Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Egy vadászgép megvásárlásához sokkal több pénz kell, mint az üzemeltetéséhez. Ha olcsón meg tudják venni, akkor azon sokkal többet spórolnak, mind ha vettek volna új gépeket, és egységes lenne a géppark.

Egyébként meg mindenki olyan mennyiségek üzemeltetésén aggódik más országok esetében, ami sokkal több, mint a mi teljes mennyiségünk. Nekünk gazdaságos 14 Gripen üzemeltetése, a görögöknek meg 30 Typhon nem az? :D
A Görögök háborúra készülnek. Ilyenkor nem dobsz ki semmit.
Nem értek egyet. Szerintem 4-6 típus párhuzamos üzemeltetése logisztikai horror. Ha háborúra készülnek, akkor:
  1. Honnan lesz hirtelen földi személyzet és logisztika az n+1 új típushoz?
  2. Honnan lesznek rá pilóták?
  3. Az új típusokhoz honnan lesz harceljárás?
Ha ezek hiányoznak akkor nyugodtan azonnal abbahagyhatják a beszerzést, mert semmi értelme.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, az is lehet. De ne feledjük, hogy a közelmúltig szinte majdnem minden légierő 4-6 típussal operált párhuzamosan.
A görögöknek ebben nagy rutinjuk van.
Közelmúltig?
Szinte minden?

Hol?

A hh alatt is az országok nagy része 1-2 fő típussal és annak alváltozatait használta. A több fő alaptípus átmeneti időszak és legnagyobb középhatalmakra volt jellemző a HI-LO mix.

  • Németeknél F-4F + F-104G, amiből lett F-4F és Tornado IDS.
  • Dél-Korea F-4DSK/ESK + F-5E/F.
  • Franciaország Mirage III + F.1 volt egyszerre és félig átmenti, majd Mirage-2000C/D + F.1 majd Mirage-2000 változatok és Rafale és F.1 felderítő még volt. Meg Jaguar.
  • A Benelux államok elsővonalas légiereje 30+ éves egytípusos, F-16 és csókolom. Előtte meg volt F-104 vagy F-5 és még régebben meg F-86 vagy F-100.
Nagyítóval sem találom a 4-6 szuperszonikus típucsaládot egyszerre a Szu és USA-n kívül.

Az F-104/F-5 legfeljebb átmeneti időszakban volt és / vagy kiképzésre és csá. De ezek mind hidegháborúsak.
A franciák a maguk Mirage F.1 változataival, Mirage-200C és D gépeivel sem hozták a 6-ot.

Vagy te az legutolsó iskolagépet is számítod és akkor a HUNAF az a Jakok és Alba alatt négy típusos volt a MiG-29 és Gripennel?
Meg akkor az AJ-37 és a JA-37 is 2 db típus?

Mert úgy kijön, csak ez hogyan jön a török n+1 db szuperszonikus eltérő ALAP típushoz? Ahol van F-16, F-4, Mirage-2000, Rafale?
 
K

kamm

Guest
Közelmúltig?
Szinte minden?

Hol?

A hh alatt is az országok nagy része 1-2 fő típussal és annak alváltozatait használta. A több fő alaptípus átmeneti időszak és legnagyobb középhatalmakra volt jellemző a HI-LO mix.

  • Németeknél F-4F + F-104G, amiből lett F-4F és Tornado IDS.
  • Dél-Korea F-4DSK/ESK + F-5E/F.
  • Franciaország Mirage III + F.1 volt egyszerre és félig átmenti, majd Mirage-2000C/D + F.1 majd Mirage-2000 változatok és Rafale és F.1 felderítő még volt. Meg Jaguar.
  • A Benelux államok elsővonalas légiereje 30+ éves egytípusos, F-16 és csókolom. Előtte meg volt F-104 vagy F-5 és még régebben meg F-86 vagy F-100.
Nagyítóval sem találom a 4-6 szuperszonikus típucsaládot egyszerre a Szu és USA-n kívül.

Az F-104/F-5 legfeljebb átmeneti időszakban volt és / vagy kiképzésre és csá. De ezek mind hidegháborúsak.
A franciák a maguk Mirage F.1 változataival, Mirage-200C és D gépeivel sem hozták a 6-ot.

Vagy te az legutolsó iskolagépet is számítod és akkor a HUNAF az a Jakok és Alba alatt négy típusos volt a MiG-29 és Gripennel?
Meg akkor az AJ-37 és a JA-37 is 2 db típus?

Mert úgy kijön, csak ez hogyan jön a török n+1 db szuperszonikus eltérő ALAP típushoz? Ahol van F-16, F-4, Mirage-2000, Rafale?
Kapasbol a USAF 7 tipussal operal csak fightereket szamolva, most jelentettek be a heten, hogy 4-re fogjak csokkenteni, megy az A-10 es az osszes E elotti F15 a levesbe, marad az F15E/EX, F-16, F-22 es F-35. Amikor megjon a NGAD, az valtja majd az F-22-ot, akkor is 4 lesz csak (meg az alternative javaslat szerint is csak annyival lenne mas a terv, hogy az A-10 csak az F-22-vel tunne el 2030-ra.)
 
M

molnibalage

Guest
Kapasbol a USAF 7 tipussal operal csak fightereket szamolva, most jelentettek be a heten, hogy 4-re fogjak csokkenteni, megy az A-10 es az osszes E elotti F15 a levesbe, marad az F15E/EX, F-16, F-22 es F-35. Amikor megjon a NGAD, az valtja majd az F-22-ot, akkor is 4 lesz csak (meg az alternative javaslat szerint is csak annyival lenne mas a terv, hogy az A-10 csak az F-22-vel tunne el 2030-ra.)
7?

F-16C
F-15C
F-15E
F-35A
F-22A
A-10C.


Ebből az A-10C nem is vadászgép.
Az összes F-15E előtti F-15 megy a levesbe honnan szármzik? A Golden Eagle gépek is, amikor pár hónapja csináltak éleslövészetet a Legion pod-dal?
Ezt hol és mikor írták le? Vagy te most kb. a 2030+ időkről beszélsz?
 
K

kamm

Guest
Igen 7, F-15C es D es az A-10 megy a levesbe.

marad
megy
marad
marad
marad 2030-ig, akkor valtja a NGAD
megy vagy esetleg marad 2030-ig
Ebből az A-10C nem is vadászgép.
Es?



Az összes F-15E előtti F-15 megy a levesbe honnan szármzik? A Golden Eagle gépek is, amikor pár hónapja csináltak éleslövészetet a Legion pod-dal?
Ezt hol és mikor írták le? Vagy te most kb. a 2030+ időkről beszélsz?
Egesz evben errol megy a diskurzus.

From 7 to 4: https://www.airforcemag.com/csaf-f-22-not-in-usafs-long-term-plan/

Alternative: https://www.airforcemag.com/alternate-fighter-plan-mitchell/

F-15-osokbol marad az E es az uj EX, maradnak az F-16C-k, F-35-osok, az F-22 meg addig, amig megjon a NGAD.

Egyedul az A-10 "van a levegoben", hogy maradjon-e 2030-ig esetleg.
 
M

molnibalage

Guest
Ez tök jó, de ez hol cáfolja, amit írtam?
Hol vannak a 4-6 típusos légierők?
A jenki és a orosz az meg a kínai, de ezeknél is azért háromnak venni az F-15C,D,E-t elég kemény...

Ma a légiherők többsége legfeljebb 2 típusos, ami ez alól kivétel, az nagy és gazdag középhatalmak vagy eléggé furcs országok, ahol ez sikerül néha 40 db géppel is előadni, pl. Malajzia.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Nagyítóval sem találom a 4-6 szuperszonikus típucsaládot egyszerre a Szu és USA-n kívül.
Varsói Szerződés összes repülőcsapata.
A logisztikát nézd, ami annyit tesz: saját hajtómű, radar, avionika, alkatrészbázis, stb.


Meg akkor az AJ-37 és a JA-37 is 2 db típus?
Ez kapásból két külön gép. Más radar, más hajtómű, más fegyverzet, még a sárkány is eltért, bár ez utóbbi logisztikai szempontból már nem releváns.

A közelmúlt alatt a Hidegháborút és az azt követő időszakot értem. Amikor sokkal rosszabb gazdasági helyzetben is sokkal színesebb típuskavalkádot tartott el mindenki.
Idehaza 1996 végéig: MiG-21MF, MiG-21bisz, MiG-21UM (ez is eltért a vadászoktól), MiG-23MF, MiG-23UB (más volt a hajtóműve), Szu-22M3/UM3 és a MiG-29.
A VSz többi államában még a kilencvenes évek közepéig is 4-6 típus volt párhuzamosan.
A bolgároknak csak MiG-23-asból volt öt különféle egy időben!
És ott volt még a MiG-21, a MiG-29, Szu-22M4 és a Szu-25 is.

A Luftwaffe az egyesítés után párhuzamosan üzemeltette a Tornado/Phantom/MiG-29 triót, majd az utóbbi helyére jött a Eurofighter. Ugyanakkor korábban meg ott voltak a 29-esek érkezése előtt az F-104G-k.

Namost ha valakik, hát a görögök biztos nem félnek a soktípusos légierő logisztikájától.
Csak F-16-osból van nekik három különféle hajtóműves verzió, plusz Mirage 2000, Phantom és most már Rafale is.
Szerintem nekik a Typhoon már csak az “írjátok a többihez” kategória.
Arról nem is beszélve, hogy még az se dőlt el véglegesen, hogy netán az UAE block 60-as F-16-osait is átvennék, így még ez is lóg a levegőben!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
A görögök teljesen alternatív népség.
Amire blaze azt írta, logisztikai horror, az lehet, hogy a XXI. századi egytípusos középeurópai térségnek az, de nem volt az a VSz-nek és úgy néz ki, nem az a mostani görög légierőnek sem.

A Benelux államok is NATO, meg a görögök is azok, mégis ég és föld a két légierő-felfogás.
Hogy mást ne mondjak, a holland egytípusos (igazából egy ideig még kettő) légierőt vígan fotózgathatod, a görög típuskavalkádot meg még stikába se szerencsés lekapni, még mobillal se.
A görögöknél a szpotterkedésért akár húsz év börtön is járhat!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
250
63
Ez tök jó, de ez hol cáfolja, amit írtam?
Hol vannak a 4-6 típusos légierők?
A jenki és a orosz az meg a kínai, de ezeknél is azért háromnak venni az F-15C,D,E-t elég kemény...

Ma a légiherők többsége legfeljebb 2 típusos, ami ez alól kivétel, az nagy és gazdag középhatalmak vagy eléggé furcs országok, ahol ez sikerül néha 40 db géppel is előadni, pl. Malajzia.
Hidegháború végéről akik beugranak hirtelen a britek (Jaguar, Tornado, Harrier, Phantom, Buccaneer), görögök (F-4, F-5, A-7,Mirage F-1, Mirage 2000, F-16, talán pár F-104 is még), törökök (F-4, F-5, F-104, F-16), spanyolok (Mirage III, Mirage F-1, F-4, F-5, F/A-18, AV-8)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Hidegháború végéről akik beugranak hirtelen a britek (Jaguar, Tornado, Harrier, Phantom, Buccaneer),
A Buccaneer és F-4K mutatóban volt már csak a 80-as évek végén is és 1990-ben nem volt. A Buccaneer-t még éppen elkapta az ODS, ha az nem lett volna lehet, hogy nem éli meg 1994-et. Amúgy 1988-ig élet az EE Lightning is.
görögök (F-4, F-5, A-7,Mirage F-1, Mirage 2000, F-16, talán pár F-104 is még), törökök (F-4, F-5, F-104, F-16), spanyolok (Mirage III, Mirage F-1, F-4, F-5, F/A-18, AV-8)
Ezeknél sincs időbeli átfedés mindnél még átmeneti típusként sem.

De ahogy mondtam, középhatalmak.
De úgy tenni, mintha ez ma általános lenne...

30 éve is az örökség volt, amikor annyira pénztelen volt már UK is, hogy ilyen elavult vackokat használtak és igen kis mennyiségben.
Mintha a jenki 1990-ben használta volna még F-104-est, Vodoo-t vagy a Skyrayt. Ők nem volt csórók, hogy ezzel szórakozzanak.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
924
250
63
A Buccaneer és F-4K mutatóban volt már csak a 80-as évek végén is és 1990-ben nem volt. A Buccaneer-t még éppen elkapta az ODS, ha az nem lett volna lehet, hogy nem éli meg 1994-et. Amúgy 1988-ig élet az EE Lightning is.

Ezeknél sincs időbeli átfedés mindnél még átmeneti típusként sem.

De ahogy mondtam, középhatalmak.
De úgy tenni, mintha ez ma általános lenne...

30 éve is az örökség volt, amikor annyira pénztelen volt már UK is, hogy ilyen elavult vackokat használtak és igen kis mennyiségben.
Mintha a jenki 1990-ben használta volna még F-104-est, Vodoo-t vagy a Skyrayt. Ők nem volt csórók, hogy ezzel szórakozzanak.
Ökörség nyilván csak példának hoztam, hogy voltak összekukázott légierők. Ezek a példák kb. 88-89-es korszakból rémlenek és minden típusból volt legalább egy századnyi.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 495
5 034
113
Nem értek egyet. Szerintem 4-6 típus párhuzamos üzemeltetése logisztikai horror. Ha háborúra készülnek, akkor:
  1. Honnan lesz hirtelen földi személyzet és logisztika az n+1 új típushoz?
  2. Honnan lesznek rá pilóták?
  3. Az új típusokhoz honnan lesz harceljárás?
Ha ezek hiányoznak akkor nyugodtan azonnal abbahagyhatják a beszerzést, mert semmi értelme.
Nem ideális ennyi típus, de azért nem is megoldhatatlan. Ha mi tudunk üzemeltetni 14 Gripent, akkor a Görögök is tudnak 30 Typhont. 200 - 250 vadászgéphez mindenképpen sok pilóta és földi személyzet kell, függetlenül attól, hogy hány típus.
 
K

kamm

Guest
Nem ideális ennyi típus, de azért nem is megoldhatatlan. Ha mi tudunk üzemeltetni 14 Gripent, akkor a Görögök is tudnak 30 Typhont. 200 - 250 vadászgéphez mindenképpen sok pilóta és földi személyzet kell, függetlenül attól, hogy hány típus.
Egyrészt a görögöknel hagyományosan az allam a legnagyobb munkaadó (nem véletlenül 200 éves történelmük többségét államcsődben töltötték), másrészt nekik is qqqqrva drága ilyen mennyiségű különböző logisztikat, supply chaint, parts, training stb fenntartani.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 495
5 034
113
Egyrészt a görögöknel hagyományosan az allam a legnagyobb munkaadó (nem véletlenül 200 éves történelmük többségét államcsődben töltötték), másrészt nekik is qqqqrva drága ilyen mennyiségű különböző logisztikat, supply chaint, parts, training stb fenntartani.
Minden géptípusból többet tartanak hadrendben, mint ami nekünk van. Nekünk nem drága?:)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Nem azonos hajtóműve volt a Viggeneknek?
Ez nekem új.
AJ-37/AJS-37/Sk-37: RM8A
JA-37: RM-8B

A kétféle RM8-as között hossz- és átmérőbeli, fokozatszámbeli, vezérlésbeli, tolóerő és karakterisztikabeli különbség is volt.
A bekötési csomópontok se voltak azonosak.
A JA-37-es többek közt ezért volt hosszabb, ahogy a törzshátsórész átmérője is nagyobb volt, illetve a gép is nehezebb lett.
A sokkal direktebb és eleve nagyobb nyers tolóerő miatt a nehezebb Jaktviggen jobban gyorsult, jobban emelkedett, nem volt semmiféle állásszögkorlát és direkt késleltetett gázreakció (a pompázshajlamot kvázi zéróra sikerült kihozni), de a bombázó/felderítő/kiképző Viggenekhez képest kicsit vasaló lett a madár.
Nagyobb lett a tehetetlenség, kelletlenebb lett a kormányreakció, nőtt a leborítás minimum magassága. De cserébe döngetett, mint állat.