Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
2 434
19 776
113
20 m magasra, legalább 6 m távolságra lévő vezetékekre? Jó vastag legyen, különben elolvad a lánc, zárlat meg nuku.
2Qh0tiQ.jpeg
120 kV és fölötte lévő feszültségszinteken a trafóállomásokon a trafó csillagpontja földelt. Így a szabadvezetéknél elég csak egy fázist földelni.. Főldzárlat, az állomásokon távolságmérést hajt végre a védelem, max pár sec a leoldás. Viszont nagyon veszélyes, autómatikus visszakapcsolás jön, mert az ilyen zárlat jó része villámcsapás következtében létrejövő szigetelőlánc átívelés, ami áram híján - kialszik... Még a Youtube is egy csomó ilyen próbálkozás látható (hülye gyerekektől) és a sima földzárlati áram egy leszúrt vaskaró esetében is több ezer Amper nagyságrendű.. Ami nem csak a földigilisztákra hanem az elkövetőkre is életveszélyes akik ha a közelben tartózkodnak.. Inkább már akkor az orosz rulett..
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 122
113
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...ropa-az-akkumulatoros-energiatarolokra-701365
"Az európai akkumulátoros energiatárolási piacok jelentős fejlődésen és növekedésen mentek át, különösen az elmúlt három évben - derül ki a SolarPower Europe európai napelemes iparági szervezet jelentéséből. A folyamat fő hajtóerői az időjárásfüggő megújuló energiaforrások rendszerbe integrálásának igénye, a technológiai fejlődés, és a támogató szabályozói környezet, de az akkumulátoros energiatároló rendszerek (Battery Energy Storage Systems - BESS) gyors terjedése hatékony és költséghatékony válasznak is tekinthető az orosz-ukrán háború európai energiaellátás biztonságát fenyegető veszélyre is. A technológia a megújuló energiatermeléssel párosulva egyre inkább megoldást nyújt az ellátásbiztonság, megfizethetőség és fenntarthatóság trilemmájára."
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 771
5 122
113
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...-energiatarolas-legnagyobb-problemajat-702403
"A kínai Qingdao Institute of Bioenergy and Bioprocess Technology (QIBEBT) kutatói úttörő módosítást fejlesztettek ki a teljesen szilárd lítium akkumulátorok (ASLB) katódjára, jelentősen javítva azok energiasűrűségét és élettartamát. Ez az innováció megnyitja az utat a nagy teljesítményű akkumulátorok következő generációja előtt, és az energiatárolás kritikus akadályainak elhárítását szolgálja."
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 814
39 264
113
https://www.portfolio.hu/gazdasag/2...ropa-az-akkumulatoros-energiatarolokra-701365
"Az európai akkumulátoros energiatárolási piacok jelentős fejlődésen és növekedésen mentek át, különösen az elmúlt három évben - derül ki a SolarPower Europe európai napelemes iparági szervezet jelentéséből. A folyamat fő hajtóerői az időjárásfüggő megújuló energiaforrások rendszerbe integrálásának igénye, a technológiai fejlődés, és a támogató szabályozói környezet, de az akkumulátoros energiatároló rendszerek (Battery Energy Storage Systems - BESS) gyors terjedése hatékony és költséghatékony válasznak is tekinthető az orosz-ukrán háború európai energiaellátás biztonságát fenyegető veszélyre is. A technológia a megújuló energiatermeléssel párosulva egyre inkább megoldást nyújt az ellátásbiztonság, megfizethetőség és fenntarthatóság trilemmájára."
Miután többszörösére emelkedett a villamos energia ára. Amúgy nem lenne gazdaságos.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 917
72 982
113
120 kV és fölötte lévő feszültségszinteken a trafóállomásokon a trafó csillagpontja földelt. Így a szabadvezetéknél elég csak egy fázist földelni.. Főldzárlat, az állomásokon távolságmérést hajt végre a védelem, max pár sec a leoldás. Viszont nagyon veszélyes, autómatikus visszakapcsolás jön, mert az ilyen zárlat jó része villámcsapás következtében létrejövő szigetelőlánc átívelés, ami áram híján - kialszik... Még a Youtube is egy csomó ilyen próbálkozás látható (hülye gyerekektől) és a sima földzárlati áram egy leszúrt vaskaró esetében is több ezer Amper nagyságrendű.. Ami nem csak a földigilisztákra hanem az elkövetőkre is életveszélyes akik ha a közelben tartózkodnak.. Inkább már akkor az orosz rulett..
Akkor csinálja drón.
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
910
1 882
93
Miután többszörösére emelkedett a villamos energia ára. Amúgy nem lenne gazdaságos.
Akkor sem! Ez csak egy mézes madzag! Számold ki a napkollektor (ára+akkuk ára) + (inverter+bekötés)+ (rendszer használati díj) mennyi lesz. :cool: S hasonlítsd össze az évi fizetendő villanyszámláddal. Az akkuk kb. 10évet ha kibírnak jó esetben inkább kevesebbet terhelésfüggően, töltési áram függően! A napkollektorok műanyag befogadó, része szétég a naptól!
Egy év után töltés 80% majd 60%, ahogy égeti szét a nap!

- Látod itt lent is (Loken linkje), azt feszegetik hogy időjárásfüggő energiaforrás rendszer! Azaz szélkerék,+ napcella! Így szerintem csak városok tehetik meg majd hogy befektetnek X pénzt s lesz saját kapacitásuk! S ezektől a városi akkubankoktól tud venni a feszültségtermelő cég!
Ezáltal te is kevesebbért kaphatod az áramodat! Persze ha nem zsugorik! :D

- A Te kis tető rendszered csak bele kótyagol a hálózati rendszerbe, s ha mindenkinél össze-vissza szaladgálnak a hullámok a 3 fázison, annak nem lesz jó vége az otthoni elektronikai rendszerekben!
Szóval engem hidegen hagyott, hagy a mai napig.

A folyamat fő hajtóerői az időjárásfüggő megújuló energiaforrások rendszerbe integrálásának igénye, a technológiai fejlődés, és a támogató szabályozói környezet
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 923
35 065
113
Szerintem meg használjuk ki, Magyarország, a nagy lehetőséget, mivel most világosan látszik, hogy hol sikerült elmérni a rendszerünket. Készüljön egy alapos felmérés arról, hogy mi van, mi működik, milyen állapotban vegetál. Majd kialakítani egy objektív szakmai véleményt, amiben az alapoktól kezdve új, valóságos alapokra helyezik a magyar energiaszolgáltatást, legalább három választási lehetőseget felajánlva, egész egységes rendszerként tekintve a mai, folt-hátán-folt pecsvörköt.
Csak ez ugye sokaknak kényelmetlen lenne...
 
  • Tetszik
Reactions: DTheo

Nber

Well-Known Member
2021. október 15.
2 003
9 115
113

Hozzáértőktől kérdezem, hogy nem azért privatizálták a szocik 8% garantált profittal anno, hogy ezeket a fejlesztéseket elvégezzék?
Vagy keverek valamit?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 754
113
Áthoztam ide, hogy ne az ukrán topicban menjen.

Egyrészt nem ugyanarról a mennyiségről beszélünk.
Mi az ukrán dieselexport 10%-át adjuk. Tehát nem a teljes ukrán szükséglet, csak az export 10%-át.
Nálunk a teljes magyar kőolaj felhasználás 65%-a érkezik Ukrajnán át.

Az ukrán áramnak időnként 80%-át mi szolgáltatjuk. Ez persze részben kényszerexport nekünk is a csodás napelemezés miatt.

Biztos mindent meg lehet oldani. Más áron és nagyobb fennakadásokkal. De ezt minek kockáztassuk?? Ha megoldható és visszavonják az ukránok, maradhat a Lukoil, lehet másik orosz cég, ami most is jön. De lehet ugyanebbe a vezetékbe kazah olaj, ahogy a németek csinálják.

Szerintem itt az ukránoknak nincs beleszólása, ha holnap Orbán elmegy Kijivbe és a főtéren térdenállva kinyalja a Zselé fenekét akkor is pont ugyanaz lesz a hozzáállás, aszerint, hogy Zselé gazdáit hogyan szolgáljuk ki. Eddig semmi bajuk nem volt sem az orosz olajjal, sem a magyar transzferrel, érdekes módon csak most lett, hogy von der DC-t sikerült bebetonozni újabb 5 évre.

Jó hír, hogy Zselének és a gazdáinak sincsen már sok ideje, csak kb. november-decemberig. Jönnek az amerikai választások és jönnek az ukrajnai fagyok és egyikre sincs már megoldás.

A MOL gyártás beszűkülésére van, maximum kicsit többe fog kerülni az üzemanyag, azt pedig mindenki túl fogja élni.

Az biztos az eszkaláció ránk nézve veszélyesebb mint az ukránokra. Tehát itt nem nagyon pattoghatunk, amíg nincs biztos, megfelelő minőségű és elfogadható árú alternativ beszerzés. Utána tőlem fel is robbanthaják a picsába.

Igen, csak utána lesz egy újabb "kérés", aztán még egy, meg kell szavazni minden szarságot is és ennek akkor soha nem is lesz vége.
A rövidtávú érdekünk, hogy Usrajna fenekét jó gyarmatként fényesre nyaljuk. A hosszútávú, hogy ne tegyük ezt.
 

plushun

Well-Known Member
2014. augusztus 26.
6 842
19 835
113
Áthoztam ide, hogy ne az ukrán topicban menjen.



Az ukrán áramnak időnként 80%-át mi szolgáltatjuk. Ez persze részben kényszerexport nekünk is a csodás napelemezés miatt.



Szerintem itt az ukránoknak nincs beleszólása, ha holnap Orbán elmegy Kijivbe és a főtéren térdenállva kinyalja a Zselé fenekét akkor is pont ugyanaz lesz a hozzáállás, aszerint, hogy Zselé gazdáit hogyan szolgáljuk ki. Eddig semmi bajuk nem volt sem az orosz olajjal, sem a magyar transzferrel, érdekes módon csak most lett, hogy von der DC-t sikerült bebetonozni újabb 5 évre.

Jó hír, hogy Zselének és a gazdáinak sincsen már sok ideje, csak kb. november-decemberig. Jönnek az amerikai választások és jönnek az ukrajnai fagyok és egyikre sincs már megoldás.

A MOL gyártás beszűkülésére van, maximum kicsit többe fog kerülni az üzemanyag, azt pedig mindenki túl fogja élni.



Igen, csak utána lesz egy újabb "kérés", aztán még egy, meg kell szavazni minden szarságot is és ennek akkor soha nem is lesz vége.
A rövidtávú érdekünk, hogy Usrajna fenekét jó gyarmatként fényesre nyaljuk. A hosszútávú, hogy ne tegyük ezt.
Én az áramot már rég lekapcsoltam volna a kormány helyébe. Ennél jobban már nem tudnak ártani nekünk ami a gazdasági lehetőségeiket illeti, és habár kiszámíthatatlan egy nemzet, pláne most, azért azt nem hinném, hogy fegyveres akcióval próbálnának rávenni minket arra, hogy adott esetben mégis adjunk nekik áramot. Szóval egy ilyen lépés még esetleg képes lenne eltéríteni őket (nem biztos, mert totál zakkantak) attól hogy zárva maradjon a vezeték.
Amúgy meg Trump győzelmére én a kormány helyébe egyre kevésbé tennék. Szerintem (sajnos) ismét a demokraták fognak győzni.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
11 923
35 065
113
Cseh2… adásszünet?
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 802
17 601
113
Az ukrán olajmizeria miatt téma a klf. alternatív szállitási útvonalak keresése.
Reális megoldás lenne-e Duna-tengerjáró tanker (uszály?) flotta felállítása?

Én is ezen agyaltam amiótakijött a hír. Állítólag az OMV-nek vannak iylen tankerei.

Keresgéltem is mekkora lehet a legnagyobb hajóméret ami elmehetne akár a török/grúz partokig, de még a dunán is feltud jönni legalább Belgrád -ig, sajnos egzakt infót nemtaláltam, de több forrásból csipegetve kb. 200x20m-es hajókra tippelek, 2,5m-es merüléssel.

Ez azt jelenti, hogy reálisan egy fordulóval 2500 tonna olajat tudna hozni egy hajó, az éves felhasználás pedig 10-11millió tonna, a szlovákkal együtt akár 15-16 milló tonna,

Egy Belgrád-Grúzia forduló oda-vissza szerintem legalább 2 hét, reálisan egy tanker talán 15-16-szortudna fordulni egy évben, vagyis kb 40 ezer tonna olajat tudna szállítani.


Csak a magyar igényekkel számolva egy 250 hajós flottára lenne szükség, a szlovák igényeket is idevéve pedig egy 400 hajósra, + arra, hogy a románok ne tegyenek alánk elvileg a duna nemzetközi hajózási útvonal).

Nem tudom mennyibe kerülhet egy ilylen tanker, megérné-e egyáltalán belekezdeni.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 356
11 347
113
Én is ezen agyaltam amiótakijött a hír. Állítólag az OMV-nek vannak iylen tankerei.

Keresgéltem is mekkora lehet a legnagyobb hajóméret ami elmehetne akár a török/grúz partokig, de még a dunán is feltud jönni legalább Belgrád -ig, sajnos egzakt infót nemtaláltam, de több forrásból csipegetve kb. 200x20m-es hajókra tippelek, 2,5m-es merüléssel.

Ez azt jelenti, hogy reálisan egy fordulóval 2500 tonna olajat tudna hozni egy hajó, az éves felhasználás pedig 10-11millió tonna, a szlovákkal együtt akár 15-16 milló tonna,

Egy Belgrád-Grúzia forduló oda-vissza szerintem legalább 2 hét, reálisan egy tanker talán 15-16-szortudna fordulni egy évben, vagyis kb 40 ezer tonna olajat tudna szállítani.


Csak a magyar igényekkel számolva egy 250 hajós flottára lenne szükség, a szlovák igényeket is idevéve pedig egy 400 hajósra, + arra, hogy a románok ne tegyenek alánk elvileg a duna nemzetközi hajózási útvonal).

Nem tudom mennyibe kerülhet egy ilylen tanker, megérné-e egyáltalán belekezdeni.
Biztos, hogy a teljes éves felhasználásra kell méretezni egy ilyen flottát?