Eurofighter Typhoon

Amikor indítod az AMRAAM-ot az nem egyenesen a cél felé repül a legrövidebb úton hanem elkezd emelkedni(loft),ez azért jó mert minél magasabban vagy annál ritkább a levegő és így kisebb a légellenállás.

Ez általános. De miért használna a magasságvesztés? Zuhanásban lehet, még gyorsul is.
 
Ez általános. De miért használna a magasságvesztés? Zuhanásban lehet, még gyorsul is.

Több dolog miatt.

1) mert kis magasságon brutálisan nő a légellenállás, meg amennyire tudom a rakéták motorjai megőrzik a hatékonyságukat nagy magasságon, míg a sugárhajtőművek jelentős tólóerőt vesztenek (de ha nem így van javítsatok ki).

2) mert itt az a feladat, hogy a röppálya 2/3-3/4-ét ha nem többet motor nélkül tegye meg, és még ezután legyen benne annyi energia, hogy végfázisú manőverekkel célra vezesse. Csak példa kedvéért, ha egy AMRAAM mach 4-el repül, a zuhanás marhára nem fogja kompenzálni a többlet légellenállást. Sőt..

3) mert hazavágja az ellenfél DLZ-jét. Röviden, az ellenfél amikor rád indít arra rendelkezik infóval, hogy magasságot tartva mi fog történni. Vannak különböző zónák, pl a max kinematikus hatótáv, aztán van egy olyan amit Rtr-nek (turn and run) hívnak, ha ezen belül vagy akkor már hiába menekülsz a rakéta elől azonos magasságban, utól fog érni. Alapvetően 2 lehetőséged van ilyenkor, magasságot vesztesz, vagy notch-al próbálkozol. Nyilván az előbbi megbízhatóbb és sokkal kevésbé fenyeget, hogy egy másik gép szed le.
 
Az lemaradt, hogyha NEZ-en belül indít akkor viszont csak a notch marad meg az kézösszetétel+9G-s manőverek kombináció :D
 
Notch amikor merőlegesen repülsz az befogó radarra (vagy a rakétára, ha aktívról beszélünk), és ezzel egyidőben alacsonyabban vagy nála. Ilyen esetben ha ügyes vagy, az ellenfél radarja nem fog látni. A miértre a doppler effektusban rejlik a válasz, ez most ide kicsit hosszú lenne leírva. Viszont arról gőzöm sincs, hogy AESA ellen működik-e ez a technika.

NEZ = no escape zone
 
Kösz, így már értem. A deréxög repülés csak doppler radar ellen jó. Ha van komoly szoftver a radarban (van), akkor nem ér sokat, Ugyanis az oldal irányban mozgó cuccokat is elemzi. Gondolom.
 
A kibocsátó gép is mozog és a célgép is mozog. Max pár másodpercig mondható derékszögűnek a kibocsátó nyalábja és a cél aktuális iránya

Tehát a beamingelés közben folyamatosan enyhe fordulóban kell lenni. Egyébként mivel a besugárzás jelzők jó, ha 1-2 fok pontosságúak még a jobb gépeken is, ezért a beamingelés kivitelezése nem könnyű. A merőleges repülés helyett egy ideig más is megteszi. Ha pl. függőlegesen süllyedsz vagy emelkedsz földháttérben.

A lényeg az, hogy a pásztázó géphez képest a célpont és a földháttér relatív közeledési sebessége majdnem azonos legyen.
 
Aranysasék írták és azzal magyarázták,hogy az AESA radarok működésével magyarázták(gondolom arra gondoltak,hogy már nem egy adó-vevő egység van hanem rengeteg).De ugyan ez a helyzet a helikopterekkel is mert a régebbi radarokat megzavarta a rotor forgása ma viszont pont emiatt könnyebben észlelhetőek.
 
Igen van valami minimális sebesség ami alatt földháttérnek észlel. Nem kell pöccre merőlegesen repülni, meg nyilván a saját sebességedtől is függ. Minél gyorsabb vagy, annál pontosabban kell közelíteni a derékszöghöz, de ez csak egyszerű geometria.

Valóban, baromi nehéz a notch keretein belül maradni, főleg ha egy okos pilóta ellen repülsz.
 
Aranysasék írták és azzal magyarázták,hogy az AESA radarok működésével magyarázták(gondolom arra gondoltak,hogy már nem egy adó-vevő egység van hanem rengeteg).De ugyan ez a helyzet a helikopterekkel is mert a régebbi radarokat megzavarta a rotor forgása ma viszont pont emiatt könnyebben észlelhetőek.

Ettől mitől változna meg a fizika? Attól, mert az AESA kis modulokkal dolgozik tudtommal ugyanazon alapelvek szerint működik. Ha a dopplereltolódás elveszik a zajban, akkor pápá. Az AESA nem csodafegyver, nem azért szeretik, amiért sokan gondolják.
 
Szep es jo dolog a notch de 1-1 ellen nagyon nagyon ditkan van lehetoseglegiharc kialakulasara hameg mar ket ggep repul kotelekben vagy formacioban akkor hiaba...a z eghyik mindenkepp latni fog
 
Ez így oké, de talán túl nagy lehetőség az ellenfélnek, hogy ne kezdjenek vele valamit. Egy notch manőverrel egy Mig19 lerázná a csúcstechnikát? Földháttérben üzemmódót vált a radar és már nem a földháttér sebességének és a cél sebességének különbségét veszi figyelembe hanem a földháttér visszaverődését nullának veszi és ehhez képest erősebb visszaverődésű a célé.
Mondjuk még meg lehet jegyezni a célgép pályáját, mintavételezésekkel, és akkor a kompjúúúter tudná, hogy azon a ponton ahol megszűnt a célészlelése valami más sémát alkalmaz...