Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 641
3 353
113
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: megazez and bel

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 789
26 318
113
A Mitsubishi Electric, a világ egyik vezető elektromos és elektronikai termékeket, valamint HVAC rendszereket gyártó vállalata elismerte, hogy évtizedeken keresztül meghamisította a transzformátorain végzett minőségbiztosítási teszteket.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 476
35 603
113
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
31 961
113

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Jól hangzik, de hogy lehet a reaktort Paksra vinni majd? A turbinát meg legyártják az oroszok hozza, vagy a GE / Siemens pénzért bármit alapon megcsinálja?
A nyugati beszállítók már irtam az ukrán konflikktus elején hogy olyan nyilatkozatott tettek hogy garanciát vállalnak rá hogyha nem alakul ki direkt nato orosz háború ők nem szállnak ki a projektből...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711
T

Törölt tag 1711

Guest
Jól hangzik, de hogy lehet a reaktort Paksra vinni majd? A turbinát meg legyártják az oroszok hozza, vagy a GE / Siemens pénzért bármit alapon megcsinálja?

Maga a reaktor nem "olyan nagy", mondjuk vasúti szállítás szóba se jöhet, teljes útzár mellett közúton.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 838
31 961
113
Maga a reaktor nem "olyan nagy", mondjuk vasúti szállítás szóba se jöhet, teljes útzár mellett közúton.
Azért annyira nem is kicsi, mindenképp egy kurva lassú célpont ahoz, hogy az ukránokon keresztűl küldjék, de legalább drága és sok idő mire elkészítik. Románia meg Lengyelország kizárt, sőt, veszélyes is, hogy lefoglalnák ha EU-s országba bemenne. Szerbiáig el kell vinni valahogy, utána már sima ügy. A partmentiek közül kérdés, hogy melyik engedi át, addig elhajóztatni nem hiszem, hogy probléma lenne.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Azért annyira nem is kicsi, mindenképp egy kurva lassú célpont ahoz, hogy az ukránokon keresztűl küldjék, de legalább drága és sok idő mire elkészítik. Románia meg Lengyelország kizárt, sőt, veszélyes is, hogy lefoglalnák ha EU-s országba bemenne. Szerbiáig el kell vinni valahogy, utána már sima ügy. A partmentiek közül kérdés, hogy melyik engedi át, addig elhajóztatni nem hiszem, hogy probléma lenne.
felrakják egy hajóra ami lehozza a donon az azovi tengerre majd kihajózik a feketetengerre majd szépen feljön a dunán paksig.
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
2 068
9 457
113
Átrakom ide, mert itt relevánsabb:

Wiki szerint 59%-nál tartunk csak vellanyra, 85% melegvízzel együtt.

Kombinált ciklus – Wikipédia


hu.wikipedia.org

Hanula Barnának egy értelmes mondata volt: Sokkal jobban megérné a gáz/szénerőművek gőzturbináit lecserélni modernre, mert azzal kapásból nyernénk 10-20% hatásfok növekedést, mint az autó iparban 1-2%-okat nyerni hatalmas költséggel (drága és bonyolult belsőégésű motorok) és csalással (EURO 4-5-6)
 
M

molnibalage

Guest
Átrakom ide, mert itt relevánsabb:

Wiki szerint 59%-nál tartunk csak vellanyra, 85% melegvízzel együtt.

Kombinált ciklus – Wikipédia


hu.wikipedia.org

Hanula Barnának egy értelmes mondata volt: Sokkal jobban megérné a gáz/szénerőművek gőzturbináit lecserélni modernre, mert azzal kapásból nyernénk 10-20% hatásfok növekedést, mint az autó iparban 1-2%-okat nyerni hatalmas költséggel (drága és bonyolult belsőégésű motorok) és csalással (EURO 4-5-6)
Előrébb. Még tavaszi munkapont mellett is elérhető már a 62-65%.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113

Semennyire. A vegyipar még mindig nem olyan benyolultságú illetve volumenű dolog, hogy "rázok a kezemben egy kémcsövet".

A hatások (ipar, gazdasági is) bagatellizálva - holt komolytalan az egész. Egy fokkal komolyabb lenne, ha pl. dízel vagy LPG embargó mellett kardoskodna. Nem véletlenül nem teszi (ui. az másnak is fájna) ...
 
  • Tetszik
Reactions: Flexus and puspok

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Semennyire. A vegyipar még mindig nem olyan benyolultságú illetve volumenű dolog, hogy "rázok a kezemben egy kémcsövet".

A hatások (ipar, gazdasági is) bagatellizálva - holt komolytalan az egész. Egy fokkal komolyabb lenne, ha pl. dízel vagy LPG embargó mellett kardoskodna. Nem véletlenül nem teszi (ui. az másnak is fájna) ...
Na ettől megyek a falnak. Amikor valaki "szakértő". Bocsánat, de olyan végzettség nincs. Most attól eltekintve, hogy ő hülye, és akart mondani valami okosat, ez piszkosul dühít, amikor valaki valamilyen szakértőként mutatkozik be. Energetikai szakértő, klíma szakértő, sőt klímapolitikai szakértő, és még hosszan lehetne sorolni. Ez többnyire a foteltudósok jelzője. Azt lehet mondani, hogy xy, olajipari mérnök, a téma szakértője. Vagy, xy meteorológus a klíma szakértője, vagy, xy geológus/paleontológus, a paleoklíma szakértője, stb. Azt nem, hogy klímaszakértő. Tessék elárulni, hogy mitől is ért hozzá, azon kívül, hogy ő azt mondja. Miért nem mondja senki azt, hogy gépszakértő? Végül is gépészmérnök mondhatná. Mindig csak a divatos témák körül bukkannak fel.

A másik oldala, hogy legyenek szívesek már idézni, az orosz-ukrán krízis előttről, mondjuk az MSZP-SZDSZ kormányok idejéből, a rengeteg cikket amiben azt fejtegette a haladó baloldal, hogy azonnal le kell válni az orosz energiafüggőségről, esetleg megoldási javaslatokkal együtt. Meg az indokokkal, hogy mondjuk miért is jobb egy távoli diktatúrából olajat venni, mint egy közeliből? USA olajbehozatalban nem nagyon gondolkodott soha senki, gyanítom, hogy közel-keleti olajjal kellett volna kiváltani az oroszt.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Holoda a Szovjetunióban végzett olaj mérnök, a MOL egyik igazgatója volt. Azért egy szarhazi mert, kibaszott nagy végkielégítéssel ment el és most ugat a MOL ellen, ezért nem lehet komolyan venni. Most is ezt mondja hogy sokat keres a MOL. De meg a saját mondani váloját sem gondolja át. Igen valóban ki lehetne keverni ugyan azt a keveréket más olaj okból is, de hogy is biztosítóm ezt amikor tartály hajóval kell szállítani a világ különböző pontjáról, szemben a csővezetéken állandóan ,biztosan és olcsóbban érkező orosz olajjal szemben. (bovebben nem fejtem ki )Hogy ez drágább akkor a MOL is drágábban adja ez már nem érdekli a rohadék megkeseredett embert, ot csak a bosszú érdekli nem a magyar érdekek. Tehat röviden ért hozza, de egy bosszuallo rohadék akit csak ez érdekel ezért nem tud objektív szakmai véleményt mondani.
 
M

molnibalage

Guest
Na ettől megyek a falnak. Amikor valaki "szakértő". Bocsánat, de olyan végzettség nincs. Most attól eltekintve, hogy ő hülye, és akart mondani valamiNos okosat, ez piszkosul dühít, amikor valaki valamilyen szakértőként mutatkozik be. Energetikai szakértő, klíma szakértő, sőt klímapolitikai szakértő, és még hosszan lehetne sorolni. Ez többnyire a foteltudósok jelzője. Azt lehet mondani, hogy xy, olajipari mérnök, a téma szakértője. Vagy, xy meteorológus a klíma szakértője, vagy, xy geológus/paleontológus, a paleoklíma szakértője, stb. Azt nem, hogy klímaszakértő. Tessék elárulni, hogy mitől is ért hozzá, azon kívül, hogy ő azt mondja. Miért nem mondja senki azt, hogy gépszakértő? Végül is gépészmérnök mondhatná. Mindig csak a divatos témák körül bukkannak fel.

A másik oldala, hogy legyenek szívesek már idézni, az orosz-ukrán krízis előttről, mondjuk az MSZP-SZDSZ kormányok idejéből, a rengeteg cikket amiben azt fejtegette a haladó baloldal, hogy azonnal le kell válni az orosz energiafüggőségről, esetleg megoldási javaslatokkal együtt. Meg az indokokkal, hogy mondjuk miért is jobb egy távoli diktatúrából olajat venni, mint egy közeliből? USA olajbehozatalban nem nagyon gondolkodott soha senki, gyanítom, hogy közel-keleti olajjal kellett volna kiváltani az oroszt.
Nos...

Azért a CV-jét első körben megnézhetted volt. Szerintem...

Azért nem teljes járatlan a témában és a CV alapján és tényleg részen arról van szó, hogy akkor occó legyen vagy sem.
Mert az elszállás előtt hiába sírt sokak szája a számszerűen magas benzinártól, relatív értelemben az átlagkereset és inflációs hatással kurva olcsó volt itthon ám a motor hajtóanyag. 2012-ben 450 felett volt a benzin feleekkora országos átlagkereset mellett.

Szóval részben ül, amit mond, hogy ez a MOL profitjáról is szól.
Viszont az, hogy csak úgy máshonnan olajat hozatni, azért az nem csak elhatározás kérdése. Ha nő a kereslet és szűkül a kínálat, akkor meg lehet árversenybe menni, nem lesz az olcsó barátom.

Amikor még OTI-s voltam, akkor mindenféle olaj is szerepelt a listán, aminek a hidraulikáját vizsgáltam. Egy nagyon hosszú listából végül húszra szűkítettük a lehetséges alternatívákat, de az CSAK HIDRAULIKAI szempontból volt. Volt az alacsony viszkozitásúak között olyan kéntartalmú, hogy beszartunk az értéken...
 
  • Tetszik
Reactions: ozymandias

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
Na ettől megyek a falnak. Amikor valaki "szakértő". Bocsánat, de olyan végzettség nincs. Most attól eltekintve, hogy ő hülye, és akart mondani valami okosat, ez piszkosul dühít, amikor valaki valamilyen szakértőként mutatkozik be. Energetikai szakértő, klíma szakértő, sőt klímapolitikai szakértő, és még hosszan lehetne sorolni. Ez többnyire a foteltudósok jelzője. Azt lehet mondani, hogy xy, olajipari mérnök, a téma szakértője. Vagy, xy meteorológus a klíma szakértője, vagy, xy geológus/paleontológus, a paleoklíma szakértője, stb. Azt nem, hogy klímaszakértő. Tessék elárulni, hogy mitől is ért hozzá, azon kívül, hogy ő azt mondja. Miért nem mondja senki azt, hogy gépszakértő? Végül is gépészmérnök mondhatná. Mindig csak a divatos témák körül bukkannak fel.

A másik oldala, hogy legyenek szívesek már idézni, az orosz-ukrán krízis előttről, mondjuk az MSZP-SZDSZ kormányok idejéből, a rengeteg cikket amiben azt fejtegette a haladó baloldal, hogy azonnal le kell válni az orosz energiafüggőségről, esetleg megoldási javaslatokkal együtt. Meg az indokokkal, hogy mondjuk miért is jobb egy távoli diktatúrából olajat venni, mint egy közeliből? USA olajbehozatalban nem nagyon gondolkodott soha senki, gyanítom, hogy közel-keleti olajjal kellett volna kiváltani az oroszt.
Ilyen mondjuk pont van, mint mérnök kamarai jogosultság:
K-Sz - Klímavédelmi szakértő
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Nos...

Azért a CV-jét első körben megnézhetted volt. Szerintem...

Azért nem teljes járatlan a témában és a CV alapján és tényleg részen arról van szó, hogy akkor occó legyen vagy sem.
Mert az elszállás előtt hiába sírt sokak szája a számszerűen magas benzinártól, relatív értelemben az átlagkereset és inflációs hatással kurva olcsó volt itthon ám a motor hajtóanyag. 2012-ben 450 felett volt a benzin feleekkora országos átlagkereset mellett.

Szóval részben ül, amit mond, hogy ez a MOL profitjáról is szól.
Viszont az, hogy csak úgy máshonnan olajat hozatni, azért az nem csak elhatározás kérdése. Ha nő a kereslet és szűkül a kínálat, akkor meg lehet árversenybe menni, nem lesz az olcsó barátom.

Amikor még OTI-s voltam, akkor mindenféle olaj is szerepelt a listán, aminek a hidraulikáját vizsgáltam. Egy nagyon hosszú listából végül húszra szűkítettük a lehetséges alternatívákat, de az CSAK HIDRAULIKAI szempontból volt. Volt az alacsony viszkozitásúak között olyan kéntartalmú, hogy beszartunk az értéken...
Felreertesz, az ok, ha azt irja valaki, hogy olajmernok, az is, ha olajmernok, kozgazdasz. A gond az, hogy egyreszt az energetikai szakertotol kerdeznem, hogy mi a velemenye a lignit eromuvek hatekonysag noveleserol? (Ha energetikai szakerto akkor annak mindem teruleten otthon van, gondom) a masik, hogy ez olyan, hogy akkor en nem geologus, nem paleontologus vagyok, hanem ostorteneti szakerto. Ez egy pozőr önmegnevezes. Ennyi a bajom vele. Raadasul elfedi, hogy mihez is ert valojaban.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7