Tiger / EC665 (Eurocopter,Airbus)

Hú, ez kurwa ciki. Épp tőlük veszünk helikoptert?
Igen, azt hiszem valóban a "ciki" a megfelelő kifejezés...
Reméljük egyedi hiba volt és nem rendszerszintű.
Mint vevők tutira jogunk - sőt talán kötelességünk - lesz auditálni az Airbus karbantartó szervezetét. Ott kell majd okosnak lenni.
 
Megvan a Maliban történt baleset kivizsgálás végső eredmémye.
Szomorú de mint kiderült az Airbus Helicopters karbantartó csapata a hunyó. :(
Karbantartás során a mechanikus szerelők rosszul szerelték vissza és szabályozták be a rotor vezérlését.
Emiatt jelentkeztek repülés során olyan G erők hogy végül a rotor és a gép repülés közben darabokra hullott..

Akkor egy mély EASA audit soron kívül befigyel + egypár karrier a földbe áll.
Azokat a munkákat valaki felügyelte, lepecsételte, aláírta. Több ember több pozícióban. És átment a vállalati minőségbiztosítási rendszeren. Innentől indul a visszakeresés, ezek az emberek min dolgoztak korábban, azokat visszahívni és átnézni... sok sok pénz, mert a vállalatot terheli mind.
Vagyis nagyon komoly hanyagságok, ez pedig naggggyon sokba fog kerülni a cégnek. (Ez egy level 2 finding legalább egy auditon, jóindulattal. Level 1 igazság szerint, ha rendszerszintű hiba van az ellenőrzési láncban - az pedig lakat.)
 
Akkor egy mély EASA audit soron kívül befigyel + egypár karrier a földbe áll.
Azokat a munkákat valaki felügyelte, lepecsételte, aláírta. Több ember több pozícióban. És átment a vállalati minőségbiztosítási rendszeren. Innentől indul a visszakeresés, ezek az emberek min dolgoztak korábban, azokat visszahívni és átnézni... sok sok pénz, mert a vállalatot terheli mind.
Vagyis nagyon komoly hanyagságok, ez pedig naggggyon sokba fog kerülni a cégnek. (Ez egy level 2 finding legalább egy auditon, jóindulattal. Level 1 igazság szerint, ha rendszerszintű hiba van az ellenőrzési láncban - az pedig lakat.)
Reméljük, de nem bízom benne.
 
Reméljük, de nem bízom benne.

Ilyen nincs. Vagy szabályszerűen, vagy sehogy.
Nem tudom melyik országban történt a dolog (Fr, No. tökmindegy), a helyi hatóságnak ezek alapján kell kivizsgálni (megtette a céggel együtt), majd eljárnia.
Ha nem teszi, az EASA visszavonja a felügyeleti jogot, mert a nemzeti hatóságot az EASA maga is auditálja, hogy megfelelően végzi-e a munkát.
A légiközlekedés biztonsága esetén nincs kibúvó, nincs bocsánat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Az Ausztráloknak úgy tűnik most van elegük Tigrisekből..lecserélik őket.
Tendert írtak 24+5 (24 éles, 5 kiképző) többfeladatú felfegyverzett felderítő / támogató helikopter beszerzésére.
Érdekes típust keresnek:
- már létező bevált szerkezet legyen;
- legyen képes felfegyverzett felderítő bevetésekre a harcmezőn és a mögötti területeken;
- legyen MUM képes (az Ausztrálok MQ-9 Reaper drónjaival)
Arról nem szól a cikk mit csinálnak a leállított Tigrisekkel
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and zsolti
Az Ausztráloknak úgy tűnik most van elegük Tigrisekből..lecserélik őket.
Tendert írtak 24+5 (24 éles, 5 kiképző) többfeladatú felfegyverzett felderítő / támogató helikopter beszerzésére.
Érdekes típust keresnek:
- már létező bevált szerkezet legyen;
- legyen képes felfegyverzett felderítő bevetésekre a harcmezőn és a mögötti területeken;
- legyen MUM képes (az Ausztrálok MQ-9 Reaper drónjaival)
Arról nem szól a cikk mit csinálnak a leállított Tigrisekkel

Ez az AH-64E Guardian lesz, arra van kiírva ez a specifikáció.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
Az Ausztráloknak úgy tűnik most van elegük Tigrisekből..lecserélik őket.
Tendert írtak 24+5 (24 éles, 5 kiképző) többfeladatú felfegyverzett felderítő / támogató helikopter beszerzésére.
Érdekes típust keresnek:
- már létező bevált szerkezet legyen;
- legyen képes felfegyverzett felderítő bevetésekre a harcmezőn és a mögötti területeken;
- legyen MUM képes (az Ausztrálok MQ-9 Reaper drónjaival)
Arról nem szól a cikk mit csinálnak a leállított Tigrisekkel
Arra voltam kíváncsi, hogy mi a problémájuk a Tiger-el, de sajnos azt nem láttam a linkedben. Legutolsó hírként amit olvastam kb. 1 éve az ausztrálok Tiger állományával kapcsolatban pont az volt, hogy elkezdték dicsérni hogy HA vesznek hozzá elég alkatrészt, akkor nem is olyan rossz a hadrafoghatóság, meg hasonló nagy meglátások.


Elfogyott az alkatrész?
 
Arra voltam kíváncsi, hogy mi a problémájuk a Tiger-el, de sajnos azt nem láttam a linkedben. Legutolsó hírként amit olvastam kb. 1 éve az ausztrálok Tiger állományával kapcsolatban pont az volt, hogy elkezdték dicsérni hogy HA vesznek hozzá elég alkatrészt, akkor nem is olyan rossz a hadrafoghatóság, meg hasonló nagy meglátások.


Elfogyott az alkatrész?
Elég ha megtapasztalták az addig alábecsülthöz képest a valóságos alkatrész-szükségletet és annak árait. Aztán elég ha valaki kiszámolja, hogy pl. 5 évi fenntartási költségből vehetnek vadi új helikoptereket, amiknek alacsonyabb a fenntartási költsége. Ez is olyan mint a kocsid fenntartása: ha 2-3 év alatt rá kell költeni a fele vételárát csak pótalkatrészre, akkor talán te is elkezdesz gondolkozni hogy nem volt jó vétel és inkább váltani kellene mint tovább ölni bele a pénzt...
 
Elég ha megtapasztalták az addig alábecsülthöz képest a valóságos alkatrész-szükségletet és annak árait. Aztán elég ha valaki kiszámolja, hogy pl. 5 évi fenntartási költségből vehetnek vadi új helikoptereket, amiknek alacsonyabb a fenntartási költsége. Ez is olyan mint a kocsid fenntartása: ha 2-3 év alatt rá kell költeni a fele vételárát csak pótalkatrészre, akkor talán te is elkezdesz gondolkozni hogy nem volt jó vétel és inkább váltani kellene mint tovább ölni bele a pénzt...
Ez esetben kíváncsian várom majd ha megveszik az Apacsokat, akkor mikor jönnek majd rá hogy ahhoz is HA szeretnék hogy repüljön, kell majd az alkatrész :P.
Biztos olcsó lesz ahhoz is a csúcstechnika...

Vagy az sosem romlik majd el?

Meglátjuk jön-e majd ezzel kapcsolatban valami nyilatkozat, hogy miért, meg pláne hogy hol fognak kikötni ezek a helik! Ha van eszük azért csak pénzé teszik.
 
Arra voltam kíváncsi, hogy mi a problémájuk a Tiger-el, de sajnos azt nem láttam a linkedben. Legutolsó hírként amit olvastam kb. 1 éve az ausztrálok Tiger állományával kapcsolatban pont az volt, hogy elkezdték dicsérni hogy HA vesznek hozzá elég alkatrészt, akkor nem is olyan rossz a hadrafoghatóság, meg hasonló nagy meglátások.


Elfogyott az alkatrész?
vagy csak szimplán rájöttek hogy használhatatlan?
Ez az AH-64E Guardian lesz, arra van kiírva ez a specifikáció.
ha az orosz típusokat nem vesszük figyelembe , van bármi más normális opció? még szép hogy az Guardianra lett kiírva , nem hülyék :D
Ez esetben kíváncsian várom majd ha megveszik az Apacsokat, akkor mikor jönnek majd rá hogy ahhoz is HA szeretnék hogy repüljön, kell majd az alkatrész :p.
Biztos olcsó lesz ahhoz is a csúcstechnika...

Vagy az sosem romlik majd el?

Meglátjuk jön-e majd ezzel kapcsolatban valami nyilatkozat, hogy miért, meg pláne hogy hol fognak kikötni ezek a helik! Ha van eszük azért csak pénzé teszik.
azért várjuk ki még a végét a dolognak szerintem , elromlik a Guardian is csak kicsit más időnként :) nem mindegy hogy a kocsidat hetente viszed szerelőhöz vagy évente
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Ez esetben kíváncsian várom majd ha megveszik az Apacsokat, akkor mikor jönnek majd rá hogy ahhoz is HA szeretnék hogy repüljön, kell majd az alkatrész :p.
Biztos olcsó lesz ahhoz is a csúcstechnika...

Vagy az sosem romlik majd el?

Meglátjuk jön-e majd ezzel kapcsolatban valami nyilatkozat, hogy miért, meg pláne hogy hol fognak kikötni ezek a helik! Ha van eszük azért csak pénzé teszik.
Először is Ausztrália nem egy csóró ország, így ha a Tiger-ek fenntartását sokallják akkor bizony komoly okuk lehet rá. Pláne hogy USA-technikával már bőven van tapasztalatuk/összehasonlítási alapjuk, repültek Phantommal, F-111-el, Orionnal, Herculessel, F-18-al, vagy hogy a heliknél maradjunk több Bell-tipussal, Chinook-al, Blackhawk-al, szóval kétlem hogy a Tiger-balhé után vakon vágnának bele a cserébe. Ráadásul az aussik a róluk olvasottak/hallottak alapján eléggé racionális népség, van évtizedek óta ott élő gimis iskolatársam, a cégtől kilépett, családostól oda költöző volt kolléga (azóta se szökött haza), és mióta van internet innen vannak időnként személyes infók is róluk/tőlük.
 
Elég ha megtapasztalták az addig alábecsülthöz képest a valóságos alkatrész-szükségletet és annak árait. Aztán elég ha valaki kiszámolja, hogy pl. 5 évi fenntartási költségből vehetnek vadi új helikoptereket, amiknek alacsonyabb a fenntartási költsége. Ez is olyan mint a kocsid fenntartása: ha 2-3 év alatt rá kell költeni a fele vételárát csak pótalkatrészre, akkor talán te is elkezdesz gondolkozni hogy nem volt jó vétel és inkább váltani kellene mint tovább ölni bele a pénzt...

Na ja, csak itt az arányok az érdekesek. Mert az Eurocopternél egy bizonyos típusnál egy hiba után előírták "megoldásként", hogy 800 (!!!) óránként nagy javítani kell a reduktort. Nagyjavítás az annyit jelent, hogy kvázi újat csinálnak belőle, nagyjából új áron.

Ez a sztori sántít úgy, ahogy van. Nem hiszem el, hogy egy olyan magas szintű technikát üzemeltető ország, amely level 1 szinten vehet részt a Red Flagen majd ilyenekbe belebukik. Itt inkább arról lehet szó, hogy a gyártó jóindulatúan mindent felkerekített, az igényeket meg le. Vagyis beígértek mindent egy üzletért cserébe a legoptimálisabb paraméterrel számolva - aztán jöttek a szigorító SB-k (Aki figyelni EASA honlapját, eszméletlen, mi SB/AD kijön az Airbus/Eurocopter gépekre.,, https://ad.easa.europa.eu/), amik miatt lecsökkentek a javításközi üzemidők, részegységcsere, ellenőrzések megsokasodása, ami alapból fogyóanyag felhasználással jár, stb...
Ja, meg úgy megkentek egy csomó embert + nemzetközösség miatt politikai nyomásra vették meg.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Előfordul az ilyen, majd a következő típus jobb lesz biztos.
Talán az is egy tanulság hogy nem csak az számít hogy az adott fegyver rendszer mennyire "high end", hanem az is hogy mennyire kiforrott a technológia.
(magyarán...semmiből ne vedd meg az "MK1" modellt)
A Tiger talán majd most, az MK3 modellel kezdi kiforrni magát
 
Talán az is egy tanulság hogy nem csak az számít hogy az adott fegyver rendszer mennyire "high end", hanem az is hogy mennyire kiforrott a technológia.
(magyarán...semmiből ne vedd meg az "MK1" modellt)
A Tiger talán majd most, az MK3 modellel kezdi kiforrni magát
Ha senki nem veszi meg az MK1 modellt, akkor nem lesz MK2 sem. Ördögi kör. Valakinek elsőnek kell lenni, akkor is, ha senki sem akarja azt...
 
Talán az is egy tanulság hogy nem csak az számít hogy az adott fegyver rendszer mennyire "high end", hanem az is hogy mennyire kiforrott a technológia.
(magyarán...semmiből ne vedd meg az "MK1" modellt)
A Tiger talán majd most, az MK3 modellel kezdi kiforrni magát
Én erre tényleg csak azt tudom mondani, hogy ha kell a high tech magas százalékban kompozitból épült csökkentett radar és hőképpel rendelkező halk - mozgékony helikopter, csúcs EO/IR képességgel, akkor nem kell meglepődni hogy az sokban van. Nem akarom én elvtelenül védeni a Tiger/Tigre koncepciót, de az ausztrálok konkrétan felderítő helikopternek vették meg, oda meg ahogy Molni mondaná, Overkill volt. Költeni sem nagyon költöttek rá, leírták többször hogy messziről jön és sokáig tart míg megérkezik a világ túloldaláról az alkatrész(jé mik vannak??!), sok az üzemóra...

Nekik arra amire vették kb. egy Gazelle/vagy mondjuk egy H-145M kellett volna, az a helyzet.

Én nem akarom előre festeni az ördögöt a falra, de ha megveszik majd esetleg tényleg az AH-64E-t felderítő, meg felfegyverzett felderítő szerepkörre, bizony az is drága lesz, hát ők tudják.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and borisz