Ez ez is egy "kényszerpálya" projekt volt. Ez ugye Challenger-1 alapokon van. A jordánok a berendelt kismillió Challenger-1 mellé "elfelejtettek" support -ot meg alkatrészt kérni. Az angolok utólag azt mondták: "no way".
Kényszerpálya is volt, de a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy (azt hiszem 87-ben, erre nem mernék megesküdni, de 1-2 év +/-) volt egy összehasonlító teszt a Leo 2/ Abrams/ Chally 1 között és ezen a Chally rettenetesen elmaradt a másik 2 gép mögött. Nagyon komoly kritikát kapott az FCS, távcsövek, periszkópok, stabilizátor, sőt maga az ágyú miatt is, az egész elektronikai rendszerét gyengének találták, sőt a másik 2 géppel összehasonlítva még az ergonómiát is erősen kritizálták.
Valami olyasmi volt a konklúzió, hogy a Challenger 1 annak ellenére, hogy egy új gép, egy generációval ezelőtti elvek szerint megépített harckocsi és tulajdonképpen csak egy rettenetesen jól páncélozott Chieftain.
Amiben nem is nagyon tévedtek, hiszen a Challenger nem igazán az a harckocsi volt, amit az angol hadsereg szeretett volna, hanem az amit a politikusok kierőszakoltak.
A hetvenes évek közepén Irán erősen módosított Chieftain harckocsikat rendel, ezeknek a neve Shir. A Royal Ordnance felkészül a gyártásra. Több dolgot is átemelnek a futó MBT 80 programból, amiben az angolok a Chieftenjeik leváltására próbálgatják az ötleteiket. Így az Iránnak szánt Shir harckocsiból több változat is születik, az első változatok még csak jobb motorokat kapnak, a harmadiktól viszont sokan már egy komplett új harckocsinak tartják a gépet, hiszen annyi és olyan komoly változás történik. Pár 100 darab Shir 1 leszállítása után viszont Iránban kitör a forradalom és emiatt nincs szükség az újabb modell gyártására. Csakhogy ezzel leállna a gyár, megszűnnének a beszállítói láncok, szélnek kéne ereszteni a melósokat, hiszen az új angol harckocsi még a fasorban sincs. Ha jól emlékszem 85-re kéne végezni a tesztekkel, tervezéssel. Ekkor szedik elő az ötletet, hogy a Shir 2 harckocsikat gyorsan az angol igényekhez igazítják és mehet is a gyártásba. Ebből lesz a Challenger.
Szóval az egész Falcon tornyos upgrade egy komoly harcértéket növelő módosítás is lett volna, nem csak a gépek üzemidejének a kitolása.
FV 4030/2 avagy Al Khalid vagy Shir 1
FV 4030/3 avagy Shir 2 ez már eléggé hasonlít, igaz a görgőkön könnyen kiszúrható, hogy még nem Chally.
Érdekesség például, hogy volt az angoloknak ez az MBT 80 nevezetű programjuk. Ebben próbálgattak ki egy csomó dolgot, például a Chobham páncélzatot, ERA-t, alumínium és acél ötvözetű páncéllemezeket, de kipróbálják, sőt jobbnak is találják a sima csövű 120 milliméteres Nato ágyút, amit azzal vetnek el, hogy a Chieftainnek is huzagolt ágyúja van, így a saját harckocsik esetén a Chieftain és a formálódó új harckocsi azonos lőszere nem terheli annyira az ellátást, mintha az új típus megkapná majd a sima csövű 120 milliméteres ágyút és így inkább a Chieftain 120 milliméteres huzagolt ágyúja mellett döntenek pusztán az egyszerűbb/olcsóbb ellátás miatt. Szóval, ha végigmegy az MBT 80 program, sanszosan akkor is a huzagolt 120 milliméteres ágyú mellett maradnak.
MBT 80 Chieftain alapú tesztgép.