Csatahajók - múltja, jelene és esetleges jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szerintetek lesznek-e újra csatahajó osztályba tartozó hadihajók?


  • Összes szavazó
    161

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Gránátnak mi baja lehet? Az egy darab acél, ami konzerválva van. Max a töltetet lehet cserélni, de az meg nem tétel.
.
Pont a töltet az ami tétel, főleg anyagilag, mert ezekben már nem hagyományos fekete lőpor van, hanem vegyi robbanóanyagok. Ezek meg 10-20 évnél tovább nem tárolhatók, elkezdődik bennük a kristályosodás meg ki tudja milyen vegyi folyamatok, idővel ütésre is robbannak, ezért is veszélyesek a földben/vizekben talált régi robbanótestek. Ez ellen egyetlen védelem van: a raktározási idő lejártakor ki kell üríteni a fémtestből a robbanótöltetet és újra kell azt tölteni. Ez fokozottan veszélyes művelet/munkakör, egyetlen cég se csinálja olcsón (csak a MH tűzszerészei?!!), szóval egy ilyen lőszerben pont a fémtest ami "örök életű, nem tétel", ami a BUMM-ot csinálja az sokkal drágább, főleg ha ellövés nélkül hosszan tárolják és fel kell újítani, ráadásul esetleg többször is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 432
84 356
113
Pont a töltet az ami tétel, főleg anyagilag, mert ezekben már nem hagyományos fekete lőpor van, hanem vegyi robbanóanyagok. Ezek meg 10-20 évnél tovább nem tárolhatók, elkezdődik bennük a kristályosodás meg ki tudja milyen vegyi folyamatok, idővel ütésre is robbannak, ezért is veszélyesek a földben/vizekben talált régi robbanótestek. Ez ellen egyetlen védelem van: a raktározási idő lejártakor ki kell üríteni a fémtestből a robbanótöltetet és újra kell azt tölteni. Ez fokozottan veszélyes művelet/munkakör, egyetlen cég se csinálja olcsón (csak a MH tűzszerészei?!!), szóval egy ilyen lőszerben pont a fémtest ami "örök életű, nem tétel", ami a BUMM-ot csinálja az sokkal drágább, főleg ha ellövés nélkül hosszan tárolják és fel kell újítani, ráadásul esetleg többször is.


Ráadásul ezekbe a robbanóanyagot öntik a köpenybe(szó szerint)így valószínüleg cserekor is kiöntik a köpenyből.
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
270
1 554
93
Jaja. Amikor még sorkatona voltam, pakoltunk is olyan lőszert/tüzérségi lövedéket, aminek "lejárt a szavatossági ideje". Akkor tartottak nekünk egy rögtönzött fejtágítást, hogy X év után a lövedékben lévő robbanóanyag kikristályosodik, és érzékeny lesz az ütésre, rázkódásra.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ráadásul ezekbe a robbanóanyagot öntik a köpenybe(szó szerint)így valószínüleg cserekor is kiöntik a köpenyből.

Igen, és még az edzéshez hasonlóan előírt a hűtési sebesség is, szóval van hőn-tartási idő is, az se mindegy. Az iraki háború idején kiselejtezett ágyúcsövekből lóhalálában gyártott spec nagy földmélységbe hatoló bunker-romboló bombáról írták, hogy több nap volt a szabályozott kihűtési ideje. Szóval eléggé energia-igényes is a technológia.
 
M

molnibalage

Guest
Molni, esetleg kérd fel társszerzőnek, lektornak Gergely Ákost, ő volt a cikk alatt az első hozzászóló, mint írta, 20 éve foglalkozik csatahajókkal, ő írja a Warship Projects oldal cikkeit.
Ha megadod a címét simán, meg Zolit is, a Hét Tenger blog szerzőjét is bevonom majd.

Gránátnak mi baja lehet? Az egy darab acél, ami konzerválva van. Max a töltetet lehet cserélni, de az meg nem tétel.

Ezeket lövöldözték el az elmúlt 60 év alatt. Gondolom már amiatt is, mert az eredeti gyártó / know how már rég nem elérhető.

Érdekes egyébként, hogy feljegyezték hogy a háborúk alatt egyre nagyobb lett a kezdosebesseg szórás. Ha jól értem átrostálták régi lőport és kb ismét jo lett.
Pont a töltet az ami tétel, főleg anyagilag, mert ezekben már nem hagyományos fekete lőpor van, hanem vegyi robbanóanyagok. Ezek meg 10-20 évnél tovább nem tárolhatók, elkezdődik bennük a kristályosodás meg ki tudja milyen vegyi folyamatok, idővel ütésre is robbannak, ezért is veszélyesek a földben/vizekben talált régi robbanótestek. Ez ellen egyetlen védelem van: a raktározási idő lejártakor ki kell üríteni a fémtestből a robbanótöltetet és újra kell azt tölteni. Ez fokozottan veszélyes művelet/munkakör, egyetlen cég se csinálja olcsón (csak a MH tűzszerészei?!!), szóval egy ilyen lőszerben pont a fémtest ami "örök életű, nem tétel", ami a BUMM-ot csinálja az sokkal drágább, főleg ha ellövés nélkül hosszan tárolják és fel kell újítani, ráadásul esetleg többször is.
Pontosan. Vagy ezekre nem hat az idő? Mert az összes régi talált lőszernél a baj az, hogy a kémia miatt megváltoznak. Vagy a jenki gránátokra nem hat a kémi?:confused::eek:

Igen, és még az edzéshez hasonlóan előírt a hűtési sebesség is, szóval van hőn-tartási idő is, az se mindegy. Az iraki háború idején kiselejtezett ágyúcsövekből lóhalálában gyártott spec nagy földmélységbe hatoló bunker-romboló bombáról írták, hogy több nap volt a szabályozott kihűtési ideje. Szóval eléggé energia-igényes is a technológia.
F-111 írásomban erről érintőlegesen szó esik, de nem több nap volt, de még meleg volt a bomba, amikor a szállítógépbe tették.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Legyen HTT, engem érdekel a téma.
Írom, de komolyan dekoncentrálttá tesz az a tömény marhaság, amit leírt és a csapongás a témák között. Hihetetlen erőfeszítést kíván, hogy egyáltalán értelmesen lehessen cáfolni az általam elvárt színvonalon, mert összevissza vagdalkozik a szerencsétlenje...
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
Ki ő itt? Melyik nick a sok közül? Eleve igen furcsán kinéző FB kép töltődik be....

ui. 10 oldal felett lesz idézetekkel. Röptében. Sokáig hússzor számolva...
Wow, bocsi, telefonon emeltem be, lehet, hogy az zavart be valamit. Be linkelem még egyszer, jobb oldalon kicsit legörgetve, Csapattagok fülnél Akos Gergely.

https://www.facebook.com/csatahajos/
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 015
113
Végig olvastam a cikket. Gratulálok hozzá!

Nekem a II. VH tengeri ütközeteinek a nagy tanulsága az volt, hogy a torpedó hihetetlenül hatékony fegyver.
A repülők jelentősége annyi volt, hogy gyorsan és messzire voltak képesek torpedókat cipelni.
A tirpitzen kívül nem nagyon tudok olyan nagyméretű hajóról amit pusztán bombázással sikerült volna elsüllyeszteni.
(És a német hajót se nyeszlett rephordozós gépek bombázták le, hanem nehéz bombázók, brutál nagy bombákkal, kikötőkben)

Szerintem a második VH-s hajóépítő mérnökök és megrendelők nagy hibája az volt, hogy nem tartották eléggé fontosnak a teljes torpedó védelmet.
Talán a Bismarck osztály torpedó védelme volt elégségesnek nevezhető, (meg talán az IOWA), a többi hajó ilyen jellegű védelme lényegében csak jelképes volt. :)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
Szerintem a második VH-s hajóépítő mérnökök és megrendelők nagy hibája az volt, hogy nem tartották eléggé fontosnak a teljes torpedó védelmet.
Talán a Bismarck osztály torpedó védelme volt elégségesnek nevezhető, (meg talán az IOWA), a többi hajó ilyen jellegű védelme lényegében csak jelképes volt.
Ezzel nem értek egyet. Mindenki tisztában volt a torpedók jelentette óriási fenyegetéssel, igyekeztek is ennek megfelelni, több-kevesebb sikerrel. A britek már a Hood tervezésekor 350 kg-os robbanófej hatásának kivédésére tervezték meg a védelmet, ez aztán szabvány is lett, a 30-as évek közepén, végén tervezett osztályoknál sokszor már 450 kg volt a mérce. Amiben probléma volt (utólag főleg egyértelműek ezek), azok a koncepcióbeli hibák (pl az olasz Pugliese-rendszer, vagy a francia és brit hajókon használt négy löveges tornyok igényelte túl sok hely, ami megkötötte a védelem mélységének maxumimát), a gyártási, kivitelezési minőség (legkiválóbb példa a Yamato-osztály, ahol hiába volt kivételesen mély a rendszer, a gyengén kivitelezett torpedóvédő válaszfalak rendre átszakadtak), de magát a fenyegetést nem vették félvállról. Nézd meg, hogy csatahajók és hordozók hányszor élték túl a torpedó találatokat.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Ezzel nem értek egyet. Mindenki tisztában volt a torpedók jelentette óriási fenyegetéssel, igyekeztek is ennek megfelelni, több-kevesebb sikerrel. A britek már a Hood tervezésekor 350 kg-os robbanófej hatásának kivédésére tervezték meg a védelmet, ez aztán szabvány is lett, a 30-as évek közepén, végén tervezett osztályoknál sokszor már 450 kg volt a mérce. Amiben probléma volt (utólag főleg egyértelműek ezek), azok a koncepcióbeli hibák (pl az olasz Pugliese-rendszer, vagy a francia és brit hajókon használt négy löveges tornyok igényelte túl sok hely, ami megkötötte a védelem mélységének maxumimát), a gyártási, kivitelezési minőség (legkiválóbb példa a Yamato-osztály, ahol hiába volt kivételesen mély a rendszer, a gyengén kivitelezett torpedóvédő válaszfalak rendre átszakadtak), de magát a fenyegetést nem vették félvállról. Nézd meg, hogy csatahajók és hordozók hányszor élték túl a torpedó találatokat.

Igazából a mágneses torpedók megjelenése után semmilyen védelem nem segített egy hajón. A mágneses torpedó érzékeli, hogy közelít a célhoz, ott a cél alá merül és a cél alatt robban fel, így a robbanás ereje sokkal nagyobb, mintha egy jukat ütött volna a hajón, a hajó alatt robbanó torpedó szinte széttépi a hajótestet. (Persze lehet demagnetizálni, amit a mágneses aknák ellen amúgy is célszerű megtenni).
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
Igazából a mágneses torpedók megjelenése után semmilyen védelem nem segített egy hajón. A mágneses torpedó érzékeli, hogy közelít a célhoz, ott a cél alá merül és a cél alatt robban fel, így a robbanás ereje sokkal nagyobb, mintha egy jukat ütött volna a hajón, a hajó alatt robbanó torpedó szinte széttépi a hajótestet. (Persze lehet demagnetizálni, amit a mágneses aknák ellen amúgy is célszerű megtenni).
Igazad van, a háború második felére, végére meg is jelentek az ilyen torpedók (ezek még nem a hajó alatt robbantak, hanem mellette, az így keletkező lökéshullám viszont sokkal nagyobb rombolást okozott, mint a hagyományos érintő gyújtós torpedók). Ilyen fegyverek viszont a csatahajók tervezésekor még nem léteztek, így próbálkozni sem tudtak a felkészülésre ellenük.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 015
113
arbalest

" Mindenki tisztában volt a torpedók jelentette óriási fenyegetéssel, igyekeztek is ennek megfelelni, több-kevesebb sikerrel. "
"Amiben probléma volt (utólag főleg egyértelműek ezek), azok a koncepcióbeli hibák (pl az olasz Pugliese-rendszer, vagy a francia és brit hajókon használt négy löveges tornyok igényelte túl sok hely, ami megkötötte a védelem mélységének maxumimát), a gyártási, kivitelezési minőség (legkiválóbb példa a Yamato-osztály, ahol hiába volt kivételesen mély a rendszer, a gyengén kivitelezett torpedóvédő válaszfalak rendre átszakadtak), "


Akkor most melyik?
Mert ha valóban a valós súlyának megfelelően kezelték volna a torpedó védelmet, akkor olyan hajót építenek, amely mélyebb védelemmel bír, a lehető legnagyobb hosszon. E helyet 4 ágyús tornyot csináltak , amit te is említettél.
Szegecselt hajótesttel szintén nem lehet jó torpedó védelmet csinálni.
Több válaszfalas , kellő mélységű vízzáró kamrák nélkül szintén nem lehetséges.
Egy akkori rombolón vagy cirkálón nem lehetett érdemi torpedó védelemről beszélni a méret beli korlátok miatt, de egy csatahajón (vagy repülőgép hordozón) erre minden hely meg lett volna. Mégis más jellegű fenyegetéseket tartottak prioritásnak. (Elsősorban nagy távon, ágyúkkal vívott csatákra készültek)
Valóban hatékony torpedó védelemmel talán a Bismarck osztály rendelkezett, az angol hajók ilyen jellegű védelme (szerintem) nevetséges volt.
Az olasz hajók "Pugliese-rendszer,"-e meg elég hibás elgondolásnak bizonyult. (Lehet kisebb méretben tesztelni kellet volna megépítés előtt? :rolleyes:)

Én biztos vagyok abban, hogy okosabban fölállított prioritásokkal, kevésbé lettek volna a csatahajók sebezhetőek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 432
84 356
113
arbalest

" Mindenki tisztában volt a torpedók jelentette óriási fenyegetéssel, igyekeztek is ennek megfelelni, több-kevesebb sikerrel. "
"Amiben probléma volt (utólag főleg egyértelműek ezek), azok a koncepcióbeli hibák (pl az olasz Pugliese-rendszer, vagy a francia és brit hajókon használt négy löveges tornyok igényelte túl sok hely, ami megkötötte a védelem mélységének maxumimát), a gyártási, kivitelezési minőség (legkiválóbb példa a Yamato-osztály, ahol hiába volt kivételesen mély a rendszer, a gyengén kivitelezett torpedóvédő válaszfalak rendre átszakadtak), "


Akkor most melyik?
Mert ha valóban a valós súlyának megfelelően kezelték volna a torpedó védelmet, akkor olyan hajót építenek, amely mélyebb védelemmel bír, a lehető legnagyobb hosszon. E helyet 4 ágyús tornyot csináltak , amit te is említettél.
Szegecselt hajótesttel szintén nem lehet jó torpedó védelmet csinálni.
Több válaszfalas , kellő mélységű vízzáró kamrák nélkül szintén nem lehetséges.
Egy akkori rombolón vagy cirkálón nem lehetett érdemi torpedó védelemről beszélni a méret beli korlátok miatt, de egy csatahajón (vagy repülőgép hordozón) erre minden hely meg lett volna. Mégis más jellegű fenyegetéseket tartottak prioritásnak. (Elsősorban nagy távon, ágyúkkal vívott csatákra készültek)
Valóban hatékony torpedó védelemmel talán a Bismarck osztály rendelkezett, az angol hajók ilyen jellegű védelme (szerintem) nevetséges volt.
Az olasz hajók "Pugliese-rendszer,"-e meg elég hibás elgondolásnak bizonyult. (Lehet kisebb méretben tesztelni kellet volna megépítés előtt? :rolleyes:)

Én biztos vagyok abban, hogy okosabban fölállított prioritásokkal, kevésbé lettek volna a csatahajók sebezhetőek.

A csatahajó kompromisszum.Mindenhová az oda beilleszthető legmélyebb torpedóvédelmi rendszert tették,de csak a torpedóvédelmi rendszer miatt nem növelhették meg a hajótest szélességét mindenhol 2-3 méterrel.