Egyéb IFV és APC járművek, fejlesztések

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Izraelben tendereztetik a következő harcjármű koncepciót. Ez az OMFV tender három indulója közül az egyik, amit az Elbit épített, a másik két induló az IAI és a Rafael. A fő cél az innováció, olyasmi, mint egy F-35: tele van mindenféle érzékelőkkel, mesterséges intelligenciával (önvezetés képessége elvárás) és a fő tényező az, hogy a két fős kezelőszemélyzet mindent lásson a környezetében. Elgondolkoztató, mert azért (ahogy a brit Ajax) alapvetően meg akarja reformálni a harckocsi és a felderítő harcjármű feladatkörét (csak az Ajax konzervatívabb a személyzet elhelyezése terén). A járművek védelméről első sorban az aktív védelem gondoskodik, a kilátásért hatalmas kijelzők a felelősek, ami például az Elbit megoldásában érintésérzékeny (nem tudom harcjárműnél mennyire életképes, vannak kétségeim...).

Ezek kísérleti járművek, ahol a 2 fős személyzet életképességét kell bizonyítani, amihez M113 alvázat használt mindhárom pályázó. Az IAI a legegyszerűbb megközelítést használta, az ő járművének még csak forgatható tornya sem volt, egy fegyverállvány és 2x4 rakétaindító látható rajta. A Rafael pedig műanyag elemekkel szimulálta a jármű nagyobb külméreteit, ami a plusz páncélzat jelentene.

Ez az Elbit-féle jármű:

a79905fc83.jpg



Ez a Rafael féle Carmel:



Ez pedig az IAI féle:



Videó:


Az Elbit-féle verzió külön videója:

 

Robur

Well-Known Member
2018. április 9.
3 249
5 293
113
Izraelben tendereztetik a következő harcjármű koncepciót. Ez az OMFV tender három indulója közül az egyik, amit az Elbit épített, a másik két induló az IAI és a Rafael. A fő cél az innováció, olyasmi, mint egy F-35: tele van mindenféle érzékelőkkel, mesterséges intelligenciával (önvezetés képessége elvárás) és a fő tényező az, hogy a két fős kezelőszemélyzet mindent lásson a környezetében. Elgondolkoztató, mert azért (ahogy a brit Ajax) alapvetően meg akarja reformálni a harckocsi és a felderítő harcjármű feladatkörét (csak az Ajax konzervatívabb a személyzet elhelyezése terén). A járművek védelméről első sorban az aktív védelem gondoskodik, a kilátásért hatalmas kijelzők a felelősek, ami például az Elbit megoldásában érintésérzékeny (nem tudom harcjárműnél mennyire életképes, vannak kétségeim...).

Ezek kísérleti járművek, ahol a 2 fős személyzet életképességét kell bizonyítani, amihez M113 alvázat használt mindhárom pályázó. Az IAI a legegyszerűbb megközelítést használta, az ő járművének még csak forgatható tornya sem volt, egy fegyverállvány és 2x4 rakétaindító látható rajta. A Rafael pedig műanyag elemekkel szimulálta a jármű nagyobb külméreteit, ami a plusz páncélzat jelentene.

Ez az Elbit-féle jármű:

a79905fc83.jpg



Ez a Rafael féle Carmel:



Ez pedig az IAI féle:



Videó:


Az Elbit-féle verzió külön videója:

Bakker, mint egy videójáték.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Bakker, mint egy videójáték.

Éles helyzetben kb. pont annyi is a harcértéke, mint egy harctérre kivitt videójátéknak, de legalább csak két ember kozmál majd oda benne.

Tech demónak, elavult harceszközökből városi gerillák kergetésére még jó ‘valaminek’, illetve kődobáló tizenévesek ijesztgetésére jó lesz.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
Éles helyzetben kb. pont annyi is a harcértéke, mint egy harctérre kivitt videójátéknak, de legalább csak két ember kozmál majd oda benne.

Tech demónak, elavult harceszközökből városi gerillák kergetésére még jó ‘valaminek’, illetve kődobáló tizenévesek ijesztgetésére jó lesz.
Ezt mind miből szűrted le?
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Éles helyzetben kb. pont annyi is a harcértéke, mint egy harctérre kivitt videójátéknak, de legalább csak két ember kozmál majd oda benne.

Tech demónak, elavult harceszközökből városi gerillák kergetésére még jó ‘valaminek’, illetve kődobáló tizenévesek ijesztgetésére jó lesz.

A rendszereket, eljárásokat és az elképzelések megvalósíthatóságát, helyességét tesztelik. Nem a végleges gépre vannak felszerelve és nem a végleges formájukban. Elővettek egy ismert és megbízható alapot amin legózhatnak. A tapasztalatokkal olcsóbban és gyorsabban megtervezhető az új jármű.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 208
2 704
113
Éles helyzetben kb. pont annyi is a harcértéke, mint egy harctérre kivitt videójátéknak, de legalább csak két ember kozmál majd oda benne.

...

De nem az a cel, hogy azok 2-en nem is ulnek benne, hanem valahol tavolabb vannak? Bunkerben, mobil vezeto pontban stb.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
De nem az a cel, hogy azok 2-en nem is ulnek benne, hanem valahol tavolabb vannak? Bunkerben, mobil vezeto pontban stb.

Nem, legalábbis rövid távon még nem. A cél az, hogy 2 fős személyzettel üzemeltethető-e egy harcjármű. Évtizedek óta kutatják a dolgot, aztán mindig kihozták a harckocsizók, hogy nem-nem, kell a 3, de inkább a négy fő, és ezzel lezárult a dolog. Anno a svédeknél az Strv-81/101/102/104 (alias Centurion) mellett ugye megjelent az Strv-103, utóbbinak 3 fős személyzete volt "csak", és egy nagy csomó ezzel foglalkozó anyagban megjegyzik, hogy hát a svédek szerint gond volt ezzel, mert hiányzott a napi karbantartásoknál a plusz egy kézpár. Egy Strv-103 harckocsizó erre azt írta, hogy hülyeség, aki ilyet írt le, az még sose málházott lőszert Centurionba például, mert ahhoz képest az Strv-103 egy álom volt (előbbinél ugye a lőszert a búvónyíláson keresztül kellett manőverezni, utóbbinál a harckocsi végén egy dedikált lőszertároló volt).

A németek is próbálkoztak vele 1990-ben, a VT-2000 program keretében:



Ez a VT-2000 (1990), egy kísérleti német Leo2, ahol a cél az volt, hogy a négy fős személyzetet 2+2-re cseréljék. A harckocsi tornyát kioperálták, és egy tesztplatformot szereltek rá, amelyben két fős személyzet foglalhatott helyet. Mindkettőnek azonos kezelőszervek álltak rendelkezésre, mindketten tudták vezetni a tesztjárművet (igaz csak az egyik széket lehetett 180°-al elfordítani, és így hátrafele vezetni), és mindkét fő tudta kezelni a szimulált fegyverzetet. A 2+2 úgy jön ki, hogy egy harckocsihoz két váltás személyzet tartozik, amíg az egyik páros a járműben ül, a másik páros a frontvonal mögött pihen. A négy fős összesített személyzet miatt a jármű karbantartása nem okoz plusz nehézséget.

A két fős szermélzetnek saját elektronoptikai / éjjellátó periszkópja volt (az a két szintes szörnyűség a tesztplatform tetején). Gondok voltak viszont a felbontással / képminőséggel (még analóg képátviteli korszak...).

A tapasztalat azt mutatta, hogy bár kivitelezhető a koncepció, és életképesnek is lehet tekinteni, a nehézségek nem könnyen félresöpörhetőek. A két fős személyzet munkamegosztása sehogy sem jött ki. Az egyiknek kizárólag a jármű vezetésével kellett foglalkoznia, míg a másiknak a környezetet szemmel tartani, a célpontokat felderíteni, azonosítani, majd a fegyverzetet is kezelni. Ez túl soknak bizonyult, ha a szimulált fegyverkezeléssel foglalkozott a második fő, akkor beszűkűlt a környezetről való visszajelzés, vagyis nem, vagy csak későn vett észre új célpontokat, veszélyforrásokat.

A végső elszámolás szerint automatikus célfelderítés, azonosítás és kategorizálásra lenne szükség, ez pedig az 1990-ben még nem volt megvalósítható...

Az amerikaiak is próbálkoztak ezzel nagyjából ekkor, de annál se jutottak tovább, hasonló okokból (ott még az alacsony profil és lopakodóképesség is tényező volt). Aztán a 2000-es években jött ugye az US ARMY féle FCS program, azon belül pedig az M1 Abrams-ot váltó Mounted Combat System (MCS), ami egy két fős személyzetű harckocsi lett volna, a védelem első sorban aktív védelmi rendszerekkel biztosított. Az MCS viszont az FCS programmal együtt ment a süllyesztőbe.

Most az izraeliek megvizsgálták, hogy a mai technikai szinten meg lehet-e valósítani ezt az opciót. Amennyire kiveszem, pozitívak a tapasztalatok, a jármű irányítása terén az félaktív önvezetés (kijelölt pontra magától elvezeti magát a jármű), a célfelderítés (automatikus célmegjelölés és azonosítás) illetve a célleküzdés (célkövetés, célzás) terén annyi fejlődés történt, hogy ma már realitás ez a dolog.

Olyasmi ez, mint az F-35 esetén is történt: a számítógép átveszi a személyzet válláról azokat a feladatokat, amiben a számítógép jobb lehet, mint az ember...

Ami meg a negatív hangokat illetti: az EO tornyok terén 10-15 éve is ment a szűkölés, hogy mennyire sérülékenyek lesznek, meg mennyire drágák és amúgy is... Ma hol is tartunk? Gyakorlatilag EO torony nélkül nincs modern harcjármű...
 
M

molnibalage

Guest
Most az izraeliek megvizsgálták, hogy a mai technikai szinten meg lehet-e valósítani ezt az opciót. Amennyire kiveszem, pozitívak a tapasztalatok, a jármű irányítása terén az félaktív önvezetés (kijelölt pontra magától elvezeti magát a jármű), a célfelderítés (automatikus célmegjelölés és azonosítás) illetve a célleküzdés (célkövetés, célzás) terén annyi fejlődés történt, hogy ma már realitás ez a dolog.
Ezt hogy csinálja terepen vagy városi harcban, ahol törmelék van? Ennyire erős az önvezető képessége egy harckocsinak a GPS + képalkotás alapján?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ezt hogy csinálja terepen vagy városi harcban, ahol törmelék van? Ennyire erős az önvezető képessége egy harckocsinak a GPS + képalkotás alapján?

A berakott videóban egy "sima" város-makett látható, ott szerintem a szimpla jelenlegi önvezető képesség elég lehet.
Egy félig lerombolt városrészen valószínűleg lennének gondok, de erre marad az emberi beavatkozás, ott átmanőverez kézzel az egyik ember, amíg a másik kuksizik a környezetre.

Szerintem az is jelentős tényező, hogy sokkal, de sokkal nagyobb a látószög, amit ugye vagy sisakkijelzővel, vagy nagy méretű kijelzőkkel oldanak meg. Egy harckocsiból kilátni mindig is komoly látótér-beszűkülés mellett lehetett, anno domini ráadásul folyamatosan pásztázni kellett a periszkópok között, ha körkörös látképet akartál. Nem véletlen, hogy a hk. parancsnokok "szeretnek" kinyított búvónyílásból irányítani, mert egyszerűen csak így van meg a kellő körkörös látkép, akár nagyítással (távcső). Persze ez nem egy életbiztosítás, ezért jött a független parancsnoki EO/IR torony, de akkor még mindig csak egy 30-60-90 fokos régióra volt rálátása. Itt 360°-os folyamatos kilátás lehetséges...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
IAI Carmel makett, a jármű kvázi egy nem csapatszállításra szánt lövészpáncélos, amelynek a fegyverzete egy gépágyú, két független géppuskatorony, a torony végén az aktív védelmi rendszer két 4-es elhárítótöltet-vetője, illetve előre és hátra 2x5 (vagyis összesen 20) kibillenthető indítókonténer, amit a legtöbben LAHAT pct. rakétának néznek. A maketten még feltűnő, hogy 2x2 darab quadkopter "hangár" van az oldalán, illetve embertelen mennyiségű (2x 36db előre és 2x36db hátra) 40mm-es ködgránátvető van a torony elején és végén. A személyzet három fő:







 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 661
5 794
113
Az az érzésem hogy a személyzetnek ilyen felállásban nem is kéne a járműben tartózkodni. Minek hiszen távolról is úgy tud érzékelni mint belölről. Lehet ez egy következő lépés lessz.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Az az érzésem hogy a személyzetnek ilyen felállásban nem is kéne a járműben tartózkodni. Minek hiszen távolról is úgy tud érzékelni mint belölről. Lehet ez egy következő lépés lessz.

Ez a következő lépés, de mindenki tart az adatkapcsolat zavarásától / eltérítésétől...
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
IAI Carmel makett, a jármű kvázi egy nem csapatszállításra szánt lövészpáncélos, amelynek a fegyverzete egy gépágyú, két független géppuskatorony, a torony végén az aktív védelmi rendszer két 4-es elhárítótöltet-vetője, illetve előre és hátra 2x5 (vagyis összesen 20) kibillenthető indítókonténer, amit a legtöbben LAHAT pct. rakétának néznek. A maketten még feltűnő, hogy 2x2 darab quadkopter "hangár" van az oldalán, illetve embertelen mennyiségű (2x 36db előre és 2x36db hátra) 40mm-es ködgránátvető van a torony elején és végén. A személyzet három fő:







Szép.sőt.impozáns.De mi lesz ha megszorják repesgránáttal,pláne programozható fajtával,hogy szépen beteritse,gá-bol?Hogy közelségi gyújtós repesz aknagránátrol már ne is beszéljünk.Mi lesz a sok szép szenzortoronnyal?Azért remélem marad rajta elég hagyományos optikai kukucska is,páncélvédetten.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Szép.sőt.impozáns.De mi lesz ha megszorják repesgránáttal,pláne programozható fajtával,hogy szépen beteritse,gá-bol?Hogy közelségi gyújtós repesz aknagránátrol már ne is beszéljünk.Mi lesz a sok szép szenzortoronnyal?

Persze, mert a harckocsik periszkópjai olyan jól bírják ezt, ugye? Oh, wait...

Nem, ott is arra építenek, hogy marad elég ép periszkóp egy ilyen eset után ahhoz, hogy kilássanak. Ja, de ott annyi hátrány van, hogy ha egy periszkóp megsérül, akkor abba az irányba már nem látsz. Redundancia maximum annyiban van, hogy ha az irányzó periszkópja ép, miközben a parancsnoké ép, akkor az irányzó még az adott irányt figyelheti. A parancsnok már nem.

Mi van ezzel szemben a modern harcjárművön? Több optika, amelyek képét akármelyik képernyőre ki lehet rakni. Meg redundancia. Itt hogy is néz ki? Van egy független optikája a parancsnoknak, egy az irányzónak, van két optika a két géppuskatornyon, és van külön optika a járműtesten, eredetileg a sofőr számára.

Ez amúgy annyira általános, hogy már ma is ilyen például a Francia Jaguar EBRC tornya is:

Jaguar_EBRC_6x6_Reconnaissance_and_Combat_Armoured_Vehicle_France_French_army_defense_industry_details_001.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 342
84 156
113
Persze, mert a harckocsik periszkópjai olyan jól bírják ezt, ugye? Oh, wait...

Nem, ott is arra építenek, hogy marad elég ép periszkóp egy ilyen eset után ahhoz, hogy kilássanak. Ja, de ott annyi hátrány van, hogy ha egy periszkóp megsérül, akkor abba az irányba már nem látsz. Redundancia maximum annyiban van, hogy ha az irányzó periszkópja ép, miközben a parancsnoké ép, akkor az irányzó még az adott irányt figyelheti. A parancsnok már nem.

Mi van ezzel szemben a modern harcjárművön? Több optika, amelyek képét akármelyik képernyőre ki lehet rakni. Meg redundancia. Itt hogy is néz ki? Van egy független optikája a parancsnoknak, egy az irányzónak, van két optika a két géppuskatornyon, és van külön optika a járműtesten, eredetileg a sofőr számára.

Ez amúgy annyira általános, hogy már ma is ilyen például a Francia Jaguar EBRC tornya is:

Jaguar_EBRC_6x6_Reconnaissance_and_Combat_Armoured_Vehicle_France_French_army_defense_industry_details_001.jpg

Ne felejtsd el pl a T-14-en az Afganit körkörös elektro-optikai szenzorait,ha nagyon kell ezeke képét is meg lehet jeleníteni a monitorokon.De abban is biztos vagyok,hogy a Rheinmetall APS rendszeréhez tartozó elektro-optikai rendszerének képei is megjeleníthetőek a monitorokon.Szóvak mint ahogy írtad is:van már annyi optika egy harckocsin,hogy egy fél élet is kevés ahhoz,hogy mindet legyalázd.