@bnorbi
Az ukrán topikba nem tudok reagálni, mert túl vagyok a 2 hsz-en.
A Délvidékről érkező vezeték interkonnektorának a kapacitása
8,75 milliárd köbméter/év. Magának a Tötök Áramlatnak az évi kapacitása 15,75 milliárd/év. A neve nem véletlen, mivel a török Botas állami cég 100%-os tulajdonában van.
Az azeriekkel kiválóak a kapcsolataink, de jelenleg az összes azeri gázt lényegében az olaszok elviszik maguknak, a vezetékben orosz gáz jön, de jöhet majd éppen török és azeri is, ha ezt idővel meg fogják tudni oldani (egyébként úgy néz ki, hogy a románok irányából fog jönni azeri gáz).
A szlován-magyyar kapcsolat valóban fontos lenne, de azt érdemes tudni, hogy az a vezeték maximum ~700 millió köbméter/év gázt képes hozni az olaszok irányából, így nem csak a határ két oldalán (magyar-szlovén) lévő környezetvédelmi területekkel van gond, hanem az olasz-szlovén kapacitás is nagyon alacsony. Elsősorban az osztrákoktól szerzik be a gázt a szlovének.
A tárolói kapacitásunk ~6,5 milliárd köbméter (nem éri el, de valamilyen szinten túl is tölthetők).
A horvát vezeték kapcsán majd akkor lehet beszélni duplázásról, ha már elkészült.
További részletes infókat itt olvashat:
www.entsog.eu
Az árazás teljesen más és sokkal bonyolultabb, mint amiről írt. Vannak rövidtávú és hosszútávú szerződések, azokban meghatározott képletek (árformulák) vannak, amit akár a holland gáztőzsdéhez is lehet kötni, de más tőzsdék áraihoz is, vagy éppen az olaj árához stb. És az lng-s gáz sokkal drágább és másabb is (fűtőértékben lehet eltérés, de nem is térfogat alapján történik a fizetés, viszont a tárolás/szállítás szempontjából ez egy nagyon fontos tényező). Tömören ennyi.