuzamosan.
Az avionika fejlesztése miatt a hardver teljesítményére nem jut már keret, az nem fejlődik, most nagy átlagban a többságe a projekteknek megrekedt a 20 évvel ezelőtti szinten.
A húsz évvel ezelőtti teljesítmény megmarad iparági standardnak, az végül nem fejlődik tovább.
Hiába tudna az ipar többet, a hardver nem fejlődik tovább. Ha pedig nem fejlődik tovább, ez a fejlesztési képesség is elsorvad.
A különféle upgrade programok már nyakra-főre dolgoztatják a szofvermérnököket, de egy normális lapátot, vagy hajtásláncot már nem fognak tudni megtervezni.
Majd végül a US Army közli, hogy tulajdonképpen neki nem is kell a nagyobb repteljesítmény.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, ez is lehet az igazság. Viszont ami engem elgondolkodtat, az a fokozatos lemondás a repülési teljesítményekről. Annyira drága már minden fejlesztés, annyira elviszi a pénzeket az avionika és a menedzselés, hogy a végén a sokszorosára dagadt büdzsé ellenére se lesz jobb a gép, csak maximum "okosabb". Az meg reltív. Okosabb lesz addig, ameddig túl nem jár az EW rendszerén egy újabb fegyverrendszer.
Vagy másik végéről megfogva a dolgot, lehet, tányleg nincs is szükség a repülési teljesítmény további növelésére. Nem kell több terhet magasabbra vinni, másképp kell a feladatokat megtervezni.
A repülőiparban két dolgot látok párhuzamosan.
Az avionika fejlesztése miatt a hardver teljesítményére nem jut már keret, az nem fejlődik, most nagy átlagban a többságe a projekteknek megrekedt a 20 évvel ezelőtti szinten.
A húsz évvel ezelőtti teljesítmény megmarad iparági standardnak, az végül nem fejlődik tovább.
Hiába tudna az ipar többet, a hardver nem fejlődik tovább. Ha pedig nem fejlődik tovább, ez a fejlesztési képesség is elsorvad.
A különféle upgrade programok már nyakra-főre dolgoztatják a szofvermérnököket, de egy normális lapátot, vagy hajtásláncot már nem fognak tudni megtervezni.
Majd végül a US Army közli, hogy tulajdonképpen neki nem is kell a nagyobb repteljesítmény.
Nagyon komolyan el szoktam gondolkozni azon, hogy egy komplex műszaki termék gyártásakor, ami nem változott jó régóta, ma ki tudna megtervezni és ki értené meg?

Ha ma összecsődítenének ugyanolyan korú tervezőket, mint anno, akkor ma vajon meg tudnák tervezni és gyártani a semmiből egy F110 vagy F100 hajtóművet?

Hány ember érti és tudja valójába a folyamatot és nem az "így csináltuk akkor és így csináljuk most is" megy a gyártás...
 
  • Tetszik
Reactions: Yoda and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Nagyon komolyan el szoktam gondolkozni azon, hogy egy komplex műszaki termék gyártásakor, ami nem változott jó régóta, ma ki tudna megtervezni és ki értené meg?

Ha ma összecsődítenének ugyanolyan korú tervezőket, mint anno, akkor ma vajon meg tudnák tervezni és gyártani a semmiből egy F110 vagy F100 hajtóművet?

Hány ember érti és tudja valójába a folyamatot és nem az "így csináltuk akkor és így csináljuk most is" megy a gyártás...
Az elmúlt húsz évben világosan látszik az emberi tényező hanyatlása.
Húsz évvel ezelőtt lehetett a világ a lehetőségei csúcsán.
A régi iskola mérnökei, fejlesztői, gyártói, szerelői, termelői és menedzserei még megvoltak, de már rendelkezésre állt az új fejlesztői és gyártói környezet és a korszerű anyagok is.
Kb 15 évvel ezelőtt már látszott, hogy a tervezés még jó, hiszen a régi tervezői gondolkozás találkozott az új tervezői környezet adta áldásokkal, de az összeszerelés már hanyatlóban volt.

Mára tovább nyílt az olló. Mára már a tervezés is elzüllött, hiszen hiába van a minden korábbinál komplexebb tervezői környezet és adatbázis, ha a kérdést sem tudjuk megfogalmazni.
A világ hanyatlik.

Ha a ma ismert infrastrukturális lehetőségeket felvázolnánk egy 40-50 évvel ezelőtti embernek, el lenne alélva. Azt hinné, hogy egy ilyen világban megszűnnének a járványok, az éhínség, a háborúk, de cserébe egy globálisan prosperáló innovatív és kreatív világban élnénk nagy bölcsességben.
Ehelyett közösségi média, pornó, játékok, véleménybuborékok, fake news, infantilizmus, illetve a természettudományok ázsiójának teljes elsilányulása a jellemző.

Vissza a Chinook-hoz.
Ez a dizájn csupán egy útkeresés volt a korabeli sokféle közül.
Jónak bizonyult, pedig voltak sokáig gondok vele.
A baj az, hogy egy ilyennek a megálmodása is lassan megugorhatatlan szint lesz, hiszen még egy továbbfejlesztett lapátot se tudnak kitalálni hozzá anélkül, hogy alapvető hibákkal ne rendelkezne a konstrukció.
És ez - sok más projekthez hasonlóan - menedzselési deficit is.
 
M

molnibalage

Guest
Ha a ma ismert infrastrukturális lehetőségeket felvázolnánk egy 40-50 évvel ezelőtti embernek, el lenne alélva. Azt hinné, hogy egy ilyen világban megszűnnének a járványok, az éhínség, a háborúk, de cserébe egy globálisan prosperáló innovatív és kreatív világban élnénk nagy bölcsességben.
Ehelyett közösségi média, pornó, játékok, véleménybuborékok, fake news, infantilizmus, illetve a természettudományok ázsiójának teljes elsilányulása a jellemző.
OFF, de sajnos igen.
Sokszor érzem magamon is, hogy nem érzem egyenrangúnak a tudásomat több területen a nagy elődökhöz képest ahhoz képes, hogy mennyi lehetőségem van... De lassan tanulni sincs kitől.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Amúgy így, hogy véget ért az afganisztáni akció, a Pentagon már könnyebb szívvel huzigálja ki a költségvetésből a “hot&high operation” modernizációkat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
WASHINGTON, May 26, 2022 -

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Egypt of CH-47F Chinook Helicopters and related equipment for an estimated cost of $2.6 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of Egypt has requested to buy twenty-three (23) CH-47F Chinook helicopters; fifty-six (56) T-55-GA-714A engines (46 installed, 10 spares); fifty-two (52) Embedded Global Positioning System (GPS) Inertial Navigation Systems (INS) (EGI) (46 installed, 6 spares); twenty-nine (29) AN/AAR-57 Common Missile Warning Systems (CMWS) (23 installed, 6 spares); and seventy-five (75) M-240 machine guns (69 installed, 6 spares). Also included is Common Missile Warning System (CMWS) classified software; AN/APR-39 Radar Warning Receivers (RWR); AN/AVR-2B Laser Detecting Sets (LDS); High Frequency (HF) radios; Aircraft Survivability Equipment (ASE) (including 25.4mm decoy cartridges, impulse cartridges for cable cutters and aircraft cartridges); AN/ARN-147 Very High Frequency (VHF) Omni Directional Radio Range/Instrument Landing System (VOR/ILS) receivers; AN/ARN-153 Tactical Airborne Navigation System (TACAN) radios; AN/APN-209 radar altimeters, AN/AVS-6 Night Vision Devices (NVD); 7.62mm ammunition; items and services to support the mission equipment; hardware and services required to implement additional aircraft options such as: rescue hoists; external cargo slings and nets; Bambi fire buckets; Fast Rope Insertion Extraction Systems (FRIES); Cargo On/Off Loading Systems (COOLS); Extended Range Fuel Systems (ERFS); upgrade to the maintenance hangar and additional parking pads; special tools and test equipment; ground support equipment; airframe and engine spare parts; technical data; publications; Maintenance Work Orders/Engineering Change Proposals (MWO/ECPs); technical assistance; transportation; training; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $2.6 billion.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by helping to improve the security of a Major Non-NATO Ally that continues to be an important strategic partner in the Middle East.

The proposed sale will improve Egypt’s heavy lift capability. Egypt will use this enhanced capability to strengthen its homeland defense and deter regional threats. Egypt will have no difficulty absorbing this equipment and services into its armed forces.
The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractor will be Boeing Helicopter Company, Philadelphia, PA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will require the assignment of seven (7) U.S. Government and six (6) contractor representatives to Egypt to support delivery of the CH-47 Chinook aircraft and to provide support and equipment familiarization. Two (2) contractors would be deployed to Egypt for approximately two (2) years plus options for additional years for follow-on support of equipment and five (5) military personnel
(Technical Assistance Field Team/TAFT) would be deployed to Egypt for approximately two (2) years.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value is for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
WASHINGTON, May 26, 2022 -

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Egypt of CH-47F Chinook Helicopters and related equipment for an estimated cost of $2.6 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of Egypt has requested to buy twenty-three (23) CH-47F Chinook helicopters; fifty-six (56) T-55-GA-714A engines (46 installed, 10 spares); fifty-two (52) Embedded Global Positioning System (GPS) Inertial Navigation Systems (INS) (EGI) (46 installed, 6 spares); twenty-nine (29) AN/AAR-57 Common Missile Warning Systems (CMWS) (23 installed, 6 spares); and seventy-five (75) M-240 machine guns (69 installed, 6 spares). Also included is Common Missile Warning System (CMWS) classified software; AN/APR-39 Radar Warning Receivers (RWR); AN/AVR-2B Laser Detecting Sets (LDS); High Frequency (HF) radios; Aircraft Survivability Equipment (ASE) (including 25.4mm decoy cartridges, impulse cartridges for cable cutters and aircraft cartridges); AN/ARN-147 Very High Frequency (VHF) Omni Directional Radio Range/Instrument Landing System (VOR/ILS) receivers; AN/ARN-153 Tactical Airborne Navigation System (TACAN) radios; AN/APN-209 radar altimeters, AN/AVS-6 Night Vision Devices (NVD); 7.62mm ammunition; items and services to support the mission equipment; hardware and services required to implement additional aircraft options such as: rescue hoists; external cargo slings and nets; Bambi fire buckets; Fast Rope Insertion Extraction Systems (FRIES); Cargo On/Off Loading Systems (COOLS); Extended Range Fuel Systems (ERFS); upgrade to the maintenance hangar and additional parking pads; special tools and test equipment; ground support equipment; airframe and engine spare parts; technical data; publications; Maintenance Work Orders/Engineering Change Proposals (MWO/ECPs); technical assistance; transportation; training; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $2.6 billion.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by helping to improve the security of a Major Non-NATO Ally that continues to be an important strategic partner in the Middle East.

The proposed sale will improve Egypt’s heavy lift capability. Egypt will use this enhanced capability to strengthen its homeland defense and deter regional threats. Egypt will have no difficulty absorbing this equipment and services into its armed forces.
The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractor will be Boeing Helicopter Company, Philadelphia, PA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will require the assignment of seven (7) U.S. Government and six (6) contractor representatives to Egypt to support delivery of the CH-47 Chinook aircraft and to provide support and equipment familiarization. Two (2) contractors would be deployed to Egypt for approximately two (2) years plus options for additional years for follow-on support of equipment and five (5) military personnel
(Technical Assistance Field Team/TAFT) would be deployed to Egypt for approximately two (2) years.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value is for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.
Van bármilyen olyan gép, ami a levegőbe tud emelkedni, és nincs rendszerben vagy beszerzés alatt Egyiptomban? :cool:
 

Yoda

Well-Known Member
2022. február 28.
1 854
2 188
113
Ennek oka az lehet, hogy a meglevő műszaki tudás, ami a hh alatt felhalmozódott és megőrződött erodálódik, majd eltűnik.
Lehet itt mindenféle csoda CFT modellezés úgy tűnik, hogy van, amint nem képes kiváltani főleg, hogy régen azért konzervatív tervezés dívott.
Ma mega csontra optimalizálás és, ha valami nem sikerül, akkor hamar jön a megreccsenés. A trial and error módszer meg mára (?) túlhaladott, de legfőképpen drága főleg, ha emberéletek múlnak rajta. 60 éve azért más volt a tempó.

A másik fele a történetnek az, hogy mekkora valódi igény van pl. a szuper lapátokra és a kicsivel nagyobb teherbírásra.
De azért valahol tényleg megdöbbentő, hogy micsoda árakon mérik egy bevált, hh-s platform további cifrázását.

Nem vagyok amúgy meggyőződve arról, hogy tervezési hibákról van szó.
Lehet bármilyen csodás a terv, ha a kivitelezési oldalon nem sikerült valami.
Hány hír is volt a kamuzó / kontár hegesztőkről csak az elmúlt pár évben?
"Ennek oka az lehet, hogy a meglevő műszaki tudás, ami a hh alatt felhalmozódott és megőrződött erodálódik, majd eltűnik."
Válasz ez arra is ami téma volt a f-15 témában hogy miért is?
A részbeni választ is ott adtam meg:
#1 630
#1 631
Ma már ott tart a nyugat hogy egy csúcs kategóriás f-15 akárhányadik verziója fejlesztő csapatának, gyártósorának /szakmunkásokat is beleértve/ összeségében potenciáljának a fenntartása stratégiai érdek lett!!!
A 100 évvel ezelőtti USA elszigetelődés párti programból azért tudtak
SIKERREL
kijönni mert volt bázis amire építhettek.
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi