Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
emel:
pontosan, ez a magyarázata. Tehát életszerű sebességen (90km/h) inkább csak 110km a hatótávolság bár szerintem az is szép teljesítmény, átvitt értelemben. Viszont iszonyatosan drága. 30ezer euró????????????

Ráadásul egy aránylag lassú, 110 km hatótávolságú autóval max a munkahelyre lehet eljutni - méregdrágán, kiránduláshoz meg veszek egy másikat?! Na ne már, majd ha hülye milliárdos leszek, ill. akkor se, mert akkor meg helikopteren meg yacht-on fogok utazgatni. :)
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Ezért vagyok azon a véleményen, hogy kettő helyet három reaktort kellene építeni. Úgy 2.4 GW helyet 3.6 GW energiát állítanánk elő atomból óránként. Ez hosszútávon szerintem kifizetődő lenne.

Egy lehetséges harmadik rektort számításba venni szerintem is jó ötlet lenne. Még az elektromos autók esetleges komoly terjedésének lehetőségét nem túlzottan figyelembe véve is. De azt a harmadik reaktort nem most, a másik kettővel együtt, hanem csak akkor lenne érdemes elkezdeni építeni, amikortól a várható elkészülési ideje nagyjából a régi paksi blokkok leállításának idejére esne, tehát durván úgy 2026-2031 között valamikor indulhatna az építkezés. Mert ugye akkor már jobban lehetne becsülni a várható áramigényt és el lehetne dönteni, hogy valóban szükség lesz-e rá és érdemes-e megépíteni. Addig viszont biztosan nem, mert az együtt működő régi és új blokkok előreláthatóan több, mint elegendő alaperőművi kapacitással rendelkeznek. Eladni meg vagy el tudnánk a többletet, vagy nem... És mivel akkorra már az új blokkok építéséről rengeteg, köztük a hazai viszonyokról is szóló (mert ugye az építkezésnél jelentős magyar céges részvétel is lesz elvileg, ennek minden helyi, a Roszatomtól független sajátosságával együtt) tapasztalat lesz, így pontosabban kalkulálható az elkészüléshez szükséges idő is.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
molni nem százezres autóparkról írtam, hanem egymillióról. Hogy mennyi villanyautó lesz 20-25 év mulva azt meg nem tudhatod, addigra kitalálhatnak valamit, amivel élhetővé válnának ezek az autók. És egy atomerőművet is minimum 5 év összehozni, de ezt is csak úgy, hogyha már le van tárgyalva, megvan a finanszírozási mód, átment a parlamenten, és van szabad kapacitás a kivitelező cégnél.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Majd én is azt mondanám (rád), mint az egyik helyi nagyvállalkozó, hogy: "a polgármester b*meg feltalálta a perpetuum mobile-t" - mert előzőleg magyarázta a vállalkozónak, hogya gázszámla nem annyi, hanem feleannyi kell legyen, csak épp sehogysem jött ki az az energiaárakkal.
 
M

molnibalage

Guest
Jaj, jaj, jaj...

Az egymilliós autópark nem egésze van minden nap használva és töltve, egy részébe csak 20-30 kWh kell, a másikba meg mondjuk 100-120 kWh. Az átlag valahol 45-50 kWh táján van szerintem vagy még annyi sem.

Nézd meg az átlag ingázó távot és azt is vedd hozzá, hogy elektromos autónál a városi forgalomban a fékezés energiája nem lesz elpazarolva, mint ma, mert tisztán elektromos autónál a visszatáp megoldása szerintem ujjgyakorlat...

Ha ezt felszorzod és 75%-os használati aránnyal számolsz, akkor 750 ezer autó / nap. Ez 37,5 GWh. Ha ezt 8-10 óra alatt kell beletolni, akkor 3,7-4,7 GWe teljesítmény kell, csak ez sem igaz, mert semmi sem gátol meg abban, hogy a reggel elfogyasztott kraftot a nabközben töltsed vissza, ha kiépül hosszá a töltő hálózat. Tehát valójában a szükséges töltési energia mennyiség akár csak ennek a fele vagy 40%-a ha feltesszük, hogy hazafelé még némi kitérőt tesz a tulaj boltba vagy akárhova.

Az éjszakai völgy 2GW táján van így fejből. Tehát rohadtul nem kell 10 GWe új beépített kapacitás alaperőműből és ennyi autó kurva messze van még... A napközbeni kapacitás elekedhet meg kicsivel, mert az utcán parkoló autókat nem töltik, de azért ma már elég sok mélygarázs van. Ott semmi sem gátolja a töltés kiépítésének a lehetőségét és a jövőben a fővárosban gyakorlatialg csak azzal épülhet lakóparktról kezdve bármi nagy, ha van mélygarály...

Itthon, ahol az autók átlagéletkora 13 év táján van, majd akkor kezd minimálisan elterjedeni a villanyautó, amikor máshol már 13 éve van tömöegesen elterjedve és kb. 20 év múlva talán lesz számottevő mennyiség. Vagy még akkor sem...

(Kismértékben az is elfogadható, nem nem a legultsó kWh töltést is atom állítja elő tehát még ennyi sem kell.)

Összességében, totálisan légbőlkapott aránytalan téveszme az, hogy 10 GWe beépített atomerőműve kapacitás vagy ennyival nagyobb erőműpark kellene. Jelenleg az is jó lenne, ha középtávon megoldódna a hazai erőműpark helyzete.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
30 982
113
Az az éjszakai völgyed nagyrészt el fog tűnni, ahogy a régi erőművek leállnak, szerintem alábecsülöd az autónkénti fogyasztást, mert nem csak Golf hanem Touareg méretű elektromos autók is lesznek a jövőben, és a tültőállomás annyira nem lesz kiépítve 50 éven belül, hogy minden parkolóhelyen legyen egy töltő.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
Ezt szerintem olvassa el mindenki:
http://www.mavir.hu/documents/10258/15461/Fogyaszt%C3%A1selemz%C3%A9s_2013.pdf/2a4a88ae-406d-4fff-882c-3e9575cd8ef4

A minimumok nem 2 hanem 2.7 Gw körül vannak hosszú évekre visszamenőleg. De télen és nyáron általában még magasabbak.
Ha ehhez hozzávesszük az autók éjszakai töltését, 100000 járművel számolva akkor simán kijön a 4-4.5 Gw-s érték, ami tipikus nappali adatnak tekinthető.
Ha az országban az elektromos autózást támogató politika valósul meg akkor 2030-ra reális lehet ez a helyzet.
Ez viszont megkövetelne legalább egy új blokkot a tervezett kettő mellé.

wolfram

Én mondjuk most egyben építeném meg a 3 blokkot egymás után (minél többet építesz annál olcsóbb blokk/db) és ahogy épülnek úgy állítanám le a régieket ha eléri a közös teljesítmény a 3.6 GW környékét.
Vagyis 2 GW jelenlegi + 1.2 GW új még mehet együtt.
Aztán 1 GW jelenlegi + 2.4 GW új mehet együtt.
Végül 0 GW jelenlegi + 3.6 GW új mehet majd.
Most kezdték a tervezést, ha 2016 körül neki kezdenek az építésnek már jók vagyunk. Ha nem egyszerre épülnek a blokkok hanem időben elcsúsztatva, akkor az egy év próbaüzemet is beleszámolva 4+2+2 vagyis 8 év alatt lesz teljes a 3 blokk. Így 2024 körül lehetne üzemképes az erőmű ha minden jól megy.
A jelenlegi blokkokat leállítani meg ha jól emlékszem 2026-2032 között kell majd. Ez a folyamat lenne kicsit előrébb hozva.
 
M

molnibalage

Guest
Az az éjszakai völgyed nagyrészt el fog tűnni, ahogy a régi erőművek leállnak, szerintem alábecsülöd az autónkénti fogyasztást, mert nem csak Golf hanem Touareg méretű elektromos autók is lesznek a jövőben, és a tültőállomás annyira nem lesz kiépítve 50 éven belül, hogy minden parkolóhelyen legyen egy töltő.

Miért is? Nézd már meg, hogy a mostani töltőállomás fizikailag mekkora? Ahol meg több autó parkol ott központi elosztó hálózat van és csak egy helyen kell mérni. Egy vellanyóra és konnektor kis túlzással. Szeritned mi a drágább? Az autó vagy ez?

Jelen körülmények között semmiféle esélyt nem látok arra, hogy 2030 táján is tömeges villanyautó lenne bárhol. Egyszerűen azért, mert a jelenlegi távolságok és töltési idők mellett a napi ingázást leszámítva ez egy helyett két autót jelentene... Tehát, még kint sem alternatíva, nemhogy ittohn.

Az az éjszakai völgyed nagyrészt el fog tűnni, ahogy a régi erőművek leállnak,

Ennek a mondatnak nincs is értelme, mert nincs ok-okozati viszony a kettő között. Joker, szedd már össze magad, mert ez így vérgyenge...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
ha jól emlékszem teslaéknál a jelenlegi féóra alatt 60%ról 2018ra 10percre akarják leszórítani a 80%ra való töltés idejét. (Ekkora már megy az új gyár, kint vannak az új "lényegesen olcsobb modellek") Musk nem szokott a levegőbe beszélni.

de úígy nem nagy scifi a cserélhető aksi sem, kihuzzák/automata kihuzza autoból berakja a másikat. Aztán amikor nincs csúcsfogyasztás, nincs elég raktáron töltik őket.

No meg europában az autósok 70%a azaz mesze a legnagyobb réteg nem megy napi 40kmnél többet. Ez a réteg meg nyaraláskor megy kútra amúgy este bedugja oszt annyi. Mármint a kocsiba a töltőt.... :)

Ellenben emiatt nem feltétlen kell több blokk Paksra és ennek sok oka van. pl 2030ra már jó 1millióval csökken MO lakossága és a zuhanórepülés csak 2040re lesz igazán durván látható. De vszeg addig a zölod technologiák is felfutnak legyen az geotermikus, bio vagy épp nap. És persze nagy csapásvonal a fogyasztás csökkentése.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
No meg europában az autósok 70%a azaz mesze a legnagyobb réteg nem megy napi 40kmnél többet. Ez a réteg meg nyaraláskor megy kútra amúgy este bedugja oszt annyi. Mármint a kocsiba a töltőt.... :)

Na most pont abban kételkedek, hogy ennek a napi 40 km-nek a kedvéért az autósok 70%-a méregdrága villanyautóra cserélné a szekeret, mikor az évi két-három kiránduláskor meg úgyis kihasználhatatlan a 100-120 km-es "hatótávolság" miatt. Ráadásul ne csak a kocsi árát számoljátok, ehhez ki kellene építeni az otthoni garázsban a töltő-hálózatot, és mit csinálhat az a több millió autós, aki csak csillaggarázsban tudja tartani a kocsit?!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
Szerintem a 100000 db elektromos autó reális lehet 2030-ig, ha az állam minimális szinten támogatja a dolgot.
(Nincs regisztrációs adó vagy alacsonyabb teljesítmény alapú adó.)
Jelenleg egy Nissan Leaf ára 9 millió forint körül van. Ez nem egy irreális ár, egy jobban felszerelt 6-os mazda vagy egy passat ára.
A legdrágább része az aksi. Szerintem az elkövetkező 15 évben csökkenni fog ezen alkatrész ára.
Ha e mellé bekalkuláljuk a regadó kedvezményt, akkor olyan 6-7 millió körül is lehet egy ilyen teljesítményű autó ára 2030 -ban, mai értéken számolva.
Azért ez nem rossz ár. (Ma egy használható felszereltségű Opel Astra vagy egy népautó Golf kerül ennyibe)
 
M

molnibalage

Guest
Bocs, de te melyik országban élsz...? Mondom, 13 éves átlag életkorú a magyar autópark. Te meg 6-7 milliós autóval jösz...? Kapjál már a fejedhez, az új autók iránti kereslet 2008 óta akkorát huzant, hogy ihaj... 3 millás új autók nem kelnek el amikben nincs olyan röhejes korlátozás, hogy 100km-re sem tudsz vele elmenni autópályán, ha vissza is akarsz vele jönni...

Jelenleg a technológia nem tart annak közelében sem, hogy a univerzálisan lecserélhető legyen a belső égésű megoldás...
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Ha a hibrid autokba alkalmaznák a termogenerátorokat (höelem).
Jelentös viszatöltès lenne elérhetö. (sokkal több mint a fékezés energiájábol és ráadásulegyenletesebben)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
emel: Magyar aggyal, a magyar posványból indulsz ki. Ahol új autó eladások száma minimális ellenben ömlik be az átlagban 13 éves azaz jó öreg autó. Még piac sem vagyunk... max roncstemető.

"Ráadásul ne csak a kocsi árát számoljátok, ehhez ki kellene építeni az otthoni garázsban a töltő-hálózatot"

tudtommal teslanal és plug in priusnál is adják hozzá. Bedugod 230Vbe oszt annyi.

flip: jelenleg tán a legjobb megoldás a plug in prius. Az év nagyjában be se kell indítani csak amikor megy az ember vidékre/nyaralni.

árról annyit, hogy jó plda az avnesis/prius uaz a padlólemez/méretek. Egy prius plug in premium 13misi. Avensis premium CVTvel. 9misi. Állami támogatás + megsporolt benzin és máris rentábilis.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
molnibalage

"Bocs, de te melyik országban élsz...?"

Te melyikben élsz??? Ugandában?
Mert én itthon Magyarországon. Látod te egyáltalán milyen autók rohangálnak az utakon? Minden 10. autó közel 8-10 milliós gép.
Ebben a fél évben több mint 30000 db új autót adtak el hazánkban! Ebből több mint 500 db 5-ös BMW...

De most neten találtam egy friss cikket:
http://www.autoszektor.hu/hu/content/augusztusban-nott-forgalomba-helyezett-uj-autok-szama

Az új+használtan behozott autók száma együtt 44000 db Augusztusig...

Ha az elkövetkező 16 évben, minden évben 5000 elektromos járművet adnak el átlagban (most kevesebbet, évek múlva többet) akkor nem irreális egy 80-100 ezres darabszám.
Ehhez persze a kellene az adókedvezmény is, ami Nyugat-Európában elég sok helyen megvan.

Városi/elővárosi használatban a 100-150 km pedig tökéletesen elég. Lényegében bármire.
 
M

molnibalage

Guest
Állami támogatás + megsporolt benzin és máris rentábilis.
Az állam majd hülye lesz támogatni egy olyan autót, amibe olyan hajtóanyag jó, amin nincs 2/3 adótartalom. Miféle álomvilágban élnek egyesek...?

Mert én itthon Magyarországon. Látod te egyáltalán milyen autók rohangálnak az utakon? Minden 10. autó közel 8-10 milliós gép.
Videót vagy szájkarata. Én a fővárosi utakat rovom bringával és kurvára nem ezt látom...

Ebben a fél évben több mint 30000 db új autót adtak el hazánkban! Ebből több mint 500 db 5-ös BMW...
Szóval akkor a kormányzat ennyire szórja a pénzt...


Ha az elkövetkező 16 évben, minden évben 5000 elektromos járművet adnak el átlagban (most kevesebbet, évek múlva többet) akkor nem irreális egy 80-100 ezres darabszám.
Mondom, 13 éves átlagéletkor. Ma kishazánban az átlagosan megszerzett "új" autó min. 7-8 éves... Kérlek magyarázd már el, hogy ki a tököm fog itt 10+ milláért venni évi 5000-es tételben villanyautót? Ebből 16 év múlva mennyi lesz forgalomban? Ha használtan jön be, akkor még nagyobb íródik le 16 év alatt, mert tudod baleset és műszaki okból fogyás nem csak a repülőgépflottákat érinti.

Komolyan mondom, hogy lassan hullik a hajam a sok hülyeségtől...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 881
58 041
113
molnibalage

Erőt veszek magamon és megpróbálok szépen válaszolni.

<i>"Az állam majd hülye lesz támogatni egy olyan autót, amibe olyan hajtóanyag jó, amin nincs 2/3 adótartalom. Miféle álomvilágban élnek egyesek...?"</i>

Nyugaton elég sok ilyen hülye állam van. Csak pár dolgot írok le érvként:
Csökkenő zajártalom ---> Csökkenő TB kiadás
Csökkenő légszennyezettség ----> Csökkenő TB kiadás
Csökkenő olajimport ----> Javuló külkereskedelmi mérleg
Stb....
Sok szempont létezik és senki nem mondta, hogy nem lesz drágább az áram ha ezek a járművek elterjednek.

<i>"Videót vagy szájkarata. Én a fővárosi utakat rovom bringával és kurvára nem ezt látom..."
</i>
Most ugye nem azt várod, hogy videózva mászkáljak? Én is Bp. közelében lakom nézz néha körbe.
Bár lehet nem tudod, hogy melyik autó mennyibe kerül. Akkor viszont keres neten egy árlistát. Egy sima Golf 5 millió... Passat, 6-os mazda, Honda Akkord, 1, 3 BMW 7-8 millió...
különböző hobbiterepjárók szintén. Annyi van belőlük, mint a szemét...

<i>"Szóval akkor a kormányzat ennyire szórja a pénzt..."</i>

A kormányzat skodákat vesz nem BMW-ket, sőt a cégek sem 5-ös bömöst vesznek céges autónak. <b>Igen, ennyi a pénzes ember hazánkban!</b>

<i>"Mondom, 13 éves átlagéletkor. "</i>

Akkor kevesebb, mint a buszoké :)
Az ilyen átlag semmit nem jelent. Apám Astrája idén ünnepli 20. születésnapját és köszöni jól van. Ettől még spanom vett tavaly egy Zafirát. Sokan 3 év után cserélik az autójukat. Cégek meg szinte mindig. Semmit nem érnek ezek az átlagok.
(Egy 15-20 éves Mitsubishi 3000 GT 3-5 millió használtan... Sokan ilyen gyerekkori szerelmeket vesznek meg használtan. )


<i>"Kérlek magyarázd már el, hogy ki a tököm fog itt 10+ milláért venni évi 5000-es tételben villanyautót? "
</i>
Aki sokat jár rövid távokat egy nap? Taxik? Futárok? Céges autók? Soroljam még?
Nem csak az üzemanyag kevesebb jelentősen egy elektromos autónál hanem a karbantartási költség is!
A Nissan idén mutatja be itthon az NV200-as kishaszonjármű elektromos változatát. Nyugaton elég jól veszik, mert 40%-al olcsóbb az üzeme, mint egy dízelé...

Nem irreális a 100000 elektromos jármű 2030-ig. A magyar iparos topikba betettem elektromos buszt is. Azok már most behozzák az árkülönbözetüket...