Cseh vadászgép-beszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

H

Hummen23

Guest
A cseh vadászrepülő beszerzésével kapcsolatban releváns lehet az, hogy az AV magyar többségi tulajdonba került?
Ha feltételezzük, hogy új flotta beszerzése esetén ipari együttműködést akarnak akár a csehek, akár mi, akkor annak a megfelelő platformja az AV lehet?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 212
96 160
113
A cseh vadászrepülő beszerzésével kapcsolatban releváns lehet az, hogy az AV magyar többségi tulajdonba került?
Ha feltételezzük, hogy új flotta beszerzése esetén ipari együttműködést akarnak akár a csehek, akár mi, akkor annak a megfelelő platformja az AV lehet?
Logikus lépés lenne. Ráadásul az Omnipol, mint egy befolyásos cseh oligarcha cége kisebbségi tulajdonos.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 595
14 773
113
Így szegről-végről a magyar politikának is lehet beleszólása.
Omnipol a SAAB vonal folytatásán érdekelt, viszont az új vezetés ennek valszeg véget fog vetni.

Elemzés: Černochová a nyugatbarát és Amerika-barát irány hordozója. Kiknek ez nem tetszik?

https://www.securitymagazin.cz/defe...erovani-komu-se-to-nezamlouva-1404067764.html
.
.
A VM jelenlegi megközelítése a szuperszonikus repülés ügyében olyan (nem) stratégiát jelezhet, mint a "kiüljük" és meglátjuk, azaz idővészhelyzetbe kerülünk, és könnyebben érvényesíthetjük a meglévő megoldást a svéd SAAB-bal való együttműködés kiterjesztésével. Hiszen ez egy megoldás, ami bevált, és mi is tudjuk. Jana Černochovától mindent el lehet várni, csak nem a "kiüljük" stratégiát. Jöhet az idegesség erről az oldalról? A katonaság eddig a skandináv megoldásokra támaszkodott modernizációs projektjei során. A Gripen mellett megemlíthető a Saab RBS-70 légvédelmi rendszere, a svéd Ericsson cég Arthur tüzérségi radarja.

Amikor egy egyértelműen alianció-barát és egyértelműen Amerika-barát irányvonalú politikus minisztériumba kerül, az északi-semleges irányvonal köré tömörülő körök ezt jövőbeli szándékaik fenyegetésének tekinthetik. Ha azt nézzük, hogy Csehországban kik képviselik az északi és főleg a svéd megoldásokat, akkor elsősorban az Omnipol holding. 2003-tól már részt vett a Gripen vadászrepülőgépek eredeti bérbeadásának projektjében.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 239
13 724
113

Lehet rohogni.

Letos by se mělo také rozhodnout o stíhačkách. Ukazuje se, že výběrová řízení jsou těžká, nebylo by snazší prodloužit pronájem gripenů?​

V tuto chvíli není absolutně rozhodnuto. Během prvního čtvrtletí letošního roku armáda předloží vojenské návrhy řešení, s těmi se seznámíme a pak uděláme rozhodnutí politické.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Vogon and Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 212
96 160
113

Lehet rohogni.

Letos by se mělo také rozhodnout o stíhačkách. Ukazuje se, že výběrová řízení jsou těžká, nebylo by snazší prodloužit pronájem gripenů?​

V tuto chvíli není absolutně rozhodnuto. Během prvního čtvrtletí letošního roku armáda předloží vojenské návrhy řešení, s těmi se seznámíme a pak uděláme rozhodnutí politické.
Van nekik kiskapu, tudnak még évekig pingvinezni Gripen ügyben.

Tizennégy Gripen repülőgép bérleti szerződése 2027-ig szól, a következő két évre 2029-ig van opció
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
Van nekik kiskapu, tudnak még évekig pingvinezni Gripen ügyben.

Tizennégy Gripen repülőgép bérleti szerződése 2027-ig szól, a következő két évre 2029-ig van opció
Dehogy-dehogy!
Már tavaly nyáron leírtam, hogy a szokás szerinti cseh tempóval irgalmatlan nagy bajban lesznek. És nem véletlen, hogy 2022 Q1-ben döntést vár a néni, ugyanis közben beelőzték őket a svájciak, és a finnek is. Az utolsó F-35 megrendelés a finneké volt, ahova először 2025-től kezdik el szállítani az első gépeket.
Az arabok most felmondott nagyobb tétele csak 2027-től kezdve lett volna aktuális. Talán arra beugorva lenne esélyük a cseheknek. Még talán alkudozhatnának is. Viszont pont a késői dátum az, ami miatt minimálisra fog csökkenni az alkupozíciójuk. Ha 2027-től kezdik el a gépeket szállítani, és tényleg - egyszer élünk alapon - 2 századot rendelnek, akkor irgalmatlanul ki lesz centizve a dolog, még a 2022 Q1-gyes döntéssel is a dolog. A 2 év, a nagyon minimum a készenlét átvételére. A norvégok most váltották le szolgálati szinten is az F-16-ot az F-35-re. Az első gépeket 2015-ben kapták.
Nálunk a Gripenek 2,5 évvel az érkezés után kapták meg a szolgálatot, de a végleges váltás csak majd 4 évvel az első gép érkezése után lett hivatalos.
Namost a cseheknek a teljes váltásra lesz 2 évük.
Persze mindez csak az F-35 opció. A jelenlegi Gripenjeik megvételével addig tologatják a generáció váltást, ameddig akarják. A váltásra viszont - úgy érzem -, már így is kicsúsztak az ideális időablakból.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Dehogy-dehogy!
Már tavaly nyáron leírtam, hogy a szokás szerinti cseh tempóval irgalmatlan nagy bajban lesznek. És nem véletlen, hogy 2022 Q1-ben döntést vár a néni, ugyanis közben beelőzték őket a svájciak, és a finnek is. Az utolsó F-35 megrendelés a finneké volt, ahova először 2025-től kezdik el szállítani az első gépeket.
Az arabok most felmondott nagyobb tétele csak 2027-től kezdve lett volna aktuális. Talán arra beugorva lenne esélyük a cseheknek. Még talán alkudozhatnának is. Viszont pont a késői dátum az, ami miatt minimálisra fog csökkenni az alkupozíciójuk. Ha 2027-től kezdik el a gépeket szállítani, és tényleg - egyszer élünk alapon - 2 századot rendelnek, akkor irgalmatlanul ki lesz centizve a dolog, még a 2022 Q1-gyes döntéssel is a dolog. A 2 év, a nagyon minimum a készenlét átvételére. A norvégok most váltották le szolgálati szinten is az F-16-ot az F-35-re. Az első gépeket 2015-ben kapták.
Nálunk a Gripenek 2,5 évvel az érkezés után kapták meg a szolgálatot, de a végleges váltás csak majd 4 évvel az első gép érkezése után lett hivatalos.
Namost a cseheknek a teljes váltásra lesz 2 évük.
Persze mindez csak az F-35 opció. A jelenlegi Gripenjeik megvételével addig tologatják a generáció váltást, ameddig akarják. A váltásra viszont - úgy érzem -, már így is kicsúsztak az ideális időablakból.
F16 V szerintem megjönne nekik időben :rolleyes: És igazándiból abba a politikai környezetben amiben élnek teljesen elég is lenne.
 
  • Hűha
Reactions: pöcshuszár

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 239
13 724
113
Nem is csodalkozom a gyartokon ha 6-7 ev cirkusz utan meg fogja majd a gyoztes kerni a fajdalomdijat. Evek ota 53 milliard koronarol beszelnek, fognak ezek meg orulni a 60-nak is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
F16 V szerintem megjönne nekik időben :rolleyes: És igazándiból abba a politikai környezetben amiben élnek teljesen elég is lenne.
Jaja! Csak minimum 2x annyiba kerülne, mint a jelenlegi Gripenjeik maradványértékének kifizetése. 0 előrelépés lenne, de legalább a teljes földi és repülő személyzetet újra kellene képezni.
Nos ez egy kiválló ötletnek tűnik.... o_O :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon and fip7

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Jaja! Csak minimum 2x annyiba kerülne, mint a jelenlegi Gripenjeik maradványértékének kifizetése. 0 előrelépés lenne, de legalább a teljes földi és repülő személyzetet újra kellene képezni.
Nos ez egy kiválló ötletnek tűnik.... o_O :cool:
Én ott már semmin nem lepődnék meg. Láthatóan nem a haderő fejlesztés a cél hanem valamifél politikai haszonszerzés. Sztem az USA nagyon nyomhatja nekik az amcsi gépet. Helikopternél Te gondoltad volna a 4 db vipert?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
Én ott már semmin nem lepődnék meg. Láthatóan nem a haderő fejlesztés a cél hanem valamifél politikai haszonszerzés. Sztem az USA nagyon nyomhatja nekik az amcsi gépet. Helikopternél Te gondoltad volna a 4 db vipert?
A helikopterek esetén nem a végleges számokat láthatod. A deklarált cél ott az lesz, hogy leadjanak még minimum 1 ilyen 12 gépes megrendelést, csak a 8/4-es megosztást felcserélik.
Náluk csak egyes területeken ég a ház. A kormányzatnak pedig a fűle tele van a mindenkori védelmi miniszterrel. Állandóan csak követeli a lét.
A mostani néninek is már most leesett az peták, hogy vagy ő is veri az asztalt, vagy marha nagy szégyenben marad. Vele talán annyival jobban jártak a csehek, hogy legalább elolvassa a szerződéseket, vagy nem érzi cikinek mással elolvastatni. Mert Metnar - az elődje - még ehhez is ostoba volt.
Szóval nem véletlen ez a dobzse-dobzse mentalitás.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and papi

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
A helikopterek esetén nem a végleges számokat láthatod. A deklarált cél ott az lesz, hogy leadjanak még minimum 1 ilyen 12 gépes megrendelést, csak a 8/4-es megosztást felcserélik.
Náluk csak egyes területeken ég a ház. A kormányzatnak pedig a fűle tele van a mindenkori védelmi miniszterrel. Állandóan csak követeli a lét.
A mostani néninek is már most leesett az peták, hogy vagy ő is veri az asztalt, vagy marha nagy szégyenben marad. Vele talán annyival jobban jártak a csehek, hogy legalább elolvassa a szerződéseket, vagy nem érzi cikinek mással elolvastatni. Mert Metnar - az elődje - még ehhez is ostoba volt.
Szóval nem véletlen ez a dobzse-dobzse mentalitás.
A kontinensen rajtuk kívűl ki üzemeltet még viper/venom kombót? Nekem így most hirtelen a törökök ugranak be mint viper üzemeltető, de hosszú távon ők is kérdésesek… szerintem a helikopterek is egy szimpla poltikai döntés volt, még nagyobb darabszámban sem logikus számomra a dolog.
Szerintem és hangsúlyozom ez az én privát véleményem, szóval nyugodtan cáfoljátok meg, az ifv tender is azért lett törölve mert az ASCOD-ot ciki lett volna pont most kihozni győztesnek pont abban az időpontban amikor a világsajtó tele van a britt ASCOD (Ajax) problémáival. Én úgy tudom a cseheknek ugyan úgy az ADCOD 2 platformot ajánlották, és igencsak leejtett a tender az ADCOD felé…. Szóval szerintem most próbálnak időt nyerni. Nagyon erős ez USA lobbi Csehországban. Meglepődnék ha maradna a Gripen vagy bármely európai gép.
Szerk: hogy légvédelemnél miként tudtak befutni a zsidók az talány.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 239
13 724
113
Minden politikai dontes. Jobb esetben az van amit Benko szokott meselni hogy a katonak kivalasztanak 2-3 termeket(hogy a vegen a hulye politikus ne valami szart valasszon) es ezekbol majd a politikus eldonti hogy melyik legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 750
80 163
113
Jaja! Csak minimum 2x annyiba kerülne, mint a jelenlegi Gripenjeik maradványértékének kifizetése. 0 előrelépés lenne, de legalább a teljes földi és repülő személyzetet újra kellene képezni.
Nos ez egy kiválló ötletnek tűnik.... o_O :cool:

A csehek csak bérlik a gépeket. Náluk nem maradványérték van, hanem a 20 éves, de folyamatosan korszerűsített gépek teljes értékét kellene nekik egyben kifizetni 2027 körül. Az meg legalább 500-600 millió USD körül van, ha nem több. Ennél nekik valószínűleg minden olyan más megoldás jobb, amivel nem kell ennyi pénzt egy évben egyszerre egy összegben kifizetni.


Nálunk a Gripenek 2,5 évvel az érkezés után kapták meg a szolgálatot, de a végleges váltás csak majd 4 évvel az első gép érkezése után lett hivatalos.
Namost a cseheknek a teljes váltásra lesz 2 évük.
Persze mindez csak az F-35 opció. A jelenlegi Gripenjeik megvételével addig tologatják a generáció váltást, ameddig akarják. A váltásra viszont - úgy érzem -, már így is kicsúsztak az ideális időablakból.

A csehekhez 2005. április 18-án érkezett meg az első 6 Gripen. A készültségi szolgálatot július 1-étől vették át a JAS-39-esek a MiG-21-esektől. Az 2,5 hónap.


Már tavaly nyáron leírtam, hogy a szokás szerinti cseh tempóval irgalmatlan nagy bajban lesznek. És nem véletlen, hogy 2022 Q1-ben döntést vár a néni, ugyanis közben beelőzték őket a svájciak, és a finnek is. Az utolsó F-35 megrendelés a finneké volt, ahova először 2025-től kezdik el szállítani az első gépeket.
Az arabok most felmondott nagyobb tétele csak 2027-től kezdve lett volna aktuális. Talán arra beugorva lenne esélyük a cseheknek. Még talán alkudozhatnának is. Viszont pont a késői dátum az, ami miatt minimálisra fog csökkenni az alkupozíciójuk. Ha 2027-től kezdik el a gépeket szállítani, és tényleg - egyszer élünk alapon - 2 századot rendelnek, akkor irgalmatlanul ki lesz centizve a dolog, még a 2022 Q1-gyes döntéssel is a dolog. A 2 év, a nagyon minimum a készenlét átvételére. A norvégok most váltották le szolgálati szinten is az F-16-ot az F-35-re. Az első gépeket 2015-ben kapták.

A csehek is olyanok mint mi, ha már nagyon nagy a probléma, akkor meghozzák a szükséges döntéseket és tudnak hatékonyak lenni. Csak nekik most még nem sürgős semmi. Amíg nálunk nem jöttek a nagy bejelentések, addig ők voltak a "bezzeg ország". Ha majd elkezdenek megint venni ezt-azt, akkor megint ők lesznek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
A csehek csak bérlik a gépeket. Náluk nem maradványérték van, hanem a 20 éves, de folyamatosan korszerűsített gépek teljes értékét kellene nekik egyben kifizetni 2027 körül. Az meg legalább 500-600 millió USD körül van, ha nem több. Ennél nekik valószínűleg minden olyan más megoldás jobb, amivel nem kell ennyi pénzt egy évben egyszerre egy összegben kifizetni.
Nem-nem. A múltkor olvastam, hogy a svédek igen-igen nyomott áron ajánlották fel neki a gépek tulajdonba kerülését.
Csak olyan megoldás van, amivel ennek az összegnek (már amit te is említettél) minimum a 3x-osát kellene kifizetni!
A bolgárok 1,2Mrd USD-ért kapnak 8, azaz NYOLC F-16-ost.
A csehekhez 2005. április 18-án érkezett meg az első 6 Gripen. A készültségi szolgálatot július 1-étől vették át a JAS-39-esek a MiG-21-esektől. Az 2,5 hónap.
El tudod annak a készenlétnek a szintjét képzelni? Miközben az egész országban 8 gép volt addigra.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 750
80 163
113
Nem-nem. A múltkor olvastam, hogy a svédek igen-igen nyomott áron ajánlották fel neki a gépek tulajdonba kerülését.
Erre nem emlékszem. Volt linkelve? Hol olvastad?

Csak olyan megoldás van, amivel ennek az összegnek (már amit te is említettél) minimum a 3x-osát kellene kifizetni!
A bolgárok 1,2Mrd USD-ért kapnak 8, azaz NYOLC F-16-ost.
De ők nem egy összegben fizetik, hanem kb. 5 év alatt. Valószínűleg az új Gripeneknél a svédek is engedik a részletfizetést, csak a jelenlegi Gripenekre írták, hogy azt 2027 után már nem lehet lízingelni semmilyen formában.

El tudod annak a készenlétnek a szintjét képzelni? Miközben az egész országban 8 gép volt addigra.
A készültség adáshoz kb. 30-50 repült óra kell az adott típuson. Ezt a csehek még a svédeknél teljesítették, ahogy a földi kiszolgálást is megtanulták.
Ők így készültek, tudták hogy a MiG-21 kivonás miatt ezt így kell csinálni. (Nálunk, ha jól emlékszem, 30 óra után már készültséget adnak a pilóták. De nálunk nem volt sürgős a Gripen készültség, amíg ki nem vonták a MiG-29-eseket, mert azok gyakorlatilag csak arra voltak jók.)
A csehek kezdetben nem használták a Gripen levegő-föld képességeit, így viszonylag kevesebb dolgot kellett nekik megtanulni a szűk határidő alatt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 063
113
A készültség adáshoz kb. 30-50 repült óra kell az adott típuson. Ezt a csehek még a svédeknél teljesítették, ahogy a földi kiszolgálást is megtanulták.
Ők így készültek, tudták hogy a MiG-21 kivonás miatt ezt így kell csinálni. (Nálunk, ha jól emlékszem, 30 óra után már készültséget adnak a pilóták. De nálunk nem volt sürgős a Gripen készültség, amíg ki nem vonták a MiG-29-eseket, mert azok gyakorlatilag csak arra voltak jók.)
A csehek kezdetben nem használták a Gripen levegő-föld képességeit, így viszonylag kevesebb dolgot kellett nekik megtanulni a szűk határidő alatt.
És mi lenne egy váltótípusnál? :oops:
(Neadjisten egy F-35-nél?
A MIG -21-esek a sajátjaik voltak. Ha nem ment volna flottul az átállás, akkor senki nem rántotta volna ki alóluk. Ha lemondják a Gripeneket, akkor viszont a svédek kirántják őket.
A fő probléma nem az Air policinggal van, hanem a harci készenléttel.
Mert a Gripenek nem csak Air policingot kell adjanak.
A kérdés az, hogy 2029-ig is ott lesznek-e az Alca-k, hogy majd ők fogják a CAS-t biztosítani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 750
80 163
113
És mi lenne egy váltótípusnál? :oops:
(Neadjisten egy F-35-nél?
A MIG -21-esek a sajátjaik voltak. Ha nem ment volna flottul az átállás, akkor senki nem rántotta volna ki alóluk. Ha lemondják a Gripeneket, akkor viszont a svédek kirántják őket.
A fő probléma nem az Air policinggal van, hanem a harci készenléttel.
Mert a Gripenek nem csak Air policingot kell adjanak.
A kérdés az, hogy 2029-ig is ott lesznek-e az Alca-k, hogy majd ők fogják a CAS-t biztosítani.
Ha jól emlékszem, a tervek szerint kb. 2036-ig repülnek az L-159 Alcák. Lesz majdnem 10 évük átvenni a levegő-föld képességet. Levegő-levegő készenlét adásig viszonylag gyorsan el lehet juttatni a kiképzés során 8-10 pilótát bármilyen új típusnál. Ha késik az új típus szállítása az tényleg lehet probléma. De még azt is el tudom képzelni, hogy kapnak ideiglenesen használt F-35-ösöket vagy átmenetileg a szlovákok védik a légterüket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 212
96 160
113
Csehország európa szívében nincs fenyegetve senki felől. Van BVP-1,2 és Pandur. Ha nekünk nem letolt gatyás BTR80 lenne, akkor mi sem kéne, hogy várjuk mint a mannát az új IFV-t. A nehézdandár simán állhat T-72m4CZ, BVP-2-ből
Esetleg a Gripenek belérletének lejárta után átvehetnék a románok MiG21eseit is. :confused:
Ez nem haderőfejlesztés, hanem lassú leépülés. Ideológiát persze mindig tudnak rá mondani a politikusok. 4 hónap alatt nagy a kontraszt a szavak és a tettek közt.