Érdekességek a világ országaiból

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 123
113
Ez a műszerfalmegoldás nagyon menő:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IIdmh9f7n_I
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
Soha nem vágtam mit esznek az ion-hajtóműveken. Abba is anyag kell, amit kilökjön, másképp nem mozdul el a test. Az, hogy lassabban gyorsít de hosszabb ideig engem nem vígasztal, gyorsíthatna ugyanígy rövidebb ideig de nagyobb erővel.

Az elérhető sebesség tekintetében nagyságrenddel különböznek. De Lord Gazember videója erre rá is mutat.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Akkor miért nem használják a földközelben keringő műholdak pályán tartására? Azok ugy-e folyamatosan lassulnak a ritka légkör miatt, így hetente vagy havonta pályakorrekcióra szorulnak. Aztán 3-5 év mulva lesz belőlük űrszemét vagy meteor amikor kifogy az üzemanyag és nem lesz amivel korrigálják a pályát. Ehelyett egy ionhajtómű a maga kis tolóerejével pl egy napot gyorsítaná fent, amivel ellenne kb egy hétig, s így fent lehetne 10-20 évet is tartani egy műholdat.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Lehet ha drága, vagy sérülékeny, megbízhatatlan, stb. A hagyományos hajtómű nem nagy valami, egy bomba az egyik oldalán egy lyukkal, 5000 éve is gyártották már. Ha hagyományos hajtóművekkel évekig fenn tudják tartani a megfelelő pályán a műholdat, akkor ennek is a folyamatos vagy majdnem folyamatos járatása fenn kell tudja tartani hosszabb ideig, amennyiben igaz ami a fenti animáción látható volt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 056
113
Egy ismeros arc.:)
A kép 1992-ben készult, Dnyeszter mente
_pgeaHAVfIg.jpg
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Akkor miért nem használják a földközelben keringő műholdak pályán tartására? Azok ugy-e folyamatosan lassulnak a ritka légkör miatt, így hetente vagy havonta pályakorrekcióra szorulnak.

Azért nem, mert LEO-n a pályakorrekciókhoz nem elég nagy a tolóerejük az ionhajtóműveknek. Orientációs hajtóműnek viszont gyakran használják műholdakon is.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
<blockquote rel="joker">Akkor miért nem használják a földközelben keringő műholdak pályán tartására? Azok ugy-e folyamatosan lassulnak a ritka légkör miatt, így hetente vagy havonta pályakorrekcióra szorulnak.

Azért nem, mert LEO-n a pályakorrekciókhoz nem elég nagy a tolóerejük az ionhajtóműveknek. Orientációs hajtóműnek viszont gyakran használják műholdakon is.</blockquote>

Ennek így semmi értelme. Ha a hagyományos hajtóművel 3-5 évig pályán tudnak tartani egy műholdat, úgy, hogy néha bekapcsolják, és egy ugyanakkora ionhajtóműből és üzemanyagmennyiségből ki tudnak hozni többször annyi tolóeről pár év működtetéssel, akkor egy folyamatosan működő ionhajtómű minimum pályán kell tudja tartani a műholdat.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Föld körül a pályamódosításokhoz, főleg LEO-n, pár mp-es/perces ablakok vannak, és akkor kell a kraft. Erre nem elég az ionhajtóművek pár tucat/száz mN tolóereje.
Az ionhajtómű orientációhoz remek, vagy ha van bőven idő, és lehetőség, hogy folyamatos üzemben, sokáig menjen. Pl. a bolygóközi térben.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 056
113
Medvegyev kipróbálta a Lada XRayt
https://www.youtube.com/watch?v=YbaY8T12CMY
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Föld körül a pályamódosításokhoz, főleg LEO-n, pár mp-es/perces ablakok vannak, és akkor kell a kraft. Erre nem elég az ionhajtóművek pár tucat/száz mN tolóereje.
Az ionhajtómű orientációhoz remek, vagy ha van bőven idő, és lehetőség, hogy folyamatos üzemben, sokáig menjen. Pl. a bolygóközi térben.

Nem módosításra használnám, hanem a pályán tartásra. Nem akarom szökdöstetni, hogy hagyom lassulni x időt, ami ellensúlyozására pár másodperc alatt kell mondjuk 10 kN erő, aztán egy hét mulva megint. Hanem inkább 0,1-0,5N erővel mondjuk naponta egy-két órát égetném a hajtóművet, ezzel folyamatosan a pályán tartanám.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Hanem inkább 0,1-0,5N erővel mondjuk naponta egy-két órát égetném a hajtóművet, ezzel folyamatosan a pályán tartanám.

Ez nem így működik orbitális pályán. Folyamatos, kis tolóerejű égetéssel legfeljebb valamivel elliptikusabbá lehet tenni a pályát, de transzferhez (pl. alacsonyabbról magasabb pályára) utána muszáj apogeumban a sebességet hirtelen módosítani, erre pedig nem optimális az ionhajtómű, mert rövid időablakban van szükség nagy tolóerőre.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Úgy is mondhatnám, hogy a mindenféle halivúdi filmekben látható dolgoknak (beleértve az Arany Fészpalm nagydíjas Gravitációt) nem sok közük van a valósághoz.
Nem lehet izomból, vagy biciklizve csak úgy átröppeni egyik pályáról a másikra. Az égi mechanika komisz, és nem kompatibilis a józan paraszti ésszel.
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Egyébként jobban utánaolvasva valójában már a '60-as évektől kezdve kísérleteznek elektromos pályakorrekciós hajtóművekkel műholdakon, és jelenleg is van pár eszköz, ami használnak ilyen erre a célra. Szóval tulajdonképpen nyitott kapukat döngetsz, joker. :)

Az ISS-hez is volt terv valami ilyesmi, nagy hajtóműre, de mindig csúszik a projekt.
Az ISS pályakorrekcióihoz évente 7 tonna rakéta-üzemanyagot használnak el. Egyes modulokon vannak megfelelő hajtóművek, valamint a Progresszt használják még erre a célra.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
<blockquote rel="joker">Hanem inkább 0,1-0,5N erővel mondjuk naponta egy-két órát égetném a hajtóművet, ezzel folyamatosan a pályán tartanám.

Ez nem így működik orbitális pályán. Folyamatos, kis tolóerejű égetéssel legfeljebb valamivel elliptikusabbá lehet tenni a pályát, de transzferhez (pl. alacsonyabbról magasabb pályára) utána muszáj apogeumban a sebességet hirtelen módosítani, erre pedig nem optimális az ionhajtómű, mert rövid időablakban van szükség nagy tolóerőre.</blockquote>

Nem akarok transzfert, a lényeg a pályántartás a legtöbb műholdnál.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 056
113
Az Avtovaz nyilvánosságra hozta az új Lada XRay árát . Felszereltségtol fuggoen 589 000-700 000 Rubel, ami mostani Rubel/Euro árfolyamon kb 7000-8000 Euro.Ilyen áron nem kapni SUV-t Europában.Ha behozzák lehet, hogy veszek egyet.:)
2.jpg