Challenger -1 / -2 / -3 (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Dq-8BqAWoAUWvlK.jpg


Uhh... miért érzem úgy, hogy ezt kicsit túltolták?
 
  • Tetszik
Reactions: Mark1993

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 762
26 147
113
Mennyire valós az, hogy a centurion valahanyastól kezdve minden angol tankban tartozék a vízmelegítő? Esetleg csak egy urban legend lenne?
 

Lator

Well-Known Member
2017. március 7.
2 561
11 321
113
Mennyire valós az, hogy a centurion valahanyastól kezdve minden angol tankban tartozék a vízmelegítő? Esetleg csak egy urban legend lenne?
A tankokat nem tudom, de volt egy ex angol katona a szakaszomban aki azt mesélte hogy a warriorban van beépített vízmelegítő és a kopaszok feladata a vízmelegítés:)
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
One of the first real images of Rheinmetall's Challenger 2 LEP technology demonstrator at IAVEvent, *brand new* welded turret with 120mm smoothbore L55 gun.

Dxg8zLDWsAEBLeU.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and wankel

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor az SG-ről átcopyzom (átdolgozom) a hsz.-em, hátha azt nem olvassa mindenki :D

A Rheinmetall és a BAe bejelentette, hogy a BAe Land Systems & Armament részlegének 55%-át eladná a Rheinmetall-nak, de kisebbségi tulajdonos marad.

A BAe-nak nem sok választása volt igazából. A Nexter (a francia harcjármű és löveggyártó) és a KMW (a német harcjárműgyártó) ugyebár egyesült 2015-ben, így a Rheinmetall és BAe is kényszerpályán mozgott. A KMW és Nexter ugyanis egy cégben bírt immár szinte mindennel, ami egy harckocsihoz kell - ez a korábbi KMW-Rheinmetall páros évtizedekig jól működő kapcsolatában (a Rheinmetall a fegyvereket, a KMW a harcjárműtestet fejlesztette) már korábban megjelent repedések végigszakadását jelentheti.

A BAe a 2000-es évek elején kvázi félig-meddig kényszerből vásárolta fel a csődbe ment vagy nehéz sorsú brit hadiipari cégeket, a BAe-nak relatíve jól ment, míg a szárazföldi fegyvereket és hajókat gyártó cégeknek nem. Így került a Royal Ordenance és az Alvis Vickers is a tulajdonába. Az előbbi ugye mint említettem kvázi csődbe ment, utóbbi pedig nehéz anyagi helyzetében igent mondott arra, hogy a General Dynamics felvásárolja 309 millió fontért. A BAe ekkor már résztulajdonos volt az Alvis Vickersben, és hogy nehogy hazai pályán konkurense legyen inkább maga vásárolta meg az Alvis Vickers többségi részét.

Csakhogy utána se tudtak csodát művelni a szárazföldi harcjárműgyártó részleggel (a hajógyártó szekció ha nem is vidáman, de elvolt a QE2 osztály megrendelése miatt), a nemzetközi piacokon kevés babér termet nekik, az Alvis Vickers által megnyert M777 vontatott löveg volt az egyetlen igazán említésre méltó siker. A 2005-ben felvásárolt United Defense sem segített ezen sokat, gyakorlatilag befürödtek a Zumwalt osztály AGS-ével, ezen kívül pedig a Mark 45 hajóágyú és Bofors (amely ekkor már a UD része volt) által az 57mm-es Mark 110 hajóágyú valamint az aprólék hozott valamekkora bevételt.

A Rheinmetall maga relatíve stabil volt (nagyjából egyedül 2x akkora a bevétele, mint a KMW+Nexter cégnek), csakhogy eredetileg abban bíztak, hogy a KMW-t sikerül a saját szárnyaik alá venni, de ennek a KMW ellenállt. A két cég kapcsolata közötti repedések valamikor a 2000-es évek vége kezdtek el jelentkezni, a Rheinmetall saját harcjármű-fejlesztésbe kezdett a Boxer páncélozott szállító jármű és PUMA lövészpáncélos fejlesztésének problémáit látván (mindkettőnél együtt dolgozott a KMW és a Rheinmetall), ennek eredménye lett az MBT Evolution fejlesztési csomag, amely az AMAP kiegészítő páncélzattal a Leo2A4 fejlesztéseket célozta meg, konkurenciát jelentve a KMW saját Leopard 2 fejlesztési csomagjainak. A Rheinmetall következő támadási felülete a lövészpáncélosok lettek, noha a PUMA fejlesztésében és gyártásában a Rheinmetall is érdekelt volt, mégis kifejlesztettek egy konkurenst a Lynx lövészpáncélos képében.

Ez után jött a KMW+Nexter összeolvadás, ami hoppon maradt esetett jelentett a Rheinmetall és talán a BAe számára is.

Ezek után némi csönd, és a BAe eladja az elmúlt lassan 2 évtized alatt összeharácsolt BAE Systems Land & Armaments többségét a Rheinmetall számára, és csak kisebbségi tulajdonos lesz eme ágban.

A BAe és a Nexter páros nem volt reménytelen egyébként jövőkép terén, hiszen a két cég már együtt dolgozik például a 40mm-es CT löveg terén, ezt a közös CT International leányvállalat végzi, amiben a két cég 50/50 százalékos részvényes. Feltehetően a KMW-Nexter egyesülés lökte a BAe-t is inkább a Rheinmetall felé, mert egymaga nem bírta volna a versenyt a két másik nagy konkurenssel (GDLS és KMW+Nexter), illetve ugye a lánctalpas AJAX APC/IFV/ felderítő járműcsalád tenderen a GDLS nyert, a BAe csak a Boxer-el megnyert gumikerekes APC tenderrel vigasztalódhatott, ahol a partnere a KMW és a Rheinmetall...

A vége az, ami most kibontakozni látszik a nyugati oldalon. Lesz egy Francia-Német (KMW+Nexter) és egy Angol-Német (Rheintell BAe Land Systems) szárazföldi harcjárműgyártó multi, a harmadik nagy szereplő pedig az amerikai General Dynamics Land System.

Az elkövetkezendő évek nagy kérdése lesz az, hogy fogják a szereplők áramvonalasítani a portfólióukat (pl. a Rheinmetall a lövészpáncélosok esetében a PUMA és a Lynx mellé most megnyerte a CV90-et), illetve hogy fogják a jövőben a tendereken indítani a porfólióukban szereplő harcjárműveket (pl. a Rheinmetall ezzel az új tornyos Chally2 változattal akár indulhatna harckocsibeszerzési tendereken is a Leo2 ellenében, kicsit morbid lenne, de nem teljesen irreális...).

És akkor most térjünk vissza a Chally 2-höz.

A Chally 2 lövegét a Royal Ordnance gyártotta a lőszerekkel együtt, de 2001-ben csődbe ment, a maradékát a BAe vásárolta meg, viszont a harckocsiágyú-fejlesztő és gyártó ágazat fel lett számolva. A probléma az, hogy az L27 (Charm 3) APFSDS-DU lőszer szavatossági ideje 15 év, ami 2015-ben járt le (1999-től gyártották 2001-ig). 2010 körül merült fel először komolyabban a Rheinmetall féle simacsövű 120mm-es löveg beépítése a Chally 2-be, csak éppen az egybeszerelt lőszert nem tudták elhelyezni a toronyban és a testben lévő, osztott lőszerhez kialakított tárolókban, a teljes toronycserét pedig drágának tartották. Akkor a dolgot elnapolták. Az L28 és L28A1 a Charm 3 export változata wolframkarbid maggal DU helyett, ezt kapta Omán, bár egyes esetben a brit hadseregnél is felsorolják. De ezt is a 2000-es években gyárthatták. Azóta nem tudok arról, hogy a britek az L30-hoz új pct. lőszert fejlesztettek volna.

Így a brit hadsereg ott áll egy harckocsival, aminek nincs modern lőszere, gyakorlatilag az elmúlt 15 évben csak kisebb ráncfelvarásra került sor (kiegészítő páncélzatt és Barracuda álcaháló a külföldre küldött járműveknél). Nem nagyon lehet tovább halogatni a fejlesztést, és gyakorlatilag két opció van: vagy bevállalják a toronycserét és a simacsövű lövegre való átállást, vagy egy másik típussal váltják ki a Chally 2-őt.

Jelenleg a legvalószínűbb opció a fentebb bemutatott képeken látható új tornyos Chally 2 Mk2...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
És ha jol látom,az irányzó elött,a lövegpajzs felső sarkában ezen is ott van még mindig a sima,egyszerű optikai lövegtávcső
 
M

molnibalage

Guest
Akkor az SG-ről átcopyzom (átdolgozom) a hsz.-em, hátha azt nem olvassa mindenki :D

A Rheinmetall és a BAe bejelentette, hogy a BAe Land Systems & Armament részlegének 55%-át eladná a Rheinmetall-nak, de kisebbségi tulajdonos marad.

A BAe-nak nem sok választása volt igazából. A Nexter (a francia harcjármű és löveggyártó) és a KMW (a német harcjárműgyártó) ugyebár egyesült 2015-ben, így a Rheinmetall és BAe is kényszerpályán mozgott. A KMW és Nexter ugyanis egy cégben bírt immár szinte mindennel, ami egy harckocsihoz kell - ez a korábbi KMW-Rheinmetall páros évtizedekig jól működő kapcsolatában (a Rheinmetall a fegyvereket, a KMW a harcjárműtestet fejlesztette) már korábban megjelent repedések végigszakadását jelentheti.

A BAe a 2000-es évek elején kvázi félig-meddig kényszerből vásárolta fel a csődbe ment vagy nehéz sorsú brit hadiipari cégeket, a BAe-nak relatíve jól ment, míg a szárazföldi fegyvereket és hajókat gyártó cégeknek nem. Így került a Royal Ordenance és az Alvis Vickers is a tulajdonába. Az előbbi ugye mint említettem kvázi csődbe ment, utóbbi pedig nehéz anyagi helyzetében igent mondott arra, hogy a General Dynamics felvásárolja 309 millió fontért. A BAe ekkor már résztulajdonos volt az Alvis Vickersben, és hogy nehogy hazai pályán konkurense legyen inkább maga vásárolta meg az Alvis Vickers többségi részét.

Csakhogy utána se tudtak csodát művelni a szárazföldi harcjárműgyártó részleggel (a hajógyártó szekció ha nem is vidáman, de elvolt a QE2 osztály megrendelése miatt), a nemzetközi piacokon kevés babér termet nekik, az Alvis Vickers által megnyert M777 vontatott löveg volt az egyetlen igazán említésre méltó siker. A 2005-ben felvásárolt United Defense sem segített ezen sokat, gyakorlatilag befürödtek a Zumwalt osztály AGS-ével, ezen kívül pedig a Mark 45 hajóágyú és Bofors (amely ekkor már a UD része volt) által az 57mm-es Mark 110 hajóágyú valamint az aprólék hozott valamekkora bevételt.

A Rheinmetall maga relatíve stabil volt (nagyjából egyedül 2x akkora a bevétele, mint a KMW+Nexter cégnek), csakhogy eredetileg abban bíztak, hogy a KMW-t sikerül a saját szárnyaik alá venni, de ennek a KMW ellenállt. A két cég kapcsolata közötti repedések valamikor a 2000-es évek vége kezdtek el jelentkezni, a Rheinmetall saját harcjármű-fejlesztésbe kezdett a Boxer páncélozott szállító jármű és PUMA lövészpáncélos fejlesztésének problémáit látván (mindkettőnél együtt dolgozott a KMW és a Rheinmetall), ennek eredménye lett az MBT Evolution fejlesztési csomag, amely az AMAP kiegészítő páncélzattal a Leo2A4 fejlesztéseket célozta meg, konkurenciát jelentve a KMW saját Leopard 2 fejlesztési csomagjainak. A Rheinmetall következő támadási felülete a lövészpáncélosok lettek, noha a PUMA fejlesztésében és gyártásában a Rheinmetall is érdekelt volt, mégis kifejlesztettek egy konkurenst a Lynx lövészpáncélos képében.

Ez után jött a KMW+Nexter összeolvadás, ami hoppon maradt esetett jelentett a Rheinmetall és talán a BAe számára is.

Ezek után némi csönd, és a BAe eladja az elmúlt lassan 2 évtized alatt összeharácsolt BAE Systems Land & Armaments többségét a Rheinmetall számára, és csak kisebbségi tulajdonos lesz eme ágban.

A BAe és a Nexter páros nem volt reménytelen egyébként jövőkép terén, hiszen a két cég már együtt dolgozik például a 40mm-es CT löveg terén, ezt a közös CT International leányvállalat végzi, amiben a két cég 50/50 százalékos részvényes. Feltehetően a KMW-Nexter egyesülés lökte a BAe-t is inkább a Rheinmetall felé, mert egymaga nem bírta volna a versenyt a két másik nagy konkurenssel (GDLS és KMW+Nexter), illetve ugye a lánctalpas AJAX APC/IFV/ felderítő járműcsalád tenderen a GDLS nyert, a BAe csak a Boxer-el megnyert gumikerekes APC tenderrel vigasztalódhatott, ahol a partnere a KMW és a Rheinmetall...

A vége az, ami most kibontakozni látszik a nyugati oldalon. Lesz egy Francia-Német (KMW+Nexter) és egy Angol-Német (Rheintell BAe Land Systems) szárazföldi harcjárműgyártó multi, a harmadik nagy szereplő pedig az amerikai General Dynamics Land System.

Az elkövetkezendő évek nagy kérdése lesz az, hogy fogják a szereplők áramvonalasítani a portfólióukat (pl. a Rheinmetall a lövészpáncélosok esetében a PUMA és a Lynx mellé most megnyerte a CV90-et), illetve hogy fogják a jövőben a tendereken indítani a porfólióukban szereplő harcjárműveket (pl. a Rheinmetall ezzel az új tornyos Chally2 változattal akár indulhatna harckocsibeszerzési tendereken is a Leo2 ellenében, kicsit morbid lenne, de nem teljesen irreális...).

És akkor most térjünk vissza a Chally 2-höz.

A Chally 2 lövegét a Royal Ordnance gyártotta a lőszerekkel együtt, de 2001-ben csődbe ment, a maradékát a BAe vásárolta meg, viszont a harckocsiágyú-fejlesztő és gyártó ágazat fel lett számolva. A probléma az, hogy az L27 (Charm 3) APFSDS-DU lőszer szavatossági ideje 15 év, ami 2015-ben járt le (1999-től gyártották 2001-ig). 2010 körül merült fel először komolyabban a Rheinmetall féle simacsövű 120mm-es löveg beépítése a Chally 2-be, csak éppen az egybeszerelt lőszert nem tudták elhelyezni a toronyban és a testben lévő, osztott lőszerhez kialakított tárolókban, a teljes toronycserét pedig drágának tartották. Akkor a dolgot elnapolták. Az L28 és L28A1 a Charm 3 export változata wolframkarbid maggal DU helyett, ezt kapta Omán, bár egyes esetben a brit hadseregnél is felsorolják. De ezt is a 2000-es években gyárthatták. Azóta nem tudok arról, hogy a britek az L30-hoz új pct. lőszert fejlesztettek volna.

Így a brit hadsereg ott áll egy harckocsival, aminek nincs modern lőszere, gyakorlatilag az elmúlt 15 évben csak kisebb ráncfelvarásra került sor (kiegészítő páncélzatt és Barracuda álcaháló a külföldre küldött járműveknél). Nem nagyon lehet tovább halogatni a fejlesztést, és gyakorlatilag két opció van: vagy bevállalják a toronycserét és a simacsövű lövegre való átállást, vagy egy másik típussal váltják ki a Chally 2-őt.

Jelenleg a legvalószínűbb opció a fentebb bemutatott képeken látható új tornyos Chally 2 Mk2...
Akkor én is ide bemásolom.

Röviden és tömören jól megszopatták magukat, amolyan jó angolos módra. A piacgazdaság törvényei alapján nem maradt talpon a cég és az egybeszállítós support miatt az egyetlen szárazföldi nehézfegyverzet beszállítója helyett nem maradt senki. Tehát lehet, hogy minimális anyagi támogatás elmaradása miatt lényegében veszélybe sodorták a fegyvernemet és csesztek 15+ évig (!) orvosolni a problémát. Különutas megoldást választanak, csak az utat az derogált karbantartani.Nem tudom, hogy örülni vagy sírni kellene annak, hogy láthatólag a hülyeség nemzetközi...

Ez olyan, mintha a jenkik 15 éve nem gyártanának semmilyen légiharc-rakétát és most esne le nekik, hogy van egy rakás vadászgépük lejáró vagy lejárt élettartamú fegyverekkel. Ez színtiszta hülyeség. Aki ilyen szinten cigánykodik a pénzzel, az ne tartson fenn haderőt, mert így értelmetlen.

Ekkora ökörség az már kb. honvédelmi/védelmi vagy vezérkari stb. miniszter szint. Mert senki ne mondja, hogy senki nem tudta odafent, hogy 15+ éve nincs lőszergyártásuk a szárazföldi no.1. harcjárműhöz. Ha igen, akkor áramot vezessenek ezek az emberek, de szervezetet meg haderőt.
 

jOkA

Well-Known Member
2017. november 7.
399
659
93
Akkor én is ide bemásolom.

Röviden és tömören jól megszopatták magukat, amolyan jó angolos módra. A piacgazdaság törvényei alapján nem maradt talpon a cég és az egybeszállítós support miatt az egyetlen szárazföldi nehézfegyverzet beszállítója helyett nem maradt senki. Tehát lehet, hogy minimális anyagi támogatás elmaradása miatt lényegében veszélybe sodorták a fegyvernemet és csesztek 15+ évig (!) orvosolni a problémát. Különutas megoldást választanak, csak az utat az derogált karbantartani.Nem tudom, hogy örülni vagy sírni kellene annak, hogy láthatólag a hülyeség nemzetközi...

Ez olyan, mintha a jenkik 15 éve nem gyártanának semmilyen légiharc-rakétát és most esne le nekik, hogy van egy rakás vadászgépük lejáró vagy lejárt élettartamú fegyverekkel. Ez színtiszta hülyeség. Aki ilyen szinten cigánykodik a pénzzel, az ne tartson fenn haderőt, mert így értelmetlen.

Ekkora ökörség az már kb. honvédelmi/védelmi vagy vezérkari stb. miniszter szint. Mert senki ne mondja, hogy senki nem tudta odafent, hogy 15+ éve nincs lőszergyártásuk a szárazföldi no.1. harcjárműhöz. Ha igen, akkor áramot vezessenek ezek az emberek, de szervezetet meg haderőt.
Nem is értem miért nem sima csővel gyártották a 2-est alapból. Ez kb. Olyan mint az I. meg II. vh-ban amikor alig akartak elszakadni a lovasságtól illetve nem hittek az önálló páncélos alakulatokban és csak a gyalogság támogatására akarták a tankokat használni. Angolok valahogy mindig le vannak maradva ha tankokról van szó... ettől függetlenül chally 2 jó kis gép csak kéne bele már az új ágyú.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 420
84 317
113
Nem is értem miért nem sima csővel gyártották a 2-est alapból. Ez kb. Olyan mint az I. meg II. vh-ban amikor alig akartak elszakadni a lovasságtól illetve nem hittek az önálló páncélos alakulatokban és csak a gyalogság támogatására akarták a tankokat használni. Angolok valahogy mindig le vannak maradva ha tankokról van szó... ettől függetlenül chally 2 jó kis gép csak kéne bele már az új ágyú.

Ők találták ki szóval mindig nem voltak lemaradva.Azért van előnye a huzagolt csőnek a simával szemben.Pl tartósabb és pontosabb.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and jOkA

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 420
84 317
113
Akkor az SG-ről átcopyzom (átdolgozom) a hsz.-em, hátha azt nem olvassa mindenki :D

A Rheinmetall és a BAe bejelentette, hogy a BAe Land Systems & Armament részlegének 55%-át eladná a Rheinmetall-nak, de kisebbségi tulajdonos marad.

A BAe-nak nem sok választása volt igazából. A Nexter (a francia harcjármű és löveggyártó) és a KMW (a német harcjárműgyártó) ugyebár egyesült 2015-ben, így a Rheinmetall és BAe is kényszerpályán mozgott. A KMW és Nexter ugyanis egy cégben bírt immár szinte mindennel, ami egy harckocsihoz kell - ez a korábbi KMW-Rheinmetall páros évtizedekig jól működő kapcsolatában (a Rheinmetall a fegyvereket, a KMW a harcjárműtestet fejlesztette) már korábban megjelent repedések végigszakadását jelentheti.

A BAe a 2000-es évek elején kvázi félig-meddig kényszerből vásárolta fel a csődbe ment vagy nehéz sorsú brit hadiipari cégeket, a BAe-nak relatíve jól ment, míg a szárazföldi fegyvereket és hajókat gyártó cégeknek nem. Így került a Royal Ordenance és az Alvis Vickers is a tulajdonába. Az előbbi ugye mint említettem kvázi csődbe ment, utóbbi pedig nehéz anyagi helyzetében igent mondott arra, hogy a General Dynamics felvásárolja 309 millió fontért. A BAe ekkor már résztulajdonos volt az Alvis Vickersben, és hogy nehogy hazai pályán konkurense legyen inkább maga vásárolta meg az Alvis Vickers többségi részét.

Csakhogy utána se tudtak csodát művelni a szárazföldi harcjárműgyártó részleggel (a hajógyártó szekció ha nem is vidáman, de elvolt a QE2 osztály megrendelése miatt), a nemzetközi piacokon kevés babér termet nekik, az Alvis Vickers által megnyert M777 vontatott löveg volt az egyetlen igazán említésre méltó siker. A 2005-ben felvásárolt United Defense sem segített ezen sokat, gyakorlatilag befürödtek a Zumwalt osztály AGS-ével, ezen kívül pedig a Mark 45 hajóágyú és Bofors (amely ekkor már a UD része volt) által az 57mm-es Mark 110 hajóágyú valamint az aprólék hozott valamekkora bevételt.

A Rheinmetall maga relatíve stabil volt (nagyjából egyedül 2x akkora a bevétele, mint a KMW+Nexter cégnek), csakhogy eredetileg abban bíztak, hogy a KMW-t sikerül a saját szárnyaik alá venni, de ennek a KMW ellenállt. A két cég kapcsolata közötti repedések valamikor a 2000-es évek vége kezdtek el jelentkezni, a Rheinmetall saját harcjármű-fejlesztésbe kezdett a Boxer páncélozott szállító jármű és PUMA lövészpáncélos fejlesztésének problémáit látván (mindkettőnél együtt dolgozott a KMW és a Rheinmetall), ennek eredménye lett az MBT Evolution fejlesztési csomag, amely az AMAP kiegészítő páncélzattal a Leo2A4 fejlesztéseket célozta meg, konkurenciát jelentve a KMW saját Leopard 2 fejlesztési csomagjainak. A Rheinmetall következő támadási felülete a lövészpáncélosok lettek, noha a PUMA fejlesztésében és gyártásában a Rheinmetall is érdekelt volt, mégis kifejlesztettek egy konkurenst a Lynx lövészpáncélos képében.

Ez után jött a KMW+Nexter összeolvadás, ami hoppon maradt esetett jelentett a Rheinmetall és talán a BAe számára is.

Ezek után némi csönd, és a BAe eladja az elmúlt lassan 2 évtized alatt összeharácsolt BAE Systems Land & Armaments többségét a Rheinmetall számára, és csak kisebbségi tulajdonos lesz eme ágban.

A BAe és a Nexter páros nem volt reménytelen egyébként jövőkép terén, hiszen a két cég már együtt dolgozik például a 40mm-es CT löveg terén, ezt a közös CT International leányvállalat végzi, amiben a két cég 50/50 százalékos részvényes. Feltehetően a KMW-Nexter egyesülés lökte a BAe-t is inkább a Rheinmetall felé, mert egymaga nem bírta volna a versenyt a két másik nagy konkurenssel (GDLS és KMW+Nexter), illetve ugye a lánctalpas AJAX APC/IFV/ felderítő járműcsalád tenderen a GDLS nyert, a BAe csak a Boxer-el megnyert gumikerekes APC tenderrel vigasztalódhatott, ahol a partnere a KMW és a Rheinmetall...

A vége az, ami most kibontakozni látszik a nyugati oldalon. Lesz egy Francia-Német (KMW+Nexter) és egy Angol-Német (Rheintell BAe Land Systems) szárazföldi harcjárműgyártó multi, a harmadik nagy szereplő pedig az amerikai General Dynamics Land System.

Az elkövetkezendő évek nagy kérdése lesz az, hogy fogják a szereplők áramvonalasítani a portfólióukat (pl. a Rheinmetall a lövészpáncélosok esetében a PUMA és a Lynx mellé most megnyerte a CV90-et), illetve hogy fogják a jövőben a tendereken indítani a porfólióukban szereplő harcjárműveket (pl. a Rheinmetall ezzel az új tornyos Chally2 változattal akár indulhatna harckocsibeszerzési tendereken is a Leo2 ellenében, kicsit morbid lenne, de nem teljesen irreális...).

És akkor most térjünk vissza a Chally 2-höz.

A Chally 2 lövegét a Royal Ordnance gyártotta a lőszerekkel együtt, de 2001-ben csődbe ment, a maradékát a BAe vásárolta meg, viszont a harckocsiágyú-fejlesztő és gyártó ágazat fel lett számolva. A probléma az, hogy az L27 (Charm 3) APFSDS-DU lőszer szavatossági ideje 15 év, ami 2015-ben járt le (1999-től gyártották 2001-ig). 2010 körül merült fel először komolyabban a Rheinmetall féle simacsövű 120mm-es löveg beépítése a Chally 2-be, csak éppen az egybeszerelt lőszert nem tudták elhelyezni a toronyban és a testben lévő, osztott lőszerhez kialakított tárolókban, a teljes toronycserét pedig drágának tartották. Akkor a dolgot elnapolták. Az L28 és L28A1 a Charm 3 export változata wolframkarbid maggal DU helyett, ezt kapta Omán, bár egyes esetben a brit hadseregnél is felsorolják. De ezt is a 2000-es években gyárthatták. Azóta nem tudok arról, hogy a britek az L30-hoz új pct. lőszert fejlesztettek volna.

Így a brit hadsereg ott áll egy harckocsival, aminek nincs modern lőszere, gyakorlatilag az elmúlt 15 évben csak kisebb ráncfelvarásra került sor (kiegészítő páncélzatt és Barracuda álcaháló a külföldre küldött járműveknél). Nem nagyon lehet tovább halogatni a fejlesztést, és gyakorlatilag két opció van: vagy bevállalják a toronycserét és a simacsövű lövegre való átállást, vagy egy másik típussal váltják ki a Chally 2-őt.

Jelenleg a legvalószínűbb opció a fentebb bemutatott képeken látható új tornyos Chally 2 Mk2...

Jobban kitoltak magukkal mint azt gondolták volna.Ha 2010-ben lecserélik a löveget nyugodtan tervezhetnék a következő harckocsit.Ehelyett az van,hogy le kell cserélni a tornyot ha nem akarnak lőszer nélkül maradni amíg nem jön az új harckocsi(marha sok pénz)és emellett ugye tervezni kell a következő harckocsit ugyan úgy.A különbség csak annyi,hogy ha 2010-ben lecserélik a tornyot akkor az egy olyan modernizálás ami visszahozza az árát mert sok éven keresztül használtál volna az átalakított harckocsikat,így meg biztosan nem fogja pénzügyileg megérni.

Persze azt feltételezve,hogy fejlesztenek új harckocsit.