Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

2ndt

Well-Known Member
2015. július 9.
2 644
1 563
113
A temahoz kapcsolodoan felig off: a SolarWall emlekeim szerint egyszerre 2 KW teljesitmenyu eszkoz kiszolgalasara alkalmas, ha nincs tobbszorozve.
Villanysuto 3-4 kW. By-by halaadasnapi pulyka.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ok, de nem kell az EGÉSZ VILÁGNAK így üzemelnie. Most komolyan, a kardoba dőlsz, ha mondjuk a PC-d nem 3 nap, hanem 1 hét alatt rakódik össze? Vagy a bútor 6 nap helett 10 nap múlve jön meg? Stb.

Én veled értek egyet, csak sajnos a nagy cégek vezetése nem így gondolkodik. Én csak leírtam, hogy a cégek szerint miért nem jó vonattal szállítani.
Egyébként hat nap? Na ne túlozz már. Az USA-ban már az aznapi kiszállítást eröltetik. Na az mennyivel környezetszennyezőbb lehet?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 009
113
Egyébként hat nap? Na ne túlozz már. Az USA-ban már az aznapi kiszállítást eröltetik. Na az mennyivel környezetszennyezőbb lehet?
Az amazon itt is elkezdte a napon belüli szállïtást. Mondjuk már augusztus óta toboroznak az évvégi hajrára. Bezzeg a királyi posta. Ebbōl látszik, hogy hol van verseny, hol van állami hidroglóbusz az adófizetōk pénzébōl...
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Nemeteknel nagyon elterjedt. Igaz ott nem vekony aluminium vezetekek vannak a hazakban, hanem vastag es draga rezkabelek. Egyik elonye, hogy nem kell hosszan "kiengedni" a csapot a meleg vizert egyik napszakban sem; a masik talan, hogy ok valoban tudjak tolteni az elektromos autoikat otthon. Nalunk ezekhez at kellene vezetekelni szinte az osszes ingatlant.

Jó, hogy felmerült ez a téma, gondolkoztam rajta, hogy kellene egy. Az átfolyós melegítőt megéri használni? Zuhanyra ad elég meleg vizet? Pl. 10 fokos vizet felmelegíti 35 fokra? Közben mennyire sokat fogyaszt?
 
M

molnibalage

Guest
10 év alatt hogy nem derült ez ki? Pl. hamarabb tönkremennek, több baleset volt, stb. Vagy ezek jellemzően olyan alkatrészek, amik ennél jóval hosszabb ideig is működnek?
A műszaki túltervezés képes megmenteni az ilyes eseteket, egy ideig. A 2007-ben kettétört F-15-nél is, olyan szinten töredék falvatagság volt (és néhány további gépen, amit a vizsgálatok feltártak) hogy ihaj és mégis évtizedeket repültek.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
10 év alatt hogy nem derült ez ki? Pl. hamarabb tönkremennek, több baleset volt, stb. Vagy ezek jellemzően olyan alkatrészek, amik ennél jóval hosszabb ideig is működnek?
Az itt OFF Space-X CRS-7 küldetés is azért robbant fel max aerodinamikai terhelés elérésekor, mert az alvállalkozó által beszállított távtartó rudak (strut) nem bírták a terhelést. Utólag jöttek rá, hogy a rudak harmada selejt volt.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 009
113
10 év alatt hogy nem derült ez ki? Pl. hamarabb tönkremennek, több baleset volt, stb. Vagy ezek jellemzően olyan alkatrészek, amik ennél jóval hosszabb ideig is működnek?
Ez egy érdekes kérdés, hogy milyen szinten hamisítottak... Pl. Európa: Gyártasz acélt, mondjuk S355NL-t (szerkezeti acél, 355MPa névleges folyáshatárral, normalizált, ütōmunka - 50 fokon 27Joule), de az ütōmunka nem jön ki - 50 fokon, ellenben a folyáshatár simán van 420MPa. Ekkor ezt csont nélkül el lehet adni S420N-nek..

Alumínium-nál trükkösebb a dolog.. Ott a szilárdságot a hidegalakítás és/vagy a kiválásos keményítés adja. Mondjuk a hidegalakítással lehet kummantani - nagyobb hidegalakítás nagyobb keménységet ad - vagyis ha nem tudjuk mit kell nézni, akkor elhisszük, hogy ez bizony 6061-T61-es alumínium..

Hasonló a játék a réznél is.

Szerszámacélnál is a keménységgel játszanak. Hatalmas különbség van 61HRC között abban, hogy egy kurva rideg szerkezeted van alacsony megeresztési hōmérséklettel, vagy minōségi, komplexkarbidos, szívós szövetszerkezet..

Betétedzett anyagnál sem gond, mert a külsō réteget a kemence-paraméterrel lehet játszani, szóval lehet javítani.

Rozsdamentesnél lehet veszekedni - necces.

A szerencse az, hogy a biztonsági tényezōk jók, illetve százalékosan sok selejt kiesik az egyéb vizsgálatokon...
 
M

molnibalage

Guest
Az egész cikk nem foglalkozik azzal, hogy mennyire nevetséges ár/érték aránya és műszaki paraméterei vannak az autónak, emiatt én kb. végigröhögtem az egészet. Semmi mástól nem függ a Tesla túlélőképessége, hogy a pénzes, de naív vásárlók mennyire dőlnek be a marketing bullshitnek. Mert pusztán racionális alapon Tesla autót venni nem lehet... Ez egy vicces drága luxuscikk és nem népautó, mint a WW Golf vagy a Trabi...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ez egy érdekes kérdés, hogy milyen szinten hamisítottak... Pl. Európa: Gyártasz acélt, mondjuk S355NL-t (szerkezeti acél, 355MPa névleges folyáshatárral, normalizált, ütōmunka - 50 fokon 27Joule), de az ütōmunka nem jön ki - 50 fokon, ellenben a folyáshatár simán van 420MPa. Ekkor ezt csont nélkül el lehet adni S420N-nek..

Alumínium-nál trükkösebb a dolog.. Ott a szilárdságot a hidegalakítás és/vagy a kiválásos keményítés adja. Mondjuk a hidegalakítással lehet kummantani - nagyobb hidegalakítás nagyobb keménységet ad - vagyis ha nem tudjuk mit kell nézni, akkor elhisszük, hogy ez bizony 6061-T61-es alumínium..

Hasonló a játék a réznél is.

Szerszámacélnál is a keménységgel játszanak. Hatalmas különbség van 61HRC között abban, hogy egy kurva rideg szerkezeted van alacsony megeresztési hōmérséklettel, vagy minōségi, komplexkarbidos, szívós szövetszerkezet..

Betétedzett anyagnál sem gond, mert a külsō réteget a kemence-paraméterrel lehet játszani, szóval lehet javítani.

Rozsdamentesnél lehet veszekedni - necces.

A szerencse az, hogy a biztonsági tényezōk jók, illetve százalékosan sok selejt kiesik az egyéb vizsgálatokon...

Hát ebből most nem túl sokat értettem. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
A műszaki túltervezés képes megmenteni az ilyes eseteket, egy ideig. A 2007-ben kettétört F-15-nél is, olyan szinten töredék falvatagság volt (és néhány további gépen, amit a vizsgálatok feltártak) hogy ihaj és mégis évtizedeket repültek.

A műszaki túltervezés képes megmenteni az ilyes eseteket, egy ideig. A 2007-ben kettétört F-15-nél is, olyan szinten töredék falvatagság volt (és néhány további gépen, amit a vizsgálatok feltártak) hogy ihaj és mégis évtizedeket repültek.

Akkor lényegében csak akkor lesz probléma, ha a tervezett életkoránál tovább használják, vagy nagyobb erőknek lesz kitéve?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 423
113
Ami nekem műszakilag tetszik és nem elektromos autó, az a 2019-től igért Skyactive X motor, ami jellegét tekintve alacsony fordulaton diesel körfolyamatú, de jóval 4500 felett is lehet pörgetni és már 2500-tól Otto-ként viselkedik, alapvetően Otto motor, benzinnel megy, de a hatásfoka diesel. Kompressziója 18, tehát diesel tartomány, az öngyulladást kontrollált szikragenerálással vezénylik le, azaz nem elkerülik, hanem kihasználják.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Az egész cikk nem foglalkozik azzal, hogy mennyire nevetséges ár/érték aránya és műszaki paraméterei vannak az autónak, emiatt én kb. végigröhögtem az egészet. Semmi mástól nem függ a Tesla túlélőképessége, hogy a pénzes, de naív vásárlók mennyire dőlnek be a marketing bullshitnek. Mert pusztán racionális alapon Tesla autót venni nem lehet... Ez egy vicces drága luxuscikk és nem népautó, mint a WW Golf vagy a Trabi...

Észre kellett volna már vedd, hogy az amerikai cégek egy jó része ma már csak a marketingdumával tud versenyképes lenni. A legjobb példa erre az Iphone. Szemmivel sem jobb, mint más mobilok, de jóval drágább és mégis megveszi a sok hülye, merthát menő. De mitől menő? Azért mert mindenhol azt reklámozzák?
Na a Tesla is erre épít.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Észre kellett volna már vedd, hogy az amerikai cégek egy jó része ma már csak a marketingdumával tud versenyképes lenni. A legjobb példa erre az Iphone. Szemmivel sem jobb, mint más mobilok, de jóval drágább és mégis megveszi a sok hülye, merthát menő. De mitől menő? Azért mert mindenhol azt reklámozzák?
Na a Tesla is erre épít.
Én még életemben nem fogtam kezembe iphone-t, látni is talán egyszer láttam valakinél. Az iphone tudtommal csak jenkiknél nagyon népszerű, Európában nem annyira.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor lényegében csak akkor lesz probléma, ha a tervezett életkoránál tovább használják, vagy nagyobb erőknek lesz kitéve?
A szerkezetek korával nő a katasztrofális meghibásodás eredménye vagy, a rendszeresen tervezési határon túl használják.
Az F-15 is 2007-ben a (tudtommal) a 8000 órás élettartama előtt tört ketté. (80-0034), bár azért közeledett a 30. életévéhez gép..
5800 órát repült. 5. fejezet eleje.
http://www.airforcemag.com/DocumentFile/Documents/2008/AIB_F-15C_110207_ExecSum.pdf

A további hibás gépek óraszám 6000 felett volt.
https://books.google.hu/books?id=jPFPlMw347wC&pg=PA153&lpg=PA153&dq=80-0034+f-15+hours&source=bl&ots=BZh7t8rlSF&sig=_nsYSZBj_hDrj2cWiEvgpfUvE9I&hl=hu&sa=X&ved=0ahUKEwiDh7im9tbXAhXIE-wKHVIkD6UQ6AEIMzAB#v=onepage&q=80-0034 f-15 hours&f=false
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 522
12 630
113
Én még életemben nem fogtam kezembe iphone-t, látni is talán egyszer láttam valakinél. Az iphone tudtommal csak jenkiknél nagyon népszerű, Európában nem annyira.
28 % körüli a market share Európában.
Túlárazott divattermék, ezzel magam is egyetértek. Ha nem hipszterkedni kell egy telefon, akkor egy 100k körüli androidos bőven elég bármire. Nekem most egy Huawei P10 Lite van, Z3-ról váltottam és ezzel is elégedett vagyok, felesleges megvenni a zászlóshajókat 2x ennyiért, semmiképpen nem adnak annyi pluszt, ahogy az iPhone sem.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Én még életemben nem fogtam kezembe iphone-t, látni is talán egyszer láttam valakinél. Az iphone tudtommal csak jenkiknél nagyon népszerű, Európában nem annyira.

https://www.statista.com/statistics/382175/quarterly-revenue-of-apple-by-geograhical-region/
Eszerint az oldal szerint az európai piac kicsivel több mint a fele a két amerikai kontinens piacának. Szóval brutálisan népszerű itt is. Amiért nem nagyon találkozol vele Magyarországon, az azért lehet mert iszonyat drága és hiába akar azt venni a sok sznob, nem futja rá.