Ha dobják a Gripent 2026ra, mi átvesszük, felfejlesztjük, akkor hány év van még ezekben a C-kben? Nagyon olcsón növelhetnénk mennyiséget.
Persze mellé továbbra is kellene az Erik!!
A csehek eddig összesítve kicsit többet repültek a Gripenekkel, mint mi. Ők 2015-ben (10 év alatt), mi csak 2019-ben (13 év alatt) értük el a 20.000 órát.
Ők 2020 novemberében már elérték a 30.000 órát is (15 év alatt). Mi majd csak kb. 2024-ben érjük el.
Ha arányosan nézzük akkor a cseh flotta most tarthat 32.000 óránál. Az 2286 óra gépenként átlagosan.
Ha 2027-ig maradnak náluk a Gripenek, akkor az összesítve 44.000 óra lesz, ami 3143 óra gépenként átlagosan. (+/- 150 óra a karbantartási lépcső miatt)
Ha 2027+2 évig maradnak náluk a Gripenek, akkor az összesítve 48.000 óra lesz, ami 3429 óra gépenként átlagosan. (+/- 150 óra a karbantartási lépcső miatt)
A cseh gépek új gyártású C/D-k voltak. A gép élettartama állítólag 40 év vagy 6000 repült óra, így még marad a cseh gépekben 2029 után kb. 15 év vagy 2500 repült óra, ami 167 óra/év átlagosan. (A legtöbbet repült svéd JAS-39C 2020-ban érte el a 3000 órát.)
Kérdés, hogy van-e értelme nekünk 2027-ben vagy 2029-ben még C/D Gripent venni, ha a svédek 2035-től kivonják a típust és már a cseheknél is F-35 lesz?
A csehek 2025-ben talán még dönthetnek az E/F mellett, adna kb. 1 év haladékot a svéd gyártósornak. Mi beleragadtunk az A/B-ből átépített C/D-inkbe és várunk az új generációs gépekre. Ha a döntéshozóink szerint most azért nem volt értelme Gripen E/F-et venni, mert hamarosan jönnek a következő generációs gépek, akkor később még kevésebb értelme lesz így dönteni. 2029-ben jó eséllyel már nem lesz Gripen E/F gyártósor sem, mert akkorra mindenkinek régen le lett gyártva minden, amit rendelt.