Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
A Siluria Technologies kifejlesztett egy technológiát, aminek segtségével (kőolaj helyett) földgázból benzin-, gázolaj- és kerozin állítható elő. A mai gázárakkal számolva 1 dollár / gallon áron tudják előállítani gázból a benzint.
http://blog.sfgate.com/energy/2014/08/20/turning-natural-gas-to-gasoline-at-1-per-gallon/
Nem rossz, de még mindig fosszilis. Arra viszont jó lehet, hogy kicsit lenyomja a benzinárakat (ha ha ha, jó vicc), hogy felnyomja a gázárakat és hogy hülyére keressék magukat ezen az olajcégek.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
A Siluria Technologies kifejlesztett egy technológiát, aminek segtségével (kőolaj helyett) földgázból benzin-, gázolaj- és kerozin állítható elő. A mai gázárakkal számolva 1 dollár / gallon áron tudják előállítani gázból a benzint.
http://blog.sfgate.com/energy/2014/08/20/turning-natural-gas-to-gasoline-at-1-per-gallon/
Nem rossz, de még mindig fosszilis. Arra viszont jó lehet, hogy kicsit lenyomja a benzinárakat (ha ha ha, jó vicc), hogy felnyomja a gázárakat és hogy hülyére keressék magukat ezen az olajcégek.

Gondolom az 1 dollár / gallon a folyamat önköltségére vonatkozik és nem tartalmazza az alapanyag árat. Lévén 1 gallon benzinnel azonos fűtőértékű anyag előállításához bármilyen kémiai folyamattal legalább 5 m3 földgáz szükséges, ami mai nyugat-európai áron kb. 2 dollár. Úgyhogy a gázból benzin (helyettesítő) valós előállítási költsége legalább 3 dollár / gallon és ez nem kevesebb, mint az európai finomítók benzin előállítási költsége. Ezért nem valószínű, hogy lenyomná a benzinárat.

Amúgy meg ha gázzal akarod helyettesíteni a benzint, akkor használj PB gázt (LPG-t). Buszoknál már azt is megoldották, hogy jó nagy tartályba földgázt sűrítenek (CNG). Semmilyen kémiai átalakítás nem kell ahhoz, hogy egy robbanó motor közvetlenül gázzal üzemeljen.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Japán ujraindíthatja az atomerőműveket. Úgy néz ki megjött az eszük, csak ki kellett dolgozni, hogy a jövőben hogan kerüljék el az ilyen baleseteket.
http://www.origo.hu/nagyvilag/20140910-ujraindithatja-japan-az-atomeromuveit.html
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Németországban megépítették az eddigi legnagyobb akkuparkot, 6 millió euróból készült el, 25600 li-ion akkuból áll és 5MWh energiát képes tárolni, amit az ingadozások kiküszöbölésére fognak használni.
http://news.yahoo.com/germany-unveils-europes-biggest-battery-plant-183816840.html
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 931
13 269
113
Németországban megépítették az eddigi legnagyobb akkuparkot, 6 millió euróból készült el, 25600 li-ion akkuból áll és 5MWh energiát képes tárolni, amit az ingadozások kiküszöbölésére fognak használni.
http://news.yahoo.com/germany-unveils-europes-biggest-battery-plant-183816840.html

Félelmetes, hogy mennyire nem számít az ésszerűség.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Félelmetes, hogy mennyire nem számít az ésszerűség.

Ésszerűség? Ugyan már! Az minek? Csak "ződ" legyen, vagy be lehessen csomagolni szép sötétzöld papírba, hogy kívánatossá váljon a birkáknak, marháknak. Egy a lényeg, no atom!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
A német fogyasztás figyelembevéve ez 1 percnyi ingadozást sem egyensúlyoz ki...
Gondolom csak regionális szinten fog valamit érni, mert a sok "zöld" napkollektor meg szélerőmű nemigazán ad stabil áramot a hálózatba.

<blockquote rel="joker">Németországban megépítették az eddigi legnagyobb akkuparkot, 6 millió euróból készült el, 25600 li-ion akkuból áll és 5MWh energiát képes tárolni, amit az ingadozások kiküszöbölésére fognak használni.
http://news.yahoo.com/germany-unveils-europes-biggest-battery-plant-183816840.html

Félelmetes, hogy mennyire nem számít az ésszerűség. </blockquote>
A politikus ott is politikus, nem ember hanem féreg, nem különb a román, magyar, afgán, amerikai, dél-afrikai, stb politikustól. Ahogy Fukushimában földrengés + tsunami miatt megsérültek a reaktorok, egyből meglovagolták ennek a hullámait, és leállították a német atomreaktorokat a szavazatokért. Tökmindegy volt, hogy ez mennyire káros és drága lesz a gazdaságnak, és hogy mekkora hülyeség, lényeg, hogy rájuk szavazzanak. Most is ugyanez van, egy zöldnek kikiáltott- (de nem az), hülyére drága-, tömeges elsődleges energiaforrásnak alkalmatlan technológiát eröltetnek, mert ez a mese tetszik a népnek. Közben a szomszédból veszik az atomenergiából előállított áramot.

Kár, hogy egy atomerőmű olyan rohadt nagy, hogy nem lehet szállítani, Magyarország megvehetné jelképes 1 euróért a németektől az összeset :)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
Mondjuk nálunk nem lenne hülyeség pár ilyen kiegyenlítő telepet létesíteni, de nem lítiumos aksikkal, azok nem szeretik a sok le-fel töltögetést. Maximum 5000 ciklust szoktak bírni ha jól tudom.
Viszont szuperkondenzátorokkal elképzelhető lenne egy hasonló. Azok 1 millió töltési ciklust is kibírhatnak. Kisebb az energia sűrűségük, mint a lítiumos aksiknak, de épületeknél hely van bőven. (Ez inkább járműveknél gond).
Ráadásul a szuperkondenzátorok képesek 0.1 másodperc alatt fölvenni és leadni is a tárolókapacitásuknak megfelelő energia mennyiséget. Szerintem hasznosak lennének ezek a rendszerek, és még energiát is megtakaríthatnánk velük.
(Csökkenteni lehetne a rendszerszabályzási tartalék mértékét, ugyanis a hálózatban mindig több az energia, mint a pillanatnyi fogyasztás. Ezt ha jól tudom jelenleg túltermeléssel oldják meg, ennek a túltermelésnek a mértékét lehetne csökkenteni pár ilyen teleppel.)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
Megnéztem, most a hozzászólásom pillanatában is 2017 MW energiát importálunk...
http://www.mavir.hu/web/mavir/adatpublikacio
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Picivel kevesebbet, mint amennyit a két új reaktor összesen le fog adni? Akkor miután leállnak a régi reaktorok, újra importra fog szorulni Magyarország, még akkoris ha semmi más nem változik. Márpedig az energiaéhség nem fog csökkenni, sőt lehet ha az elektromos autókelterjednek, és akkor kell még legalább 10 új atomreaktor.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
joker

<i>"sőt lehet ha az elektromos autókelterjednek, és akkor kell még legalább 10 új atomreaktor."</i>

Szerintem ez elektromos autók terjedése az elején még segíteni is fog, ugyanis 100000 db 100 KW (85 KW+töltési és hálózati vesztesség) energia tárolására képes elektromos autó éjszakai 5 óra alatt történő feltöltéséhez 2 GW energiára van szükség óránként.
Ezt a mai éjszakai minimális fogyasztásokkal összeadva (2.5-4 GW) 4.5-6 GW értéket kapunk.
Ez azért jó, mert a mostani nappali fogyasztás 3.5-6 GW között van óránként.
Így nem lenne olyan nagy szakadék az éjszakai és a nappali fogyasztás között, mint ma.
(Manapság 2-3 GW a különbség, ez tűnne így el.)

Ezért vagyok azon a véleményen, hogy kettő helyet három reaktort kellene építeni. Úgy 2.4 GW helyet 3.6 GW energiát állítanánk elő atomból óránként. Ez hosszútávon szerintem kifizetődő lenne.
Ezen felül én a vízenergiára is jobban támaszkodnék, mert nagyon jól szabályozható. Nagy árvizek pedig tavasszal meg ősszel vannak, pont akkor amikor amúgy is kisebb a fogyasztás.
(Árvízkor nem mennek a vízerőművek.)
De a vízenergia kapacitásunk sajnos korlátos. Az elméleti kapacitásunk elvileg 1 GW óránként, viszont a gyakorlati ennél kevesebb lenne, de kellene szerintem.

<i>"Akkor miután leállnak a régi reaktorok, újra importra fog szorulni Magyarország, még akkoris ha semmi más nem változik. "</i>

Amennyire én tudom most is 9 GW kapacitás van beépítve a rendszerünkbe. A probléma meg az, hogy ezek nagy része ős régi elavult termelő kapacitás. E miatt nem tudnak olcsón termelni, ezért ilyen magas az import arányunk.
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
ha megakatrnàk növelni a jelenlegi kapacitást. Termogenerátorokkal pofonegyszerü és filéres dolog... (ha begyujtom a "kandallo sparheltom0" elvisz egy 1200w-os ventilátort...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
100,000 autónál ok, de ha 500,000-1,000,000 elektromos autó lesz az utakon, oda már kell minden 100,000-re egy-két újabb reaktor, ez persze estére, mert nappal nem fogják annyian tölteni az autójukat, hacsak ki nem építed az elektromos hálózatot a parkolóhelyeken és a munkahelyek parkolóiban. Emiatt a nappali kihasználtságuk gyenge lesz. És ez csak a mostani akkukapacitásokkal számolva, mert 10 év mulva lehet ha 10-szer ilyen jó akkuk lesznek, vagy a mostani akkukhoz hasonló energiasűrűségű szuperkondenzátorok, amik gyorsan kérnek sok áramot.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
joker

Ezt értem, de ennyi elektromos autóra már más hálózatot fognak kiépíteni. Szerintem a nyilvános töltőknek szintén lesz saját tároló kapacitásuk amiket egyenletesen egész nap töltenek majd. (Benzinkúton is tárolják az üzemanyagot, itt az energiát.)
Az otthoni töltésre meg megmarad a 220V-s rendszer ami elég korlátos energiafelvételt tesz lehetővé.
Én nem önmagában a nagy energiamennyiségtől tartok, hanem annak időbeli eloszlásától. Ha a nagy ingadozásokat ki bírjuk iktatni és egyenletes lesz a rendszer akkor nem lesz gond.

A másik érdekes dolog a számomra, hogy milyen sok villamos energia kell az elektromos autózáshoz, úgy, hogy sokkal hatékonyabb egy elektromos autó, mint egy belső égésű motorral szerelt.
Ebből is jól látszik, hogy milyen iszonyatos mennyiségű energiát égetünk el a "társadalmi mobilizáció" által. Ráadásul 20% körüli valós hatékonysággal...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Az ingadozások kiiktatásával is egymillió elektromos autónál szükség lesz alsó hangon még 10 reaktorra, de lehet ha 20-30-ra. Emellett ennek megfelelő hálózatra. És természetesen minimum erre az áramra jövedéki adót fognak kiveni, szóval otthon mindenki ügyeskedni fog a lakás villanyszámlájának terhére, hogy megússza az adót.