Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
joker

"Az ingadozások kiiktatásával is egymillió elektromos autónál szükség lesz alsó hangon még 10 reaktorra, de lehet ha 20-30-ra. Emellett ennek megfelelő hálózatra. És természetesen minimum erre az áramra jövedéki adót fognak kiveni, szóval otthon mindenki ügyeskedni fog a lakás villanyszámlájának terhére, hogy megússza az adót."

Ez így lesz majd. Viszont valós időben is tudják majd nézni a fogyasztásodat. Ez kelleni fog majd az adóbehajtáshoz.
Szerintem ha sikerül egyszer eljutnunk erre a fejlettségi szintre akkor az nagyon szuper lesz. Olcsóbb, halkabb, tisztább mobilitás korszaka lesz ez.

voltagemultiplier

"Amúgy, ha a lítium ionos akksi 5ezer ciklust bír ki az nagyon jó. Az több mint 15 év mindennap feltöltve/kisütve."

Igen viszont általában rövid töltési és merítési ciklusok váltják egymást. Egy elektromos autónál akár napi 1000 szer is. Ezt annyira már nem bírják ezek a csúcs aksik sem. De így is 6-8 évet kibírnak autókban is.
Szerintem ilyen hálózati telepeknél reális lehet a 10 év is.
De az 5000 ciklus messze van a szuperkondenzátorok akár 1 milliós ciklusától. Azok jobban bírják az ilyen igénybevételt.
 
M

molnibalage

Guest
Mondjuk nálunk nem lenne hülyeség pár ilyen kiegyenlítő telepet létesíteni, de nem lítiumos aksikkal, azok nem szeretik a sok le-fel töltögetést. Maximum 5000 ciklust szoktak bírni ha jól tudom.
Teljsen értelmetlen lenne...

Picivel kevesebbet, mint amennyit a két új reaktor összesen le fog adni? Akkor miután leállnak a régi reaktorok, újra importra fog szorulni Magyarország, még akkoris ha semmi más nem változik. Márpedig az energiaéhség nem fog csökkenni, sőt lehet ha az elektromos autókelterjednek, és akkor kell még legalább 10 új atomreaktor.

Jelenleg azért importálunk, mert olcsóbb ez, mit a hazai GT erőműveket járatni. A legmodernebb Gönyűi erőmű az elmúlt évben 24 órát sem ment.

Ezen felül én a vízenergiára is jobban támaszkodnék, mert nagyon jól szabályozható.
Nincs mire. Mivel az a bizonyos vízlépcső máshogy valósult meg most már nemigen menne ugyanz.

De a vízenergia kapacitásunk sajnos korlátos. Az elméleti kapacitásunk elvileg 1 GW óránként, viszont a gyakorlati ennél kevesebb lenne, de kellene szerintem.
Forrás? Én ennek töredékét tudom. B-N projekt lett volna összesen 1 GW alatt és úgy, hogy abban a közös Magyar-Csehszlovák áramtermelés is benne volt.

Az ingadozások kiiktatásával is egymillió elektromos autónál szükség lesz alsó hangon még 10 reaktorra, de lehet ha 20-30-ra.

Kérek legalább egy elemi számítást arra, hogy ezt hogyan sakkoztad ki. De tényleg... Számold már ki azt, hogy egy autó teljes napi fogyasztása hány kWh és aztán vedd figyelembe, hogy az elektromos hajtás hatásfoka a végfelhaszálói töltéstől a motorban hasznosulásig mennyivel jobb, mint a belső égésű motoré.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 040
113
Kérek legalább egy elemi számítást arra, hogy ezt hogyan sakkoztad ki. De tényleg... Számold már ki azt, hogy egy autó teljes napi fogyasztása hány kWh és aztán vedd figyelembe, hogy az elektromos hajtás hatásfoka a végfelhaszálói töltéstől a motorban hasznosulásig mennyivel jobb, mint a belső égésű motoré.

Fennebb volt egy egyszerűsített számítás, aminél 100,000 autónál 2 GWh energiát igényelt éjjeli töltéssel. Eléggé korrekt megközelítésnek tűnt, szóval abból indultam ki. Ha van nappali töltés is, akkor feleződik az időegység alatt szükséges energia, mert 2x annyi idő lesz a töltésre. Egymillió autónál ez 10GWh lenne, amit le tudna adni durván 8 db a most építendő reaktorokból, de az energiaigény nem lesz egyenletes, ekkora kondenzátorokat meg akkuparkokat építeni viszont drágább lenne, mint maga a reaktor, szóval az energiaigény kiszolgálására kelleni fognak még reaktorok. Nem tudom mennyi, az az indagozásoktól függ, de 8-nál több kell majd, ezért írtal alsó hangon 10-et. Ez a mostani akkukra vonatkozik, ha ott is lesz egy technológiai ugrás, akkor méginkább támaszkodnak majd erre a technológiára, amihez még több áram kell majd.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
molnibalage

Ez megfelel?
http://mta.hu/data/cikk/12/71/67/cikk_127167/A_vizenergia_hasznositas_vizsgalata_(szoveg).pdf

De van egy Mayer Istvános tanulmány is csak most nem találom.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
joker

Azt is figyelembe kell venni, hogy 1 nap alatt nem fogyasztasz ki általában 85 KW akukapacitást. Ez ma 300 km-re elég.
Viszont ha jobb aksik lesznek akkor számolni kell még a teher illetve busz forgalommal is. Nem egyszerű dolog.
 
2013. december 7.
934
4
18
legalább az elemi fizikát figyelembe kellene venni :)

a kW a teljesítmény, tehát NEM a raktározható energia mértékegysége.

az energia (ami a raktározható mennyiség) mértékegysége a kWh.

Példák:

Ha egy 1kWh teljesítményű villanymotor 1 óráig üzemel akkor elfogyaszt 1kWh energiát. Ha 3,5 órát üzemel akkor 3,5 kWh energiát fogyaszt.

Ha egy 85 kW teljesítményű villanymotor működik 1órát akkor 85 kWh energiát fogyaszt el. Ha 3,5 órát üzemel akkor 3,5x85=297,5 kWh energiát fogyaszt el, stb

Tehát ha egy 85kW-os motorral meghajtott autó akkumulátorának energiatartalma 85kWh akkor az autó 1 óráig működik, és tételezzük fel, hogy 150km/h sebességre képes a maximális motorteljesítménnyel akkor az 1 óra alatt megtesz 150 km távolságot egy akksitöltéssel.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 040
113
fip7

300 km-re elég, ha finoman bánsz az autóval, emellett jellemzően kisautók az elektromosak, mondjuk VW Golf méretűek és azalatt. Ha már nagyobb és nehezebb vázat kell mozgasson, akkor hamarabb kifogy az akku, sportosabb vezetés esetén is, oda szép lassan nagyobb akkuk kellenek majd aminek több áram kell a feltöltéséhez. Személyautóknál szerintem nyugodtan lehet számolni ezzel a 85kw/nap fogyasztással, mert ha elterjednek az elektromos autók, akkor a nagyobb méretű személyautóknál is elterjednek. Vedd azt is figyelembe, hogy jelenleg az újautó-vásárlások nagy részét Magyarországon a cégautók teszik ki. Magánszemélyek részaránya az újautó piacon szar. A cégautók viszont sokat mennek, gyorsan mennek, ennek megfelelő a napi fogyasztásuk is. Magánszemély oldalon is ha lesz töltőhálózat és az akkuk paraméterei javulnak, akkor használni fogják hosszabb utakra is. Rendben van az a 85kw/nap.
Persze ez csak a személyautó része, abból is 1 millió db, és nem tudom hány személyautó van összesen Magyarországon.
És ahogy irtad, jobb aksikkal teherszállítás, tömegközlekedés is szóbajöhet, azok meg újabb energiaforrásokat fognak igényelni. Aztán lehet ha valakinek eszébe jut a kábelnélküli töltés, mint ami van egyes új mobiltelefonoknál, az szép lesz, csak kevésbé hatékony, mint a kábeles megoldás, azon is elfolyhat pár százalék a semmibe.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
voltagemultiplier

Ebben igazad van (KW vs. KWh), de olyan evidens a dolog egy akkukapacitás esetén, hogy nem szoktam kiírni. Persze ez hiba.

Az autós számításod pedig hibás. Ugyanis az autópályázáshoz is csak 20-30 KWh energia szükséges típustól függően.
Az átlag fogyasztás (ECE) 100 km-n pedig általában 10-20 KWh.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
voltagemultiplier

"A kiegyenlítő telepeknek akkor lenne igazán szerepük ha komoly szél/víz/nap energiatermelés is lenne"

Vagy sok kis apró fogyasztásingadozás az elektromos járművek nappali töltése miatt.
 
2013. december 7.
934
4
18
a hatótávolság számításban a feltételezések lehetnek hibásak,a fizika nem. Attól függ milyen teljesítmény kell egy sebesség fenntartásához.
Egy kisautóról jogosan feltételezhető, hogy 20kW motorteljesítménnyel (kb 28 lóerő) tartja a 100km/h sebességet. Ebben az esetben ha egy órát megy 100km/h-val akkor elfogyaszt 20kWh energiát és közben megtesz 100km-t
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 040
113
Szóval egy kisautónak kb 3 órára és 300km-re elég az a 85kWh-s akku, ez autópályán, állandó tempónál. Egy kicsivel nagyobb autónál, mondjuk 150-nel az autópályán, előzgetve, visszalassítva, kigyorsítva, városba beérve, közbe megy a rádió, lehet ha a fűtés / légkondi is vagy a lámpák. Így már sokkal kevesebbre elég ugyanaz az akku.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 351
60 964
113
voltagemultiplier

A való élet sem téved. Egy Nissan Leaf 22 KWh-s aksikkal rendelkezik. A gyáriak 200 km-t ígérnek hatótávnak. A valóságban 130-150 kilométeres távokat mennek velük. De még az autós újságírók szándékos nyúzására sem ment a hatótáv 100 km alá.
Viszont kipróbálták, hogy mennyi a maximum amit ki tudnak belőle hozni egy Budapest-Balaton távon és 220 km-t mentek vele. Ha jól emlékszem a Leaf motorja 80 KW-os, de értelemszerűen nem mindig üzemel csúcsteljesítményen és fékezéskor visszatölt az aksikba.
És az is jól kijött, hogy a külső körülmények és a vezetési stílus is milyen sokat számít a hatótávolságnál.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 852
32 040
113
Márpedig autópályán a legtöbb ember nem aluszik. Még a szabályokat betartó sofőrök is általában beállnak a megengedett 130-ra, ha az útviszonyok és az autójuk állapota megengedi. Sokan viszont ennél gyorsabban mennek, ha megfelelőek a körülmények. Nem számolhatsz 100km/h-s autópályás kocsikázással és annak megfelelő fogyasztással. Persze lesz akinél igen, de az átlagnál nem valószínű. Városban a sok indulás és megállás még a visszatöltéssel együtt is többletfogyasztást fog eredményezni. Na meg hűtés / fűtés, lámpák, hangrendszer mind kajálja az áramot. Aztán télen a hidegben szarabb lesz az akkuk hatásfoka, és nem lehet majd annyi energiát kinyerni belőlük.
 
2013. december 7.
934
4
18
fip7

nincs itt semmi ellentmondás. Annyi kWxóra a fogyasztás plussz még visszatöltés is van, hogy az akkukapacitást ezt bírja.
Inkább az a probléma, hogy nem tudjuk pontosan egy adott sebesség fenntartásához mekkora teljesítmény kell.
 
2013. december 7.
934
4
18
na nézzük csak:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

ha 61 km/h állandó sebességgel megy a Nissan Leaf akkor a hatótávolság 222 km.

89 km/h állandó sebességnél autópályán 110 km a hatótávolság.
 
M

molnibalage

Guest
Fennebb volt egy egyszerűsített számítás, aminél 100,000 autónál 2 GWh energiát igényelt éjjeli töltéssel.

A további része emiatt értelmetlen. Ez autónként 20 kWh. Ez talán még kevés is, csak az átlagos állási idő egy autónál 8-10 óra. Tehát 10-20GWh-hoz mi a frászkarikárt kellene 10 GW főleg úgy, hogy jelenleg az éjszakai völgyben csak az atom megy? Ennyi vellany autó belátható időn belül nem lesz... Nem erre kell a jövőt elképzelni. Még százezres nagyságrendű autóparknál is az jön ki, hogy kicsit szabadabban szabályozható gyorsabb és kisebb blokkok kellene, de cirka GW is elég lenne. Rohadtul nem kell annyi, mint amennyit leírtál.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egyet ne tessék elfelejteni, sebesség növelésekor a légellenállás négyzetesen növekszik, vagyis ha 60 helyett 120-al hajtasz, a kocsi légellenállása négyszeresére növekszik.
 
2013. december 7.
934
4
18
emel:
pontosan, ez a magyarázata. Tehát életszerű sebességen (90km/h) inkább csak 110km a hatótávolság bár szerintem az is szép teljesítmény, átvitt értelemben. Viszont iszonyatosan drága. 30ezer euró????????????