Cseh vadászgép-beszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 605
14 820
113
Esetleg a Gripenek belérletének lejárta után átvehetnék a románok MiG21eseit is. :confused:
Ez nem haderőfejlesztés, hanem lassú leépülés. Ideológiát persze mindig tudnak rá mondani a politikusok. 4 hónap alatt nagy a kontraszt a szavak és a tettek közt.
Amúgy a MiG21-esekre speciál még akár a gyártási jogok is meglennének, hiszen 1963 és 1972 kozott Aero Vodochody-ban 195 darabot gyártottak beloluk. :oops::cool:
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Szerintem ezek alapján F35 sem kell nekik, maradnak a Gripenek, mert költségvetési hiány, meg másra kell a pénz, meg minek is az nekünk, ...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113

Érdekes megjegyzés, hogy bár Mo. is érdeklődött az F-35 iránt a háttér beszélgetéseken, de azért álltunk el a vételtől, mert kifogytunk a pénzből és anyagilag nem engedhetjük meg.
Oké! Ez igaz is lehet, mikor rájöttünk az üzemeltetési költségekre. Ám... azért Csehország is még mindig egy 10 milliós lakossággal büszkélkedik és ha a leendő MBT+IFV tenderekre gondolok, amihez mostantól el kell kezdeni izraeli radarok és francia ágyúk fizetését is teljesíteni, hiszen egy darab nem érkezett még be, hát olyanról nem tudom érdeklődhetek-e, hogyan állnak rakéta tüzérséggel és drón beszerzésekkel...
Szóval őszinte leszek. Nem tudtam követni az átkötést annál, hogy bezzeg nekik cseheknek a bőrük alatt is pénz van és őket nem terhelné meg annyira kritikusan 2 darab F-35 század beszerzése. (Nem a vásárlási ár a lényeg, ezt tudjuk, de ha elfogadjuk, hogy legalább 6-szoros szorzó van a repóránál, akkor ez a darabszám emelésével 12-szeres éves költségnövekedés. Ami még akkor is brutálisan fejnehézzé tenné a hadseregüket, ha az F-35-öt egy összegben kifizetik vagy ingyen adnák oda nekik.)

Viszont pár érdekes gondolat volt számomra a cikkben.

1, A használt Griffek sokkal lestrapáltabbak, mint a mieink. (Már kezdem érteni, hogy @kelepisti miért gondolkodik az előre legyártott kasznikon annyit.)
2, Ha a svédek leállnak a C-k aktív szolgálatban tartásával, akkor fokozottan veszély jelentkezik az alkatrészellátásban. (Talán ezért lelkesednek egyes döntéshozók az AV megvásárlásáért? Nem tenné olcsóvá ez sem néhány század ellátására a világban egy gyárat. De ha át akarjuk ugrani az 5. genet, akkor ilyenek is felmerülnek bennem.)
3, Náluk teljesen más üzemeltetési kultúra van még ugyan ahhoz a géptípushoz is. Egy könnyű multi gépet akartak kizárólag légifölény gépként, levegő-föld fegyverek nélkül használni. (Csak levegő-levegő fegyverekkel.) És van most is egy könnyű támadó második századuk Alkákkal a CAS feladatkörre. Amit egyértelműen radar alatti berepülésre képzeltek el.
Ez a rész szerintem nagyon hiányzott ebből a topicból. Emlékszem, @Terminator csodálkozva meg is jegyezte, hogy mi kihoztuk a saját jövőnk szempontjából egyértelműen a Gripen előnyeit és az egyik cseh cikk meg kihozta, hogy a cseh pilóták vagy német vagy amerikaiban gondolkodnak, reménykednek.
Ha kizárólag légiharcra szeretnénk valamit beszerezni, akkor egy 4. genes két hajtóműves jobb választásnak tűnik, mint egy 4. genes egy hajtóműves. De ha 4. genes vadászbombázókból akarunk mennyiséget, ahhoz meg a mi filozófiánk szerint Gripenek a jobbak.
4, Sokszor emlegetik ezekben a cseh cikkekben, hogy politikai döntés kell a minisztériumból minél előbb, mert kifutnak az időből. A valóságban pénzügyminiszteri döntés kellene, hogy valaki megmondja, hogy mitől vonnak majd el pénzt erre a beszerzésre. Régen is az volt a véleményem, hogy az ő vadászgépeiket nem szakmai vagy politikai döntés fogja korlátozni. Mind a kettő az F-35-höz húz. Az a kérdés, hogy az elkövetkezendő 2 évben hogyan fogják megteremteni a HM költségvetésének 50%-os emelését, ahogy mindig ígérik és ebből mindig elvonások szoktak lenni és ezen felül egy egyszeri olyan pénzátcsoportosítást, amivel bérlés meg majd fizetek nélkül az amerikaiaktól meg tudják rendelni a gépeket. Ha erre nem lesz lehetőség, én már várom, hogy marad a Gripen E.
 
  • Tetszik
Reactions: L.O.B and Pogány

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
3, Náluk teljesen más üzemeltetési kultúra van még ugyan ahhoz a géptípushoz is. Egy könnyű multi gépet akartak kizárólag légifölény gépként, levegő-föld fegyverek nélkül használni. (Csak levegő-levegő fegyverekkel.) És van most is egy könnyű támadó második századuk Alkákkal a CAS feladatkörre. Amit egyértelműen radar alatti berepülésre képzeltek el.
Úgy tűnik hogy a csehek abba az irányba mennek, hogy hosszú távon csak egy univerzális típusuk legyen. Még kb. 8-15 évig ott van nekik a hazai gyártású L-159, de utána már csak az az egy típusuk marad, amit most kiválasztanak. A pilótaképzést kiszervezték a hadseregtől, az Aero gyárat eladták, nincs többé hazai gép vásárlási kényszerük. Az F-16-nál és az F-35-nél is lehet látni, hogy a kisebb légierők meg tudták oldani a feladataikat saját sugárhajtású gyakorlógép nélkül, "egytípusos" légierővel.
Magyarország jelenleg úgy tűnik hogy épp az ellenkező irányba megy. Maradt a C/D Gripen mellett, kiegészítőként szubszonikus L-39 típust akar rendszeresíteni pilótaképzésre és könnyű-támadó feladatokra. És ehhez megvette az Aero gyárat. Mi oda fejlődünk, ahol a csehek 10 évvel ezelőtt tartottak, a csehek pedig 10 év múlva lépnek tovább oda, ahol mi 10 éve tartottunk (=egytípusos légierő)...

Ha jól számolom, akkor a cseh gépek szerkezetében átlagosan 285 repült órával lehet több mint a magyar gépekben, ami a 14 magyar gépre is vonatkozó jelenlegi évi 2000 órás (=143 óra/gép/év átlagosan) keretet figyelembe véve átlagosan +2 évnyi repülést jelent.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Úgy tűnik hogy a csehek abba az irányba mennek, hogy hosszú távon csak egy univerzális típusuk legyen. Még kb. 8-15 évig ott van nekik a hazai gyártású L-159, de utána már csak az az egy típusuk marad, amit most kiválasztanak. A pilótaképzést kiszervezték a hadseregtől, az Aero gyárat eladták, nincs többé hazai gép vásárlási kényszerük. Az F-16-nál és az F-35-nél is lehet látni, hogy a kisebb légierők meg tudták oldani a feladataikat saját sugárhajtású gyakorlógép nélkül, "egytípusos" légierővel.
Magyarország jelenleg úgy tűnik hogy épp az ellenkező irányba megy. Maradt a C/D Gripen mellett, kiegészítőként szubszonikus L-39 típust akar rendszeresíteni pilótaképzésre és könnyű-támadó feladatokra. És ehhez megvette az Aero gyárat. Mi oda fejlődünk, ahol a csehek 10 évvel ezelőtt tartottak, a csehek pedig 10 év múlva lépnek tovább oda, ahol mi 10 éve tartottunk (=egytípusos légierő)...

Ha jól számolom, akkor a cseh gépek szerkezetében átlagosan 285 repült órával lehet több mint a magyar gépekben, ami a 14 magyar gépre is vonatkozó jelenlegi évi 2000 órás (=143 óra/gép/év átlagosan) keretet figyelembe véve átlagosan +2 évnyi repülést jelent.

Ez igaz, de én nem erre akartam rávilágítani.

Náluk nem úgy kezdődött valószínűleg a történet, hogy átakarunk állni az egy típusos légierőre és összegyűjtötték egy nagy terembe az összes Gripen és Alca pilótát, hogy döntsenek, hogy melyik géptípus lenne nekik a legalkalmasabb.

Kívülről nekem úgy tűnik, hogy mint a legjobban képzett pilóták, a Gripen század vezetőjét kérdezték meg és ő beszélgetett a saját embereivel arról, hogy mi legyen a cseh légierő jövője.

Ezt fontos megérteni, hogy követni lehessen azt, amit nekem a cikk helyre tett. Mi eddig úgy álltunk az ő nyilatkozataikhoz is, hogy Gripen pilóták névtelenül szivárogtatott vágyait próbáltuk úgy átgondolni, hogy nekünk is vannak Gripen pilótáink meg mi is tudjuk, hogy mit szeretnénk. Pedig nem is ugyan azt a kiképzést kapták a két ország pilótái.
Nyilván nem tudjuk, hogy mi zajlott nálunk, max ami kiszivárgott. De ha igazam van, akkor szétesett az egész diskurzus.


1, Emlékeztek arra, mikor talán egy éve egy cikk kihozta, hogy a német a favorit, mert velük rendszeresen gyakorlatoznak és alul maradnak? Nem értettük, minek kell nekik dog-fight, miközben a Gripenben a BVR és a tömeg lenne a lényeg. (Ezt nehéz megérteni, ha nem tesszük hozzá, hogy az ő pilótáik kizárólag elfogó szerepre vannak kiképezve, akik a tenderen megszólalnak, és nem a biztonsági játékot tekintik elsődlegesnek az ellenség távol tartására és a támadható földi célok bombázását priorizálnák, mint mi.)
2, Emlékeztek, hogy az új hadügyminiszter első cikke arról szólt, hogy árajánlatot kért F-35 és Gripenre, de nem is ugyan azt a darabszámot, nehéz hinni abban, hogy volt egy előre átgondolt koncepció, és pusztán nem tudták, hogy hány pilóta kell nekik hozzá.
3, Eddig egyetlen cikkben nem szerepelt, hogy Alca váltótípusához keresnek bármit. Akár egy gépes koncepcióban akár két gépes koncepcióban. Szerintem ez most lett kitalálva. (Az a kérdés, hogy a politikai vezetésben vagy csak a szerző találta ki?)
4, Nem vagyok meggyőződve arról, hogy jelenleg már tudjuk-e, mit akar a magyar és főleg mit akar a cseh elképzelés. Ez a cseh miniszterasszony azt nyilatkozta, hogy figyelemmel kíséri a trendeket és ő nagy híve a loyal wingman megoldásnak. Ez nagyon szép, hogy ő bemondott megválasztása után egy ilyen szakszót, de ha 2 F-35-ös század az elképzelés, akkor mennyi kísérő drónt gondolt hozzá? Mikor pár hónappal ezelőtt azok a számok is ugráltak, hogy mennyi gép beszerzése van napirenden és még ebben a cikkben most is ugrál egészen a 2-3 század között. És arról szól a cikk vége, hogy "költségvetésen kívüli pénzből" kellene legalább két F-35 század, mert a fenntartása problémás lesz, akkor megkérdem, hogy a kísérő lopakodó drónok is "költségvetésen kívüli pénzekből" lenne megvásárolva?
Ugyan ez a magyar elképzelésekre is igaz, borzasztó keveset tudunk róla. Egyáltalán rendszeresíteni fogjuk az Alcát könnyűtámadó és kiképző típusnak, vagy csak az NG-t középhaladónak, mert van Alca helyett Gripen D, ami besorolás alapján ugyan az a kategória. Annyit tudunk, hogy nem F-35-ben gondolkodunk, hanem 6. gen európaiban, de lesz azokhoz loyal wingman? És ha akarunk olyat, akkor a kiképzésben hasznosnak találják Gáspárék, hogy a leendő vadászpilóta egy ideig könnyűtámadón szolgáljon? (Gondolkodásban nyilván könnyebb ráállni, ha előtte pár évig azon gondolkodtál, hogy mit kezdenél egy Alcával a csatatéren, mert az lesz a feladata majd a drónnak is, de pénzben megérősnek gondoljuk-e?)
Ezt jó lenne tudni, mielőtt kimondjuk, hogy mi több gépes elképzelést követünk vagy tréner gépeket veszünk egy gépes koncepciót követve.
5, Elmondtad, hogy ők bepozicionálták magukat arra, hogy számukra már az AV lényegtelen. Azért érdekelne mi lenne a reakciójuk, ha mi elkezdenénk hazaköltöztetni. Az összes többi légiipart kicsinálták az országukban az elmúlt hónapban, az orosz harci heli szerviz központ, ami egyedülálló volt a maga szintjén a NATO-ban, annak vége. Az orosz fickó polgári gépgyártása hamarabb zárt be, mint hogy kimondtuk volna, hogy "fapapucs". Valóban van még egy nemzetközileg is jó kiképzőközpontjuk.
Ha tudatos ez a repülőipari leépítés, akkor teljesen logikus, ha hazaköltöztetjük az AV-t és beleolvasztjuk az itt ellentétes irányú, épp fejlődő konszernbe. De ha ők meg akarják tartani, akkor csupán nincs tervük és amint azt mondjuk, hogy átjön a gyár, akkor megint valami mást fognak dönteni és borul az, amit ez alapján az egy cikk alapján láttunk.


Amit fontosnak tartok és biztosan látunk, és ez nem találgatás, hogy mi itt a fórumon teljesen máshogy álltunk hozzá egy Alca századhoz, mint ahogy ők azt tervezték volna bevetni. Szittya a pod cipelési lehetőséget hangsúlyozta, mások SEAD képességet képzeltek el neki, vagy én nem is tudom, mit. De leginkább az volt az elképzelés, hogy nagy magasságból távolról bombáz.

Nem terveztünk radar alatti berepüléssel és CAS lehetőséget.

Az ukrán háború után ki kell elemezni, hogy a sokat emlegetett európai háborúban meg komoly légvédelem ellenféllel akkor mit éri megcsinálni meg mit nem. Sok tévhit dőlt meg, ahogy a TB2-esek úgy is azonnal lepotyognak egy komoly ellenféllel szemben, brutális volt a veszteségük, de az általuk megsemmisített haditechnika is. Csak zárójel, hogy heli harcászatból is kaptunk anyagot. És a radar alatt repülésről is rengeteg mindent át lehet tanulmányozni, hogy jól gondoltuk-e. Loyal wingman nem volt, de ennek elképzelt szerepét az előzőekből kell majd összerakni.

És a tévedés jogát fenntartom, lehet tényleg van egy tervük és csak kívülről és csak innen nézve, ahol én ülök tűnik úgy, hogy kormányról kormányra, eseményekről eseményekre rögtönöznek a hadsereg beszerzéseivel. És sem pénzügyi tervezés, sem kiválasztott típus nincs még. Akarnak jelenleg F-35-öt, ahogy régebben mást, de abból sokat, utána meg az én jóslatom, hogy jön a Gripen, mert olcsó. Pénzt meg sosem volt mellé téve, hogy mennyiből kell tervezniük. Majd meglátjuk!
 
  • Tetszik
Reactions: dkes

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
A csehek vagy összekapják magukat idén, vagy marad a Gripen, vagy ők maradnak két szék között a földön.

Az eredeti 10 éves Gripen bérlés 2015-ben járt le, akkor meghosszabbították még 10+2 évre és így elvileg 2027-ig van szerződésük.

De F-35-ön kívül mást nem nagyon van értelme venniük, ott meg most elég sokan állnak sorban:

  • A lengyelek 32 db-ot rendeltek, amik a tervek szerint 2025 és 2030 között érkeznek (A Kongresszus 2020. január elején hagyta jóvá, a lengyel védelmi miniszter pedig január 27-én bejelentette a 4,6 milliárd dolláros szerződést)
  • A finnek 2021 decemberében 64 db-ot rendeltek 8,4 milliárd euróért, és a tervek szerint 2026-tól érkeznek meg és 2027-től lesznek hadra foghatók az elsők.
  • Nemrég Kanada rendelt 88 db-ot 15 milliárd dollárért.
  • A németek meg most gondolkodnak nagyon erősen 35 db vásárlásáról.
  • A Spanyolok meg tagadják, de mégis gondolkodnak 50 db F-35 vásárlásáról.

Tehát látszik, hogy ha idén megrendelnék, akkor is jó ha nem kis szerencsével akkorra kapnák meg (2027-re), amikorra le kell adniuk a Gripeneket, de még tendert sem írtak ki, nem hogy megrendelésről beszélnénk, sőt, ha a németek is beelőzik őket, akkor jó lesz az 2028-29-es szállításnak is, főleg úgy, hogy a Lockeed folyamatos csúszásban van, a szlovák F-16-osokat másfél év, a bolgár F-16-osokat meg 2 év csúszással tudja átadni (vagy az F-35 gyártósorát nem érintette a COVID?).

Ráadásul, ha megkapják 2027-ben, vagy "kis csúszással" 2028-ban, akkor egyből adhatják is a készültséget? Biztos.

De ahogy írtam, még tender sincs, viszont ha lesz, az meg nem lesz gyors náluk, látva pl. az IFV tenderük húzását.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A csehek vagy összekapják magukat idén, vagy marad a Gripen, vagy ők maradnak két szék között a földön.

Az eredeti 10 éves Gripen bérlés 2015-ben járt le, akkor meghosszabbították még 10+2 évre és így elvileg 2027-ig van szerződésük.

De F-35-ön kívül mást nem nagyon van értelme venniük, ott meg most elég sokan állnak sorban:

  • A lengyelek 32 db-ot rendeltek, amik a tervek szerint 2025 és 2030 között érkeznek (A Kongresszus 2020. január elején hagyta jóvá, a lengyel védelmi miniszter pedig január 27-én bejelentette a 4,6 milliárd dolláros szerződést)
  • A finnek 2021 decemberében 64 db-ot rendeltek 8,4 milliárd euróért, és a tervek szerint 2026-tól érkeznek meg és 2027-től lesznek hadra foghatók az elsők.
  • Nemrég Kanada rendelt 88 db-ot 15 milliárd dollárért.
  • A németek meg most gondolkodnak nagyon erősen 35 db vásárlásáról.
  • A Spanyolok meg tagadják, de mégis gondolkodnak 50 db F-35 vásárlásáról.

Tehát látszik, hogy ha idén megrendelnék, akkor is jó ha nem kis szerencsével akkorra kapnák meg (2027-re), amikorra le kell adniuk a Gripeneket, de még tendert sem írtak ki, nem hogy megrendelésről beszélnénk, sőt, ha a németek is beelőzik őket, akkor jó lesz az 2028-29-es szállításnak is, főleg úgy, hogy a Lockeed folyamatos csúszásban van, a szlovák F-16-osokat másfél év, a bolgár F-16-osokat meg 2 év csúszással tudja átadni (vagy az F-35 gyártósorát nem érintette a COVID?).

Ráadásul, ha megkapják 2027-ben, vagy "kis csúszással" 2028-ban, akkor egyből adhatják is a készültséget? Biztos.

De ahogy írtam, még tender sincs, viszont ha lesz, az meg nem lesz gyors náluk, látva pl. az IFV tenderük húzását.

Alapvetően igazad van. De azzal kiegészíteném, hogy ha és amennyiben idén döntenek, akkor ez 4 év alatt így is borzasztóan sürgősségi feláras csomag lesz.
Az általad felsoroltakat bontsuk ketté! Kik azok, akiknek megvan a szenátusi engedély a vásárlásra és kik azok, akiknek még nem? És szlovák esetet nem csak a csúszás miatt érdemes említeni. De ők a 25. órában tárgyaltak és a helyi ÁSZ meg is jegyezte, hogy a két dolog közül az egyik amit hiányol a gazdasági ellentételezés.

Ez két olyan dolog, amin érdemes elgondolkodni. Ha eddig az IFV beszerzéssel el voltak foglalva, akkor lesz munka a minisztériumban idén bőven.

1, Letárgyalni az IFV jogi, gazdasági és harcérték vonatkozásait.
2, Dönteni az új MBT típusról.
3, Letárgyalni az F-35 (ha ez lesz a döntés a légierőnél) gazdasági ellentételezését.
4, Kongresszus és Szenátus elé tárni a megállapodást.
5, Megállapodni a pilóták 4 év alatt kiképzéséről ha az Alcásokat nem számítom, legalább a Gripen pilótákat. (Miközben nem mehet egyszerre az egész állomány, mert akkor ebben a 4 évben nem lenne légvédelme az országnak.)

Nem vagyok benne biztos, hogy érzitek-e a párhuzamot az IFV tenderrel, ahol egy évvel ezelőtt még a katonák elvárásokat támasztottak, hogy ilyen ágyú emelkedés a kedvezőbb, meg olyan harci tapasztalattal rendelkező gép az előnyös és idén azt mondják, hogy bármelyiket megrendelheti a kormány csak legyen valami!
És sokkal előrébb tartott az előkészítése és a gazdasági dolgokra is több idő volt beszélni, mint a vadászgép beszerzésre, aminél semmi sincs. És már ott tartunk, hogy nehéz dd után 1 évvel ugyan úgy harcra kész kellene lenniük.
 
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: dkes and formosa1

Yoda

Well-Known Member
2022. február 28.
1 854
2 188
113
A csehek vagy összekapják magukat idén, vagy marad a Gripen, vagy ők maradnak két szék között a földön.

Az eredeti 10 éves Gripen bérlés 2015-ben járt le, akkor meghosszabbították még 10+2 évre és így elvileg 2027-ig van szerződésük.

De F-35-ön kívül mást nem nagyon van értelme venniük, ott meg most elég sokan állnak sorban:

  • A lengyelek 32 db-ot rendeltek, amik a tervek szerint 2025 és 2030 között érkeznek (A Kongresszus 2020. január elején hagyta jóvá, a lengyel védelmi miniszter pedig január 27-én bejelentette a 4,6 milliárd dolláros szerződést)
  • A finnek 2021 decemberében 64 db-ot rendeltek 8,4 milliárd euróért, és a tervek szerint 2026-tól érkeznek meg és 2027-től lesznek hadra foghatók az elsők.
  • Nemrég Kanada rendelt 88 db-ot 15 milliárd dollárért.
  • A németek meg most gondolkodnak nagyon erősen 35 db vásárlásáról.
  • A Spanyolok meg tagadják, de mégis gondolkodnak 50 db F-35 vásárlásáról.

Tehát látszik, hogy ha idén megrendelnék, akkor is jó ha nem kis szerencsével akkorra kapnák meg (2027-re), amikorra le kell adniuk a Gripeneket, de még tendert sem írtak ki, nem hogy megrendelésről beszélnénk, sőt, ha a németek is beelőzik őket, akkor jó lesz az 2028-29-es szállításnak is, főleg úgy, hogy a Lockeed folyamatos csúszásban van, a szlovák F-16-osokat másfél év, a bolgár F-16-osokat meg 2 év csúszással tudja átadni (vagy az F-35 gyártósorát nem érintette a COVID?).

Ráadásul, ha megkapják 2027-ben, vagy "kis csúszással" 2028-ban, akkor egyből adhatják is a készültséget? Biztos.

De ahogy írtam, még tender sincs, viszont ha lesz, az meg nem lesz gyors náluk, látva pl. az IFV tenderük húzását.
Gripent frissítgetik a saabnál.
Szerintem el muzsikál prága még egy darabig a 4+ gen gripenekkel.
Ha nagyon kell új vas akkor meg beszállhatnak további egy tucat géppel a gripen e/f vételébe ami gyártva lesz svéd meg brazil piacra ez már biztos.
Ha németek fegyverkeznek és támadnák cseh országot akkor nincs akkora potencia különbség a 12 f-35 meg 12-24 gripen között hogy ez fogja meg őket.
/miért támadnának ami értéket termel az már a ővék/
lengyelek is beindulhatnak még de ott is az a kérdés hogy minek. /déli szomszédjait meg hagyjuk is e szempontból/
Szóval csehország nyugisabb helyen van mint magyarország.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 810
8 751
113
  • Hűha
  • Tetszik
Reactions: formosa1 and Vogon

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113

Ha elmegy shoppingolni Washingtonba akkor az transparens demokratikus beszerzes nem mint a csunya atlathatatlan magyar.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113

Eleg ertelmes valaszok. 2030-ra igeri legkorabbra a cseh F-35 -ot, meg ugye a szokasos problema hogy ha van 20 pilotad osszesen, meg turnezni is jarsz a Baltikumba, meg otthon is kell 4-5 keszenletnek akkor ugy nehez atkepezni a meglevoket F-35-re.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
Gripen vagy F-35? F-35 vagy Gripen? Gripen vagy F-35?...

konference_01.jpg
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 884
113

Mindegy hogy Gripen vagy F-35 csak 24 legyen.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
Cseh légierő: Minden út az F-35A Lightning II-hez vezet...

A Cseh Köztársaság légiereje az ötödik generációs F-35A Lightning II többcélú vadászgépet részesíti előnyben. Természetesen. A cseh pilóták logikusan a legjobb, legígéretesebb és legelterjedtebb taktikai szuperszonikus többcélú repülőgépet akarják.

Jana Černochová védelmi miniszter a Seznamnak adott interjújában megerősítette, hogy a nyári hónapokban új vadászrepülőgépet választottak ki. A miniszter szerint a jelenlegi bérlet helyett inkább új repülőgépek vásárlását részesítik előnyben. Ráadásul a jelenlegi helyzetet mindig átmeneti megoldásnak tekintették.

Vannak más érdekes jelek is az F-35 preferenciájára. Viktor Sotona, az Aero Vodochody vezérigazgatója a Forbesnak adott interjújában említette az F-35 lehetséges megszerzését. "Nem akarok akasztókat készíteni az F-35-höz, nem csak gyár és összeszerelő üzem akarok lenni - a technológiai együttműködés szintjén akarok lenni" - mondta Sotona egy interjúban. Később hozzátette: "Ha megérkezett az F-35, az egy rendkívül fejlett, ötödik generációs repülőgép, de az L-39 nagyon alkalmas a továbbképzésre."


(Sajnos a cikknek a többi része előfizetéses.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 111
113
Cseh légierő: Minden út az F-35A Lightning II-hez vezet...

A Cseh Köztársaság légiereje az ötödik generációs F-35A Lightning II többcélú vadászgépet részesíti előnyben. Természetesen. A cseh pilóták logikusan a legjobb, legígéretesebb és legelterjedtebb taktikai szuperszonikus többcélú repülőgépet akarják.

Jana Černochová védelmi miniszter a Seznamnak adott interjújában megerősítette, hogy a nyári hónapokban új vadászrepülőgépet választottak ki. A miniszter szerint a jelenlegi bérlet helyett inkább új repülőgépek vásárlását részesítik előnyben. Ráadásul a jelenlegi helyzetet mindig átmeneti megoldásnak tekintették.

Vannak más érdekes jelek is az F-35 preferenciájára. Viktor Sotona, az Aero Vodochody vezérigazgatója a Forbesnak adott interjújában említette az F-35 lehetséges megszerzését. "Nem akarok akasztókat készíteni az F-35-höz, nem csak gyár és összeszerelő üzem akarok lenni - a technológiai együttműködés szintjén akarok lenni" - mondta Sotona egy interjúban. Később hozzátette: "Ha megérkezett az F-35, az egy rendkívül fejlett, ötödik generációs repülőgép, de az L-39 nagyon alkalmas a továbbképzésre."


(Sajnos a cikknek a többi része előfizetéses.)

A franciák így látják: Csehország hamarosan bejelentheti, hogy legalább 24 F-35A típusú gépet kíván rendelni...