Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Jaja! Csak minimum 2x annyiba kerülne, mint a jelenlegi Gripenjeik maradványértékének kifizetése. 0 előrelépés lenne, de legalább a teljes földi és repülő személyzetet újra kellene képezni.
Nos ez egy kiválló ötletnek tűnik.... o_O :cool:
Én ott már semmin nem lepődnék meg. Láthatóan nem a haderő fejlesztés a cél hanem valamifél politikai haszonszerzés. Sztem az USA nagyon nyomhatja nekik az amcsi gépet. Helikopternél Te gondoltad volna a 4 db vipert?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 427
113
Én ott már semmin nem lepődnék meg. Láthatóan nem a haderő fejlesztés a cél hanem valamifél politikai haszonszerzés. Sztem az USA nagyon nyomhatja nekik az amcsi gépet. Helikopternél Te gondoltad volna a 4 db vipert?
A helikopterek esetén nem a végleges számokat láthatod. A deklarált cél ott az lesz, hogy leadjanak még minimum 1 ilyen 12 gépes megrendelést, csak a 8/4-es megosztást felcserélik.
Náluk csak egyes területeken ég a ház. A kormányzatnak pedig a fűle tele van a mindenkori védelmi miniszterrel. Állandóan csak követeli a lét.
A mostani néninek is már most leesett az peták, hogy vagy ő is veri az asztalt, vagy marha nagy szégyenben marad. Vele talán annyival jobban jártak a csehek, hogy legalább elolvassa a szerződéseket, vagy nem érzi cikinek mással elolvastatni. Mert Metnar - az elődje - még ehhez is ostoba volt.
Szóval nem véletlen ez a dobzse-dobzse mentalitás.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and papi

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 348
35 198
113
Nekik amúgy az teljesen jó (a lengyelek színvilága) csak szerintem ők is meg akarják spórolni a 2 féle színű egyenruhát.

A sima multicam szerű (ott sem ugyan azok a színek teljesen) szerintem túl fakó oda.

A multizott cseh jónak néz ki.

De szerintem még nincs eldöntve.
A magyar mintáról mi a véleményed?
Fotók alapoján jól rejt a hazai terepen...
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
A helikopterek esetén nem a végleges számokat láthatod. A deklarált cél ott az lesz, hogy leadjanak még minimum 1 ilyen 12 gépes megrendelést, csak a 8/4-es megosztást felcserélik.
Náluk csak egyes területeken ég a ház. A kormányzatnak pedig a fűle tele van a mindenkori védelmi miniszterrel. Állandóan csak követeli a lét.
A mostani néninek is már most leesett az peták, hogy vagy ő is veri az asztalt, vagy marha nagy szégyenben marad. Vele talán annyival jobban jártak a csehek, hogy legalább elolvassa a szerződéseket, vagy nem érzi cikinek mással elolvastatni. Mert Metnar - az elődje - még ehhez is ostoba volt.
Szóval nem véletlen ez a dobzse-dobzse mentalitás.
A kontinensen rajtuk kívűl ki üzemeltet még viper/venom kombót? Nekem így most hirtelen a törökök ugranak be mint viper üzemeltető, de hosszú távon ők is kérdésesek… szerintem a helikopterek is egy szimpla poltikai döntés volt, még nagyobb darabszámban sem logikus számomra a dolog.
Szerintem és hangsúlyozom ez az én privát véleményem, szóval nyugodtan cáfoljátok meg, az ifv tender is azért lett törölve mert az ASCOD-ot ciki lett volna pont most kihozni győztesnek pont abban az időpontban amikor a világsajtó tele van a britt ASCOD (Ajax) problémáival. Én úgy tudom a cseheknek ugyan úgy az ADCOD 2 platformot ajánlották, és igencsak leejtett a tender az ADCOD felé…. Szóval szerintem most próbálnak időt nyerni. Nagyon erős ez USA lobbi Csehországban. Meglepődnék ha maradna a Gripen vagy bármely európai gép.
Szerk: hogy légvédelemnél miként tudtak befutni a zsidók az talány.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 791
12 120
113
Minden politikai dontes. Jobb esetben az van amit Benko szokott meselni hogy a katonak kivalasztanak 2-3 termeket(hogy a vegen a hulye politikus ne valami szart valasszon) es ezekbol majd a politikus eldonti hogy melyik legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
Jaja! Csak minimum 2x annyiba kerülne, mint a jelenlegi Gripenjeik maradványértékének kifizetése. 0 előrelépés lenne, de legalább a teljes földi és repülő személyzetet újra kellene képezni.
Nos ez egy kiválló ötletnek tűnik.... o_O :cool:

A csehek csak bérlik a gépeket. Náluk nem maradványérték van, hanem a 20 éves, de folyamatosan korszerűsített gépek teljes értékét kellene nekik egyben kifizetni 2027 körül. Az meg legalább 500-600 millió USD körül van, ha nem több. Ennél nekik valószínűleg minden olyan más megoldás jobb, amivel nem kell ennyi pénzt egy évben egyszerre egy összegben kifizetni.


Nálunk a Gripenek 2,5 évvel az érkezés után kapták meg a szolgálatot, de a végleges váltás csak majd 4 évvel az első gép érkezése után lett hivatalos.
Namost a cseheknek a teljes váltásra lesz 2 évük.
Persze mindez csak az F-35 opció. A jelenlegi Gripenjeik megvételével addig tologatják a generáció váltást, ameddig akarják. A váltásra viszont - úgy érzem -, már így is kicsúsztak az ideális időablakból.

A csehekhez 2005. április 18-án érkezett meg az első 6 Gripen. A készültségi szolgálatot július 1-étől vették át a JAS-39-esek a MiG-21-esektől. Az 2,5 hónap.


Már tavaly nyáron leírtam, hogy a szokás szerinti cseh tempóval irgalmatlan nagy bajban lesznek. És nem véletlen, hogy 2022 Q1-ben döntést vár a néni, ugyanis közben beelőzték őket a svájciak, és a finnek is. Az utolsó F-35 megrendelés a finneké volt, ahova először 2025-től kezdik el szállítani az első gépeket.
Az arabok most felmondott nagyobb tétele csak 2027-től kezdve lett volna aktuális. Talán arra beugorva lenne esélyük a cseheknek. Még talán alkudozhatnának is. Viszont pont a késői dátum az, ami miatt minimálisra fog csökkenni az alkupozíciójuk. Ha 2027-től kezdik el a gépeket szállítani, és tényleg - egyszer élünk alapon - 2 századot rendelnek, akkor irgalmatlanul ki lesz centizve a dolog, még a 2022 Q1-gyes döntéssel is a dolog. A 2 év, a nagyon minimum a készenlét átvételére. A norvégok most váltották le szolgálati szinten is az F-16-ot az F-35-re. Az első gépeket 2015-ben kapták.

A csehek is olyanok mint mi, ha már nagyon nagy a probléma, akkor meghozzák a szükséges döntéseket és tudnak hatékonyak lenni. Csak nekik most még nem sürgős semmi. Amíg nálunk nem jöttek a nagy bejelentések, addig ők voltak a "bezzeg ország". Ha majd elkezdenek megint venni ezt-azt, akkor megint ők lesznek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
A kontinensen rajtuk kívűl ki üzemeltet még viper/venom kombót? Nekem így most hirtelen a törökök ugranak be mint viper üzemeltető, de hosszú távon ők is kérdésesek… szerintem a helikopterek is egy szimpla poltikai döntés volt, még nagyobb darabszámban sem logikus számomra a dolog.
De ha a lengyelek és/vagy a románok Vipert vesznek, akkor elég gyorsan megváltozik a helyzet. És ezekre azért egyre nagyobb esély van, szintén politikai okok miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 427
113
A csehek csak bérlik a gépeket. Náluk nem maradványérték van, hanem a 20 éves, de folyamatosan korszerűsített gépek teljes értékét kellene nekik egyben kifizetni 2027 körül. Az meg legalább 500-600 millió USD körül van, ha nem több. Ennél nekik valószínűleg minden olyan más megoldás jobb, amivel nem kell ennyi pénzt egy évben egyszerre egy összegben kifizetni.
Nem-nem. A múltkor olvastam, hogy a svédek igen-igen nyomott áron ajánlották fel neki a gépek tulajdonba kerülését.
Csak olyan megoldás van, amivel ennek az összegnek (már amit te is említettél) minimum a 3x-osát kellene kifizetni!
A bolgárok 1,2Mrd USD-ért kapnak 8, azaz NYOLC F-16-ost.
A csehekhez 2005. április 18-án érkezett meg az első 6 Gripen. A készültségi szolgálatot július 1-étől vették át a JAS-39-esek a MiG-21-esektől. Az 2,5 hónap.
El tudod annak a készenlétnek a szintjét képzelni? Miközben az egész országban 8 gép volt addigra.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
Nem-nem. A múltkor olvastam, hogy a svédek igen-igen nyomott áron ajánlották fel neki a gépek tulajdonba kerülését.
Erre nem emlékszem. Volt linkelve? Hol olvastad?

Csak olyan megoldás van, amivel ennek az összegnek (már amit te is említettél) minimum a 3x-osát kellene kifizetni!
A bolgárok 1,2Mrd USD-ért kapnak 8, azaz NYOLC F-16-ost.
De ők nem egy összegben fizetik, hanem kb. 5 év alatt. Valószínűleg az új Gripeneknél a svédek is engedik a részletfizetést, csak a jelenlegi Gripenekre írták, hogy azt 2027 után már nem lehet lízingelni semmilyen formában.

El tudod annak a készenlétnek a szintjét képzelni? Miközben az egész országban 8 gép volt addigra.
A készültség adáshoz kb. 30-50 repült óra kell az adott típuson. Ezt a csehek még a svédeknél teljesítették, ahogy a földi kiszolgálást is megtanulták.
Ők így készültek, tudták hogy a MiG-21 kivonás miatt ezt így kell csinálni. (Nálunk, ha jól emlékszem, 30 óra után már készültséget adnak a pilóták. De nálunk nem volt sürgős a Gripen készültség, amíg ki nem vonták a MiG-29-eseket, mert azok gyakorlatilag csak arra voltak jók.)
A csehek kezdetben nem használták a Gripen levegő-föld képességeit, így viszonylag kevesebb dolgot kellett nekik megtanulni a szűk határidő alatt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 427
113
A készültség adáshoz kb. 30-50 repült óra kell az adott típuson. Ezt a csehek még a svédeknél teljesítették, ahogy a földi kiszolgálást is megtanulták.
Ők így készültek, tudták hogy a MiG-21 kivonás miatt ezt így kell csinálni. (Nálunk, ha jól emlékszem, 30 óra után már készültséget adnak a pilóták. De nálunk nem volt sürgős a Gripen készültség, amíg ki nem vonták a MiG-29-eseket, mert azok gyakorlatilag csak arra voltak jók.)
A csehek kezdetben nem használták a Gripen levegő-föld képességeit, így viszonylag kevesebb dolgot kellett nekik megtanulni a szűk határidő alatt.
És mi lenne egy váltótípusnál? :oops:
(Neadjisten egy F-35-nél?
A MIG -21-esek a sajátjaik voltak. Ha nem ment volna flottul az átállás, akkor senki nem rántotta volna ki alóluk. Ha lemondják a Gripeneket, akkor viszont a svédek kirántják őket.
A fő probléma nem az Air policinggal van, hanem a harci készenléttel.
Mert a Gripenek nem csak Air policingot kell adjanak.
A kérdés az, hogy 2029-ig is ott lesznek-e az Alca-k, hogy majd ők fogják a CAS-t biztosítani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
És mi lenne egy váltótípusnál? :oops:
(Neadjisten egy F-35-nél?
A MIG -21-esek a sajátjaik voltak. Ha nem ment volna flottul az átállás, akkor senki nem rántotta volna ki alóluk. Ha lemondják a Gripeneket, akkor viszont a svédek kirántják őket.
A fő probléma nem az Air policinggal van, hanem a harci készenléttel.
Mert a Gripenek nem csak Air policingot kell adjanak.
A kérdés az, hogy 2029-ig is ott lesznek-e az Alca-k, hogy majd ők fogják a CAS-t biztosítani.
Ha jól emlékszem, a tervek szerint kb. 2036-ig repülnek az L-159 Alcák. Lesz majdnem 10 évük átvenni a levegő-föld képességet. Levegő-levegő készenlét adásig viszonylag gyorsan el lehet juttatni a kiképzés során 8-10 pilótát bármilyen új típusnál. Ha késik az új típus szállítása az tényleg lehet probléma. De még azt is el tudom képzelni, hogy kapnak ideiglenesen használt F-35-ösöket vagy átmenetileg a szlovákok védik a légterüket.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 495
113
Szegény cseheknek ez sem jött be...

Csaknem 64 évnyi működés után az Enstrom Helicopters kénytelen beszüntetni tevékenységét 2021. január 21-én.

USA_Enstrom_1150.jpg


(Pardubicében a pilótaképző központ állami tulajdonban van, de nem a hadsereg része.)