Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
A hidrogén kevésbé veszélyes mint az LPG, mivel könnyebb a levegőnél. Ha a garázs megfelelően szellőzik, akkor egyszerűen távozik. Márpedig egy garázsban kell szellőzés, mert különben megfulladsz a kipufogó gáztól. Az LPG nehezebb a levegőnél, ezért az összegyűlik egy mélygarázsban, és ezért veszélyes.
Ez így ebben a formában nem igaz. A hidrogén rendelkezik a legszélesebb robbanási határral. Mivel a legkönyebb gáz, felfelé megy, ott gyűlik össze.

Lehet találgatni, hogy mennyire robbanásbiztosak a parkolóházak lámpái vagy a huzattal a lift közelébe került 5%-nyi hidrogén hány embert képes kinyírni, ha a lift üvegfala durran...

Nagyon durva óvintézkesések vannak nálunk a hidrogénüzem területén. Minimális karima, agyig rakva szivárgás-detektorokkal még úgy is, hogy nálunk a kriógén tárolás megy és olyan biztonsági előírások, amit egy átlag választópolgár nem ér fel sem aggyal, sem fegyelemmel...
 
M

molnibalage

Guest
Az ATEX/Rb besorolását köll nézni és mingyárt kiderül az igazság. :)

atex-40-24.png

Alsó és felső robbanási határ.
Nem tudom miért van két H2, de akkor is, az, hogy mennyivl szélesebb, beszédes.


Hydrogen475
Hydrogen640

Propene211.1
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Pwerbank gyárosort láttam, kb soronként egy kerekes sósvizes tartály, zárható konténer etc. kb az van h zárlat vagy valami miatt melegszik, beleborítod a tartályba, felkapjátok állványról tőzálló kabátot, sisakot, soványmalac vágtában ki a rámpára és zutty tartállyal együtt a masszív acél konténerbe, és térdre imához,
A benzin se jobb.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ez így ebben a formában nem igaz. A hidrogén rendelkezik a legszélesebb robbanási határral. Mivel a legkönyebb gáz, felfelé megy, ott gyűlik össze.

Lehet találgatni, hogy mennyire robbanásbiztosak a parkolóházak lámpái vagy a huzattal a lift közelébe került 5%-nyi hidrogén hány embert képes kinyírni, ha a lift üvegfala durran...

Nagyon durva óvintézkesések vannak nálunk a hidrogénüzem területén. Minimális karima, agyig rakva szivárgás-detektorokkal még úgy is, hogy nálunk a kriógén tárolás megy és olyan biztonsági előírások, amit egy átlag választópolgár nem ér fel sem aggyal, sem fegyelemmel...
Naponta egy téves riasztás?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
Naponta egy téves riasztás?
Megoldják a srácok, ritkán van balhé, mert kevesen mehetnek be. Etilén-oxid, izocián, acetilén, MDi, klórgáz, na ezek a "mozgalmas" jószágok.

Az irodám - jobban mondva az épület - ha jól emlékszem, akkor 5 üzem robbanásánál van a direkt tartományon belül, meg nem tudom mennyinél funkciónál lökéshullám felfogónak.

A belső címe az utcának Trichter Straße, vagyis tölcsér utca. 100 éve 4500 tonna alumínium-nitrát robbant ott fel...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
A gáz és a nukleáris energia is zöld címkét kaphat az EU-ban

Az elmúlt hetek híráramlásával összhangban kiszivárgott Brüsszelben a régóta várt uniós energetikai taxonómia-rendelettervezet tartalmának egy része, ami „környezetvédelmileg fenntartható” energiaként címkézné meg a gázt és a nukleáris energiát is, hogy így egyszerre szereljék le mindkét energiahordozó ellenlábasait a tagállamok között.
Ez most vajon azért van, mert ezt akarják, vagy egy szándékos szivárogtatással akarnak valami kurvanagy tüntetéshullámot gerjeszteni a sötétzöldekkel, hogy megtorpedózzák az atom és a gáz zöldé besorolását?
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
A belső címe az utcának Trichter Straße, vagyis tölcsér utca. 100 éve 4500 tonna alumínium-nitrát robbant ott fel...

Ez volt az az eset, amikor több mint 500 halott árán tanulták meg, hogy az összeállt nitrogén műtrágyát nem dinamittal kellene fellazítani? Tényleg csinos kis tölcsér maradt utána. Volt céges megemlékezés a 100 éves évfordulón?
1596620737227,basf-historisches-unglueck-100~_v-16x9@2dXL_-77ed5d09bafd4e3cf6a5a0264e5e16ea35f14925.jpg
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 011
113
Ez most vajon azért van, mert ezt akarják, vagy egy szándékos szivárogtatással akarnak valami kurvanagy tüntetéshullámot gerjeszteni a sötétzöldekkel, hogy megtorpedózzák az atom és a gáz zöldé besorolását?
azt kell látni, hogy:
  • a fejed tetejére állhatsz - akár kétszer is - akkor sem tudsz egy szénerőművet levinni 650gr CO2/kWh alá. Ha valami csoda folytán holnapra lenne jóváhagyás az ultra-szuper-kritikus erőműre - 700fok, 380bar vízgőz - akkor is a 650gr CO2 maradna. A kén-dioxidot, a nitrodén-dioxidot ki lehet mosni a füstgázból, de a CO2-t nem. A carbon-capture meg szerintem egy hülye vicc. Bepumpálom a CO2-t a talajba és mi lesz vele? Mennyi ennek az energiaigénye?
  • aztán ugyanígy a fejük tetejére is állhatnak a ződek, akkor sem fognak tudni egy Németország kaliberű hálózatnál keletkező évi 15-16TWh volatilitást letárolni - ez valószínűleg nagyobb lesz a növekvő megújuló- és csökkenő atomenergia-hányad miatt. Nincs hová építeni víztározót, ahol meg van, ott sem 100%-os a hatásfok, hanem kb. 65%. Nincs Kongóban annyi kobalt és gyerekmunkás, hogy erre a 16TWh-ra elegendő Ilonkás-tárolót csináljanak, se annyi ójró az Energiewende-s malacperselyben.
  • 2035-re 500TWh-nyi nukleáris energia fog kiesni Európai szinten - egyrészt a leállítások, másrészt az elöregedő reaktorok miatt.
  • 330 millió személygépkocsi van az EU területén, 50 milliós nagyságrendben az áruszállítók - ezeket is kéne majd valamiből tölteni
  • beígérték a hidrogénes jövőt az acélgyártásba, a vegyiparba, a cementhez, stb.. Csak a tavaly német acélmennyiséget "ződen" legyártani lenne kb. 120TWh/év - ami jelenlegi német bruttó áramtermelés negyede atommal, szénnel, mindennel. És akkor ez csak az acélgyártás lenne, egy kg ammóniát sem gyártottunk, egy autót sem tankoltunk hidrogénnel vagy árammal
  • rá akarják szorítani az embereket a hidrogénes kazánra vagy a talajszondára. Ehhez is áram kell, nem is kevés.

Európa kb. 2800TWh áramot termelt tavaly. Ha csak fenti hidrogénes meg villanyautós álmokat nagyvonalúan számolom, akkor az úgy évi 5000TWh lenne - a fűtés/hűtés, hajózás, repülés, mezőgazdaság nélkül. Behazudták, hogy ez olcsó lesz, ződ, karbonmentes és korlátlan.

Nagyvezír megígérte az 1400 fokon üzemelő metánpirolízist megújulóból - karbonmentesen. Gyorsan vettünk is 4 milliárd ójróért 50%-nyi tulajdonrészt egy északi-tengeri szélerőmű farmban. Az elgondolás még jó is lehetne.

Ha pirolízissel dolgozol, akkor a hidrogén bomlási energiája a hőmérséklet függvénye. Ha vizet bontasz árammal, akkor 1kg hidrogénhez kell 1800000kJ energia a szabadentalpia-diagram alapján - egy úgy 50kWh villanyáram - mivel szobahőmérsékleten üzemel az elektrolizáló cella. Ha a hőmérsékletet megemeled, akkor kevesebb energia kell. A Nagyvezír azért hajt az 1400 fokra, mert akkor csak 38000kJ energia 1kg hidrogénhez, ami így kb. 6kWh energia lenne. Ami komoly gond, hogy jelenleg nincs ilyen szerkezeti anyag, ami ezt egyrészt nagy méretben meg normális üzemi élettartam alatt kibírja.

Pedig, ha sikerülne, akkor úgy nézne ki, hogy egy Toyota Mirai 1kg hidrogénnel lemegy 100km-et, akkor ez most elektrolízisből 50kWh, míg egy Tesla Model 3 elmegy 17kWh-val. De ha a Toyota ezt a hidrogént a fent rendszerből kapná, akkor az csak 6kWh lenne - de mindegy, számoljunk 10kWh-t a veszteségekre. Persze, a hidrogén okozta problematika még ugyanott marad. És itt jön a lobbi, hogy ezért kell a földgázt zölddé tenni - mert ennek a technikának és elgondolásnak az alapja, másrészt egy földgázos erőmű 1kWh villanyt kb. 220gr CO2-vel termel.

Ha rám lenne bízva a döntés, akkor
  • nuki alap, földgáz kiegészítő
  • nap és villany kizárólag szigetüzemben - töltsd az autódat, csinálj belőle hidrogént vagy ammóniát akár - de NEM csatlakozol a gridre.
  • Fejlesztési pénz a GEN IV reaktorokba, GEN 3+ jóváhagyása az EU területén.
  • Nukleáris specifikációk egységesítése és teljesítmény-osztály szerinti harmonizációja. Jóváhagynám mondjuk 500MW, 800MW, 1200MW teljesítmény-osztályban az amcsi meg ROSZATOM cuccait - ezek egységesek. Kidolgozni az oda-vissza megoldást - orosz reaktor-amerikai turbina és ennek fordítottja. Emellett visszaépíteni az európai nukleáris ipart.
  • befejezném a "2050" meg a "net-zero" baromságokat
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
azt kell látni, hogy:
  • a fejed tetejére állhatsz - akár kétszer is - akkor sem tudsz egy szénerőművet levinni 650gr CO2/kWh alá. Ha valami csoda folytán holnapra lenne jóváhagyás az ultra-szuper-kritikus erőműre - 700fok, 380bar vízgőz - akkor is a 650gr CO2 maradna. A kén-dioxidot, a nitrodén-dioxidot ki lehet mosni a füstgázból, de a CO2-t nem. A carbon-capture meg szerintem egy hülye vicc. Bepumpálom a CO2-t a talajba és mi lesz vele? Mennyi ennek az energiaigénye?
  • aztán ugyanígy a fejük tetejére is állhatnak a ződek, akkor sem fognak tudni egy Németország kaliberű hálózatnál keletkező évi 15-16TWh volatilitást letárolni - ez valószínűleg nagyobb lesz a növekvő megújuló- és csökkenő atomenergia-hányad miatt. Nincs hová építeni víztározót, ahol meg van, ott sem 100%-os a hatásfok, hanem kb. 65%. Nincs Kongóban annyi kobalt és gyerekmunkás, hogy erre a 16TWh-ra elegendő Ilonkás-tárolót csináljanak, se annyi ójró az Energiewende-s malacperselyben.
  • 2035-re 500TWh-nyi nukleáris energia fog kiesni Európai szinten - egyrészt a leállítások, másrészt az elöregedő reaktorok miatt.
  • 330 millió személygépkocsi van az EU területén, 50 milliós nagyságrendben az áruszállítók - ezeket is kéne majd valamiből tölteni
  • beígérték a hidrogénes jövőt az acélgyártásba, a vegyiparba, a cementhez, stb.. Csak a tavaly német acélmennyiséget "ződen" legyártani lenne kb. 120TWh/év - ami jelenlegi német bruttó áramtermelés negyede atommal, szénnel, mindennel. És akkor ez csak az acélgyártás lenne, egy kg ammóniát sem gyártottunk, egy autót sem tankoltunk hidrogénnel vagy árammal
  • rá akarják szorítani az embereket a hidrogénes kazánra vagy a talajszondára. Ehhez is áram kell, nem is kevés.

Európa kb. 2800TWh áramot termelt tavaly. Ha csak fenti hidrogénes meg villanyautós álmokat nagyvonalúan számolom, akkor az úgy évi 5000TWh lenne - a fűtés/hűtés, hajózás, repülés, mezőgazdaság nélkül. Behazudták, hogy ez olcsó lesz, ződ, karbonmentes és korlátlan.

Nagyvezír megígérte az 1400 fokon üzemelő metánpirolízist megújulóból - karbonmentesen. Gyorsan vettünk is 4 milliárd ójróért 50%-nyi tulajdonrészt egy északi-tengeri szélerőmű farmban. Az elgondolás még jó is lehetne.

Ha pirolízissel dolgozol, akkor a hidrogén bomlási energiája a hőmérséklet függvénye. Ha vizet bontasz árammal, akkor 1kg hidrogénhez kell 1800000kJ energia a szabadentalpia-diagram alapján - egy úgy 50kWh villanyáram - mivel szobahőmérsékleten üzemel az elektrolizáló cella. Ha a hőmérsékletet megemeled, akkor kevesebb energia kell. A Nagyvezír azért hajt az 1400 fokra, mert akkor csak 38000kJ energia 1kg hidrogénhez, ami így kb. 6kWh energia lenne. Ami komoly gond, hogy jelenleg nincs ilyen szerkezeti anyag, ami ezt egyrészt nagy méretben meg normális üzemi élettartam alatt kibírja.

Pedig, ha sikerülne, akkor úgy nézne ki, hogy egy Toyota Mirai 1kg hidrogénnel lemegy 100km-et, akkor ez most elektrolízisből 50kWh, míg egy Tesla Model 3 elmegy 17kWh-val. De ha a Toyota ezt a hidrogént a fent rendszerből kapná, akkor az csak 6kWh lenne - de mindegy, számoljunk 10kWh-t a veszteségekre. Persze, a hidrogén okozta problematika még ugyanott marad. És itt jön a lobbi, hogy ezért kell a földgázt zölddé tenni - mert ennek a technikának és elgondolásnak az alapja, másrészt egy földgázos erőmű 1kWh villanyt kb. 220gr CO2-vel termel.

Ha rám lenne bízva a döntés, akkor
  • nuki alap, földgáz kiegészítő
  • nap és villany kizárólag szigetüzemben - töltsd az autódat, csinálj belőle hidrogént vagy ammóniát akár - de NEM csatlakozol a gridre.
  • Fejlesztési pénz a GEN IV reaktorokba, GEN 3+ jóváhagyása az EU területén.
  • Nukleáris specifikációk egységesítése és teljesítmény-osztály szerinti harmonizációja. Jóváhagynám mondjuk 500MW, 800MW, 1200MW teljesítmény-osztályban az amcsi meg ROSZATOM cuccait - ezek egységesek. Kidolgozni az oda-vissza megoldást - orosz reaktor-amerikai turbina és ennek fordítottja. Emellett visszaépíteni az európai nukleáris ipart.
  • befejezném a "2050" meg a "net-zero" baromságokat
Szépen összefoglaltad, sajnos egy nagy hibája van, hogy a fejekben racionalitást feltételez.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 813
5 897
113
....
Egyedi elgondolás a hidrogént kevésbé veszélyesnek tartani. Azért én nem ajánlom, hogy szivárgó hidrogén közelében tartózkodj. Elképesztően robbanékony lelki alkata van annak a gáznak. Nagyon széles határértékek közt alkot robbanóelegyet a levegővel és kis energialöket is elég neki. Amikor egy 700 baros hidrogén tartály megadja magát, akkor tetemes a valószínűsége, hogy robbanni is fog.
Egyébként ilyen alapon mi a gond a metánnal? Az is könnyebb a levegőnél.
Ez így ebben a formában nem igaz. A hidrogén rendelkezik a legszélesebb robbanási határral. Mivel a legkönyebb gáz, felfelé megy, ott gyűlik össze.

Lehet találgatni, hogy mennyire robbanásbiztosak a parkolóházak lámpái vagy a huzattal a lift közelébe került 5%-nyi hidrogén hány embert képes kinyírni, ha a lift üvegfala durran...

Nagyon durva óvintézkesések vannak nálunk a hidrogénüzem területén. Minimális karima, agyig rakva szivárgás-detektorokkal még úgy is, hogy nálunk a kriógén tárolás megy és olyan biztonsági előírások, amit egy átlag választópolgár nem ér fel sem aggyal, sem fegyelemmel...

Még a 90-es évek elején foglalkoztam egy kicsit földgáz üzemű autókkal. Akkoriban a PB -gáz üzemű autók nem mehettek be a mélygarázsokba, a földgáz üzeműek pedig igen. Hogy most milyen a szabályozás azt nem tudom.

A cég ahol dolgoztam, olasz földgáz tartályokat épített a kocsikba. A gyártó azzal reklámozta a terméket, hogy kibírja az 5,56x45 -ös gépkarabély találatot a tartálya. :D
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
A sokadig "áttörés" videó, de hátha érdekel valakit. Kb. onnan mond bármit, ahol a timetamp van.
Elvileg 1/50-del kisebb reaktor készíthető így az ITER-hez képest és 2025 táján tervezik izzítani.
Amikor az ITER talán 2035-re lesz kész.