Mondjuk, hogy még az is műtárgyasítva lett volna a tervek szerint?Mi köze a Bős/Nagymarosi vízlécsőnek és erőműnek a Duna kanyarhoz ?
Csak mert Nagymaros erősen a Duna-kanyar.
Ott van Visegráddal szemben
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mondjuk, hogy még az is műtárgyasítva lett volna a tervek szerint?Mi köze a Bős/Nagymarosi vízlécsőnek és erőműnek a Duna kanyarhoz ?
Tudom én újítottam a Nagymaros - Visegrád vasúti állomást 2020-ban ! De a vízlépcső Nagymarosnál csak az X. lépés lett volna ! Az erőmű a nélkül is működhetne és a szigetközbe is lenne víz !Mondjuk, hogy még az is műtárgyasítva lett volna a tervek szerint?
Csak mert Nagymaros erősen a Duna-kanyar.
Ott van Visegráddal szemben
Ebből is látszik hogy azért a szabadságot a Földkereségen egyénileg értelmezik..A világ többi része meg magasról fog tenni (no meg kárörömmel), hogy az európaiak élete több évszázadnyi jobb lét után visszasüllyed - akár az ő színvonaluk alá.
(Követek egy argentin(!) Fiat 125 instagram oldalt. Nagy ott az élet: Vidáman újítják fel a homokszórástól kezdve az autókat. Bukócsövek, futómű átépítések, stb. Dobálják rájuk az elékelt vezérműtengelyeket, az iker Weber karbikat, turbókat, kompresszorokat...katalizátor...hát hogyne... Nemcsak versenyeznek velük, de simán rendszámot kapnak, összejárnak velük lábon(!) találkozókra, használják a hétköznapokon stb.)
Itt meg már ha csak egy nagyobb - igazából csak dekor - kipufogóvéget ráteszel a belsőégésű motoros autódra, már lefagy a rendőr, a Mozaik utca...
S igen; magas ívben fognak tenni az elektromobilitásra is a többi földrészen.
Persze, egyértelműen kivitelezhető, ez nem is lehet kérdés de nem erre lennék kíváncsi, hanem arra hogy ki állja az ilyen-olyan fejlesztési költségeket? Önmagától a legtöbb piaci alapon működő cég nem nagyon fogja ezt puszira, ipari méretben kivitelezni a profit kárára. Talán én sem tenném pusztán szívjóságból.Ezt is meg lehetne oldani. Ennek az egyik előfeltétele hogy a megfelelő erősáramú infrastruktúrát ki kell építeni.
Ez azt jelenti hogy minden munkahelyi parkolóba ki kell építeni az AC töltési lehetőséget. Az AC töltés elegendő az átlag 8 órás munkaidőt figyelembe véve. Minden elektromos autó töltését regisztrált felhasználó végezhetné, és lehetne pld ezt a fogyasztását, ha van igazolt napelem termelése , akkor azt szaldóba betenni.. Ez egy ötlet de sok megoldás létezik.
Ha az éves szaldó most veszteséget is okoz a szolgáltatónak, nemsoká pld átállnak a havi szaldóra...
Persze ehhez gőzerővel kell fejleszteni az ezt kiszolgáló informatikai rendszert is..
Ami meg ezt a számítást illeti.Térjünk vissza az akkumulátoros , most jelenleg litiumos energia tárolásra.
Egy pár adatot gyűjtöttem ezzel kapcsolatosan.
Igen nagy mennyiségű, súlyú akkumulátor kerül be Magyarországra, - a közlekedési eszközökbe beépítve.
Az EU álma szerint, ha nem lógott a bilibe a keze -kb 30 év múlva már nem lesz belsőégésű motorral hajtott jármű. Pld kitiltják őket, nem kap közlekedéshez majd akkor előírt "0" kibocsájtású igazolást, patikában lehetne majd szemcseppentővel üzemanyagot kapni hozzá stb.
Nekem kb 2020-as statisztikai számaim vannak, ezek szerint rendszámmal rendelkező járgányok:
Tehát a regisztrált járművek több mint 79%-a személygépkocsi, és csak mintegy 4,9%-a tehergépjármű.
- Személygépkocsik: 3 814 679 db
- Kisteherautók: 555 914 db
- Motorkerékpárok: 372 173 db
- Haszongépjárművek: 235 760 db
- Autóbuszok: 10 137 db
- Pótkocsik: 205 357 db
- Munkagépek: 5957 db
Tehergépjárművek bontásban:
Ezenkívül a haszongépjármű kategóriában tartalmazza a regisztrált vontatókat is, amelyek száma 39 875 volt.
- 3,5 tonnánál kisebb teherautók: 165 715 db
- 3,5 - 7,5 tonna közötti teherautók: 40 338 db
- 7,5 - 12 tonna közötti teherautók: 14 180 db
- 12 - 20 tonna közötti teherautók: 8 579 db
- 20 - 60 tonna közötti teherautók: 6 322 db
- Több mint 60 tonna össztömegű teherautók: 670 db
Kategóriánkénti akkumulátorsúlyok:
Az átlagos elektromos személyautók akkumulátor súlya általában 250-500 kg között van, azonban nagyobb járműveknél, mint például az SUV-oknál, a súlyuk elérheti a 700-800 kg-ot is. Az egyes modellek között azonban jelentős eltérések lehetnek az akkumulátor súlya tekintetében. Például az Opel Corsa-e elektromos autó akkumulátorának súlya kb. 336 kg, míg a Tesla Model S akkumulátora több mint 500 kg.
Az átlagos motorkerékpár akksik általában 5-15 kg közötti súlyúak. Az átlagos méretű motorkerékpárok általában 10-20 kg-os akkumulátort használnak, míg a nagyobb touring motorkerékpárok vagy elektromos motocross motorok általában 20-30 kg-os akkumulátorral rendelkeznek.
Az átlagos elektromos teherautók akkumulátor súlya általában 500-2000 kg között van, azonban nagyobb járműveknél, mint például az áruszállító kamionoknál, a súlyuk elérheti a 4000-5000 kg-ot is. Az egyes modellek között jelentős eltérések lehetnek az akkumulátor súlya tekintetében.
Például az MAN eTGM elektromos teherautó akkumulátorának súlya kb. 4400 kg, és összesen 12 akkumulátort tartalmaz. Az elekromos Volvo FE teherautó akkumulátorának súlya kb. 3800 kg, az elekromos DAF CF teherautó akkumulátorának súlya pedig kb. 3000 kg.
Az átlagos elektromos buszok akkumulátor súlya általában 3000-5000 kg között van. Az egyes modellek között azonban jelentős eltérések lehetnek az akkumulátor súlya tekintetében. Például az eCitaro elektromos busz akkumulátorának súlya kb. 4410 kg, míg az BYD K9 elektromos busz akkumulátora több mint 4000 kg.
No feltételezem, hogy pld maradna ez a db-szám csak átmegy elektromosba, akkor a beépített átlag akkuk súlya, tonnában
Ez mindösszesen : 3 548 000 tonna kerekítve, 3 548 000 000 kg akku, ez kb 5 kg/kWh energiasűrűséggel számolva 612 000 000 kWh azaz 612 000 MWh tároló kapacitás
- Személygépkocsik: 3 814 679 db X 0,45 T = 1 717 000 tonna
- Kisteherautók: 555 914 db x 1 T = 555 914 tonna
- Motorkerékpárok: 372 173 db x 0,02 T = 7 443 tonna
- Haszongépjárművek: 235 760 db X 3 T = 707 280 tonna
- Autóbuszok: 10 137 db X 4 T = 40 548 tonna
- Pótkocsik: 205 357 db X 0T = 0 tonna
- Munkagépek: 5957 db X 5 T = 29 785 tonna
Ez már Paks egész napos, 48 000 MW-os kapacitását símán übereli..
Számoljátok át h kb jó e, közben a következőekben arról írok, hogy az új V2G töltőszabvány szerint milyen kétirányú energia átvitelre alkalmas járműveket gyártanak - már most és mi várható.
Ez szabvány szerinti gyártás kb 2 éve van így, szerintem azért gyártják - mert használva is lesz..
Már az elején elszámoltad:Akkor kezdjünk el számolni:
Ki kell elégítenünk 500MWh igényt. Az aksi kapacitása hiába 3MWh ha a terhelhetősége 1MWh.
Ebben az esetben kell nekünk 500 db ami egy óra fogyasztást fedez.
16 órát akarunk áthidalni szóval kell 16*500db = 8.000db
az akkus és a hidrogénben történő tárolás között fontos különbség, hogy az akkus tárolás elvileg se lehetséges, a hidrogén viszont "csak" pénzkérdésÖsszeszedtem egy másik gondolatmenetet ami az akkumulátor farmokat illeti egy országos ellátási hálózatban. Tegyünk fel egy egyszerű esetet. Tegyük fel, nekünk mindössze konstans 500MWh kell amit aksival akarunk megoldani. Ez az itthoni legalacsonyabb fogyasztásnak mindössze a 10-13%-a.
Egy átlagos nyári nap esetén ez azt jelenti, hogy délután 17.00-kor már nincs értelmezhető mennyiségű PV termelés egészen másnap reggel 9.00-ig. Ez mintegy 16 órát jelent, ezt akarjuk áthidalni. Napközben töltődnek ezek az aksik.
A számításhoz Tesla Megapack-ot vettem alapul mert annak ismert a tároló kapacitása és a terhelhetősége, jelenleg piacon van, létezik a gyakorlatban is, "kapható". Tudom hogy nem a legjobb példa, ezt nézzétek el nekem. Biztos van jobb alternatíva (olyan ami túljutott a fejlesztési fázison, megkapott minden engedélyt, kész a tömegtermelésre és nem pedig közel a fejlesztés vége, bíztató), ezt linkelje nekem aki tud ilyet, nagyon megköszönném.
Szóval a Megapack kapacitása 3MWh a terhelhetősége 1MWh. Az ára 2021-ben 1 millió dollár volt ez jelenleg 1.8 millió dollár.
Vegyünk egy wishfull thinking-et, legyen az ára mindössze 0.5 millió dollár. Azért wishfull mert bár az akkuk árai valóban csökkennek ám jelenleg elértünk egy olyan határt ahol az ár csökkenésének íve a hiperbolikus ábrázolás szerint az araszoló fázisba váltott. Az előrejelzések szerint az elkövetkező mintegy 7 évben olyan 30%-os költségcsökkenéseket láttam.
Akkor kezdjünk el számolni:
Ki kell elégítenünk 500MWh igényt. Az aksi kapacitása hiába 3MWh ha a terhelhetősége 1MWh.
Ebben az esetben kell nekünk 500 db ami egy óra fogyasztást fedez.
16 órát akarunk áthidalni szóval kell 16*500db = 8.000db
7000db * 0.5M $ = 4000M $ = 4 milliárd $ = 4.000.000.000 $
3.500.000.000 $ * 340 HUF = 1.360.000.000.000 HUF
Ez 1360 milliárd Forint.
Variáljuk át az akkumulátor számait. Az ár ugyanúgy 0.5M$, a kapacitás továbbra is 3MWh ám a terhelhetősége legyen 3MWh, elvégre ez mindössze technikai kérdés, megoldható.
500MWh/3MWh = 166 db
16 órát akarunk áthidalni szóval kell 16*166db = 2656 db
2656 db * 0.5M $ = 1.328 milliárd dollár = 1.328.000.000 $
1.328.000.000 $ * 340 HUF = 450.500.000.000 HUF
Ez 450 milliárd Forint.
Ami - ha jó számoltam, belekötni ér - mindössze arra jó, hogy ~12%-nyi energiaigényt fedezzen és még szó sincs arról, hogy ezt PV erőművekkel akarjuk teletölteni. Olyan PV-vel aminek nem mellesleg a lakossági igényt is kellene fedeznie. És mindezek mellett szem előtt kell tartani, hogy ez egy este igényének egy kicsi töredéke.
Számoljunk még egy sort ez alapján:
Június 13-a 3600MW termelő kapacitás csúcsra járatva. Egy NAGYON durva megközelítést alkalmazva azt lehet mondani, hogy egy reggel 6.00-tól kb. délután 17.00-ig tartó időszakra vetítve a termelés mintegy 1200MWh átlagnak feleltethető meg.
Vesszük a korábban számolt állandó 500MWh órányi kielégítendő igényt amit a fenti grafikon alapján teljesítő PV-k által előzetesen teletöltött aksikkal akarunk kielégíteni (16h * 500MW) akkor a következő megállapításokat tehetjük:
6.00-17.00-ig jelenleg "termelődik": 16h*1200MW = 19.200MW energiamennyiség. Ezt tudjuk most ideális körülmények között.
17.00-tól reggel 9.00-ig nyúzzuk az aksikat: 16h * 500MW = 8000MW energiamennyiség. Ez az elképzelt cél. Azaz 2*500MW-os igényt kielégítő aksifarmot tudunk most teletölteni ha csak erre használjuk a jelenlegi PV termelő kapacitást.
Azaz ha a NAGYON wishfull számolás alapján vett 0.5M$/Megapack árral számolunk, a jelenlegi termelő kapacitás fedezi a délutáni-esti-reggeli időszak 2*500MWh-ját, 800 milliárd HUF-nyi akksiba zsúfolva.
Gondoljuk tovább:
Csakhogy nekünk az este 17.00-09.00 időszakban úgy 4000MWh-nyi igényt kell kielégíteni. Ennél többet kell de ez szép kerek szám.
Vagyis van nekünk 16h*4000MW = 64.000 MW igényünk.
Ha fenti számítást alkalmazzuk -> 64.000/8000 = 8
akkor a fent számolt alacsonyabb áru akkuparkkal számolva: 8 * 450 milliárd HUF = 3600 milliárd HUF.
Ehhez számoljuk hozzá, hogy ha a valós nyári példa alapján számolt 19.200MW-ot felszorozzuk 64.000-re akkor ennek az energiamennyiségnek az előállításához ( 64.000/15.600 ) kell telepíteni mintegy 12.000 MW-nyi PV-t.
Ennek a telepítési árát számoljuk hozzá a 3600 milliárd Forint-os árhoz.
És most foglaljuk mondatba hova vezetett a fenti számítástömeg:
3600+ milliárd forintból létrehoztunk egy olyan zéró emissziós működésű rendszert ami csak és kizárólag az ideális nyári időszakban hozza a számokat idealizált, jelenleg elérhetetlen árakkal számolva és csak és kizárólag arra alkalmas, hogy az éjszakai fogyasztást ellensúlyozza. Azt is tartalékok nélkül. Egy komolyabb felhős hét már borítja az egészet.
És még napközbenre is kell valahonnan pár GW plusz.
És akkor még hidrogént akarunk előállítani ami vélhetően egy ennél drágább folyamat.
Tudom a Watt az nem energiamennyiség hanem teljesítmény, ezt a pongyolaságot (meg még néhányat) nézzétek el nekem, így olvasmányosabb. Ha valahol elszámoltam, elvi hibát vétettem, ér jelezni.
Ami meg az olyan elképzeléseket illeti, miszerint a termelés felfutásával csökkenni fognak az árak. Valóban, elvileg így lenne a kereslet-kínálati egyensúly rendeződésével. Ám a valóság épp idén/tavaly mutatott nekünk fityiszt a megélhetéssel kapcsolatban.
Már az elején elszámoltad:
Ha 500MWh-át akarsz áthidalni 3MWh-os Megapackokkal, akkor "csak" 166db Megapack kell (és nem 8000, kis különbség)
Aminek a teljesítménye, (ha 1db-nak 1MW), akkor 166MW .
Keverted a teljesítményt az energiával.
Meg a szocionokhoz?Mi köze a Bős/Nagymarosi vízlécsőnek és erőműnek a Duna kanyarhoz ?
Érdekes, de ...kérdés:Új, forradalmi fúziós konfiguráció, ami teljesen kihagyja a gőzfejlesztést és turbinát.
Mindenkinek a fejlett világban meg kellene néznie ezt a filmet , pont mint a Véres gyémántok ! Nem szeretem a fekákat az élet mondjuk/felfogásuk miatt(pont ezért csak Afrikában lenne helyük) , de ők is emberek , a gyerek meg ott is gyerek ! A hideg rázott azoktól a bányászati feltételektől ! És csak azért , hogy a zöld buzulás ki legyen szolgálva ! Nagyon dulva ! Na ott semmi értéke nincs az emberi életnek !