S
speziale
Guest
Magam sem láttam de csodák nincsenek, ez így biztos, hogy jóval drágább mint a földgáz. Főleg hogy a “zöld ammónia” (mert már ilyen is van bakker) szigorúan a levegőből kivett nitrogénnel készül. A dolgot tovább rontja, hogy a itt az üzemeltetés is jóval drágább lesz. Én inkább gőzturbinák területén mozgok, de csak egy pár felvetés. Az NOX víz keverék nagyon szépen eszi a fémeket. Márpedig ammónia tüzelés esetén NOX lesz dögivel, víz pedig ez égés során mindig van. Ezt meg fogod érezni az üzemeltetésen, főleg ha cc blokkot akarsz és a füstgázt áthajtanád egy hőcserélőn.. ezzel kezdeni kell majd valamit. Ezt a rengeteg NOX-et ki kell majd szedni a füstgázból mert nagyon komoly előírások vannak NOX kibocsátásra. Ezek mind plusz költségek.
Hidrogén esetén nagyon magas az égési hőmérséklet. Az egőtér meg lapát is jóval nagyobb hőterhelést fog kapni mint sima gáznál. Új kerámia bevontok kellenek majd, és minden bizonnyal a szervíz ciklusok sűrösödni fognak. Már most is olyan ára van az első fokozat lapátsorának, hogy az ember azt gondolná aranyporból van… Szerintem ez egy nagyon drága áram lesz. Viszont mint ha azt látnám ez nem mindenkinek fontos… elterjedt olyan nézet bizonyos körökben, hogy a drága energia az jó dolog mert fogyasztás csökkentésre ösztönöz. Ezt nyíltan felvállalják ma már emberek sőt döntéshozók. Szóval passz.
Lehetne egyébként ezt jól is csinálni. Hidrogén szerepe áru és személy szállításnál valószínű nőni fog. Egy kamiont telepakolni aksival nem annyira jó dolog mert maga az aksi baromi nagy helyet foglal no meg nehéz is. Busz vagy kamion mértenél, a hidrogén már előnyös. Vonatról nem is beszélve. Magyarországon a tranzit áru forgalmat kb 50-60 hidrogén kúttal le lehet fedni. A betárolásra is lehet megoldás bizonyos esetekre, gázmotorba könnyű égetni. Ezt az ammóniát nem tudom hova tenni, de most legnagyobb megdöbbenésemre komoly elmozdulást látok ammónia irányba. Sok futó ammónia tüzeléses melónak van, igaz még kisérleti fázisban.
igazából az áram-->hidrogén-->X--> áram hatékonysága összességében nyilván alacsony...
első körben a zöld hidrogénnel a szürke hidrogént érdemes kiváltani...már azzal számottevően lehet csökkenteni a földgáz függést
másrészt nem véletlen, hogy a RePowerEU tervbe a fűtés terén elsősorban a szigetelés és a hőszivattyú került előtérbe...mivel ezek közvetlenül árammal működnek
de van ebből ipari felhasználásra is szánt:
Heat pumps
As one of the leading manufacturers, Siemens Energy provides proven high and low temperature industrial heat pumps for district heating and industrial applications.
www.siemens-energy.com
egyébként meg a siemens és GE jelenlegi gázturbinái már tudnak egész magas hidrogén aránnyal működni
Australia's First Dual Fuel Hydrogen and Natural Gas Plant | GE Vernova
To support its energy transition, EnergyAustralia and GE Vernova are successfully innovating Australia's first hydrogen and natural gas dual-fuel power plant. See their progress!
www.ge.com
és persze ne felejtsük el az üzemanyagcellás megoldást sem
egyébként meg ha valóban Co2 mentesen akarunk energiát termelni, akkor is szükség lenne hidrogén infrastruktúrára ha atommal termelsz áramot, mivel ott is szükség lenne balanszírozó kapacitásra