A németeknél egy nagyon érdekes, de egyben nagyon veszélyes folyamat zajlott le.
Ahogyan áldozatai lettek tapasztalatlanságból a göbbelsi állami propagandának, -mert előtte ez ilyen formában nem létezett,- most áldozatai lettek a totális, egyéneket személyre szabottan elérő digitális social mediának.
Ez nem csak rájuk - egész EU területére, különböző mértékben láthatóan igaz. Az elmult 30 éveben a világon egy kézbe került az összes, embereket befolyásoló média több mint 90%-a, 0 - 24 ig az folyik a csapból is.
Ezért neveztem el itt a forumon ezt a médiát - F.O.S médiának, hetente kötelezően kell leközölni központilag keletkezett, dezinformációs anyagot. Ez lehet politikai, vagy gazdasági, műszaki is.. Közös jellemzőjük a 10 20 % valóságtartalom, mert különben az emberek által a termék nem fogyasztható nem lehet simán benyelni.
A politikai választások eredményének befolyásolását jól láthattuk például Ukrajna esetében is..
Így történhetett meg, hogy olyan pozícióba kerülhetett egy párt( zöldek), melynek vezetősége nem rendelkezett semmilyen munkatapasztalattal, többeknek még munkahelye sem volt mielőtt miniszter lett, Habeck pedig konkrétan mesekönyvíró, filozófus végzettségű, és gazdaságért felelős alkancellárként nem ismerte az "insolvens", csőd gazdasági fogalmát, és azt hogy az mit jelent a gazdasági szereplők számára.
Ha 2014 után megnézzük a sűrűn cserélt Ukrán miniszterek személyét ott is ugyanazt tapasztaljuk. Hozzá nem értés, más szakmábó, vagy szakmai alkalmatlanság -csak egy volt a lényeg: feltétlen hűség a kenyéradó gazda felé..
Az EU többi országában is kötelezően kellett követni a Bezöldülés és CO2 mentes politikát. Ha igaz lenne, már régen be kellene tiltani az erjesztéssel keletkező italok, sör pálinka készítését, megtiltani a mesterségesen fúrt CO2 kutakból nyert CO2 felhasználást az üdítők , ásványvizek gyártásánál stb... Milyen lenne a Coca Cola vagy Pepsi CO2 mentesen? És egyáltalán a sör, szóda létezhetne e?
A szélerőművekről két dolog bizonyosodott be, átlagosan 20 év a megtérülése a beruházásnak, nagyon problematikus az elhasznált szerkezeti elemek újrahasznosítása, és szinte kezelhetetlen problémát okoznak még jelenleg a kiszámíthatatlan működésükkel, lévén hogy az energiatárolás kérdését teljesen elhanyagolták, és gyakorlatilag nincs érdemi tárolókapacitásuk.
Ebben a kérdésben Trump műszaki gazdasági csapata is ezt vallja.. (Ti mind megőrültetek?)
A tárolós kapacitásnál viszont nem lesz megoldás az aksik sem, mert most indul egy kínaiakat büntető szankció sorozat e témában is:
A Clean Energy Associates (CEA) jelentése öt lehetséges kockázatot emelt ki az akkumulátor energiatároló iparágra nézve, beleértve az elektromos járművek (EV) akkumulátorait, a hálózati szintű energiatárolást és az otthoni akkumulátor-rendszereket.
________________________________________
1) Dömpingellenes és kiegyenlítő vámok (AD/CVD) érvényesítése
• 2024 decemberében új AD/CVD petíciót nyújtottak be a kritikus akkumulátor-alapanyagként használt anód aktív anyagok (AAM) Kínából történő importja ellen.
• Az AD/CVD vámok a kínai AAM-mel gyártott anódokat és akkumulátorokat érintenék, amelyek vámjai az utóbbi években átlagosan meghaladták az importált áruk költségének 100%-át.
• Az ilyen petíciók körülbelül 74%-a vámok bevezetésével végződik.
• A CEA szerint nagy a valószínűsége az új vámok bevezetésének, amelyek mérsékelt hatással lesznek a piacra. Az intézkedések várhatóan 2025. február 16-án léphetnek életbe.
________________________________________
2) Az Ujgur Kényszermunka Megelőzési Törvény (UFLPA) szigorítása
• Donald Trump Marco Rubiót nevezte ki külügyminiszterének, ami a CEA szerint az UFLPA széleskörű és szigorúbb végrehajtásának kockázatát növeli.
• Az UFLPA listájára került akkumulátorimportőröket vélelmezhetően olyan ellátási láncokhoz kötik, amelyek kényszermunkát alkalmaztak. Ennek cáfolata rendkívül nehéz, így a listára került szállítók többsége nem tudná termékeit behozni az Egyesült Államokba.
• Ez az intézkedés, amelyhez az elnök döntése szükséges, a CEA szerint nagyon valószínű, és komoly hatással lesz a piacra. Az UFLPA szigorúbb végrehajtása már 2025 februárjában megkezdődhet.
________________________________________
3) 301-es szakasz: 60%-os vámok
• A Trump-kampány ígéretei alapján várható a 301-es szakasz vámjainak emelése. Ez a törvény lehetőséget biztosít az elnöknek, hogy intézkedjen az Egyesült Államok kereskedelmére káros vagy nemzetközi megállapodásokat sértő gyakorlatok ellen.
• A kampányban Trump 60%-os vámokat javasolt több kínai termékre, beleértve az akkumulátorokat is.
• Az ilyen vámok a kínai beszállítóktól történő akkumulátor-beszerzést koreai és japán cégek felé terelnék, és általában növelnék az árakat.
• A CEA szerint ezek az új vámok valószínűek, és 2025 márciusában léphetnek életbe, közepes-magas piaci hatást gyakorolva.
________________________________________
4) 232-es szakasz: vámok az akkumulátor-ellátási láncra
• A Trump-átmeneti csapat javasolta a 232-es szakasz alapján az akkumulátor-ellátási láncra vonatkozó vámokat. Ez a törvény a nemzetbiztonságot veszélyeztető importokra vonatkozik.
• Bár a vámok mértéke nem ismert, valószínű, hogy érintenék az energiatároló rendszereket is.
• A CEA szerint közepes valószínűséggel vezethetnek be ilyen vámokat, amelyek mérsékelt-magas kockázatot jelentenek, legkorábban 2026 első negyedévében.
________________________________________
5) A 48-as szakasz befektetési adókedvezményének (ITC) csökkenése
• A CEA nem tartja valószínűnek, hogy a 48E tiszta energia ITC teljes eltörlésére sor kerülne, de elképzelhető, hogy a kedvezményeket már 2027-től kezdve fokozatosan megszüntetnék, a 2030-as évek közepe helyett.
• Az adókedvezmények idő előtti „kivezetése” jelentős negatív hatással lenne a piacra, és a CEA szerint ennek mérsékelt-magas a kockázata, amely már 2025 második negyedévében elkezdődhet.
________________________________________
Általános következtetés:
A felsorolt kockázatok mindegyike jelentős hatással lehet az Egyesült Államok megújuló energia- és akkumulátorpiacára, különösen, ha a Trump-adminisztráció a tiszta energia helyett más energiapolitikai prioritásokra összpontosít. Ez lesz például a szerintem szintén tiszta, első kereskedelmi fúziós atomerőművi blokk idén nyárra tervezett indítása.
Mivel az USA által kiadott gazdasági irányelveket követi (kötelezően) az EU és Magyarország is, ennek megfelelően a kérdésre csak a kb 1 év elteltével lehet biztosan válaszolni,
Láthatjuk hogy a magyar CATL gyárat már felpakolták egy szankciós listára, még Trump előtt, bemelegítésnek..