Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 713
15 497
113
What.

Annyira idegesito ez a konstans strawman vitastilus ezen a forumon... Olvasd mar, mi a lofaszt irogatok, pls, de



komolyan. Ezek az iskolas ostobasagok valasznak orjitoek.
Csak arra próbálnak utalni, hogy a nyilvános adatok csak a jéghegy csúcsa. Hogy hosszú távon ár/érték arányban milyen képességű lesz a jármű, milyen tervezési hibákra kerül majd fény az elkövetkező években, milyen lesz a logisztika és az üzemeltetés, mennyire lesz rentábilis a gyár, mennyi lesz a magyar beszállítók aránya stb, azt még senki sem tudja... Csak a program csúszásából már érzi mindenki, hogy az RM ígéreteit hiba készpénznek venni, főleg ha euró milliárdokról van szó.
 
K

kamm

Guest
Csak arra próbálnak utalni, hogy a nyilvános adatok csak a jéghegy csúcsa. Hogy hosszú távon ár/érték arányban milyen képességű lesz a jármű, milyen tervezési hibákra kerül majd fény az elkövetkező években, milyen lesz a logisztika és az üzemeltetés, mennyire lesz rentábilis a gyár, mennyi lesz a magyar beszállítók aránya, stb...
De nem is ez volt az allitasom, szo nincs ilyesmirol.
Mindossze annyit mondtam, hogy a mar ismert tenyekbol is latszik, hogy jobban jarnak, mint a csehek fognak. Hogy kozben at kell majd ugrani akadalyokat, ez torvenyszeru, csak a hulyek nem szamitanak ilyesmire, de az lesz a cseheknel is, hidd el (maris van.)

Aztán a program csúszásából már érzi mindenki, hogy az RM ígéreteit hiba készpénznek venni, főleg ha euró milliárdokról van szó.
A csuszas meg minden qrva fejlesztes resze, ha ezt nem ertik, akkor felanalfabetak lettek odateve targyalni, ebben semmi uj nincs. Erre van a risk mitigation process, amit feltetelezhetoen minimum a nemetek is megcsinaltak, de remelhetoen a magyarok maguk is.
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 254
119 977
113
A csuszas meg minden qrva fejlesztes resze, ha ezt nem ertik, akkor felanalfabetak lettek odateve targyalni, ebben semmi uj nincs. Erre van a risk mitigation process, amit feltetelezhetoen minimum a nemetek is megcsinaltak, de remelhetoen a magyarok maguk is.
Ezt a politikànak magyarázd meg mivel ők előre figyelmeztetve lettek erre aztán most mégis megy a vinnyogás hogy mér nem àllnak glédàban a zászlóaljak...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 390
113
Észrevetted már, hogy a külföldi beszerzéseket kizárólag negatív és kritikus hozzáállással vagy képes kezelni? És hogy a külföldi beszerzéseknél azt kritizáljátok, amit a magyar beszerzésekkel kapcsolatban direkt figyelmen kívül hagytok (pl. késések, szándéknyilatkozat amiből nem lesz semmi, ár stb.)? Pl. az inflációs árnövekedés, ami szerintetek nálunk nincs a beszerzéseknél, pedig a katonák az előadásokon többször elmondták hogy ez az egyik nagy problémájuk...
Én úgy gondolom az infláció csak minimalisan befolyásolja a beszerzési árakat és itt a magyar szinte nem is számít, inkább a forint-euro árfolyam.
Egyébként messze nem biztos, hogy nálunk nő a beszerzési ár, az ilyen hosszú távú beszerzeseknél ezzel az elején kalkulálnak ezzel és csak bizonyos feltételek mellett lehet emelni.

Az infláció, amiről a katonák panaszkodhatnak, az a mindennapi üzemeltetés.(+laktanyafelújítások) Az tavaly és idén jelentősen odabaszhatott a Honvédségi költsegvetésnek, ezért nem érzik az pénzek emelkedését.
Hááát... nem épp arról szóltak a pletykák, hogy máshol is előfordulhatott ilyesmi?

Ha nem kötnek szerződést a választások előtt az a baj, ha kötnek az is baj...

Ez nem biztos hogy a legjobb példa. Ha annyit és úgy használod, annyit lősz vele, amennyit a szerződésben az első meghibásodásig garantál a gyártó, akkor milyen költséged van ami a gyártóval kapcsolatos? (Az üzemanyagon, a katonáid fizetésén és a légkondicionált garázson kívül, amihez gyártónak nincs köze.) Nyilván a 246 CV90 több évtiedes üzemeltetéséhez szükség lesz majd az alkatrészellátást biztosító support szerződésre, de ha 2026-ban érkezik az első, akkor addig vagy utána még egy ideig nem ráérnek megkötni ezt a szerződést?
Sztem ezt a 246-os cseh darabszámot ne vegyük készpénznek.
Ez pont a politikai trükközés része. Így meg a kivett supporttal jött ki a pályázaton győztes svéd ajánlat egy IFV-re. Majd 2026-ig korrigálják.
Egyébként az nem fura, hogy bár a CV meglévő konstrukció az egyik fő előnye pont az volt a LYNXszel szemben, hogy nem protó, hamar érkezhet, aztán a szerződéshez képest előbb kaptuk meg mi az első LYNX-et, mint ők fogják...

Illetve az volt a blabla anno, hogy azért jó a CV, mert a csehszlovák közös megrendelés, üzemeltetés olcsóbb lesz. Erről még véletlenül se hallani azóta..,
 
K

kamm

Guest
Ezt a politikànak magyarázd meg mivel ők előre figyelmeztetve lettek erre aztán most mégis megy a vinnyogás hogy mér nem àllnak glédàban a zászlóaljak...
Akkor ők az analfabéták. Mondjuk a NER propaganda alapján semmin nem lepődnék meg, egyesek néha akkora hülyeségeket mondanak be, majd bizonygatnak komoly arccal, hogy hihetetlen...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Ezt a politikànak magyarázd meg mivel ők előre figyelmeztetve lettek erre aztán most mégis megy a vinnyogás hogy mér nem àllnak glédàban a zászlóaljak...

Leginkább csak a fórum sír, ha kimész az utcára, ott kicsit más a hangulat. Szerintem a Parlamentben is ennek arányában vannak lázongó és... elégedett képviselők.
Hogy ne szakadjak el teljesen a topic témájától, pár évvel ezelőtt arról ment a beszédtéma, hogy a cseheknél valósul meg a Lynx gyár és mi csak esetleg beszállítunk valamit azzal, hogy ha hozzánk tudunk csábítani külföldi multikat. És az a részleg is megközelítőleg sem önálló hazai gyártás lesz. És akkor talán a vasak meglesznek 2026-ra. Csak az MBT beszerzésben tudjuk leelőzni a környéket.
Mi van most? A csehek 2026-ra első teszt példányokat sem feltétlenül biztos, hogy megkapják. Meglátjuk, hogy a szinte ikertestvér felvidéki programban tényleg menetrenszerűen érkeznek-e a megrendelt gépek. A nagy ellenőrzésre a gyakorló Leo2A4 századot be tudják majd mutatni, de nem hiszem, hogy többet igen. És mi van most? Már most látszik, hogy nálunk egy értelmezhető mennyiség biztosan le lesz szállítva határidőre, ha nem is az összes, de 1-2 zl-t én biztosra vennék. MBT-ből meg elvileg minden be fog érkezni. Persze ezeket is jó lenne már itthon látni.
Pár évvel ezelőtt még mindenki odáig volt a cseh hadiparért. Kicsit tágabban nézve, ezeknek mik voltak a lábai? Saját tarack gyártás. Az épp le fog épülni, mert francia gyárban francia terméket vettek, nem sok pénz fog abból a cseh hadiparnak állni. Még a lőszergyártást is kínkeservesen fogták meg a 25. órában. Rég óta erős volt a tankgyártásuk. Hát az is mostantól főleg inkább német import alkatrész lesz, nem mondott még senki olyat, hogy az összeszerelés legalább náluk legyen. Erősek voltak a levegőben. A szovjet heli típusokkal elég gyorsan elvesztették a külföldi -és hazai- megrendeléseiket karbantartásra, kiszolgálni se tudnák az embargó miatt. És megérkeztünk az IFV-hez, ahol a hh időkből visszamaradt BMP-k helyét át kéne vennie egy újnak. Még az RM is lobogtatta, hogy a kábelezést mennyire büszke arra, hogy a csehek fogják csinálni, de minden hónapban tárgyaltak új gyártói beszállítóval. Hogy ebből mennyi volt kamu náluk?
Itt is az látszik, hogy az állami gyár ki lesz csinálva. A cseh gyártás meg minimális. Összehasonlítva azzal, hogy egy BMP-1-be, egy T-72-be mennyi volt a saját hozzáadott érték. (Nálunk a semmiből indultunk.)
Függetlenül attól, hogy pontról pontra mi szerepel a magyar és a cseh szerződésekben, azért kívülről ez úgy néz ki, hogy mi nulla hadiparral kezdve 2026-ra az ellenőrzéseknél le tudunk tenni az asztalra egy olyat, hogy 10 évvel ezelőtt megígértük, ennyi és ennyi teljesült belőle. Gyárak létesültek mellette. A környező országokban a meglévő telephelyek is kimaradtak sok mindenből és leépülés várható náluk csak gazdasági vonatkozást nézve. És mire áldozzák fel a cégeiket? Arra, hogy 2026-ra ne legyen a kezükbe vas.

Ettől függetlenül nem állítom, hogy minden csodás. Szerintem még Kammm sem. De én az elejétől fogva azt mondom, hogy 2030-ban vagyok hajlandó értékelni, hogy Zalaegerszeg jó projekt volt-e vagy csak viszi a pénzt. De irreálisnak tartom az elmúlt 1 évben felpörgő miért nem készült el már minden-t. Humánerő oldaláról is a toborzásnál nem hittem abban az elejétől fogva, sorozás nélkül az évtized vége előtt el lehetne érni az 50-60ezer főt tartalékosokkal együtt. (Tudom, ez most sokaknak nem tetszett, de ha tegnapra akartátok, akkor erre valami normális toborzó elképzelést össze kellett volna rakni.) De gyártás oldaláról is az új vasat hazai gyártásban nem hiszem, hogy gyorsabban meg lehetett volna valósítani.

Ez civil nézőpont. Lehet bennfentesként valaki másként látja, de akkor meg széttárom a karomat, hogy itt volt a nagy lehetőség, ha én rosszul látom és nem ez volt a maximum, amit ki lehetett hozni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 045
10 102
113
Hogy csunyan fogalmazzak, a MH lof@szt nem tesz hozza, csak penzt meg az igenyeit.
Euró tízmilliókat kifizetett azért hogy legyen eddig talán három olyan járműve ami igazából még nem lő, és elvitte azokat a járgányokat a pusztába hogy ezer kilométereket tegyen bele saját mérnökeivel, saját üzemanyagon, miközben hibalistát ír. Nyilván tesztelt valamit az RM is, meg ez így meg a hadiiparban, de ezt azért annyira ne sztároljuk túl. A tesztpéldányokat reszelik ha jól értem még mindig nálunk.
Ja, a csehek még azt sem, pedig talán előbb kezdték az IFV beszerzési folyamatot, de nekik valamennyire lehet húzni, mert van saját otthon, ellentétben velünk. És nekem azért az az elképzelésem, hogy CV90-ből legyártottak 1200+ darabot, abból gyorsabb lesz a gyártás, kevesebb a gyerekbetegség.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 390
113
Euró tízmilliókat kifizetett azért hogy legyen eddig talán három olyan járműve ami igazából még nem lő, és elvitte azokat a járgányokat a pusztába hogy ezer kilométereket tegyen bele saját mérnökeivel, saját üzemanyagon, miközben hibalistát ír. Nyilván tesztelt valamit az RM is, meg ez így meg a hadiiparban, de ezt azért annyira ne sztároljuk túl. A tesztpéldányokat reszelik ha jól értem még mindig nálunk.
Ja, a csehek még azt sem, pedig talán előbb kezdték az IFV beszerzési folyamatot, de nekik valamennyire lehet húzni, mert van saját otthon, ellentétben velünk. És nekem azért az az elképzelésem, hogy CV90-ből legyártottak 1200+ darabot, abból gyorsabb lesz a gyártás, kevesebb a gyerekbetegség.
A kevesebb gyerekbetegség tuti.
A gyártás nem tűnik gyorsabbnak. Eddig 2026-os kezdésről volt szó, a fenti cikkben 2027 van. 2022-ben döntöttek.
Nálunk 20-ban döntöttek és már itt gurul 3 proto, megkezdte a termelést Zala, jövőre az első magyar gyártású LYNX is kigurul.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113

Kérdések és válaszok: CV90 gyalogsági harcjárművek és Leopard 2A8 harckocsik beszerzése​

https://www-armadninoviny-cz.transl...tr_sl=cs&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=hu&_x_tr_pto=sc
(google fordítás, a BVP rovidités IFV-t jelent)

Jól értettem azt a részt, hogy megtartják maguknak a hegesztést és Csehországba már a kész kasznit fogják szállítani? Átnéznéd nekem a cseh eredeti nyelvet a know-how részt, meg alul a hozzászólóknál, akik úgy értem, hogy ezzel kapcsolatban írtak?
Ez kísértetiesen hasonlít a román Piranha V történetére, ahol szintén megtartotta magának a pályázó a test előállításának lehetőségét és nem adta át a helyi gyártásnak ezt a munkát.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 085
13 483
113
Jól értettem azt a részt, hogy megtartják maguknak a hegesztést és Csehországba már a kész kasznit fogják szállítani? Átnéznéd nekem a cseh eredeti nyelvet a know-how részt, meg alul a hozzászólóknál, akik úgy értem, hogy ezzel kapcsolatban írtak?
Ez kísértetiesen hasonlít a román Piranha V történetére, ahol szintén megtartotta magának a pályázó a test előállításának lehetőségét és nem adta át a helyi gyártásnak ezt a munkát.
Igen, a hegesztést nem adják ki a kezeikbol.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974 and Vogon

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 885
7 115
113

The Czech company Excalibur Army and the Turkish Institute TÜBİTAK SAGE established cooperation in the field of land weapon systems​


On Thursday, May 25, at the IDET 2023 trade fair in Brno, the Czech Republic, the Excalibur Army company and the Scientific and Technological Research Council of Türkiye Defense Industries Research and Development Institute (TÜBİTAK SAGE) signed a memorandum of understanding. The memorandum marks the beginning of their cooperation in the development and production of land weapon systems.

The Excalibur Army and TÜBİTAK SAGE partnership will initially focus primarily on land missile systems using the Kuzgun family of guided missiles produced by the Turkish state-owned institute. The memorandum represents the basis for both the possible development of joint weapon systems for third-party customers, as well as for separate projects of the Czech and Turkish sides. Excalibur Army, belonging to the Czechoslovak Group holding company, could thus develop combat systems using Kuzgun guided missiles, and TÜBİTAK SAGE could, thanks to the cooperation, have at its disposal vehicle platforms produced by the Czech company.

excalpodpis.jpg


“We very much welcome the signing of the memorandum, because cooperation with TÜBİTAK SAGE will bring expansion of our portfolio in the area of weapon systems with guided missiles and smart weapons. These can suitably complement our range of artillery systems and strengthen our position as a leading Czech manufacturer of land combat vehicles. At the same time, we can offer to the Turkish partner vehicles with high standards in terms of performance, driving characteristics, as well as ballistic and anti-mine protection,” explained Jaroslav Skála, Chief Executive Head of Excalibur Army.

IMG_20230525_201425.jpg