Nem tudom... távol álljon tőlem, hogy az orosz hatóságok mellé álljak, de valamilyen szinten nekik kell igazat adjak abból, amit a videón látok.
Azzal a leszállással egy PPL képzésben úgy hasalnál el, mint a huzat. Nem mondom, én sem szállok még le szépen (gyakorlok minden nap órákat az otthoni szimulátoromoban, mert nehéz művelet), de ez egyszerűen anyahajós odaverés volt. Az meg, hogy utána előrenyomja az orrát... annyira alaphiba, hogy el sem tudom képzelni az okát. Mert az a pálya baromi hosszú, a végén meg a stopway/EMAS megfog, ha nem is szépen (bár nemtudom az ottani rwy milyen).
Ami nekem megfogta a figyelmemet, az a pilóta sokerezr órája. Na most ha valamit az utóbbi iődben megtapasztaltam, hogy ez a sokezer óra minden, csak nem olyasmi, amitől hanyatt kell esni. Konkrétan van olyan kapitányunk, aki enyhén életveszélyes ennyi repült órával - de az ipar/cég benntartja, mert értékes. Szóval az, hogy valakinek mennyi van a könyvében egy dolog, de sok esetben közel sem reflektál olyan szinten a képességeire, mint azt én is hittem régebben.
Mert az egy dolog, hogy elmegy mindened, attól neked még le kell tudod szállni, ha töksötét a fülke és minden műszer halott akkor is. Ennyi levegőben tölött idő után megszokod a sebességet ami adott konfigurációnál a leszálláshoz kell, sima VFR megközelítés, amiben az ATC is segít, ha kéred a PAR vagy bármi más segítségével mondja a sebességedet (persze csak ha megy a rádió, szóval ez csak bónusz). Szóval nem tudom... ha a kormányszervek működtek, kilátsz az ablakon, a futót ki tudod tenni (és akkor valszeg a flaps is kimegy a hidraulikával), akkor nem vágom mi lehet a probléma ilyen szép időben.
Amúgy az is érdekes, hogy azt írja jön ötvenvalahány hibaüzenet és megzavarja a pilótákat - na jó de melyiket? Ok, az EADI attól még haszálható (vagy akkor backup horizont), meg amúgy is a PF (pilot flying) nem ezzel törődik, majd a PM (pilot monitoring) megoldja a QRH (quick reference haddbook - lényegében special checklistek) alapján. alapján.
Ami tényleg veszélyes lehet, az az oldalszeles viselkedése a gépnek - na most viszont ha ez igaz, pont úgy kell a földre tenni, mint a MAXokat. Már amennyiben nem kontrollálható mondjuk approach közben. Ez viszont tényleg műszaki kérdés, ha a robot/damperek/FBW nem tudja kiküszöbölni.