Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Kormány ellehetetlenítette a szélerőművek telepítését...
???

Még az Energiahivatal korlátozta le a telepíthető kapacitást 300+300 MWe-re bölcsen hálózatszabályozási okokból és nem a kormány... Szakmai alapon történt a korlát megállapítása.
 

drqv

Well-Known Member
2015. február 20.
722
1 144
93
Tudja valaki mi ez a sok új naperőmű újabban az országban? Honnét jön hirtelen a pénz erre? Kb 1900 napsütötte óránál ez megéri? Eddig a szélerőmű parkok voltak a sláger, most meg a nap.
http://vaol.hu/hirek/napenergiabol-villamos-aram-vas-megyeben-is-1842394

Valakiknek megéri:D
Egyébként ha valaki meg tudja magyarázni, hogy ez egy 3.8MWp csúcskapacitású, fixen telepített panelekkel rendelkező erőmű hogyan fog évi 4200MWh-t
(~12,6% kapacitásfaktor!) termelni Vas megyében, akkor én is mindjárt szaladok építeni egyet.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Valakiknek megéri:D
Egyébként ha valaki meg tudja magyarázni, hogy ez egy 3.8MWp csúcskapacitású, fixen telepített panelekkel rendelkező erőmű hogyan fog évi 4200MWh-t
(~12,6% kapacitásfaktor!) termelni Vas megyében, akkor én is mindjárt szaladok építeni egyet.
Vas megyében...
Oké, amióta Morvaországban minden falu végén van egy napelemfarm-tábla, miközben hót ihatatlan boraik vannak (tramini=kékfrankos ami komoly gasztronómiai teljesítmény), azóta semmin nem lepődök meg.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
???

Még az Energiahivatal korlátozta le a telepíthető kapacitást 300+300 MWe-re bölcsen hálózatszabályozási okokból és nem a kormány... Szakmai alapon történt a korlát megállapítása.

A hová telepíthető részt kormányrendelet szabályozza. Jelen pillanatban kb. sehova.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 921
73 041
113
Valakiknek megéri:D
Egyébként ha valaki meg tudja magyarázni, hogy ez egy 3.8MWp csúcskapacitású, fixen telepített panelekkel rendelkező erőmű hogyan fog évi 4200MWh-t
(~12,6% kapacitásfaktor!) termelni Vas megyében, akkor én is mindjárt szaladok építeni egyet.
Tulajdonképp 2012-13-ban eldöntötte a csepregi képviselő testület hogy napelempark lesz a területen miután semmiféle cég nem akart üzemcsarnokot építeni oda ki a prérire, a bevásárlóközpontot meg megtorpedózta a helyi COOP befolyásos vezetése. A megvalósításig így eltelt 5 év. Ha érdekel valakit hogy épül fel fel egy ilyen a nagy magyar valóságban akkor néha készíthetek képeket ide. Ez csak egy a népnek szóló látvány üzem lesz, 1000 lakás jó esetben,jó időben. A Répcén minden további nélkül megvalósítható lenne ilyen alapon pár mikro víz erőmű, de az meg Natura 2000-es terület így kizárt. A 70-es években történt elterelésig egy tucat vízimalom állt a régi mederben ezen a kis szakaszon az osztrák határig. Mindenesetre két hét múlva vacsorázok az egyik képviselővel, kifaggatom hogy is van ez.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Tulajdonképp 2012-13-ban eldöntötte a csepregi képviselő testület hogy napelempark lesz a területen miután semmiféle cég nem akart üzemcsarnokot építeni oda ki a prérire, a bevásárlóközpontot meg megtorpedózta a helyi COOP befolyásos vezetése. A megvalósításig így eltelt 5 év. Ha érdekel valakit hogy épül fel fel egy ilyen a nagy magyar valóságban akkor néha készíthetek képeket ide. Ez csak egy a népnek szóló látvány üzem lesz, 1000 lakás jó esetben,jó időben. A Répcén minden további nélkül megvalósítható lenne ilyen alapon pár mikro víz erőmű, de az meg Natura 2000-es terület így kizárt. A 70-es években történt elterelésig egy tucat vízimalom állt a régi mederben ezen a kis szakaszon az osztrák határig. Mindenesetre két hét múlva vacsorázok az egyik képviselővel, kifaggatom hogy is van ez.
y8HFgGMik65gmeqh6

Mondjuk ha már vízerőmű, akkor kéne valami a Tiszára is Kisköre és Óbecse közé, mert most többnyire kiszárad, vagy faltól falig ér a víz. De többnyire szárad.
Ha jól tudom, Csongrádra egyébként is terveztek egy duzzasztót, illetve lehetne még egy Szeged fölött is. Ezen a szakaszon a Tisza gyakorlatilag egy csatorna, miközben a mentett oldalon javarészt a nagy büdös semmi, illetve egyébként körülgátolt holtágak vannak.
A duzzasztó értelme a minimális áramtermelés helyett inkább az lenne, hogy alulról feltöltené vízzel a nagyfai, mártélyi-körtvélyesi, atkai holtágakat, amit egyfelől szivattyúkkal most is meg kell tenni, mert azon kívül csak a belvíz elvezető csatornákból kapnak utánpótlást. Összességében a Tisza-tóhoz hasonló, félig vízzel fedett szigetes cuccot lehetne létesíteni, miközben a mártélyi-körtvélyesi holtágak ma is a Tisza árterében (gáton belül) vannak. A nagyfai holtág és a Tisza meg a helyi Büntetés végrehajtási intézményt veszi körül.
Szóval senki ne valami 3 folyó-jellegű brutális völgyzáró rettenetre gondoljon sok betonból, hanem egy amúgy sem lakott, egyébként is körbegátazott hagyományos vízi élőhely folyamatos vízellátásáról szólna (sok sörrel, kajakkal meg horgászokkal). Miután hajóforgalom is a "kövér kopasz ember motorcsónakkal" kategóriára korlátozódik, a zsilipeket is olcsón ki lehetne építeni, mert EU-konform uszályoknak túl sekély most is - meg kikötők sincsenek.
A dolog már csak amiatt is praktikus lenne, mert a Tisza a szabályozás óta csak az árteret töltögeti, így egyre magasabban kezd lenni. Szóval vagy magasabb gátakat építünk, vagy kigyakjuk az ártéri erdőket és kikaparjuk a homokot, vagy nagyobb felületet biztosítunk.
Gyakorlatilag egyfajta fokgazdálkodás lenne, amit a zöldek is nyomatnak (de van belőle rendes doktori disszertáció is), csak ebben az esetben nem a mostanság elmaradó árhullámok tolnák be alulról a vizet a meglévő holtágakba (amit utána be kellene zsilipelni), hanem a duzzasztómű biztosítaná ezt zsilipek nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and fip7

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 474
5 578
113
y8HFgGMik65gmeqh6

Mondjuk ha már vízerőmű, akkor kéne valami a Tiszára is Kisköre és Óbecse közé, mert most többnyire kiszárad, vagy faltól falig ér a víz. De többnyire szárad.
Ha jól tudom, Csongrádra egyébként is terveztek egy duzzasztót, illetve lehetne még egy Szeged fölött is. Ezen a szakaszon a Tisza gyakorlatilag egy csatorna, miközben a mentett oldalon javarészt a nagy büdös semmi, illetve egyébként körülgátolt holtágak vannak.
A duzzasztó értelme a minimális áramtermelés helyett inkább az lenne, hogy alulról feltöltené vízzel a nagyfai, mártélyi-körtvélyesi, atkai holtágakat, amit egyfelől szivattyúkkal most is meg kell tenni, mert azon kívül csak a belvíz elvezető csatornákból kapnak utánpótlást. Összességében a Tisza-tóhoz hasonló, félig vízzel fedett szigetes cuccot lehetne létesíteni, miközben a mártélyi-körtvélyesi holtágak ma is a Tisza árterében (gáton belül) vannak. A nagyfai holtág és a Tisza meg a helyi Büntetés végrehajtási intézményt veszi körül.
Szóval senki ne valami 3 folyó-jellegű brutális völgyzáró rettenetre gondoljon sok betonból, hanem egy amúgy sem lakott, egyébként is körbegátazott hagyományos vízi élőhely folyamatos vízellátásáról szólna (sok sörrel, kajakkal meg horgászokkal). Miután hajóforgalom is a "kövér kopasz ember motorcsónakkal" kategóriára korlátozódik, a zsilipeket is olcsón ki lehetne építeni, mert EU-konform uszályoknak túl sekély most is - meg kikötők sincsenek.
A dolog már csak amiatt is praktikus lenne, mert a Tisza a szabályozás óta csak az árteret töltögeti, így egyre magasabban kezd lenni. Szóval vagy magasabb gátakat építünk, vagy kigyakjuk az ártéri erdőket és kikaparjuk a homokot, vagy nagyobb felületet biztosítunk.
Gyakorlatilag egyfajta fokgazdálkodás lenne, amit a zöldek is nyomatnak (de van belőle rendes doktori disszertáció is), csak ebben az esetben nem a mostanság elmaradó árhullámok tolnák be alulról a vizet a meglévő holtágakba (amit utána be kellene zsilipelni), hanem a duzzasztómű biztosítaná ezt zsilipek nélkül.

Ez a beszéd!
Sajnos a "zöldek" nem tolják mert nem tudnak rendszerben gondolkodni meg egyébként sem a tudásuk hajtja őket, hogy finoman fogalmazzak. Illetve az ártéri erdőket nem kell kigyakni, pont jól jön, hogy ahol teljes árasztásnál nem nyílt hullámtér van (szárazon legelő) ott az ökológiai és gazdasági hasznot az erdősítés hajtja. Ívóhely, erős faállomány, stbstb.
Ezen kívül hatalmas nagy lájkot kapsz csak győzd hazavinni.

Van egy ötletem amit nem tudom megosztottam-e már. Az ilyen vízlépcsőknél nem lehetne lapátkerekekkel áramot termelni a régi vízimalmokhoz hasonlóan? Viszonylag állandó teljesítményű, környezetbarát, és egy amúgy is szükséges objektumra települ. Csodát nem tesz persze.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ez a beszéd!
Sajnos a "zöldek" nem tolják mert nem tudnak rendszerben gondolkodni meg egyébként sem a tudásuk hajtja őket, hogy finoman fogalmazzak. Illetve az ártéri erdőket nem kell kigyakni, pont jól jön, hogy ahol teljes árasztásnál nem nyílt hullámtér van (szárazon legelő) ott az ökológiai és gazdasági hasznot az erdősítés hajtja. Ívóhely, erős faállomány, stbstb.
Ezen kívül hatalmas nagy lájkot kapsz csak győzd hazavinni.

Van egy ötletem amit nem tudom megosztottam-e már. Az ilyen vízlépcsőknél nem lehetne lapátkerekekkel áramot termelni a régi vízimalmokhoz hasonlóan? Viszonylag állandó teljesítményű, környezetbarát, és egy amúgy is szükséges objektumra települ. Csodát nem tesz persze.
Effektíve a régi vizimalmok is hasonlóak voltak a mai erőművekhez abban, hogy gáttal zárták le a patakot és az így duzzasztott vizet eresztették rá a pörgettyűre.
Folyóknál ha jól tudom már ilyen helyhez kötött fordított "lapátkerekes gőzhajókat" kell elképzelni: az úszómű le van horgonyozva a partra és a kellő vízhozam lead annyi teljesítményt, hogy leőrölje a gabonát. Nem túl acélos termelékenységgel, de a középkortól a gőzmalmokig ez volt a csúcs.
Folyamoknál persze lehet azt mondani, hogy kisebb a sodrás ( = könnyebb kajakkal felfelé güzülni a Tiszán mint a Maroson), de a nagyobb vízhozam miatt amit oda belógatsz az menni fog ( = lehet, hogy lassan mozog az a béna ki 10 centi vastag és 100 méter hosszú jégtábla, de nem akarsz közé és a part közé kerülni).
Vízerőműveknél tudtommal csak meder rekesztéssel és vízszint emeléssel szoktak dolgozni, mert az ad le annyi teljesítményt, hogy összejöjjön az 50Hz (a turbináknak a drót túlsó végén mégis csak meg kell hajtaniuk egy csomó bigyót).
Érdekes, hogy szélerőművet (szerencsére) nem úgy építünk, hogy húzunk egy marha magas falat és a résre ráteszünk egy propellert:D.
 
  • Tetszik
Reactions: silurusglanis

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Városon belüli illetve város-aglommeráció forgalomban kifejezetten jó lett volna már a kilencvenes évektől az elektromos autó.
Ha más nem, a szűkösebb hatótáv eleve gátja lett volna egyes városok kinyújtózásának, így az ingatlanfejlesztőknek kezdeniük kellene valamit a rozsdaövezetekkel/gettókkal is.
Másfelől a kisebb fogyasztás miatt nem lett volna 2000-es nyersanyagárboom és a Közel-Kelet is kevesebb lett volna pár felhőkarcolóval meg dzsiháddal. Vagy a fene tudja, jól van ez így.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Városon belüli illetve város-aglommeráció forgalomban kifejezetten jó lett volna már a kilencvenes évektől az elektromos autó.
Ha más nem, a szűkösebb hatótáv eleve gátja lett volna egyes városok kinyújtózásának, így az ingatlanfejlesztőknek kezdeniük kellene valamit a rozsdaövezetekkel/gettókkal is.
Másfelől a kisebb fogyasztás miatt nem lett volna 2000-es nyersanyagárboom és a Közel-Kelet is kevesebb lett volna pár felhőkarcolóval meg dzsiháddal. Vagy a fene tudja, jól van ez így.
Amíg az acél ára 1,5 év alatt képes 60-80%-os kilengésekre, addig nem lesz olcsó villanyautó sem. Tessék ezt elképzelni az akksi alapanyagokra. Horor...
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Tulajdonképp 2012-13-ban eldöntötte a csepregi képviselő testület hogy napelempark lesz a területen miután semmiféle cég nem akart üzemcsarnokot építeni oda ki a prérire, a bevásárlóközpontot meg megtorpedózta a helyi COOP befolyásos vezetése. A megvalósításig így eltelt 5 év. Ha érdekel valakit hogy épül fel fel egy ilyen a nagy magyar valóságban akkor néha készíthetek képeket ide. Ez csak egy a népnek szóló látvány üzem lesz, 1000 lakás jó esetben,jó időben. A Répcén minden további nélkül megvalósítható lenne ilyen alapon pár mikro víz erőmű, de az meg Natura 2000-es terület így kizárt. A 70-es években történt elterelésig egy tucat vízimalom állt a régi mederben ezen a kis szakaszon az osztrák határig. Mindenesetre két hét múlva vacsorázok az egyik képviselővel, kifaggatom hogy is van ez.
Nem lenne jobb Horvátzsidány példáját követni?
A kis vízi erőművek létjogosultságát, pedig, amire hivatkozol, már tavaly leírtam "itten". Csak "hülyére vettetek"!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 210
113
akagi

Országos szinten a kis vízerőművekkel nem megyünk sokra, de helyben 1-1 falunak jól jöhet.
Ellenben a nagyobb folyóinkra nagyon kellenének a vízlépcsők és elsősorban nem is energetikai szempontból.
Persze ha már gátak épülnének , akkor célszerű lenne energia termelésre is hasznosítani őket. Hazánk ilyen jellegű valós potenciálja 3-3.5 TWh/év között van a vízjárástól és bizonyos műszaki kompromisszumoktól függően.
Ez azért már "érezhető" teljesítmény, és egy nap/szél erőművel szemben egy vízerőmű élettartalma 100+ év :)
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 688
246
83
Városon belüli illetve város-aglommeráció forgalomban kifejezetten jó lett volna már a kilencvenes évektől az elektromos autó.
Ha más nem, a szűkösebb hatótáv eleve gátja lett volna egyes városok kinyújtózásának, így az ingatlanfejlesztőknek kezdeniük kellene valamit a rozsdaövezetekkel/gettókkal is.
Másfelől a kisebb fogyasztás miatt nem lett volna 2000-es nyersanyagárboom és a Közel-Kelet is kevesebb lett volna pár felhőkarcolóval meg dzsiháddal. Vagy a fene tudja, jól van ez így.
.., hát! a benzinkutak helyett MSZ 7A6-os ólom akkumulátor töltők lennének! Ahol cserélni lehetne a lemerült energiaforrást, mint régen egy valamire való vállalat tette az elektromos targoncáival. Csak ebből nem lenne az államnak több száz milliárdos bevétel!:rolleyes:
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Amíg az acél ára 1,5 év alatt képes 60-80%-os kilengésekre, addig nem lesz olcsó villanyautó sem. Tessék ezt elképzelni az akksi alapanyagokra. Horor...
Acél piacnál azért ehhez kellett az is, hogy a kínai elvtársak túltolják a biciklit. Az se normális, hogy a teherhajó és ócskavas árak megközelítették egymást a múlt évben. Ez legkevésbé sem a gépjárműgyártás egy speciális szegmensének a nyűge, viszont asszem ez itt offtopic.