Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 302
27 253
113
Magyarország évi 55 millió hordó olajat importál. Egy átlagos suezmax tanker 1 150 000 liter olajat tud szállítani, tehát összesen ötven tankernyi szállítmányra van hozzávetőleg szükség az Öbölből a magyar igények kielégítéséhez. Egy tanker tizenöt csomós sebességgel halad, azaz az Adria-Öböl utat tizenöt-húsz nap alatt teszi meg, függően a Szuezi-csatorna terheltségétől. A lefejtés/feltöltés idejét számítsuk három napnak átlag, tehát egy tanker átlag negyven naponta tud fordulni a visszaúttal együtt, az évente kilenc fordulót jelent. Magyarán hat darab suezmax tanker tudná elvben teljesíteni éves üzemben a magyar olajigény kielégítését.

Tekintve a javítási időket, tartósan kieső hajót úgy nyolc suezmax tankerrel tudná a MOL SeaCargo ellátni a magyar igényeket.

oil-tanker-e1450296834638-1024x683.jpg


+a magyar tengeri bázis néhány nagy hatótávú és gyorsjáratú járőrhajóval a szomáli kalózok miatti kiséret biztosítására Dzsibutiból vagy Szokotráról és pár tengeri járőrözésre specializált török MALE drón meg a hajókat a fedélzetről biztosító magyar pmc.
 
M

molnibalage

Guest
Abból az "ócska kőolajból" él a fél ország. Egyébként, hogy profán legyek - az egésznek a lényege, hogy véletlenül se legyen olyan, hogy "ugyanolyan feltetelekkel kell a piaci versenyben helytallni, mint pl. az OMV" (meg persze az összes többi). Meg azért ne aposztrofáljuk ezt a szankciósdit, mintha bármi köze lenne bármilyen "piaci folyamatokhoz" ... Vegyük észre jelenleg támadás zajlik Magyarország illetve a MOL ellen. Figyeld meg miután pl. bezsákolnák a MOL -t semmi gond nem lesz a muszka olajjal ... USA -ban illetve nyugaton most sincs semmi gond - simán döntögetik az importrekorjaikat. Terv szerint ez ugye nem változna semmit - ez csak minket érint (bullshit meg mellébeszélés nem érdekel) ...

Nem véletlenül nem a dízel és/vagy LPG (ami valóban fájna a ruszkinak) képezi a szankciósdi alapját. Gondolkozzunk már egy kicsit ...

Továbbá:
Ne haragudj, de huszadrangú paraméternek nevezeni a kéntartalmat elég nagy fogalmatlanságra vall.
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 623
3 295
113
No, egyelőre úgy tűnik, itt a vége:
 
M

molnibalage

Guest
Kb.
No, egyelőre úgy tűnik, itt a vége:
Kb. középiskolás fizika és matek elég volt annak bizonyításához és felismeréséhez, hogy ez lesz.
Valahol azért elképesztő, hogy ennek ellenére miben hisznek és terveznek egyesek...
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Nem tudom volt-e már linkelve:

Alternatív gázforrások Földközi tenger irányából Európa számára.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 103
10 333
113
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 665
3 992
113
Ennél azért jóval többről van szó, itt a topicban már ki volt vesézve.

Frakciók eltérő aránya, más forráspont, más gépészeti kialakítás kell a kolonnának... Az meg, hogy "ócska" olaj, az simán csak propaganda. Az meg, hogy ugyanolyan versenyben kell helytállni, mint az OMV. Szerinted a MOL most nem piaci versenyben áll helyt, mert más üzleti modellt épített fel? Komolyan...

Mellesleg az alacsony(abb) kétratalmú olajat is kell kénteleníteni, mert annyit szigorodtak a környezetvédelmi előírások. Nem véletlen voltak savasesők (kénsav) anno a nyugati édes olajat feldolgozó finomítók kimenetéből is.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 665
3 992
113
Frakciók eltérő aránya, más forráspont
Szia,

Ezzel teljesen egyetertek, ugy is fogalmaztam, hogy "alapvetoen az ural->bren valtas annyi", tehat szerintem is a kentartalom csak a legfontosabb, de nem az egyetlen jellemzo.

Az meg, hogy "ócska" olaj, az simán csak propaganda.

Szerintem az alabbiakkal kifejezetten alatamasztod, hogy a nyugati koolaj alacsonyabb kentartalmu:
"Mellesleg az alacsony(abb) kétratalmú olajat is kell kénteleníteni, mert annyit szigorodtak a környezetvédelmi előírások. Nem véletlen voltak savasesők (kénsav) anno a nyugati édes olajat feldolgozó finomítók kimenetéből is."

Az meg, hogy ugyanolyan versenyben kell helytállni, mint az OMV. Szerinted a MOL most nem piaci versenyben áll helyt, mert más üzleti modellt épített fel? Komolyan...
Igen, szerintem akik kulonbozo piacon vasarolnak, azok rovidtavon nem ugyanolyan versenyben vannak.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 951
19 181
113
Szia,

Ezzel teljesen egyetertek, ugy is fogalmaztam, hogy "alapvetoen az ural->bren valtas annyi", tehat szerintem is a kentartalom csak a legfontosabb, de nem az egyetlen jellemzo.



Szerintem az alabbiakkal kifejezetten alatamasztod, hogy a nyugati koolaj alacsonyabb kentartalmu:
"Mellesleg az alacsony(abb) kétratalmú olajat is kell kénteleníteni, mert annyit szigorodtak a környezetvédelmi előírások. Nem véletlen voltak savasesők (kénsav) anno a nyugati édes olajat feldolgozó finomítók kimenetéből is."


Igen, szerintem akik kulonbozo piacon vasarolnak, azok rovidtavon nem ugyanolyan versenyben vannak.
Az olaj minőségének a kéntartalma nem egy kizárólagos objektív mércéje. Egy paraméter, amivel kezdeni kell, és lehet valamit.
A mosógépszerelő szerint is "ócska" a kemény víz, de az ásványvíz gyártó mégis büszkén hirdeti, hogy "ásványi anyagokban gazdag természetes víz 1000 méter mélyről".

Ha pedig a termékek piaca ugyanaz, akkor szerintem ugyanabban a versenyben vannak.

De úgy látom te is egy alapvetően ideológiai füszerezést tényként eladni akaró arc vagy, csak nem olyan agresszíven mint sokan mások, de ennek ellenére vitázni nem lehet veled se, max vitatkozni. Neked orosz ócska. Nyugati jó. Be van tájolva a világképed, és kész.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 012
91 927
113

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 623
3 295
113
  • Vicces
Reactions: vata
M

molnibalage

Guest

Ennyi kretén hülyeséget, mint ebben a cikkben...

  • Nem 9%-kal, hanem immár 13%-kal kell csökkenteni az energiafogyasztást 2030-ig azért is, hogy a 2050-es klímacél is elérhető legyen, amihez tehát többlet beruházások szükségesek az energiahatékonysági projektekbe.
Az elmúlt kb. 250 év tanulsága, hogy a magasabb termék és életszínvonal energiafelhasználás növekedéssel jár. Szóval ezek vagy történelmileg tudatlanok vagy azt hiszik, hogy merő passzióból fogyasztunk energiát.
  • A fentiekkel összefüggésben 2030-ra nem 40%-ra, hanem 45%-ra kell megemelni a megújuló energiatermelés részarányát az energiafelhasználásban. Mindez azt jelenti, hogy a jelenlegi kb. 511 gigawattórányi megújuló energiás kapacitást több, mint duplájára, 1236 gigawattórára kell növelni.
Mikor esik már le gyerekek, hogy a napi teljesítményingadozás korlátozza ezt le? Ha telikúrjátok a hálózatot ezzel, akkor sem lehet számottevően emelni a termelt arányt, ha mindenki agyatlanul telepít, akkor csodaszép blackpout lesz ebből. Tényleg megvárjuk ezt?
  • Ehhez többek között több, mint duplájára kell növelni a naperőművi beépített kapacitást, amihez természetesen a beruházások eljárásrendjével kapcsolatos szabályokon is változtatni kell, hogy kevesebb idő alatt készüljenek el a projektek.
Csudajó, mert ezzel csak azt érjük el, hogy annyi lesz belőle, hogy a naperőműveket is le kell kapcsolni, mert a termelt árammal nem lehet mit csinálni, tehát a load factor még szarabb lesz = még drágább áram. Cserébe télen a végtelenszer 0 termelés = 0. Általános iskolai matek.
  • Fokozni kell a hőszivattyúk, geotermikus és szélerőművi kapacitásokat is, utóbbiak elterjedését drasztikusan fel kell pörgetni a terv szerint, emellett a hidrogéntermelést és felhasználás növelését és számos egyéb célt is rögzít a terv jelenlegi állapota.
Remek, pazaroljuk el egyből a megtermelt áram felét, amire infrát húzunk fel méregdrágán...
  • A különböző fejlesztések és energiahatékonysági lépések segítségével a cél az, hogy a földgáz felhasználást 2030-ra évi 35 milliárd köbméterrel továb lehessen mérsékelni, miközben az LNG-importot fokozni kell új fogadó állomások és vezetékek építése segítségével.
Sikerül végre majd leszigetelni az épületeket?
  • Külön fontos, hogy az elektromos áramhálózat fejlesztésére Európa-szerte 29 milliárd eurós keretet biztosítana a Bizottság, ez pedig például a magyar hálózat számára is fontos lehet, amely kapcsán épp a minap hirdettek csatlakozási stopot a naperőműveknek és a kormányfő is célzott rá, hogy a magyar energiarendszer átfogó fejlesztése során sokféle célra kell költeni. A magyar helyreállítási program korábbi változatában már jelentős áramhálózati fejlesztések tervei bukkantak fel (e két pályázat itthoni meghirdetése már el is indult lásd itt és itt).
Csudaszép rizsa...

Érdekes módon olyan dolgok fel sem merültek, hogy esetleg...
  • Atomenergia ésszerűbb mértékű használata. Értem én, hogy nem lehet mindenki FRA, de játszunk el már a gondolattal, hogy ha ma ez lenne, hogy a fejlett nyugat 70% atom, akkor kb. mennyire lenne gond az, amin ezek törpölnek magasztos maszlagokkal?
  • Esetleg életmódváltás? Tényleg olyan fontos bakker a sebbességlimit nélküli száguldozás a német autópályán? Vagy mindenhol a nagy sebesség? Bakker mindenki úgy autózik most is, mintha mi sem történt volna.

A határtalan techo optimizmus káros. Főleg úgy, ha az emberek analfabéták.

Gyerekek, fejekben ez lassan a sötét közpékor. 20 év német zöld fordulat után, amiről TUDJUK, hogy nem működik ÉS drága, lényegében annak négyzetre emelése a cél? Ez az őrület egy igen sajátos jele. Ugyanazon inputra ki vár eltérő kimenetet...?