Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
A japók nagyon komolyan gondolják az ammónia tüzelést. Számos projektet futtatnak erre. GE 2030-ra ígéri nekik a 100% ammónia tüzelést gáz turbinákban.


"As part of the MoU, both parties will further define a technology roadmap to develop gas turbine technologies by 2030 that will enable GE’s 6F.03, 7F and 9F gas turbines to fire up to 100% ammonia in a safe and commercially competitive manner, the companies said.

“We hope that this collaboration will pave the way for power plant operators to pursue the adoption of carbon-free fuels such as ammonia for power generation in their GE gas turbines and significantly contribute towards lowering carbon emissions in the power sector globally,” Scott Strazik, CEO of GE Vernova, said"
 
  • Tetszik
Reactions: Kiebra
T

Törölt tag 1711

Guest
A japók nagyon komolyan gondolják az ammónia tüzelést. Számos projektet futtatnak erre. GE 2030-ra ígéri nekik a 100% ammónia tüzelést gáz turbinákban.


"As part of the MoU, both parties will further define a technology roadmap to develop gas turbine technologies by 2030 that will enable GE’s 6F.03, 7F and 9F gas turbines to fire up to 100% ammonia in a safe and commercially competitive manner, the companies said.

“We hope that this collaboration will pave the way for power plant operators to pursue the adoption of carbon-free fuels such as ammonia for power generation in their GE gas turbines and significantly contribute towards lowering carbon emissions in the power sector globally,” Scott Strazik, CEO of GE Vernova, said"

Beadhatnánk pályázatot brüsszelben a Mátrai erőmű 0 co2 kibocsátásúra alakítására kéntüzeléssel.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 186
10 658
113
Az eu folyamatosan támadta a projektet, lsd még kötelezettség szegési eljárás is volt. Az osztrákok folyamatosan támadnak jogilag, szerinted miért is szarakodik minden csinovnyik politikus az engedélyekkel meg egyéb dolgokkal? Nem hiába baszta ki Orbán a nagyszájú, de felelősséget nem vállalni akaró projekt vezetőket. Okoskodni mindegyik tud fellelős éget vállalni és nyomni a projektet senki. Mi ha ez nem hátráltatás politikai eszközökkel. Mikor is fogadta el az eu, hogy a gáz és az atom zöld energia? Ja 2022 ben ez mind politikai nyomás a projekt késleltetésére ja meg hogy az oroszokkal csináltatjuk nem a fenségességes nyugattal nem jut vissza nekik lóvé!
2017. májusban lezárták a kötelezettségszegési eljárást fű alatt, Jávor Benedek még toporzékolt kicsit rajta. Vagy rosszul tudom? Akkor az miben akadályozta hogy 2020ig nem ment be építési engedélyezési kérelem? Nem a politikai baszakodás miatt nincsen még projekt hanem mert a beruházó és a tervező nem volt képes összerakni egy engedélyezési dokumentációt ami megfelel az előírásoknak. Másr szerződéskötéskor tudták minek kell megfelelni, nem csinálták meg rendesen. Ez nem a partszélről ordibálók hibája hanem az államaparátusunk, a projektcég és az orosz tervező faszakodása.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Érdekes sztem olyan 1-1,5 éve volt kommunikálva hogy Tisza és Mátra helyére is egy-egy kb 1 GW-os kombi ciklusú erőművet terveznek. Gázturbinából pedig olyat keresnek ahol lehetőség van legalább 20% hidrogén bekeverésre (gondolom ezt értette a legmodernebb technológia alatt is).
Tőlünk már vitt is el több embert tavaly az MVM ezekre a projektkre. Elég jól fizetnek azt kell ,hogy mondjam.
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 711
10 641
113

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
Most ez azt jelenti, hogy az egyik turbinát bypass-al leállították vagy magának a blokknak a hőteljesítményét szabályozták vissza 50%ra?
Az Insideinformation alapján a PA_gép6 az érintett (párhuzamos kapcsolás), így az előbbi lesz a hunyó.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
17 995
113
2017-ben lett meg az EU-s szerződés róla. Van már környezetvédelmi engedély is egy jó ideje.
Szerinted az EU hibája hogy a törvényeknek megfelelő dokumentációt a tervező, beruházó csak 2020-ban volt képes beadni? Nem, ez csak a tervező és beruházó hibája. Nem volt kérelem amit lehetett volna gáncsolgatni. Miután beadta, lett is engedély...
Az, hogy hőbörögnek az osztrákok meg sötétzöldek kb. egy nappal nem vetette vissza az eljárást. Én is hőböröghetek hogy kurva ronda a szomszéd terepjárójának a színe, de mindenki leszarja, na ennyit érnek a gáncsoskodások az osztrákok meg a züldek részéről.
A Mecsek nem tudom mit keres itt, nekem nagy kedvencem a Zengő, minden évben felmászom rá, mit kérdezek tőle?

Én értem, hogy bárki aki kérdezi/kritizálja/hibáztatja a kormányt az mind liberálissorosbérenckommunista, de jó-e egy kritizálhatatlan államhatalom, vágysz rá?
Én egyetlen HVG-s újságírót ismerek, rendes srác, képzeld utálja trianont, nem érdekli a foci és rántotthúst eszik rendszeresen, nincsen senki zsoldjában. Sőt, a DK-t is utálja.
Az igazsághoz tegyük hozzá:

  • a reaktor tisztán orosz előírás, orosz alapanyagok, stb + IAEA ajánlás
  • a turbinasziget GE (amerikai cucc), ASME kód alapján
  • Pakson érvényes az ABOS meg az európai előírások

Így előfordulhat, hogy van pl. a nagynyomású előmelegítőd GOST alapján tervezve/kivitelezve (érvényes az első karimás kötésig), van mondjuk a turbinaszigeted, ami a fentiek alapján ASME kód, a kettő között meg van egy vezeték, amit MSZ EN előírások alapján raktak össze. Az orosz nem foglalkozik mással, mint a saját cucca, az amerikai nagyjából ugyanez.

Aztán beül az átlag magyar mérnök ebbe a játékba, úgy hogy:

  • valószínűleg az életében nem látott reaktort élesben (vagy 50 tonnánál nehezebb berendezést)
  • soha nem volt a kezében GOST/ASME szabvány
  • halvány lila fogalma sincs a részletekről, mivel a projektcég egy átjáróház
  • zéró gyártási/anyagtudományi/jogi (szabványi) háttér
  • vannak "kötelezően használandó haveri cégek", akik csak számláznak, de nem csinálnak semmit

Jelenleg egy ilyen konstellációban vagyok:

  • kínai/európai/ASME szabványok szerint tervezett berendezések
  • kínai/indiai/dél-koreai/japán/európai gyártás
  • 8 részre szétosztott projekt, minden egyes részben EPC-k ("mérnöki" szolgáltatást nyújtó fagyisok), 5 különböző cég
  • a részek egymással nem kommunikálnak
  • az előkészítés egy nagy szar volt
  • túlbecsült kompentenciák, alábecsült rizikó (minden téren)
  • 11 új alapanyag, amiknek nincs előzménye se a nálunk, se a kivitelezőknél, az EPC-k meg "papíron ismerik" (csak egy példa, annyi nagynyomású gőzvezetékem van, mint a német erőművekben összesen, gőzparaméter alulról kostolja szuperkritikus tartomány (500 fok felett van)
  • irreális átfutási időpontok

ebben próbálj minőséget követelni meg belegyártatni. Hiába nagyobb, mint Paks 2 számszakilag is, ugyanazok gondok. Ahogy a világban szinte mindenhol. Nincs pénz nagy monitorra, de a felsőpolc private jet-tel nyargalászik, meg több company happynes officer van, mint gyártási ember. Paks, projektem, ITER, stb. ugyanez. Paks esetében meg ott vannak a sötétzöld NGO-k, az osztrákok.

Kínában nincs NGO, se gréta, se Momentum/LMP, így egyszerűbb - valamennyivel.

Mondjuk az ITER-nél kibányászandó 23km csővezeték súlyos. Ezért jobb helyeken feldugják az illető seggébe az argonpalackot, fejlődő demokráciák esetében előtte még be is kenik extracsipős, üvegszilánkos vazelinnel is. Azért azt a vezetőségi mítinget megnéztem volna, amikor ezt előadják.

A japók nagyon komolyan gondolják az ammónia tüzelést. Számos projektet futtatnak erre. GE 2030-ra ígéri nekik a 100% ammónia tüzelést gáz turbinákban.


"As part of the MoU, both parties will further define a technology roadmap to develop gas turbine technologies by 2030 that will enable GE’s 6F.03, 7F and 9F gas turbines to fire up to 100% ammonia in a safe and commercially competitive manner, the companies said.

“We hope that this collaboration will pave the way for power plant operators to pursue the adoption of carbon-free fuels such as ammonia for power generation in their GE gas turbines and significantly contribute towards lowering carbon emissions in the power sector globally,” Scott Strazik, CEO of GE Vernova, said"
Sosem fogom megérteni, honnan lesz ennyi ammóniához elegendő energia, a ződ ammóniához is ugyanúgy a kilónkénti 55kWh-s elektrolízisen keresztül vezet az út.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Az igazsághoz tegyük hozzá:

  • a reaktor tisztán orosz előírás, orosz alapanyagok, stb + IAEA ajánlás
  • a turbinasziget GE (amerikai cucc), ASME kód alapján
  • Pakson érvényes az ABOS meg az európai előírások

Így előfordulhat, hogy van pl. a nagynyomású előmelegítőd GOST alapján tervezve/kivitelezve (érvényes az első karimás kötésig), van mondjuk a turbinaszigeted, ami a fentiek alapján ASME kód, a kettő között meg van egy vezeték, amit MSZ EN előírások alapján raktak össze. Az orosz nem foglalkozik mással, mint a saját cucca, az amerikai nagyjából ugyanez.

Aztán beül az átlag magyar mérnök ebbe a játékba, úgy hogy:

  • valószínűleg az életében nem látott reaktort élesben (vagy 50 tonnánál nehezebb berendezést)
  • soha nem volt a kezében GOST/ASME szabvány
  • halvány lila fogalma sincs a részletekről, mivel a projektcég egy átjáróház
  • zéró gyártási/anyagtudományi/jogi (szabványi) háttér
  • vannak "kötelezően használandó haveri cégek", akik csak számláznak, de nem csinálnak semmit

Jelenleg egy ilyen konstellációban vagyok:

  • kínai/európai/ASME szabványok szerint tervezett berendezések
  • kínai/indiai/dél-koreai/japán/európai gyártás
  • 8 részre szétosztott projekt, minden egyes részben EPC-k ("mérnöki" szolgáltatást nyújtó fagyisok), 5 különböző cég
  • a részek egymással nem kommunikálnak
  • az előkészítés egy nagy szar volt
  • túlbecsült kompentenciák, alábecsült rizikó (minden téren)
  • 11 új alapanyag, amiknek nincs előzménye se a nálunk, se a kivitelezőknél, az EPC-k meg "papíron ismerik" (csak egy példa, annyi nagynyomású gőzvezetékem van, mint a német erőművekben összesen, gőzparaméter alulról kostolja szuperkritikus tartomány (500 fok felett van)
  • irreális átfutási időpontok

ebben próbálj minőséget követelni meg belegyártatni. Hiába nagyobb, mint Paks 2 számszakilag is, ugyanazok gondok. Ahogy a világban szinte mindenhol. Nincs pénz nagy monitorra, de a felsőpolc private jet-tel nyargalászik, meg több company happynes officer van, mint gyártási ember. Paks, projektem, ITER, stb. ugyanez. Paks esetében meg ott vannak a sötétzöld NGO-k, az osztrákok.

Kínában nincs NGO, se gréta, se Momentum/LMP, így egyszerűbb - valamennyivel.

Mondjuk az ITER-nél kibányászandó 23km csővezeték súlyos. Ezért jobb helyeken feldugják az illető seggébe az argonpalackot, fejlődő demokráciák esetében előtte még be is kenik extracsipős, üvegszilánkos vazelinnel is. Azért azt a vezetőségi mítinget megnéztem volna, amikor ezt előadják.


Sosem fogom megérteni, honnan lesz ennyi ammóniához elegendő energia, a ződ ammóniához is ugyanúgy a kilónkénti 55kWh-s elektrolízisen keresztül vezet az út.
Kifelejted a disznószar telepek szuper zöld ammónia termelését, meg a nagyvárosi vizeldék még szuper zöldebb ammónia termelését, amire még nem is értem miért nem csapott már le a szuper ződ belvárosi bőcsész csapat a kommunikációjában.
Én a szuper nyugat nagyvárosaiban szabályosan kötelezném a pógárokat, hogy ezeket használják. :rolleyes: :D
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
869
2 526
93
Egy Angliában élő fórumtárs.

Meter readings
1 December 2022 9590 Read
1 January 2023 10730 Read
Energy 1140.0 kWh @ 31.4450 p/kWh £ 358.47
Standing charge 31 days @ 43.5890 p/day £ 13.51
Cost of electricity used £ 371.98
VAT @ 5% £ 18.60
Total electricity costs for this bill £ 390.58

Marciusig minden haztartas kap £67 fontot a szamaljaba,
majd Aprilis 1-tol ujabb emeles plusz elveszik a tamogatast
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Sosem fogom megérteni, honnan lesz ennyi ammóniához elegendő energia, a ződ ammóniához is ugyanúgy a kilónkénti 55kWh-s elektrolízisen keresztül vezet az út.
Remek kérdés magam is gondolkodtam rajta. Japók ebből a szempontból jól csinálják mert már most tendereztetik:


Legalább évi 3 millió tonnát akarnak 2030-tól, valami 30 cégtől kértek ajánlatot. Ezeket lebontva országokra:
Saudi Arabia, Australia, Norway and Asia

Szerintem az arab öbölben többek között ezért szaporodnak gombamód az atomerőművek. Biztos lesz mutatóba egy valag napelem park lerakva a sivatagba, de szerintem nem lesznek szívbajosak megépítik az atomerőműveket ami ehhez kell. Aztán nem LNG export lesz hanem jó pénzért bontják a szén hidrogént és csinálnak neked belőle ammóniát csak fizesd ki. Norvégok így is masszív energia exportőrök, egy valag vízerőművük van. Ha meg lesz a kereslet ki is lesz elégítve.Csak meglesz az ára is. Engem inkább az érdekel mit csinálunk az égés során felszabaduló NOX-al. Mert az nem tréfa dolog… viszont az áranya brutálisan nő ha ammóniát égetsz, földgáz helyett.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 408
20 556
113
Remek kérdés magam is gondolkodtam rajta. Japók ebből a szempontból jól csinálják mert már most tendereztetik:


Legalább évi 3 millió tonnát akarnak 2030-tól, valami 30 cégtől kértek ajánlatot. Ezeket lebontva országokra:
Saudi Arabia, Australia, Norway and Asia

Szerintem az arab öbölben többek között ezért szaporodnak gombamód az atomerőművek. Biztos lesz mutatóba egy valag napelem park lerakva a sivatagba, de szerintem nem lesznek szívbajosak megépítik az atomerőműveket ami ehhez kell. Aztán nem LNG export lesz hanem jó pénzért bontják a szén hidrogént és csinálnak neked belőle ammóniát csak fizesd ki. Norvégok így is masszív energia exportőrök, egy valag vízerőművük van. Ha meg lesz a kereslet ki is lesz elégítve.Csak meglesz az ára is. Engem inkább az érdekel mit csinálunk az égés során felszabaduló NOX-al. Mert az nem tréfa dolog… viszont az áranya brutálisan nő ha ammóniát égetsz, földgáz helyett.
de miért lesz jobb az LNG helyett az ammónia szállítása, égetése? Nekem úgy rémlik, még problémásabb. Aztán ha ugyanabból csináljuk, akkor mi a nagy haszon? A végén gondolom ugyanannyi CO2 lesz. Vagy ez is valami greenwashing csupán?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 490
3 931
113
Egy Angliában élő fórumtárs.

Meter readings
1 December 2022 9590 Read
1 January 2023 10730 Read
Energy 1140.0 kWh @ 31.4450 p/kWh £ 358.47
Standing charge 31 days @ 43.5890 p/day £ 13.51
Cost of electricity used £ 371.98
VAT @ 5% £ 18.60
Total electricity costs for this bill £ 390.58

Marciusig minden haztartas kap £67 fontot a szamaljaba,
majd Aprilis 1-tol ujabb emeles plusz elveszik a tamogatast

Ez alapján ott kb 150 HUF egy kWh, ami az én tarifámnak a 3.75 szerese.
Mondjuk az 1140 kWh nem kevés, nekem az éves fogyasztásom ennyi kb...
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
de miért lesz jobb az LNG helyett az ammónia szállítása, égetése? Nekem úgy rémlik, még problémásabb. Aztán ha ugyanabból csináljuk, akkor mi a nagy haszon? A végén gondolom ugyanannyi CO2 lesz. Vagy ez is valami greenwashing csupán?
Mert papíron az ammónia zéro carbon az LNG meg nem az. Szóval ha megígérted hogy 2050-re carbon semleges leszel akkor az LNG nem opció. Mondjuk abból a szempontból szerintem jobb az ammónia hogy szállításnál -33 fok alatt folyékony szemben az LNG -160 fokával. Úgy néz ki a hidrogént nagy távolságra vagy csövön vagy ammóniaként szeretnék szállítani. Aztán ha ammóniaként veszed, rajtad áll hogy úgy is tüzeled el vagy csinálsz belőle megint hidrogént. Japók meg Ázsia nagy része hajón hozza az LNG-t, nincsenek csővezetéket. Szóval ha zéro karbon gázturbinát akar akkor mindenképp hajón hozatják majd LNG helyett immáron az ammóniát.
Mikor először hallottam ezt az ammónia tüzelést, azt hittem hamar elfelejtik majd mert túl problémás meg alacsony hatásfokú az előállítás, de az Ázsiaiak nagyon akarják. Japók szenes erőműveiket is át akarják állítani egyébként ammóniára. Már tesztelik egy meglévő szenes blokkba a 20% ammónia bekeverést:

Egyébként lehet nekünk is jobb lenne egy ilyen Mátrán mint a kombi ciklus. Ha beüt a szarvihar max 100% lignit megy bele valahogyan…
 

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
2 003
9 105
113
Mert papíron az ammónia zéro carbon az LNG meg nem az. Szóval ha megígérted hogy 2050-re carbon semleges leszel akkor az LNG nem opció. Mondjuk abból a szempontból szerintem jobb az ammónia hogy szállításnál -33 fok alatt folyékony szemben az LNG -160 fokával. Úgy néz ki a hidrogént nagy távolságra vagy csövön vagy ammóniaként szeretnék szállítani. Aztán ha ammóniaként veszed, rajtad áll hogy úgy is tüzeled el vagy csinálsz belőle megint hidrogént. Japók meg Ázsia nagy része hajón hozza az LNG-t, nincsenek csővezetéket. Szóval ha zéro karbon gázturbinát akar akkor mindenképp hajón hozatják majd LNG helyett immáron az ammóniát.
Mikor először hallottam ezt az ammónia tüzelést, azt hittem hamar elfelejtik majd mert túl problémás meg alacsony hatásfokú az előállítás, de az Ázsiaiak nagyon akarják. Japók szenes erőműveiket is át akarják állítani egyébként ammóniára. Már tesztelik egy meglévő szenes blokkba a 20% ammónia bekeverést:

Egyébként lehet nekünk is jobb lenne egy ilyen Mátrán mint a kombi ciklus. Ha beüt a szarvihar max 100% lignit megy bele valahogyan…
Nem értek hozzá, csak fotelből:
Ammónia: NH3
Azaz nincs benne szén (C), van viszont a szerintem sokkal rosszabb Nitrogén, aminek az égésekor keletkező NOx kezelni kell.

Viszont az ammónia gyártása temérdek CO2 kibocsátásával jár együtt. Ami első hallásra meglepőnek tűnik, hiszen sem a szénnek, sem az oxigénnek nincs köze az ammóniához.

A nitrogént a levegő cseppfolyósításával majd frakcionált desztillációval gyártják, ami energiaigényes művelet. A hidrogén többféle forrásból is származhat, akár ipari melléktermék is lehet, de víz szintén energiaigényes bontásával is gyártható. Az ammónia pedig többnyire az úgynevezett Haber-Bosch eljárással készül, amelyben a nitrogént a hidrogénnel nagy nyomáson és magas hőmérsékleten reagáltatják. Ebben a gyártásban pedig a szükséges energia legnagyobb része jelenleg foszilis energiahordozók elégetéséből származik. A műtrágyagyártás a világ CO2-kibocsátásának két százalékáért felelős és ez az iparág fogyasztja el a világon felhasznált (elégetett) földgáz két százalékát is!

Az ipari szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének tervei között épp ezért kiemelt jelentőséggel szerepel a műtrágyagyártás energetikájának átállítása megújuló energiaforrásokra. Ehhez a változáshoz kapcsolódik az alábbi felismerés folyamata:

  • az ammónia egyre nagyobb arányban megújuló energiával fog készülni;
  • az ammónia energiatartalma elég magas ahhoz, hogy akár motorüzemanyagként használjuk;
  • az ammóniát motorüzemanyagként használva, fosszilis energiahordozókat kiváltva további CO2-emisszió szüntethető meg;
  • mindenki örül!
Azért persze mindez nem ilyen egyszerű. Az ammónia az élővilágra, benne az embereke nézve igen mérgező anyag. Tárolni, szállítani 10-15 bar nyomáson, folyékony állapotban célszerű. Szabályozott égése csak pontosan beállított körülmények között megy végbe. Égésterméke pedig a légkörben számos új problémát okozó nitrogén-oxid. Szerencsére ezzel minddel lehet kezdeni valamit.

A tárolás, szállítás során, főként, ha dokumentált tételekről, nagyobb mennyiségekről (köbméteres nagyságrend) van szó, megfelelő technológiai fegyelemmel ki lehet küszöbölni a balesetveszélyt és nem jelent nagy gazdaságossági kihívást a nyomott tartályokban tartás sem. (Legalábbis annyira, mint más mérgező ipari termékek kezelésénél.) Egy nagy, szűk teljesítmény-tartományban dolgozó hagyományos belsőégésű motornál könnyen be lehet állítani azokat a keverékképzési és gyújtási körülményeket, amelyek a megbízható folyamatos működéshez szükségesek. Az égéstermék pedig katalizátorral pont úgy kezelhető, mint a dízelmotorok kipufogógázainak NOx-tartalmának utókezelésénél, a nitrogén-oxid ártalmatlan oxigénné és vízzé alakítható.

Ezek a körülmények ideálisan megvalósulnak a tengerhajózásban. Az üzemanyag szállítása, átfejtése jól felügyelhető, ipari léptékű, precíz folyamat. A nagy hajómotorok folyamatos üzemben, egyenletes terhelés mellett dolgoznak, ráadásul szinte mindegy nekik, hogy mi ég el az égésterükben. A meglévő konstrukciók könnyen átalakíthatók, áttervezhetők ammónia-üzemre. A kipufogógáz-kezelés pedig annál pontosabban és ellenőrizhetőbben történhet, minél nagyobb és minél kevesebb számú motorról van szó. Ha a világ mintegy másfél milliárd személyautója(!) mind átállna ammóniaüzemre, borítékolhatóak lennének a tankolási balesetek, az üzemeltetésbiztonsági problémákból eredő szennyezések. De a világ mindösszesen 50.000 nagy kereskedelmi hajójánál az üzemeltetési körülmények jóval stabilabbak, az ellenőrizhetőség pedig összehasonlíthatatlanul jobb.